Dakkapel schilderen, zonnepalen liggen in de weg

Pagina: 1
Acties:

• Aalard99
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:09
Wij wonen in een jaren 30 huis waar we zowel aan de voor als achterkant dakkapellen hebben. Tevens hebben we sinds een jaar aan de achterkant zonnepanelen.

De dakkapellen moeten opnieuw worden geschilderd maar de schilder geeft nu aan dat de panelen eerst verwijderd moeten worden anders kan de steiger niet geplaatst worden. Lopen meer mensen hier tegen aan? Vanuit het schildersbedrijf zijn ze maanden geleden komen kijken en een offerte opgesteld en toen is er niet gesproken over de panelen, nu ze aan de slag willen is het ineens een probleem.

Toen ik de panelen liet plaatsen besefte ik niet dat ik ze ook iedere 5-6 jaar weer van het dak moet halen vanwege schilder werkzaamheden. Ik twijfel of ik moet gaan bellen om de panelen te laten verwijderen of dat ik een andere schilder moet gaan benaderen. Hoe zouden jullie hiermee omgaan?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:03
Ik denk dat een paar foto's zullen helpen om de situatie beter te kunnen inschatten ;)

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16:45
Kleine ZZP schilder op zoeken die nog vanaf een ladder werkt. (ik doe even de aanname dat de panelen onder het dakkapel liggen). Een ladder kan namelijk gewoon tegen de bovenkant van de dakkapel geplaatst worden vanaf waar de schilder kan schilderen.

Of je doet het natuurlijk zelf. Met een goede voorbereiding en goede materialen is het nou ook weer geen hogere wiskunde

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• icantfly1
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:41
Arbowet: ladder is geen werkplek. Dit wil uiteraard niet zeggen dat er geen schilders zijn die dit geen probleem vinden.

Alternatief is zelf los koppelen, hiervoor zijn al vele topics voorbij gekomen door de jaren.
(moeten alle panelen los, of enkel een paar stuks voor steunpunten steiger?)

• Aalard99
Dank voor de goede punten, ik ga zelf niet het dak op. Dat is de reden dat ik dit soort zaken uitbesteed. Ik zal laten vandaag wel een foto plaatsen van de situatie.

Ik ga er vanuit dat niet alle panelen eraf moeten maar dat het inderdaad meer gaat om een aantal steunpunten van de steiger die nu niet geplaatst kunnen worden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:33
Wat is het doel van je topic? Als die schilder zegt dat het weg moet dan zal dat moeten. Of wil je hem vijf reacties op Tweakers laten zien die zeggen dat ze niet weg hoeven omdat hij er best langs kan met zijn kwast?

En anders bel je een andere schilder, ook dat lossen we op internet niet op. Een kunststof dakkapel lost het wel op.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09:44
Is geen ruimte voor een aanhanger hoogwerker..?

LG Therma V HM091MR.U44

• dc10ibiza
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-11-2024
Als je in de bollenstreek woont kan ik Pro Steigerverhuur aanraden. Die hebben de steiger over de panelen gebouwd.
Dus het kan wel degelijk, maar dan moet je wel zelf de steiger regelen en niet via de schilder want dan heb je veel meer kans dat je een bedrijf vindt dat er niet moeilijk over doet
Of anders is een hoogwerker een optie

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:24
Er vanuit gaande dat de situatie ook al zo was bij de bezichtiging en de schilder een totaal project heeft aangeboden, dan lijkt mij dat de schilder het moet oplossen. Anders zou het wel netjes zijn geweest dat er iets in de offerte vermeld is van "Klant verwijderd zonnepalen voor aanvang van werkzaamheden".

Wil hij het niet oplossen, dan zou je nog kunnen vragen of hij de steiger wil opbouwen tot de dakrand zodat je de panelen er makkelijker kan (laten) afhalen. En na de werkzaamheden laten staan voor het terugplaatsen.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

tattooboy1985

ydderf schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:53:
Er vanuit gaande dat de situatie ook al zo was bij de bezichtiging en de schilder een totaal project heeft aangeboden, dan lijkt mij dat de schilder het moet oplossen. Anders zou het wel netjes zijn geweest dat er iets in de offerte vermeld is van "Klant verwijderd zonnepalen voor aanvang van werkzaamheden".

Wil hij het niet oplossen, dan zou je nog kunnen vragen of hij de steiger wil opbouwen tot de dakrand zodat je de panelen er makkelijker kan (laten) afhalen. En na de werkzaamheden laten staan voor het terugplaatsen.
Misschien opmerking in de offerte? ik sluit met elke offerte die ik maak dit soort werkzaamheden uit.

• Aalard99
No Hands schreef op donderdag 12 september 2024 @ 08:25:
Wat is het doel van je topic? Als die schilder zegt dat het weg moet dan zal dat moeten. Of wil je hem vijf reacties op Tweakers laten zien die zeggen dat ze niet weg hoeven omdat hij er best langs kan met zijn kwast?

En anders bel je een andere schilder, ook dat lossen we op internet niet op. Een kunststof dakkapel lost het wel op.
Dank je wel voor je reactie. Het doel van dit topic om advies te vragen wat ik in deze situatie moet doen en na te gaan of anderen ook hier tegenaan lopen. Dus inderdaad, zou ik een andere schilder moeten vinden of ik het volkomen normaal dat een schilder deze eisen neerlegt? Lopen meer mensen hier tegen aan en wat doen ze? 1/3 van de daken in Nederland ligt vol met panelen dus ik zal toch niet de eerste zijn die hier tegenaan loopt?

Bijgevoegd nu ook een foto van de situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jOnsVcNCtNndiHrx3ezbKzkvbN4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qqKPgi6QXORThqXZ5smvPdS5.jpg?f=fotoalbum_large

Maar je reactie is helder, dus dank hiervoor.

• Aalard99
Arjan90 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 07:51:
Ik denk dat een paar foto's zullen helpen om de situatie beter te kunnen inschatten ;)
Net gepost, zie hierboven.

• Aalard99
ydderf schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:53:

Ja klopt, het is ook niet zo dat ik nu moet betalen voor de werkzaamheden die niet uitgevoerd kunnen worden maar de panelen liggen er nu een jaar, in de lente van dit jaar zijn ze komen kijken en is de offerte opgemaakt. Opmerking is dat ze dit over het hoofd hebben gezien.

• Aalard99
AppieK schreef op donderdag 12 september 2024 @ 08:59:
Is geen ruimte voor een aanhanger hoogwerker..?
Helaas niet, er is maar een hele beperkte ruimte achterom het huis.

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:52

MLLL

Palm Treo 650

Die liggen goed in de weg.
Daar valt bijna geen steiger om heen te bouwen, zowel is kans groot dat die panelen beschadigen tijden de werkzaamheden.

Vraag is of je het binnen afzienbare tijd geschilderd wil hebben.
Een beetje schilder zit zeker het aankomende jaar vol.

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10:49
In een soortgelijke situatie gezeten. Panelen lager er ook nog niet lang. Maar ik snap ze wel.
Er is nu eenmaal veel risico van schade aan je zonnepanelen (bij het bouwen/afbreken van de stijger, verf morsen, materiaal laten vallen)... Het is minder gedoe voor beide kanten om ze er gewoon te laten afhalen.
Het houdt ook niet zoveel in, in een half uur zijn ze weer weg.
Het is enkel een jammere onvoorziene kost :(

[ Voor 5% gewijzigd door nightgold op 12-09-2024 21:21 ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:03

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het is best normaal om te vragen of de klant de panelen weg wil halen (of weg wil laten halen) een schilder is immers geen zonnepanelenboer of electricien en wil hierin geen risico.

Echter als de panelen er lagen toen het werk is opgenomen heeft meneer eigenlijk gewoon pech en moet volgende keer beter kijken.. Je kan de werkzaamheden eigenlijk gewoon afdwingen voor de afgesproken prijs. De vraag is natuurlijk wel of je dat wil.

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:21
Hier is onlangs ons dakkapel geschilderd en ik begrijp de vraag van de schilders wel. Wij hebben daar geen panelen, dus dat scheelt. Maar ze koppelen een stuk aan de steiger dat rust op de dakpannen om er zo goed bij te kunnen.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
De ene schilder is de andere niet. Een lastig te bereiken plek werd bij mij ook op een acrobatische manier geschilderd :X

De situatie hier lijkt vrij lastig. Maar het lijken 2 ramen te zijn die open kunnen. Is het dan niet mogelijk om een stijger te bouwen voor de gevel en dan een overspanning naar de open ramen? Idem naar het dak voor de wangen.

Afdekzeiltje over de panelen.

Andere optie is om de ramen eruit te schroeven.

Elke 5-7 jaar de panelen (de)monteren kan financieel niet uit. Je moet dus een duurzame oplossing bedenken.

[ Voor 17% gewijzigd door Rukapul op 12-09-2024 21:58 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Rukapul schreef op donderdag 12 september 2024 @ 21:53:De situatie hier lijkt vrij lastig. Maar het lijken 2 ramen te zijn die open kunnen. Is het dan niet mogelijk om een stijger te bouwen voor de gevel en dan een overspanning naar de open ramen? Idem naar het dak voor de wangen.
Afdekzeiltje over de panelen.
En dan valt er een zwaar stuk gereedschap of een stEIgerbuis precies met de punt op een paneel waardoor deze stuk is. Ben je verder van huis.
@Aalard99 Kun je de 4 panelen die er af moeten niet tijdelijk op de dakkapellen (laten) leggen?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Yaksa schreef op donderdag 12 september 2024 @ 22:04:
[...]

En dan valt er een zwaar stuk gereedschap of een stEIgerbuis precies met de punt op een paneel waardoor deze stuk is. Ben je verder van huis.
Die kans is aanwezig maar beperkt. Gelukkig niet zo erg: paneel is op zich zonde geld maar die haal je er dan tussenuit, lust de boel door, en voor de volgende schilderbeurt kun je er direct bij.

Door panelen zo te leggen accepteer je dat risico eigenlijk bij voorbaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dc10ibiza
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-11-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IiFIFBGleuUNld7iuztZ_q8xUTc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NLNJeQk99AefZb5EmGj8FWPR.jpg?f=fotoalbum_large

Steigers bouwen is een vak apart :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truffeltje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 21:21
Wat een prachtig bouwsel d:)b
Had zelf nog wel een stabilisator stang aan de voorkant geplaatst denk ik.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Op de énige foto van de TS (@Aalard99) is het in het geheel helaas niet te zien maar: Kun je er met een kleine 'verreiker' (een zgn. Spin Hoogwerker) tot in de tuin komen?

https://www.boels.com/nl-...derhoogwerkers/c/ts4rq4do

[ Voor 10% gewijzigd door Will_M op 14-09-2024 17:30 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19:02
Will_M schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 17:18:
Op de énige foto van de TS (@Aalard99) is het in het geheel helaas niet te zien maar: Kun je er met een kleine 'verreiker' (een zgn. Spin Hoogwerker) tot in de tuin komen?

https://www.boels.com/nl-...derhoogwerkers/c/ts4rq4do
Die kost alleen €1500 p week ex btw ex diesel ex transport dus voor alleen een dakkapel best prijzig

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

nuffy schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 17:45:
[...]

Die kost alleen €1500 p week ex btw ex diesel ex transport dus voor alleen een dakkapel best prijzig
Gezien de foto zijn er meerdere huizen in de rij met een gelijkwaardige constructie dus is er waarschijnlijk wel iets te regelen in de buurt, maar.... De advertentie van Boels was ook maar een voorbeeld om te laten zien wát er mogelijk is, die dingen zijn op meerdere plekken te 'regelen' :P

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 14-09-2024 17:50 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Pagina: 1