Ik heb een probleem met een 'MSI Radeon RX 6800 gaming z trio 16g'
Deze GPU lijkt instabiel en zorgt voor systeem crashes.
De GPU wordt normaal gesproken gebruikt in het game-systeem van een goede vriend van mij die mij met enige regelmaat om raad en hulp vraagt bij PC problemen.
Hij heeft het volgende systeem:
Intel Core i5 12600KF
32 GB DDR4
Radeon RX 6800 16GB (De verdachte GPU)
Een higher end Gigabyte mainboard met PCIe-4/5 support
(Extra info volgt zodra ik die weer beschikbaar heb)
Corsair RMe 750W voeding
Noemenswaardig is ook dat de PSU qua wattage misschien op het randje is en dat de airflow/koeling van de kast wat te wensen overlaat.
Er zijn case fans, maar die zijn vanwege kosten besparing en een hergebruikte kast suboptimaal geplaatst.
De CPU koeler is ooit stuk gegaan en de nieuw geplaatste CPU fan is een niet RPM te controleren case fan die voorhanden was die continu op max RPM draait.
Er zijn 2 QuadHD monitors aangesloten plus een FullHD TV.
(Display Port, TV via HDMI)
Het oorspronkelijk waargenomen probleem is dat zijn systeem vastloopt.
De HMDI TV geeft een volledig groen scherm weer, de DP monitors een volledig zwart scherm.
Het geluid van de TV valt ook weg en een brom is te horen.
Kort daarna gaat het systeem uit.
Ik heb dit probleem ter plekke kunnen reproduceren.
Het eerste waar ik aan dacht was oververhitting of misschien een slijtende PSU.
We hebben een gloednieuwe 850W voeding ingebouwd die ik had liggen, maar daarmee crashte het systeem nog steeds.
Daarna hebben we de settings van AMD Adrenaline nagelopen en voor een tijd de zero fan speed uit gezet en de temperatuur in de gaten gehouden, maar soms bij 44 graden al een crash.
We hebben ook de Windows 11 updates nagelopen en geverifieerd dat de laatste AMD driver actief was via de Adrenaline software.
Nadat een BIOS update en het herplaatsen van de GPU ook niet hielpen heb ik mijn oude RX 6600 XT in het systeem geplaatst.
Tot heden werkt het systeem daarmee zonder crashes of andere problemen.
Ik heb toen de MSI RX 6800 mee naar huis genomen om te testen.
De GPU heeft dezelfde instabiliteit in de volgende systemen:
Intel Core i3-12100F
32 GB DDR4
Gigabyte B660M DS3H DDR4
Cooler Master MWE GOld 850W
Met:
Windows 11, met de laatste AMD driver
Opensuse Tumbleweed met de laatste MESA open source driver
Debian 12, dezelfde open source driver
AMD Ryzen 5 5600X
32 GB DDR4
Gigabyte b550m aorus pro-p
Sharkoon WPM Gold Zero 750W
Met:
Windows 10, met de laatste AMD driver en de Adrenalin 24.5.1 (WHQL Recommended) uit april
Ik heb gedurende een aantal dagen de GPU getest met gaming en soms met een YouTube playlist die ik tot een uur laat lopen.
De temperatuur blijft normaal (36-39 graden idle, bij gamen niet boven de 76 graden), geen beeldartefacten of lage performance.
(Het verschil in graden tussen de algehele temperatuur en de 'hotspot' temperatuur was slechts enkele graden in gpuZ)
(Getest op 1440P en 1080P)
Vroeg of laat, dus na ongeveer 30 minuten of anderhalf uur, vind er een crash plaats van het gehele systeem waarbij ook de audio meteen of na 30 seconden weg is.
(Audio via HDMI, maar ook getest met een losse geluidskaart en Display Port kabel)
Het lijkt niet uit te maken of er full load wordt gewerkt of niet.
Ik heb ook nog via Adrenaline geprobeerd voorzichtig te undervolten met de automatische undervolt knop, Maar daarmee crashte het systeem binnen minuten.
Nieuwe of oude drivers lijken ook het verschil niet te maken, alsmede het OS.
Resizeable BAR staat aan, ik heb BIOS settings verder ook nagelopen.
Bij het plaatsen van de GPU in een ander systeem heb ik het primaire 16x PCIe slot gebruikt en zorgvuldig de power kabels aangesloten en gecontrolleerd.
Ik heb overwogen de kaart van nieuwe firmware te voorzien, maar voor dit specifiek model kon ik geen betrouwbare firmware bron vinden. (Dit model heeft geen fysieke firmware switch helaas)
Opnieuw koelpasta aanbrengen heb ik ook overwogen maar ik wil de garantie sticker niet breken.
Van buiten af geen zichtbare schade zoals een capacitor die bol staat of iets dat doorgebrand lijkt.
De vriend in kwestie heb ik verzocht zijn garantie gegevens erbij te zoeken.
Mijn vraag aan jullie:
Is er nog iets dat ik kan proberen, of zal ik moeten concluderen dat de GPU stuk is?
Buiten het crashen om werkt de GPU nog uitstekend namelijk.
Deze GPU lijkt instabiel en zorgt voor systeem crashes.
De GPU wordt normaal gesproken gebruikt in het game-systeem van een goede vriend van mij die mij met enige regelmaat om raad en hulp vraagt bij PC problemen.
Hij heeft het volgende systeem:
Intel Core i5 12600KF
32 GB DDR4
Radeon RX 6800 16GB (De verdachte GPU)
Een higher end Gigabyte mainboard met PCIe-4/5 support
(Extra info volgt zodra ik die weer beschikbaar heb)
Corsair RMe 750W voeding
Noemenswaardig is ook dat de PSU qua wattage misschien op het randje is en dat de airflow/koeling van de kast wat te wensen overlaat.
Er zijn case fans, maar die zijn vanwege kosten besparing en een hergebruikte kast suboptimaal geplaatst.
De CPU koeler is ooit stuk gegaan en de nieuw geplaatste CPU fan is een niet RPM te controleren case fan die voorhanden was die continu op max RPM draait.
Er zijn 2 QuadHD monitors aangesloten plus een FullHD TV.
(Display Port, TV via HDMI)
Het oorspronkelijk waargenomen probleem is dat zijn systeem vastloopt.
De HMDI TV geeft een volledig groen scherm weer, de DP monitors een volledig zwart scherm.
Het geluid van de TV valt ook weg en een brom is te horen.
Kort daarna gaat het systeem uit.
Ik heb dit probleem ter plekke kunnen reproduceren.
Het eerste waar ik aan dacht was oververhitting of misschien een slijtende PSU.
We hebben een gloednieuwe 850W voeding ingebouwd die ik had liggen, maar daarmee crashte het systeem nog steeds.
Daarna hebben we de settings van AMD Adrenaline nagelopen en voor een tijd de zero fan speed uit gezet en de temperatuur in de gaten gehouden, maar soms bij 44 graden al een crash.
We hebben ook de Windows 11 updates nagelopen en geverifieerd dat de laatste AMD driver actief was via de Adrenaline software.
Nadat een BIOS update en het herplaatsen van de GPU ook niet hielpen heb ik mijn oude RX 6600 XT in het systeem geplaatst.
Tot heden werkt het systeem daarmee zonder crashes of andere problemen.
Ik heb toen de MSI RX 6800 mee naar huis genomen om te testen.
De GPU heeft dezelfde instabiliteit in de volgende systemen:
Intel Core i3-12100F
32 GB DDR4
Gigabyte B660M DS3H DDR4
Cooler Master MWE GOld 850W
Met:
Windows 11, met de laatste AMD driver
Opensuse Tumbleweed met de laatste MESA open source driver
Debian 12, dezelfde open source driver
AMD Ryzen 5 5600X
32 GB DDR4
Gigabyte b550m aorus pro-p
Sharkoon WPM Gold Zero 750W
Met:
Windows 10, met de laatste AMD driver en de Adrenalin 24.5.1 (WHQL Recommended) uit april
Ik heb gedurende een aantal dagen de GPU getest met gaming en soms met een YouTube playlist die ik tot een uur laat lopen.
De temperatuur blijft normaal (36-39 graden idle, bij gamen niet boven de 76 graden), geen beeldartefacten of lage performance.
(Het verschil in graden tussen de algehele temperatuur en de 'hotspot' temperatuur was slechts enkele graden in gpuZ)
(Getest op 1440P en 1080P)
Vroeg of laat, dus na ongeveer 30 minuten of anderhalf uur, vind er een crash plaats van het gehele systeem waarbij ook de audio meteen of na 30 seconden weg is.
(Audio via HDMI, maar ook getest met een losse geluidskaart en Display Port kabel)
Het lijkt niet uit te maken of er full load wordt gewerkt of niet.
Ik heb ook nog via Adrenaline geprobeerd voorzichtig te undervolten met de automatische undervolt knop, Maar daarmee crashte het systeem binnen minuten.
Nieuwe of oude drivers lijken ook het verschil niet te maken, alsmede het OS.
Resizeable BAR staat aan, ik heb BIOS settings verder ook nagelopen.
Bij het plaatsen van de GPU in een ander systeem heb ik het primaire 16x PCIe slot gebruikt en zorgvuldig de power kabels aangesloten en gecontrolleerd.
Ik heb overwogen de kaart van nieuwe firmware te voorzien, maar voor dit specifiek model kon ik geen betrouwbare firmware bron vinden. (Dit model heeft geen fysieke firmware switch helaas)
Opnieuw koelpasta aanbrengen heb ik ook overwogen maar ik wil de garantie sticker niet breken.
Van buiten af geen zichtbare schade zoals een capacitor die bol staat of iets dat doorgebrand lijkt.
De vriend in kwestie heb ik verzocht zijn garantie gegevens erbij te zoeken.
Mijn vraag aan jullie:
Is er nog iets dat ik kan proberen, of zal ik moeten concluderen dat de GPU stuk is?
Buiten het crashen om werkt de GPU nog uitstekend namelijk.