• Milo44
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-08 22:34
Ik zoek een?
Nieuwe telefoon om de komende jaren weer mee vooruit te kunnen

Wat is je budget?
Maximaal €650/€700

Even een korte toelichting tussendoor: Ik heb voor het laatst een upgrade van mijn telefoon in 2018 gedaan.
Ik heb toen de Xiaomi Mi 9T gekocht (±€350 voor betaald) en tot op de dag van vandaag heb ik deze nog altijd in gebruik.
2 jaar terug ofzo heb ik zelfs een 2e (als backup) gekocht voor €100 ofzo en die ben ik vorig jaar gaan gebruiken.
Ik vind het een waanzinnig fijn toestel, snel (voor wat ik ermee doe), verrassend goede camera's en de popup selfie camera vind ik ook een plus.
Het liefst blijf ik deze nog wel even gebruiken, maar ik merk toch dat het langzamerhand wel eens tijd wordt voor een wat nieuwer toestel, want de camera's gaan in de tussentijd toch wel iets achteruit en wellicht kan ik dan gelijk eens kijken voor een wat kleiner toestel, want de grootte van het toestel heb ik wel altijd een issue gevonden....

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Voornamelijk mee appen en bellen, een beetje Reddit checken, foto's maken doe ik ook veel (heb een kleine van 14 maanden) en verder gebruik ik veel Spotify. Ik ben verder eigenlijk geen actieve gebruiker van mijn telefoon, speel geen games op mijn telefoon (hooguit een puzzeltje of een potje Risk) en heb geen social media. Het meest actieve wat ik dan doe met mijn telefoon is foto's nemen.
Qua eisen eigenlijk het volgende:

- De telefoon moet minimaal 3 of 4 jaar mee kunnen gaan
- Moet goede foto's maken
- Goede batterijduur (niet elke dag op moeten laden)
- Het liefst eigenlijk een klein(er) toestel als de Mi 9T (6,39"), maar dit is in het huidige tijdperk van smartphones lastig... :|

Wat heb je zelf al gevonden?
Zelf kijk ik al langer naar de Galaxy Flip en sinds de komst van de nieuwste, de Flip 6, naar dit toestel.
Zoals ik al bij mijn eisen/wensen aangaf voldoet deze natuurlijk aan de eisen van de foto's en de formfactor (mits ingeklapt).
Echter of de batterij duur goed is en of de telefoon minimaal 3 of 4 jaar mee zal gaan moet ik zelf achter komen of hebben jullie miss ervaring mee van vorige versies.

Ik vind de Flip 6 een onwijs gaaf toestel! Het ziet er kwalitatief goed uit, goede specs, de form factor spreekt mij ENORM aan, want het lijkt me super om een klein (ingeklapt) toestel in mijn broekzak te hebben ipv zo'n grote telefoon...
Echter vind ik het gewoon een hoop geld voor een telefoon... En ik hoop maar dat het zijn geld dan waard is en of ik er ook daadwerkelijk minimaal 3/4 jaar mee kan doen :/

Aan de andere kant heb ik ook zoiets van: Misschien moet ik maar weer gewoon een lekker goedkoop toestel kopen...
Mocht het dan niet bevallen, dan is het "slechts" een euro of 100/200 weggegooid, maar dan verpats ik hem wel weer 2e hands en vang ik weer iets terug.
Dan kom ik terecht op bijvoorbeeld de Motorola Moto G24 Power.
Dit is natuurlijk weer TOTAAL iets anders, maar ook dit zou prima kunnen voldoen aan mijn eisen/wensen.
Al twijfel ik wel iets over de camera kwaliteit en dan zitten we natuurlijk weer met de grote van het toestel (6,56")...

En eigenlijk zijn dat voor nu mijn 2 keuzes waar ik enorm over twijfel. Voor welke toestel ga ik?

Ga ik voor een fancy, chic en spec waardig toestel die ik fijn en klein ingeklapt in mijn broekzak kan wegstoppen tegen een (flink) duurdere prijs? Of ga ik voor budget en neem ik de grote van het toestel en de camera kwaliteit voor lief?

1 ding is iig zeker: Duurder als ± €650 ga ik niet, want dan geef ik liever mijn geld aan iets anders uit en houd ik mijn Xiaomi Mi 9T nog even aan...

Tuurlijk, er zijn nog zat alternatieven tussenin, zoals wellicht de Nothing Phone (2), maarja, 6,7"....
Voor nu heb ik mijn zinnen gezet op één van de eerder genoemde toestellen.

Wie kan mij helpen om de keuze te maken? Of eventueel met goede alternatieven/adviezen komen?

Ik zie jullie reacties graag tegemoet. Bij voorbaat is mijn dank al groot.
Groetjes Milo.

I, a stranger and afraid in a world I never made...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sirhc_95
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:33
Leuk dat je de Flip 6 in overweging neemt! Momenteel ben ik aan mijn tweede Flip bezig. In augustus 2020 heb ik de originele Z Flip gekocht en heb sinds afgelopen mei heb ik de Flip 5 in gebruik, dit omdat de batterij van mijn oude Z Flip nog maar twee uur meeging.

Daarmee kom ik meteen uit op één van de twee zwakke punten van de Flip serie, de accu. Met mijn Flip 5 kom ik alleen de dag door als ik het scherm op 60 Hz zet.
Het tweede zwakke punt is de camera, zelf heb ik afgelopen zomer op vakantie ervaren dat mijn reisgenoten met telefoons als de Galaxy S24 beduidend betere foto's maakten dan ik met mijn Flip 5. Met name in slecht verlichte omgevingen merk je dit.

Al met al vind ik de Flip met deze minpunten in het achterhoofd nog steeds een technisch hoogstandje en enorm fijn in het gebruik door het compacte formaat. Ook vraag ik me af of je het verschil in camerakwaliteit echt zult merken als je nu vanaf de Mi 9T komt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:11
De Flip 6 (en S24) krijgt 7 jaar software updates, dus kan technisch lang meegaan. Die 7 jaar is pas sinds dit jaar, de Flip 5 (en S23) bijvoorbeeld kreeg er 5 waarvan er nog 4 over zijn.
Mocht de Flip afvallen is de basis S23 met 6,1 inch scherm ook binnen budget en heeft uitstekende camera's.
Maar eerlijk denk ik dat de Flip 6 prima moet voldoen wat je ermee wil doen. En gezien je mi9t 5 jaar meeging ben je ook zuinig ermee, immers is het scharnierpunt iets breekbaarder dan een normale baksteen telefoon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Showgun
  • Registratie: September 2013
  • Niet online
Ik gebruik de flip zelf ook en vind het voor mijzelf een fantastisch form-factor hebben, wel wat dikker maar past ruim in mijn broekzak ipv zo'n lomp strakzittend toestel dit zonder in te leveren op schermgrootte

*(Eventueel mocht je belangstelling hebben heb ik nog een nieuwe te koop staan te vinden in de vraag & aanbod van tweakers.net. Verkregen via abonnement van mijn vrouw maar uiteindelijk voor een s24 heeft gekozen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo44
Dank jullie wel voor de reacties tot dusver. Ik ben idd behoorlijk zuinig op mijn spullen, dus "normaal gesproken" zou een waardig product lang mee moeten kunnen gaan.

@Showgun Ik had hem idd zien staan ja, ik houd die pagina al een tijdje in de gaten.
Maar ik wacht nog even met kopen tot ik volledig overtuigd ben over wat te doen.

Tot op heden spreekt een "Flip phone" mij nog het meeste aan.
Zoals ik al zei zijn er genoeg alternatieven tussenin, gisteren nog even verder gezocht en zitten kijken naar de Nothing Phone (2), vind ik ook een prachtig apparaat, maar is gewoon té groot...

En mijn neus staat al zo lang richting een Flip phone dat ik het wellicht gewoon maar eens moet proberen.
Dus ook nog even gezocht naar "Galaxy Flip 6 alternatives" en dan kom ik met de eerste hits bijvoorbeeld uit op de Motorola Razr 50, of de Xiaomi Mix Flip.
Ook dit vind ik weer hele mooie apparaten, maar dan kom ik automatisch weer terug bij de Flip 6, want ik maak wel veel foto's en dan vind ik een groothoeklens fijner en belangrijker als een zoomlens die dus zowel op de Razr en de Mix Flip zitten.
Plus, er is nog geen release date van de Mix Flip en het is hun eerste flip phone dus dat is sowieso nog wat lastig/iets om overweging te nemen.

In de tussentijd blijf ik mij nog even verder informeren en wacht ik eventuele reacties nog eventjes af. _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Milo44 op 12-09-2024 08:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
Er is al een review gemaakt hier op Tweakers voor de Flip 6 versus de Razr 50 ultra:
product: Samsung Galaxy Z Flip6

Overigens als ik lees over de Xiaomi mix Flip en zie dat ze al 4 generaties Fold gedaan hebben, verwacht ik eerlijk weinig problemen met de Mix Flip omdat de techniek hetzelfde is, een scherm wat dubbel vouwt.
nieuws: Xiaomi toont vouwbare Mix Flip- en Mix Fold 4-smartphones

@Showgun waarom koos je vrouw uiteindelijk voor een normaal toestel in plaats van de Flip? Ze heeft immers al jaren jou ervaring ermee gezien voor de aanschaf ervan voor haar? Wat was het dat haar tegenviel? Want dat is een extra puntje om op te letten voor anderen die het toestel overwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-08 19:32

Bezulba

Formerly known as Eendje

Ik heb ook al 2 generaties flip en ik moet zeggen dat ik het nog steeds heel fijn vind, maar er zijn wel wat duidelijk minpunten:

- Scharnier gaat altijd losser zitten na verloop van tijd. Het is misschien minder dan een mm, maar ik merk het en vind dat irritant
- Bobbel in het scherm voel je en zie je. Sommige mensen storen zich er niet aan, anderen kunnen er niet mee omgaan.

Hij is ook wat fragieler dan een normale telefoon. Maar ik vind het zelf echt heel fijn dat het gewoon in een broekzak past of in een fietsshirt.

blup

• Milo44
Thnx, voor de reacties weer. Ik ga de linkjes eens ff lezen.
@Bezulba Bedankt voor je feedback!

Inmiddels weer wat verder gezocht en ik stuitte ineens op een toestel wat ik al eens eerder had gevonden, maar niet meer kon herinneren welke het was: de Oppo Find N3 Flip.
Dit ziet er in eerste instantie ook heel goed uit en heeft een grote plus voor mij omdat deze wordt omschreven als "beste flip phone voor fotografie". Ik ga er eens ff induiken, want er zijn weinig shops in NL die hem hebben blijkbaar...

EDIT: @swhnld Top, goed om te weten, dank je wel!

[ Voor 4% gewijzigd door Milo44 op 12-09-2024 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
Milo44 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:44:

Inmiddels weer wat verder gezocht en ik stuitte ineens op een toestel wat ik al eens eerder had gevonden, maar niet meer kon herinneren welke het was: de Oppo Find N3 Flip.
Dit ziet er in eerste instantie ook heel goed uit en heeft een grote plus voor mij omdat deze wordt omschreven als "beste flip phone voor fotografie". Ik ga er eens ff induiken, want er zijn weinig shops in NL die hem hebben blijkbaar...
Let op bij Oppo (en OnePlus, Realme en Vivo, zustermerken van Oppo), die gebruiken proprietary "SuperVooc" opladers. Op zich prachtige techniek, maar voor sneladen niet compatible met je huidige opladers, of laders die je leent van je collega of op bezoek bij familie en vrienden, dan laden die altijd traag op.
Buiten dat is het een prima merk met goede toestellen en je hebt nog 4 jaar software updates support.
overigens maken zij net als veel andere Chinese merken een batch toestellen verkopen die en bedenken dan of ze weer nieuwe toestellen maken in die serie. gezien de N3 Flip van september 2023 is, is er kans dat die er dus helemaal niet meer komt, maar ook dat er ooit (geruchten zeggen Q1 2025) een N4 Flip komt als het toestel een succes was. Wat er verwacht wordt van de N4 Flip: https://www.gsmarena.com.ng/mobiles/oppo-find-n4-flip/

• Showgun
  • Registratie: September 2013
  • Niet online
@swhnld uiteindelijk vooral vanwege de twijfel over de duurzaamheid van het toestel maar ook omdat ze tegen een gunstige prijs een s24 kon kopen die dan toch haar voorkeur had.

Mensen over het algemeen zijn wat terughoudend over de werking van de scharnierende delen op lange termijn, deels terecht natuurlijk. Zelf ondervind ik alleen een probleem met het loslaten van de screen protector. ( dit was de reden van twijfel bij mijn vrouw over de duurzaamheid) Deze is bij de 1e keer gratis door Samsung vervangen. Opvolgende keren moet je zelf betalen had ik begrepen. Verder geen problemen.

Het is een gimmick met praktische maar ook met nadelige eigenschappen. De keus hierin is subjectief.

• Milo44
Als ik nou voor ±€400 een Flip 5 zou kunnen scoren, zou dat toch wel de moeite waard zijn over de meerprijs van een Flip 6 die rond de €6-700 ligt?
Ze zijn -op een paar punten na- vrijwel identiek.

• swhnld
Milo44 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 19:32:
Als ik nou voor ±€400 een Flip 5 zou kunnen scoren, zou dat toch wel de moeite waard zijn over de meerprijs van een Flip 6 die rond de €6-700 ligt?
Ze zijn -op een paar punten na- vrijwel identiek.
Belangrijkste verschil is software ondersteuning, de Flip 5 nog 4 jaar, de Flip 6 nog 7 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
Milo44 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:44:
Thnx, voor de reacties weer. Ik ga de linkjes eens ff lezen.
@Bezulba Bedankt voor je feedback!

De N3 Flip is nooit in Nederland verschenen. Alles wat je vindt in Nederland is dus grijze import en dat maakt het ook lastig bij reparaties. Oppo heeft recent echter een langlopend conflict met Nokia opgelost en daardoor komen er volgend jaar weer meer Oppo toestellen naar Nederland, waaronder mogelijk ook de N4 Flip.

[ Voor 8% gewijzigd door RepareerDroid op 13-09-2024 15:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo44
@RepareerDroid Oh top! Goed om te lezen, dan is het voor mij wel interessant om die goed in de gaten te gaan houden.

Tot op heden neig ik nog steeds het meeste naar de Galaxy Flip, maar ik zit er wel over na te denken om eerst te beginnen met de Flip 5. Deze zijn immers al snel €200-250 goedkoper te vinden als de 6 (tenzij iemand met een mooie deal komt) en de verschillen zijn verwaasloosbaar.

Ja, korte updates etc, maar daar maak ik mij niet per definitie zorgen om.
Naar mijn mening is het is niet zo dat nadat je geen updates e.d. krijgt je toestel GELIJK onbruikbaar is want als je bewust bezig bent met wat je allemaal uitvreet op je telefoon moet dat geen probleem zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Milo44 op 14-09-2024 08:59 ]

Pagina: 1