X670e moederbord met 9000 series processor, biosupdate?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 15:56
Hallo,

Ik ben ik de markt voor een upgrade (vanaf een i5 11600K) en wil naar AM5 overstappen.
Ik ben in afwachting van de X3D cpu's uit de 9000 serie, maar in aanloop daar naartoe verzamel ik al wat componenten om de build samen te stellen.

Momenteel heb ik voor mijzelf de knoop doorgehakt om mij te beperken tot een X670e moederbord gezien de berichten zijn dat de X870 eigenlijk niks nuttigs lijkt toe te voegen en met de 'early adopters fee' het wss dure bordjes zullen worden.

TL;DR:
Nu vraag ik mij echter het volgende af. Als ik nu een X670e moederbord aanschaf, hoe groot is dan de kans dat deze nu niet over een bios versie beschikt waarmee die zonder problemen zal booten op de nieuwe 9000(x3d) cpu's?

Waarmee ik mogelijk rekening moet houden met de aanschaf van een uitvoering: AMD Ryzen 5 8400F Tray of zo mogelijk een 7000 series.

Mijn oog valt momenteel specifiek op dit: uitvoering: ASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI moederbord. Geen idee of dit bord mogelijkheden heeft voor een update zonder de aanwezigheid van een CPU, al lees ik daar wisselende berichten over op internet.
Het zou de 'USB FlashBack' functie betreffen, maar die term 'flashback' kan ik niet zo snel terugvinden in handleidingen.

De doorverkoop van een dergelijke goedkope instap cpu zal het probleem niet zijn, dus dat is geen drempel.
Ik kan een dergelijke instap CPU dan ook prima gebruiken om het systeem alvast in te richten tot het moment daar is om weer te upgraden.

Iemand enig idee? Is er mogelijk een moederbord revisie waar ik op moet letten? Of kan ik een webshop benaderen met de vraag of ze kunnen zien welke bios revisie aanwezig is (kunnen ze dat zien op de doos??)?

Litebit.eu voorraad check :).

Alle reacties

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 00:11
Bij AM5 is het kunnen updaten van de BIOS zonder CPU min of meer een standaardfeature, in ieder geval op de B650 en en hogere borden. Dus ja dat gaat gewoon kunnen :)

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:03
BLACKfm schreef op woensdag 11 september 2024 @ 23:03:
Mijn oog valt momenteel specifiek op dit: uitvoering: ASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI moederbord. Geen idee of dit bord mogelijkheden heeft voor een update zonder de aanwezigheid van een CPU, al lees ik daar wisselende berichten over op internet.
Het zou de 'USB FlashBack' functie betreffen, maar die term 'flashback' kan ik niet zo snel terugvinden in handleidingen.
Het staat in de specs op die pagina:
UEFI, Update zonder CPU (via USB)

UNOX: The worst operating system

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:15
Korvaag schreef op donderdag 12 september 2024 @ 00:10:
[...]

Het staat in de specs op die pagina:
UEFI, Update zonder CPU (via USB)
Dat is natuurlijk leuk, maar het zegt kan ook fout zijn.

@BLACKfm

review: 15 AMD X670-moederborden - De dikste mobo's voor je Ryzen 7000-cpu

Er staat daar een vergelijking met overige features, dan blijken alle geteste borden bios-flash zonder cpu te hebben.

Wat ik er van kan vinden is het niet verplicht, maar heel veel borden hebben het, zeker de hoger gepositioneerde.

De functie wordt meestal Bios Flashback genoemd.

[ Voor 11% gewijzigd door White Feather op 12-09-2024 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Als ik me goed herinner was bios flash zonder CPU een verplichting vanuit AMD voor AM5. Volgens mij is er dus geen één AM5 bord zonder deze functie (correct me if i'm wrong!)

AMD Ryzen 9 9900X | Minisforum MS-A1 | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD