Netwerkkabel ingraven, Welke? En hoe werkt dat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sempai.
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09-08 18:14
Hallo,

Na een eerdere vraag over internet krijgen in onze schuur. Heb ik toch besloten een internet kabel te gaan ingraven voor een stabiel bereik. Nu had ik nog de volgende vragen:

Hoe diep dient de kabel te worden ingegraven?

Wat voor soort internet kabel kan ik het beste kopen, ik zag op internet ook ‘buiten’ ethernet kabels die een zwarte en sterkere omhulzing zouden moeten hebben.

Wat voor omhulzing is het beste om om de kabel te doen als ik deze in de grond leg? Ik dacht zelf aan een flexibele pvc buis.

Ik hoor graag jullie adviezen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Voor een stuk in de tuin hanteer ik meestal 0,7m diep. Dan zit je (als het goed is) nog boven mogelijke bestaande leidingen, maar diep genoeg om de kabel goed te laten liggen en beschermen.

Daarnaast het hele traject voorzien van een mantelbuis, dat kan flex zijn maar zou ook harde pvc buis mogen zijn (stuk rioolbuis doet wonderen).

En dan trek je gelijk minimaal 2 kabels en een trekkoord, dan kun je altijd nog uitbreiden.

Verder zou ik gewoon installatiekabel toepassen maar wel shielded kabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:42
BlueKeenan schreef op woensdag 11 september 2024 @ 22:29:
Voor een stuk in de tuin hanteer ik meestal 0,7m diep. Dan zit je (als het goed is) nog boven mogelijke bestaande leidingen, maar diep genoeg om de kabel goed te laten liggen en beschermen.

Daarnaast het hele traject voorzien van een mantelbuis, dat kan flex zijn maar zou ook harde pvc buis mogen zijn (stuk rioolbuis doet wonderen).

En dan trek je gelijk minimaal 2 kabels en een trekkoord, dan kun je altijd nog uitbreiden.

Verder zou ik gewoon installatiekabel toepassen maar wel shielded kabel.
Waarom zo diep? Dat is alleen belangrijk wanneer er regelmatig 2 steken diep gespit gaat worden en dat zie ik in een achtertuintje toch echt niet gebeuren. TS kan makkelijker wat tegels van het tuinpad naar de schuur uit het zand lichten en daar de buis onder frommelen, hoeft ie de beplanting niet uit te graven en het is een stuk schoner werken. Andere leidingen liggen er waarschijnlijk ook niet. Voor een schuurtje is een kabel ook al voldoende dan heb je aan een wat dunnere buis ook al genoeg. Voor de zekerheid zou je ethernet buitenkabel kunnen gebruiken, dat kan iets meer hebben. Ik heb het ook gebruikt om gewoon bovengronds een internetverbinding aan te leggen 5 jaar geleden. Hangt er nog steeds en werkt nog zoals 5 jaar geleden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:46
Sempai. schreef op woensdag 11 september 2024 @ 22:23:
De minimale diepte van kabels en leidingen is vaak 600mm. Of dat overal gehaald wordt is de vraag. In de tuin kan je naar minder als je weet waar je de kabel ingraaft.
Wat voor soort internet kabel kan ik het beste kopen, ik zag op internet ook ‘buiten’ ethernet kabels die een zwarte en sterkere omhulzing zouden moeten hebben.
Als je hem in een buis doet dan kan een standaard CAT-kabel gebruikt worden. Het is ook geen "internetkabel" maar gewoon een netwerkwerkkabel.
Wat voor omhulzing is het beste om om de kabel te doen als ik deze in de grond leg? Ik dacht zelf aan een flexibele pvc buis.
Neem een mantelbuis met een beetje goede diameter. Dan praat je over een diameter van 50mm of groter. Er zijn rode geribbelde mantelbuizen (oftewel schutbuizen) te krijgen. Je kan ook standaard PVC-gebruiken. Als je maar zorgt dat je er een trekdraad in hebt om een kabel te trekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:13

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Hallo,

Na een eerdere vraag over internet krijgen in onze schuur. Heb ik toch besloten een internet kabel te gaan ingraven voor een stabiel bereik. Nu had ik nog de volgende vragen:

De 'gouden standaard' voor kabels in de grond is minimaal 60 centimeter, dus ik hou dat zelf thuis ook aan. Gebruik, zoals andere aangeven, wel altijd een mantelbuis, voordeel is dat je er dan eenvoudig nog iets bij kan trekken mocht dat nodig zijn. De mantelbuizen die ik altijd gebruik zijn 40mm riool afvoerbuizen.

Ik lees schuur, dus wellicht wil je ook de elektra vernieuwen / nieuwe groep aanleggen / zonnepanelen aanleggen / water / afvoer aansluiten. Je trekt nu één keer de tuin open, stop meteen zoveel mogelijk buizen de grond in.

Kijk ik even naar mijzelf. Ik heb twee jaar geleden een geul gegraven en daar meteen stroom, 2x 40mm, water en afvoer aangelegd. Inmiddels zitten de 2x 40 mm vol met 4x utp, en 2x extra stroomkabels, voor de zonnepanelen en 3-fase in de garage. Wil er nu dus iets bijstoppen, dan moet de grond weer open. Had ik dus toch maar 3x 40mm aangelegd...

Verder heb ik even je titel aangepast, een 'Internetkabel' bestaat namelijk eigenlijk niet.

[ Voor 9% gewijzigd door rens-br op 12-09-2024 08:06 ]