Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaiderZ
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15-06 13:05
Ik rijd momenteel in een leaseauto van de zaak. Als ik overstap naar een eigen auto in de prijsklasse van ongeveer €8.000 a €9.000, bespaar ik maandelijks zo'n €200 tot €250. Ik heb de mogelijkheid om de leaseauto direct in te leveren en te stoppen met de regeling.

Binnenkort ben ik van plan een huis te kopen. Wat zou in deze situatie verstandiger zijn?

1. De leaseauto behouden en het bespaarde geld gebruiken voor de aankoop van het huis.
2. De leaseauto inleveren, een eigen auto kopen, maar hierdoor een hogere hypotheek nodig hebben.

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Reactie afgesplitst uit het spaartopic

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:48
Kan je heel simpel uitrekenen, door een keer in te vullen dat je een lening hebt van 250, en andere keer niet

Wat veranderd er in je maximale leenbedrag?
Wat veranderd er in je aflossing?

Als maximale bedrag meer dan 9k omhoog gaat dan is het nuttig, anders maakt het niet uit, of kan je het zelfs beter niet doen.

Maar dit had je zelf toch ook kunnen bedenken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ga eerst maar eens kijken wat je voor 8 a 9k kunt kopen qua auto tegenwoordig ;)

Je bespaart aan de bijtelling misschien, maar zelf betaal je ook je wegenbelasting, verzekering en benzine. Heb je nog geen meter gereden.

En als je die 250 euro echt keihard nodig hebt om een huis te kunnen betalen denk ik dat je jezelf af moet vragen of je wel realistisch bezig bent. Want met alleen dat huis ben je er niet. Er is ook nog zoiets als vaste lasten en andere uitgaven. Nofi, maar die 200 euro mag daarin het verschil niet maken imho.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Als je 9k extra hypotheek moet opnemen dan moet je uitrekenen wat je dat kost over de looptijd.

Alternatief is die auto inleveren, hoger inkomen hebben (en een maandje fietsen) en dan je hypotheek afsluiten. Daarna weer gaan leasen. Niet verboden en wel handig.

Of, de beste tip: niet meer leasen en kijken of je de auto kosten die je baas maakte, ook als bruto salaris uitgekeerd kunt krijgen. Dan bespaar je niet alleen die 200-250 bijtelling, maar ook de IACK op je belasting, en verdien je een paar honderd euro netto extra. Koop een normale occasion en bespaar elke maand veel geld. Als je niet extreem veel zakelijke kilometers maakt natuurlijk, want daar heb je niks over gezegd.

• RaiderZ
99ruud99 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 21:44:
Kan je heel simpel uitrekenen, door een keer in te vullen dat je een lening hebt van 250, en andere keer niet

Wat veranderd er in je maximale leenbedrag?
Wat veranderd er in je aflossing?

Als maximale bedrag meer dan 9k omhoog gaat dan is het nuttig, anders maakt het niet uit, of kan je het zelfs beter niet doen.

Maar dit had je zelf toch ook kunnen bedenken?
Lening van 250? Er verandert niks aan het maximale leenbedrag? Ik snap ook niet wat je bedoelt met een maximale bedrag. Er stijgt niks met of zonder lease auto

Aflossing scheelt 40 euro p/m.

• RaiderZ
The Eagle schreef op woensdag 11 september 2024 @ 21:46:
Ga eerst maar eens kijken wat je voor 8 a 9k kunt kopen qua auto tegenwoordig ;)

Je bespaart aan de bijtelling misschien, maar zelf betaal je ook je wegenbelasting, verzekering en benzine. Heb je nog geen meter gereden.

En als je die 250 euro echt keihard nodig hebt om een huis te kunnen betalen denk ik dat je jezelf af moet vragen of je wel realistisch bezig bent. Want met alleen dat huis ben je er niet. Er is ook nog zoiets als vaste lasten en andere uitgaven. Nofi, maar die 200 euro mag daarin het verschil niet maken imho.
Hyundai I30 bijv heb je al voor rond de 8k, 250 is omgerekend met eigen auto t.o.v. lease auto met alle kosten

• 99ruud99
Als je bij hypotheek edrag betekenen invult dat je een lening hebt van 250, dan gaat de maximale hypotheek omlaag.
In je andere topic gaf je aan dat je moeite hebt om voldoende hypotheek te kunnen krijgen, dus nam aan dat dat je vraag is.

Als dat niet klopt, wat is je vraag dan wel?

Ah, na herlezen snap ik hem, hypotheek is goedkoper dan persoonlijke lening (aftrekbaar enzo). Maar als je baas groot deel van lease betaald is dat weer beter... Dus valt moeilijk wat over te zeggen.

Hoeveel is de lease, en wat daarvan betaal jij zelf.

[ Voor 31% gewijzigd door 99ruud99 op 11-09-2024 21:57 ]

• RaiderZ
Kurkentrekker schreef op woensdag 11 september 2024 @ 21:49:
Als je 9k extra hypotheek moet opnemen dan moet je uitrekenen wat je dat kost over de looptijd.

Alternatief is die auto inleveren, hoger inkomen hebben (en een maandje fietsen) en dan je hypotheek afsluiten. Daarna weer gaan leasen. Niet verboden en wel handig.

Of, de beste tip: niet meer leasen en kijken of je de auto kosten die je baas maakte, ook als bruto salaris uitgekeerd kunt krijgen. Dan bespaar je niet alleen die 200-250 bijtelling, maar ook de IACK op je belasting, en verdien je een paar honderd euro netto extra. Koop een normale occasion en bespaar elke maand veel geld. Als je niet extreem veel zakelijke kilometers maakt natuurlijk, want daar heb je niks over gezegd.
Hmm zoals het nu eruit ziet of 40 euro hypotheeklasten of 150 a 200 p/m besparen met eigen auto. Als ik het goed reken. Overigens heeft de auto van de zaak GEEN impact op mijn max hypotheekbedrag want het staat niet op mijn naam. Mob. budget kan idd uitgekeerd worden en dan kom ik dus uit op een besparing van 250 per maand.

IACK gaat over kinderen? Ik maak ongeveer 18k kilometers per jaar (zakelijk)

• RaiderZ
99ruud99 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 21:56:
Als je bij hypotheek edrag betekenen invult dat je een lening hebt van 250, dan gaat de maximale hypotheek omlaag.
In je andere topic gaf je aan dat je moeite hebt om voldoende hypotheek te kunnen krijgen, dus nam aan dat dat je vraag is.

Als dat niet klopt, wat is je vraag dan wel?

Ah, na herlezen snap ik hem, hypotheek is goedkoper dan persoonlijke lening (aftrekbaar enzo). Maar als je baas groot deel van lease betaald is dat weer beter... Dus valt moeilijk wat over te zeggen.

Hoeveel is de lease, en wat daarvan betaal jij zelf.
Kort samengevat, krijg of lease auto met tankpas of mob budget uitbetaald en kan 0,23 cent per km netto uitbetaald krijgen. Dit komt uiteindelijk dus op neer dat ik netto 250 bespaar door niet te leasen, maar hiervoor moet ik dus wel een auto kopen en dit in 1 x ophoesten i.p.v. maandelijks.

Dus vandaar mijn vraag wat is verstandiger, Auto kopen en hiermee geld besparen, of door leasen en een lagere hypotheek

• 99ruud99
9k hypotheek a 3.5 % rente kost ongeveer 315 euro bruto
Hypotheekrente is aftrekbaar dus 0.63*315 = 215 euro netto per jaar

Dus je maakt 250*12 - 215 = 2785 euro winst door auto te kopen en je hypotheek te verhogen.

Maar dan heb je als nadeel dat er verwachte kosten ( belasting, brandstof, onderhoud, afschrijving) en onverwachte kosten kunnen komen. Aan andere kant eindig je wel met auto extra...

Begrijp ik je vraag zo goed @RaiderZ

[ Voor 18% gewijzigd door 99ruud99 op 12-09-2024 00:29 ]

• RaiderZ
99ruud99 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 22:07:
9k hypotheek a 3.5 % rente kost ongeveer 315 euro bruto
Hypotheekrente is aftrekbaar dus 0.63*315 = 215 euro netto.

Dus je maakt 35 euro winst door auto te kopen en je hypotheek te verhogen.

Maar dan heb je als nadeel dat er onverwachte kosten kunnen komen. Aan andere kant eindig je wel met auto extra...

Begrijp ik je vraag zo goed @RaiderZ
Aha, goed dan moet ik dus wel maandelijks 250 euro besparen en niet opeens, zoals je aangeeft, hoge kosten maken of opeens meer gaan rijden (lees meer benzine betalen). Stel ik zou dan 200 euro per maand besparen i.p.v. 250 euro door te switchen, dan zou ik dus 15 euro verlies draaien en kan ik beter de auto blijven leasen?

P.s 0.63*315 kom ik uit op 198,45

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Hangt er helemaal vanaf wat je als mobiliteitsvergoeding of extra salaris krijgt van de baas natuurlijk zodra je de leasebak weg doet.

[ Voor 21% gewijzigd door YakuzA op 11-09-2024 22:30 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• RaiderZ
YakuzA schreef op woensdag 11 september 2024 @ 22:30:
Hangt er helemaal vanaf wat je als mobiliteitsvergoeding of extra salaris krijgt van de baas natuurlijk zodra je de leasebak weg doet.
Ja krijg dus 650 mob budget uitbetaald, waarvan 23 cent per k/m netto is en rest wordt 50% belast wat neer komt op ongeveer 500 euro + ~210 euro bijtelling die ik dan niet meer heb. Dus voor dat bedrag kan ik dan per maand aan de kosten van de auto kwijt zijn. Met de kilometers die ik zelf en zakelijk maak komt dus neer op een besparing van ~250 euro per maand

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
De bank neemt een mobiliteitsvergoeding niet mee als extra inkomen dus zolang dat bedrag als zodoende op je loonstrook staat, heb je alleen wat aan optie 1. Je maximale hypotheek gaat namelijk niet omhoog door het laten uitbetalen van je mobiliteitsvergoeding.

per aspera ad astra

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:59

CyBeRSPiN

sinds 2001

LAD93 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 22:43:
De bank neemt een mobiliteitsvergoeding niet mee als extra inkomen dus zolang dat bedrag als zodoende op je loonstrook staat, heb je alleen wat aan optie 1. Je maximale hypotheek gaat namelijk niet omhoog door het laten uitbetalen van je mobiliteitsvergoeding.
Exact dit. Mijn werkgever wist me ook te vertellen dat er veel discussies zijn geweest met banken, maar de conclusie is dat een mobiliteitsvergoeding niet meegenomen wordt.
Blijkbaar met als reden dat je dan altijd alsnog weer voor een leasebak kunt gaan waar je dan weer 4 jaar aan vast zit.

@RaiderZ je zult dus moeten zorgen dat het leasebudget deel wordt van je vaste salaris en dat dit dan als zodanig op je loonstrook staat.

• RaiderZ
LAD93 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 22:43:
Weet ik, maar daar gaat het mij niet om.

Ik wil puur weten wat een gunstiger keuze is.

Miss maakt het dit duidelijker: bijv. wil een huis kopen van 300k waarvan 250k hypotheek en 50k eigen middelen. Nu ga ik een auto kopen van laten we zeggen 10k Hierdoor heb ik minder eigen middelen en heb ik dus een hypotheek nodig van 260k en 40k eigen middelen. En dan komt dus vraag wat is dan verstandiger, eigen auto of door blijven leasen. Ongeacht hogere hypotheek mogelijkheid

[ Voor 7% gewijzigd door RaiderZ op 11-09-2024 22:52 ]

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Als je na het verhuizen, inboedel én auto aanschaf en wat nog meer geld over hebt kun je ook meer aflossen.
Zolang je inkomsten ook die 260k hypotheekaanvraag kunnen dekken (of zelfs 280k) vind ik het geen probleem.

Je wilt niet nu een auto kopen om daar 200€/mnd mee te kunnen verdienen maar wel een woning moeten laten schieten omdat je eigen geld + hypotheek kunt krijgen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• RaiderZ
True schreef op woensdag 11 september 2024 @ 22:59:
Als je na het verhuizen, inboedel én auto aanschaf en wat nog meer geld over hebt kun je ook meer aflossen.
Zolang je inkomsten ook die 260k hypotheekaanvraag kunnen dekken (of zelfs 280k) vind ik het geen probleem.

Je wilt niet nu een auto kopen om daar 200€/mnd mee te kunnen verdienen maar wel een woning moeten laten schieten omdat je eigen geld + hypotheek kunt krijgen.
Dat is allemaal geen probleem, ik wil puur weten wat verstandiger is. of 10k meer hypotheek en eigen auto. of 10k minder hypotheek en lease auto. Wat hiervan het verschil is en welke van de 2 opties beter is.

Als ik naar bijv https://www.hypotheker.nl...t-worden-mijn-maandlasten met een rente van 3,5% ga en vul een hypotheek bedrag in van 225k (netto p/m: € 793) en 215k (netto p/m € 758) kost het dus volgens de vergelijking (793 -758) een extra 10k hypotheek mij €35,00 p/m meer.

Echter als ik het zelf uitreken: 10.000 * 3,5% = €350 p/j en €29,16 p/m hier nog belasting vanaf: 29,16 * ~64% kom ik uit op €18,66 p/m netto

Ik snap niet hoe ik persoonlijk anders uitkom dan via de website?

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:27
RaiderZ schreef op woensdag 11 september 2024 @ 23:22:
[...]

Dat is allemaal geen probleem, nogmaals ik wil puur weten wat verstandiger is. of 10k meer hypotheek en eigen auto. of 10k minder hypotheek en lease auto. Wat hiervan het verschil is en welke van de 2 opties beter is.

Als ik naar bijv https://www.hypotheker.nl...t-worden-mijn-maandlasten met een rente van 3,5% ga en vul een hypotheek bedrag in van 225k (netto p/m: € 793) en 215k (netto p/m € 758) kost het dus volgens de vergelijking (793 -758) een extra 10k hypotheek mij €35,00 p/m meer.

Echter als ik het zelf uitreken: 10.000 * 3,5% = €350 p/j en €29,16 p/m hier nog belasting vanaf: 29,16 * ~64% kom ik uit op €18,66 p/m netto

Ik snap niet hoe ik persoonlijk anders uitkom dan via de website?
Je berekent alleen de rente. Je vergeet de aflossing.

• RaiderZ
Jimster schreef op donderdag 12 september 2024 @ 00:14:
[...]

Je berekent alleen de rente. Je vergeet de aflossing.
Aaah, stom van mij. Dus als ik het goed heb is het dus 35 euro extra p/m (10k hogere hypotheek) of 250 euro extra p/m (lease auto)?

Zit alleen nog wel te twijfelen of ik niet iets vergeet, bijv een hypotheek ben je veel langer aan het afbetalen. En een auto tuurlijk korter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:15
Je kunt wel voor 10k een andere auto kopen, maar houd je dan ook rekening met het onderhoud wat er aan zit te komen?
Voor 10k koop je op dit moment niet veel bijzonders, dus zou me niks verbazen als je alle euro's die je linksom bespaart, aan de andere kant weer in je andere auto kunt stoppen voor onderhoud.

Ik zou zeggen, houd lekker die leaseauto en kies voor zekerheid wat betreft kosten.
Tenzij je voor die 10k een auto kunt kopen waarvan je weet dat er niks mis mee is of grote kosten aan zitten te komen.

PV Output

• drocona
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 16-06 16:50
@LAD93 @CyBeRSPiN
Even inhaken op het gedeelte dat je mobiliteitsvergoeding niet meegerekend mag worden als vast inkomen voor een hypotheek. Het is mij gelukt om dit wél te laten werken (zit bij een van de grote banken).

Tijdens mijn scheiding kwam ik (een minimale hoeveelheid) inkomen tekort omdat de mobilitietsvergoeding in eerste instantie niet meegerekend werd. Ik heb de bank daarop gevraagd wat ze nodig hebben om dat wel mee te mogen rekenen, want dat zou het hele hypotheekprobleem en uitkoop oplossen voor mij.

Het antwoord: Je mag het meerekenen als je kunt bewijzen dat je geen recht meer hebt op een leaseauto.

Ik heb bij HR gevraagd of ik contractueel vast kan leggen dat ik geen aanspraak meer kan maken op een leaseauto en dus altijd uitsluitend recht heb op de mobiliteitsvergoeding (of een nieuw contract onderhandelen als ik toch weer wil leasen). Dit heeft HR bij mij gedaan, waarvoor ik ze heel dankbaar ben! Bank is vervolgens akkoord gegaan, want het is nu gegarandeerd inkomen op basis van het contract.

Geen idee of het bij iemand anders ook werkt, maar bij mij was dit de redding waardoor ik mijn huis kon behouden.

[ Voor 4% gewijzigd door drocona op 12-09-2024 10:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 17:57
Als ik al een leaseauto van de zaak zou hebben zou ik die nooit inruilen voor een auto van 8k - 9k. Ik heb eens even een paar minuten Gaspedaal.nl aangeslingerd en voor dat bedrag kom je ofwel te rijden in hokken als Fiat 500, Citroen C1 etc ofwel in dingen als een Audi A4, BMW 3-serie etc maar dan wel van 12+ jaar oud ofwel in relatief moderne Opel's Astra, Citroen C4 Aircross etc maar met enorme kilometerstanden. Ik zou nooit een (zeer waarschijnlijk) moderne auto die je kan rijden zonder zorgen te maken over onderhoud en brandstof inruilen voor een auto met tegen de 3 ton op de klok of een auto op leeftijd waar je makkelijk die 200 euro per maand aan onderhoud in moet gaan stoppen en die je ook zelf moet tanken. Daarbij wil je niet weten hoe snel je moderne zaken als Android Auto gaat missen als je een stap terug doet in bouwjaar.

Als het om een private lease zou gaan zou ik die zeker ingeleverd hebben op het moment dat je een hypotheek aan wil gaan, maar bij een zakelijke lease via de werkgever zie ik eigenlijk alleen maar voordelen.

• Dave1989
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:27
Ik weet niet exact wat de invloed van de leaseauto is op je hypotheek. Want als je hem inlevert krijg je reiskosten of een mobiliteitsvergoeding. Reiskosten komen niet meegenomen in je max. hypotheek.

Mobiliteitsbudget dus soms wel, zie een aantal posts hierboven. Daarbij wil ik wel meegeven dat bij een scheiding de bank de regels soms wat oprekt. Omdat het een bijzondere situatie is.

Terug naar jouw vraag, een auto bijtellen kost nu 250€ per maand. Als je deze houdt, kan je waarschijnlijk een vergelijkbare hypotheek krijgen. Plus je hebt 8-9k om te gebruiken om in te leggen in de hypotheek/wat te klussen/inrichting o.i.d.

De andere situatie is dat je een auto koopt, hierdoor heb je 8 tot 9k minder. En ga je ook maandelijkse kosten betalen, wegenbelasting/verzekering/onderhoud. Als je dit allemaal maandelijks bij elkaar optel, kom je al snel richting de 250€. Dan heb ik het nog niet over de brandstof, maar als je een tankpas hebt (waarschijnlijk wel) is het helemaal goedkoop.

Wanneer je dus een eigen auto aan gaat schaffen, ga je er naar mijn inziens op alle vlakken achteruit. En ga je maandelijks echt niet veel besparen.

Kortom zou ik de leaseauto blijven houden.

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16-06 15:14
Dave1989 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:50:
De andere situatie is dat je een auto koopt, hierdoor heb je 8 tot 9k minder. En ga je ook maandelijkse kosten betalen, wegenbelasting/verzekering/onderhoud. Als je dit allemaal maandelijks bij elkaar optel, kom je al snel richting de 250€. Dan heb ik het nog niet over de brandstof, maar als je een tankpas hebt (waarschijnlijk wel) is het helemaal goedkoop.
`
Het fantastische van de hele hypotheek aanvraag is dat die lease auto wel meerekent, maar je prive auto niet.
Boeit niet of je eigen auto 1 maand, 5 jaar of 50 jaar oud is.
Boeit ook niet of je 1 auto of 5 auto's bezit
Terwijl het allemaal nog al drukt op de "besteedbaar inkomen", alleen al voor 5 auto's wegenbelasting en verzekering kosten kan je i.i.g. niet aan hypotheek lasten betalen

Die adviseurs en banken doen zo hoog uit de boom, niet te geloven. Maar dit soort simpele dingen gaat men blind aan voorbij....

Ander voorbeeld:
een zware roker, pakje per dag. = 300 euro per maand (letterijk) de lucht in
een Bourgondiër die 5 keer per week uit eten gaat
Alcoholist die het nodige wegklokt (al bespaart die dan misschien weer op eten)
Of je nu geen kinderen hebt of 10, maakt nog al een verschil.
Geen huisdieren of een flink formaat aquarium, daarnaast nog eens 10 katten, 8 honden, 5 konijnen en een paard.

Zo kan je nog veel meer zaken verzinnen die men m.i. mee zou moeten laten wegen in "wat kan je lenen"

• RaiderZ
Rensjuh schreef op donderdag 12 september 2024 @ 08:43:
Je kunt wel voor 10k een andere auto kopen, maar houd je dan ook rekening met het onderhoud wat er aan zit te komen?
Voor 10k koop je op dit moment niet veel bijzonders, dus zou me niks verbazen als je alle euro's die je linksom bespaart, aan de andere kant weer in je andere auto kunt stoppen voor onderhoud.

Ik zou zeggen, houd lekker die leaseauto en kies voor zekerheid wat betreft kosten.
Tenzij je voor die 10k een auto kunt kopen waarvan je weet dat er niks mis mee is of grote kosten aan zitten te komen.
Ja, zoals eerder hierboven vermeld, de auto kost bij nu netto ~700 euro per maand. Omgerekend ben ik ~500 euro per maand kwijt aan onderhoud, verzekeringen, etc. Voor 10k heb je ib principe een Auris, Yaris, CT 200h, Ioniq (met subsidie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:01
namliam_eht schreef op donderdag 12 september 2024 @ 12:28:
[...]

Het fantastische van de hele hypotheek aanvraag is dat die lease auto wel meerekent, maar je prive auto niet.
Terwijl het allemaal nog al drukt op de "besteedbaar inkomen", alleen al voor 5 auto's wegenbelasting en verzekering kosten kan je i.i.g. niet aan hypotheek lasten betalen

Die adviseurs en banken doen zo hoog uit de boom, niet te geloven. Maar dit soort simpele dingen gaat men blind aan voorbij....
Zakelijke lease (via werkgever) telt niet mee voor de hypotheekaanvraag. Die 'lening' staat namelijk niet op jouw naam en wordt betaald door de werkgever.
Private lease heeft wél invloed op je max hypotheek, aangezien dit een persoonlijke lening is, veelal met bkr registratie.

Leuk al die voorbeelden over autobezitters en rokers, maar als banken dit soort zaken wel zouden mee laten tellen voor hypotheekaanvragen, staan we met z'n allen op de barricaden "privacy" te schreeuwen.

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
[...]

`

Ander voorbeeld:
een zware roker, pakje per dag. = 300 euro per maand (letterijk) de lucht in
een Bourgondiër die 5 keer per week uit eten gaat
Alcoholist die het nodige wegklokt (al bespaart die dan misschien weer op eten)
Of je nu geen kinderen hebt of 10, maakt nog al een verschil.
Geen huisdieren of een flink formaat aquarium, daarnaast nog eens 10 katten, 8 honden, 5 konijnen en een paard.

Zo kan je nog veel meer zaken verzinnen die men m.i. mee zou moeten laten wegen in "wat kan je lenen"
Het gaat de banken er om dat jij ‘gegarandeerd’ inkomen hebt, zodat ze er beslag op kunnen leggen als jij niet betaalt. Als er loonbeslag ligt kun jij wel voor 300 euro per maand willen roken, en je 5 konijnen en paard willen onderhouden, maar dat gebeurt dan pas nadat de bank je salaris heeft afgeroomd. Op jouw kosten uiteraard :)

Dus ik snap wel dat ze alleen naar het inkomen kijken en minder naar de uitgaven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:08
Auto's kun je onmiddelijk schorsen, en met roken kun je stoppen. Het zijn geen verplichtingen. Van alle dingen die je noemt hebben alleen kinderen een lange opzegtermijn.

Verder is een auto van 9k nog steeds ruim bovengemiddeld. Lijkt me been goed compromis.

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:42
ben je all risk verzekerd? Rij je morgen je auto door het geluid en stopt de motor, kan je weer een nieuwe kopen. Vaak dagwaarde terug..

Heb je nog middelen/spaarbuffer na je gekochte huis om eventueel bij ''pech'' weer een nieuwe bak te halen?

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:34
RaiderZ schreef op donderdag 12 september 2024 @ 12:31:
[...]

Ja, zoals eerder hierboven vermeld, de auto kost bij nu netto ~700 euro per maand. Omgerekend ben ik ~500 euro per maand kwijt aan onderhoud, verzekeringen, etc. Voor 10k heb je ib principe een Auris, Yaris, CT 200h, Ioniq (met subsidie)
Maar welke auto rijd je nu?
Goede kans dat dat groter/luxer/nieuwer etc. is dan wat je voor die 10k kunt kopen.
Daar doe je dan dus wel een stap terug.

• RaiderZ
dutchgio schreef op donderdag 12 september 2024 @ 13:14:
[...]

Maar welke auto rijd je nu?
Goede kans dat dat groter/luxer/nieuwer etc. is dan wat je voor die 10k kunt kopen.
Daar doe je dan dus wel een stap terug.
Heb nu een shortlease Opel Corsa, handbak met een stofzuiger blok. Dus ga er eigenlijk op vooruit als ik naar een automaat ga met evt wat meer vermogen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teciyi1673
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 20-09-2024
RaiderZ schreef op donderdag 12 september 2024 @ 13:30:
[...]

Heb nu een shortlease Opel Corsa, handbak met een stofzuiger blok. Dus ga er eigenlijk op vooruit als ik naar een automaat ga met evt wat meer vermogen...
Misschien snap ik het niet helemaal, maar je raakt je mobiliteitsbudget toch niet kwijt zodra je de leaseauto inlevert?

Ik neem aan dat je een hoger mobiliteitsbudget hebt, en dat je een deel uitbetaald krijgt omdat je een hele goedkope auto rijdt (gezien de bijtelling en jouw omschrijving). Als jij een eigen auto hebt krijg je dat mobiliteitsbudget toch nog steeds? Dus om dan te zeggen dat je 700 euro netto zou besparen is volgens mij jezelf rijk rekenen.

Er even vanuitgaande dat je zakelijke kilometers niet veranderen krijg je nog steeds hetzelfde bedrag netto uitgekeerd, en afhankelijk van je leaseregeling gaat je brutodeel wellicht omhoog? Onderaan de streep bespaar je volgens mij maar 210 euro + je huidige leasebudget (mits je die uitbetaald krijgt).
Pagina: 1