[windows 11]dual monitor instellingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:36

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb 2 monitoren, waarvan 1 HDR OLED. In CapCut doe ik aan videobewerking op HDR. Mijn probleem is echter, dat zodra de schermen in standby gaan, de non-hdr monitor LCD is en dus ook sneller weer terug in windows is. Gevolg; elke keer wordt CapCut dan naar die monitor geschoven. Dat is al wat hinderlijk, maar echt irritant wordt het dat CapCut dit direct herkend als niet-HDR monitor en vervolgens het gehele project naar SDR converteert en ook kleurinstellingen aanpast. Kortom, even een kopje thee halen en te lang weghalen betekent dat je bij een lang filmproject met 20 filmfragmenten weer een kwartier bezig bent om alle settings goed te zetten, als je uberhaupt al weet wat die ook alweer waren. Natuurlijk is het uitzetten va de LCD voor je weggaat een oplossing, maar liever doe ik het softwarematig.

Sowieso is HDR management in windows ronduit slecht, maar dit is wel echt iets waarvoor ik hoop dat een workaround te vinden is. Ja, de OLED monitor staat als primaire monitor in windows ingesteld dus dat lost het niet op (want in die paar seconden dat de LCD eerder start is er maar 1 monitor, namelijk de LCD). En helaas is een snelkoppeling maken naar CapCut die specifiek op de OLED opent, ook geen oplossing, want in dit geval staat het programma immers al aan.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 11

Iemand een idee of dit is op te lossen? Met dit soort werk blijf ik me toch verbazen hoe macOS dat gewon al 20 jaar goed doet, en Windows hierin altijd kleine of grotere irritaties blijff houden. En helaas, macOS gebruiken is dus ook geen optie want voor fotobewerken gaat dat prima, maar met 4K filmbewerken is mijn deskop factor 10 sneller.

Alvast dank voor tips/suggesties! :)

youtube.com/@hisrep

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:05

Blokker_1999

Full steam ahead

Ik weet niet of hier echt een softwarematige oplossing mogelijk voor is. Je kan Windows niet laten denken dat je monitor HDR ondersteund wanneer deze dat niet doet, je kan je LCD monitor ook niet trager laten inschakelen of Windows zomaar even laten wachten.

Het enige wat je realistisch kunt voorstellen is om je schermen minder snel in slaap te laten gaan, zodat als je eens koffie gaat halen en wat langer wegblijft, je schermen zijn aangebleven.

Dat, of je LCD vervangen door een scherm dat wel HDR ondersteund, al is het slechte HDR.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batch
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 04-07 09:43
Misschien dat Desktop OK helpt? (freeware)

https://www.softwareok.com/?seite=Freeware/DesktopOK/History

Ik gebruik het zelf niet, maar had er een keer over gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:36

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Dank voor reacties, met 3rd party software had ik het nog niet geprobeerd. Blijf me verbazen dat het in Windows zelf niet te regelen is.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:05

Blokker_1999

Full steam ahead

Maar ik zie niet in wat je wenst te regelen, want Windows doet niets verkeerd.

Je PC geeft een signaal aan je schermen dat ze moeten wakker worden. Van zodra 1 scherm reageert en laat weten dat het er is gaat Windows niet wachten op scherm 2 om beeld te gaan beginnen weergeven. Voor hetzelfde geld heb je scherm 2 gewoon volledig uitgezet. Je kan dan ook niet verbaasd zijn dat Windows ook alle vensters onmiddelijk naar het overgebleven scherm brengt. Want als ze op een niet langer bestaand scherm zouden blijven, kan je er ook niet veel meer mee.

Een ander mogelijks alternatief is om een vergrendelscherm te laten opkomen, zodat je niet onmiddelijk naar je desktop gaat als de PC wakker wordt, dan heb je op het vergrendelscherm de tijd om te wachten tot je 2de monitor online is en zal Windows pas gaan bepalen wat te doen met welk venster totdat je terug aanmeld op die desktop. Probleem ook opgelost.

Maar de fout lijkt me vooral bij jouw software te liggen. Die zou simpelweg om bevestiging moeten vragen wat je met je project wenst te doen op het moment dat je HDR scherm wegvalt in plaats van alles automatisch naar SDR te converteren. Geen enkele reden dat je niet een laatste, kleine bewerking kunt doen en dan gaat beginnen met renderen, ook al kan je het op dat scherm niet goed weergeven.

No keyboard detected. Press F1 to continue.