Welke voegmortel mix te gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• avmnij
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08-05 19:19
Ik moet delen van mijn buitenmuur opnieuw voegen en vraag me af or er mensen zijn op dit forum die ervaring hebben met het verkrijgen van de juiste voegmix (dus juiste textuur/kleur)?
De voegen zijn op deze foto's zichtbaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h9rHiwfTuSNOPhZgh6XzRpGFc3Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FkODsf7fp9gAz1YIPzknd2bH.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oCPpNnju4thNEogCZlNySVjDIYY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KBpUU9a2HRxkegFp7ksFBW5T.png?f=user_large

Ik heb al geprobeerd om de voeg te benaderen via de Beamix voegmortels uit de bouwmarkt (lichtgrijs/grijs/antraciet) en Beamix wit cement, ook gemengd met geel zand en zilverzand maar het wil niet lukken om in de buurt te komen. Weet iemand wat het ongeveer zou moeten zijn aan mengsel?
Zou er zeer blij mee zijn... _/-\o_

Heb ook al de uitvoerder van toen benaderd maar het is 25 jaar geleden dus daar hoop ik niet op.

Beste antwoord (via avmnij op 21-09-2024 09:07)

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-05 20:57
Voegmortel is relatief duur. Probeer eens 2 delen zilverzand, 1 deel cement en voeg dan kalk toe (bijv. 1/2 deel). Je kunt meer zilverzand en kalk toevoegen om de kleur lichter te krijgen. Zeef alles om een fijnere structuur te krijgen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-05 20:57
Voegmortel is relatief duur. Probeer eens 2 delen zilverzand, 1 deel cement en voeg dan kalk toe (bijv. 1/2 deel). Je kunt meer zilverzand en kalk toevoegen om de kleur lichter te krijgen. Zeef alles om een fijnere structuur te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
avmnij schreef op woensdag 11 september 2024 @ 20:11:
Ik moet delen van mijn buitenmuur opnieuw voegen en vraag me af or er mensen zijn op dit forum die ervaring hebben met het verkrijgen van de juiste voegmix (dus juiste textuur/kleur)?
De voegen zijn op deze foto's zichtbaar.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb al geprobeerd om de voeg te benaderen via de Beamix voegmortels uit de bouwmarkt (lichtgrijs/grijs/antraciet) en Beamix wit cement, ook gemengd met geel zand en zilverzand maar het wil niet lukken om in de buurt te komen. Weet iemand wat het ongeveer zou moeten zijn aan mengsel?
Zou er zeer blij mee zijn... _/-\o_

Heb ook al de uitvoerder van toen benaderd maar het is 25 jaar geleden dus daar hoop ik niet op.
Al bij de bouwmaterialenhandel geweest om het Weber/Beamix monsterbakje te lenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avmnij
Analamoebe schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:04:
[...]

Al bij de bouwmaterialenhandel geweest om het Weber/Beamix monsterbakje te lenen?
Het monsterbakje? Had wel gelezen dat Beamix een groot aantal kleuren mortel heeft en heb ook een kleurenkaart ontvangen maar hoe ik die mortel kan verkrijgen is onduidelijk tot nog toe. Alleen voor professionele gebruikers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avmnij
Bezuiniger schreef op donderdag 12 september 2024 @ 22:33:
Ben nog aan het experimenteren met verschillende kleuren Beamix voegmortels door elkaar mengen. Als dat niks wordt dan maar ergens een zakje kalk halen en jouw voorstel gaan uitwerken :)

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-05 06:18
Zelf mengen is idd goedkoopste, maar ligt eraan hoeveel je nodig hebt....
Als het om een paar voegjes gaat is zo'n klein bouwmarkt zakje toch handiger.
De meeste, meer profi, bouwhandels hebben idd wel een soort staalkaartje waarmee je kan gaan vergelijken.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Laat het herstellen van een aantal voegen over aan een vakman, iemand die hier zijn beroep van heeft gemaakt. Het hier plaatsen van foto's van de voegen en vervolgens vragen hoe de specie te moeten mengen heeft geen zin want iedereen heeft zijn monitor anders afgesteld dus de afgebeelde kleuren kloppen niet met jouw werkelijkheid, bovendien maakt het zelfs nog uit wanneer op de dag je de foto's gemaakt hebt (verschil in kleurtemperatuur van het (zon)licht) en door welke lens.
Een vakman kijkt bij jouw huis bij daglicht naar de voegen en ziet en weet dan hoe de te gebruiken voegspecie zo dicht mogelijk bij de bestaande voegen komt.
Als je het toch zelf doet: Hou er rekening mee dat tijdens het droogproces de voegmortel van kleur verandert.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• avmnij
Yaksa schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 12:23:
Laat het herstellen van een aantal voegen over aan een vakman, iemand die hier zijn beroep van heeft gemaakt. Het hier plaatsen van foto's van de voegen en vervolgens vragen hoe de specie te moeten mengen heeft geen zin want iedereen heeft zijn monitor anders afgesteld dus de afgebeelde kleuren kloppen niet met jouw werkelijkheid, bovendien maakt het zelfs nog uit wanneer op de dag je de foto's gemaakt hebt (verschil in kleurtemperatuur van het (zon)licht) en door welke lens.
Een vakman kijkt bij jouw huis bij daglicht naar de voegen en ziet en weet dan hoe de te gebruiken voegspecie zo dicht mogelijk bij de bestaande voegen komt.
Als je het toch zelf doet: Hou er rekening mee dat tijdens het droogproces de voegmortel van kleur verandert.
Ja, daar heb je gelijk in. Echter is er geen vakman beschikbaar en is het geen volle muur. Vragen om een offerte voor het herstellen heeft niets opgelverd :'( Dus dan moet ik zelf maar aan de slag. Na het maken van ruim 10 gedroogde samples (en vergelijken bij daglicht op meerdere plekken met bestaand voegwerk) komt er eindelijk wat schot in de zaak. Ik moet echt specifieke mengsels maken van cement, kalk, en geel/zilverzand (en kleurstof) , de kant en klare Beamixen wijken (veel) te veel af.
Als metsel-amateur moet je toch ergens beginnen, liefst met goede raad.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
avmnij schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 09:06:
[...]Ja, daar heb je gelijk in. Echter is er geen vakman beschikbaar en is het geen volle muur. Vragen om een offerte voor het herstellen heeft niets opgelverd :'( Dus dan moet ik zelf maar aan de slag. Na het maken van ruim 10 gedroogde samples (en vergelijken bij daglicht op meerdere plekken met bestaand voegwerk) komt er eindelijk wat schot in de zaak. Ik moet echt specifieke mengsels maken van cement, kalk, en geel/zilverzand (en kleurstof) , de kant en klare Beamixen wijken (veel) te veel af.
Als metsel-amateur moet je toch ergens beginnen, liefst met goede raad.
Als je al 10 samples gemaakt hebt dan ben je 't al aan het leren.
Schrijf wel heel exact op hoe je de samples hebt gemaakt, vooral kleurpigmenten (zeker de donkere) luisteren heel nauw, een afwijking van een afgestreken theelepeltje hiervan meer of minder op 10 kg specie levert al een kleurverschil op.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avmnij
Yaksa schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 09:15:
[...]

Als je al 10 samples gemaakt hebt dan ben je 't al aan het leren.
Schrijf wel heel exact op hoe je de samples hebt gemaakt, vooral kleurpigmenten (zeker de donkere) luisteren heel nauw, een afwijking van een afgestreken theelepeltje hiervan meer of minder op 10 kg specie levert al een kleurverschil op.
De donkere voegen zijn inmiddels gelukt, d.w.z. goed genoeg in de buurt van de oude kleur om niet meer echt op te vallen. De lichte kleur is weer verkeerd :( en dat kwam ook doordat mijn sample wat zwart pigment bevatte. In de echte werkmortel weer teveel pigment gedaan en is nu te donker. Ach ja, vervangen wordt een werkje voor komende lente.
Pagina: 1