CV waterdruk daalt snel. Lekkende radiator mogelijk oorzaak?

Pagina: 1
Acties:

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:20

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
De waterdruk van de CV ketel daalt de laatste tijd weer snel. Vorig jaar hadden we hier ook al last van. Toen is het expansievat vervangen en dat heeft het probleem toen opgelost.

Nu is het probleem weer terug. Als ik de druk weer opvoer tot 2 bar, dan is na een halve dag de druk alweer weg.

Nu hebben we afgelopen zomer wel zelf 2 radiatoren tijdelijk weggehaald. Eentje is weer terug gezet en de andere is afgedopt. Maar beiden lekken nu wel. Niet echt veel, je voelt wel altijd nattigheid als je het aanraakt, en in de bakjes die we er onder hebben gezet is de bodem ook altijd wel nat.

Maar kan dat de oorzaak zijn? Hoeveel water moet er "verdwijnen" voordat de waterdruk weg is? Gaat dat om liters? Of toch minder?

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Nou de hoeveelheid die moet missen is natuurlijk afhankelijk van de grootte van het systeem.

Meestal zou ik verwachten wel een paar liter ja, geen bodempje in een klein bakje.

De lekkages natuurlijk altijd eerst even op (laten) lossen. Dit zal niet het probleem zijn vermoed ik op basis van wat ik lees, maar dit hoort niet te lekken.

Hoofdverdachte zijn alsnog het expansievat, en anders de ketel zelf. Die kan intern namelijk ook lekken.

Edit: je hebt natuurijk ook altijd kans dat er een leiding in je kruipruimte of op zolder ergens lekt. Dit zul je zelf even moeten checken.

Als je 2 bar in een halve dag kwijt raakt, moet je het ook wel horen stromen ergens zou ik denken.

Wat voor ketel is het? En gebruik je hem voor warm water én verwarming?

[ Voor 26% gewijzigd door Koekstra op 11-09-2024 20:15 ]

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:20

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
Het is een Remeha Avanta. De ketel is denk ik een jaar of 16 oud inmiddels.
Inderdaad verwarming en warm water.
Verder hebben we een redelijk doorsnee huis. In totaal hangen er 8 radiatoren aan.

(Afgelopen voorjaar is er nog een andere radiator weggehaald en afgedopt, maar dat is door vaklui gedaan. Als het daar zou lekken hadden we inmiddels wel vochtplekken in het plafond van de badkamer gezien, denk ik.)

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08:14

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Druk kan ook zakken door automatische ontluchting. Gewoon nog een keer vullen en goed ontluchten. Je kunt het expansievat controleren door na het vullen de vulslang in een emmer te hangen en dan de vulkraan op de cv installatie weer te openen. Je emmer zal half gevuld moeten worden.

Theo

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 01:54
Zet de ketel uit wacht een uurtje en hang de condens afvoer in een emmer. Zo controleer je de warmtewisselaar.
De warmtewisselaars van de avanta gaan ongeveer 15 jaar mee dan gaan ze spontaan eraan.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-05 22:22

BCC

Ik weet niet of je de verwarming al aan hebt, maar als je koppelingen zweten, kun je best veel water kwijtraken door verdaming.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:31
Kees85 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 08:33:
Zet de ketel uit wacht een uurtje en hang de condens afvoer in een emmer. Zo controleer je de warmtewisselaar.
De warmtewisselaars van de avanta gaan ongeveer 15 jaar mee dan gaan ze spontaan eraan.
Wij hebben dit met een Nefit van 16 jaar. Inderdaad twee keer per dag bijvullen. Het is maar even of de druk is weer 0.0. Water stroomt vanuit de condensafvoer zo weer het riool in......

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:44
hneel schreef op woensdag 11 september 2024 @ 20:21:
Het is een Remeha Avanta. De ketel is denk ik een jaar of 16 oud inmiddels.
Inderdaad verwarming en warm water.
Verder hebben we een redelijk doorsnee huis. In totaal hangen er 8 radiatoren aan.

(Afgelopen voorjaar is er nog een andere radiator weggehaald en afgedopt, maar dat is door vaklui gedaan. Als het daar zou lekken hadden we inmiddels wel vochtplekken in het plafond van de badkamer gezien, denk ik.)
Ik heb mijn ketel van dezelfde leeftijd vervangen en dat loste het probleem op. Er zit een houdbaarheid aan die ketels en 16 jaar is heel mooi.

Hattrick: Thorgal Eagles

Pagina: 1