Vragen over een kast bouwen.

Pagina: 1
Acties:

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Hallo,

Onderaan deze post een aantal vragen, maar andere opmerkingen/verbeterideeën zijn ook absoluut welkom.

De situatie is als volgt:
Wij hebben een L-vormige woonkamer met daarin een speelhoek, om die een beetje af te schermen en wat meer ruimte te creëren wil ik hierin een kast gaan bouwen. Redelijk simpel, maar om het allemaal netjes in de hoek te krijgen (inclusief een inham achter een open haard die we nooit gebruiken) heb ik het toch maar even goed uitgemeten en in Fusion gegooid.

Daarmee kom ik op dit ontwerp uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sLyYZMdZCnhfQ7nEChtNSFR5l3g=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/3v8G8JrZfNBMjQIVCl1oTqy1.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ehd4z8as0SLAw0s7izM2fRt3gKo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/gKcj7oRYkjkFY7HH9L9t3Nf0.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LBYWoJj16R1v7RqEwSZskN9usfs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/SiLpF8KfVyJUCo3r8B2kq5pV.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sgpMmDTKNRDZ8MdLJLuxvVWaIjw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ImGt53pbjOn41eDhFSVYpeSr.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qmMSUb082qy8PYzwP2jOVHKz-hY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/kWyJnPlEh59RVNXCXAf2zdts.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A8DkGdNv2IQ6ZMO5EKv6FkjMdMA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Gv2m5UqzI93l5RncIDexwm1U.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LoJlRa0rnSfgrX5XX21_UIt46uI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/aWwYPajDHMf2W4aWSP2V94kr.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ncfRPjbnk47vJwiF8pxCbZt9_I=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/8zvyzaUS9N5w2Ir8STDSbC9h.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KKjqR9Tw_ePU7hnK0ul9UtPvOxU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/NfbrGKntjgIcCZ0cBd5l9BUh.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WUymgJsPt6YT16MvJgnamqlN-8k=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/aOcSIPAr7KnQRUYqbI5RiikH.png?f=fotoalbum_tile

Belangrijk hierbij is dat in de eerste foto het blok aan de linkerkant de open haard (ongeveer) is, en rechts waar de muur loopt een raam zit. In de speelhoek zelf hangt nog een lamp, dat hoekje is nu (zonder deze kast) ook te donker zonder lamp, dus we verliezen niet veel aan daglicht.
De tweede foto is zonder muur, maar wel met de twee wandjes die de afscheiding van de speelhoek naar de woonkamer vormen, de foto's daarna zijn alleen de kast zelf. De laatste 4 foto's zijn twee keer een section analysis (met en zonder planken) en daarna een keer los het hele frame en de hele kast met onzichtbare lijnen, omdat ik werkelijk geen idee heb wat de beste weergave geeft.

Details van de kast zelf:
Onderste vak is 60 centimeter, hierin zit aan de langste kant een bureau van 55 centimeter diep. Alle vakken daarboven zijn 50 centimeter, boven het bureau wordt één vak overgeslagen.
De planken worden opgesplitst in vier losse platen; de hoek links (AB), het bureau (BC), de hoek rechts (CD) en het stukje waar de achterwand aan vast zit (DE).
Alle staanders zijn houten balken van 7x5cm, in de binnenhoeken 5x5cm.
De liggers zijn allemaal 5x5cm, maar deze zitten om het niet onnodig duur te maken alleen onder de naden tussen de platen en onder de zwevende platen die het bureau en de twee planken erboven vormen.
Het grootste vak is 75cm, dat is het vak in de hoek waar de achterwand tegenaan komt (DE). Daarna het grootste vak is het meest linkse vooraan (AB) met 71 centimeter.
Voor de planken hebben we hier gerekend op wit afgewerkte MDF met een dikte van 3cm.
Het plafond is 262cm hoog, ik heb voor het gemak gerekend op 260. Het linkerdeel (AB) komt op een gemetseld platform te staan (dat zit er al naast de open haard).
Het bureau is 208cm breed, het bureaublad steekt dus ook 10 centimeter uit over de ligger eronder.

Mijn doel:
Ik wil een stevige kast die bestemd is tegen kinderen. Hoewel klimmen niet wordt aangemoedigd, is dat wel iets waar ik zeker rekening mee wil houden. Ook zal ieder val flink worden volgeladen met speelgoed, boeken, knutselspullen etc.
Hij hoeft echter ook weer niet onnodig duur te zijn, MDF in dit formaat is niet heel goedkoop en die balken ook zeker niet.
Het hoeft niet super mooi te zijn, de achterwand gaan we waarschijnlijk behangen of beschilderen en er zal ook een andere kast voor komen staan. Het moet vooral veilig en stevig zijn.

Mijn vragen:
- 1; sanity check. Zijn de (for)maten die ik heb gekozen logisch, of heb ik hierin iets over het hoofd gezien?
- 2; welke houtsoort kunnen we het beste gebruiken voor de balken, of maakt dat niet zo veel uit in dit geval?
- 3; hoe kunnen we de MDF platen het beste bevestigen? Ik zat te denken aan hoekijzers, het liefst iedere kant van de balk (dus balk in een hoek krijgt er 2, balk aan de zijkant krijgt er 3) en dan korte MDF schroeven om deze te vast te zetten. Zijn er stevigere opties waar geen speciale apparatuur voor nodig is? Is het bijv. kostenefficiënt om overal liggers tussen te maken en het MDF naar beneden vast te schroeven?
- 4; ik heb gerekend op 3cm MDF, volgens een 'sag calculator' op het internet krijg je dan bij een overspanning van 75 en een gewicht van 150 kilo pas dat de plaat meer dan een millimeter inzakt. Is dit overkill, of juist te weinig?
- 5; in welke orde moet ik denken qua kosten; is dit een project van 500 euro, 1500 euro, of 10.000 euro?
- 6; laatste vraag, en misschien wel de belangrijkste: Ik ga uiteindelijk naar een lokale houtboer/bouwzaak, die mensen hebben redelijk wat kennis maar zijn nogal oldschool. Wat kan ik het beste meenemen? Ik vind het lastig om van een 3D-tekening een 2D-tekening te maken, maar ik kan me voorstellen dat als ik alle delen naast elkaar leg en er een cutlist van maak dat misschien niet genoeg info biedt. Ik wil goed voorbereid zijn om met ze mee te kunnen denken, zodat ik in één ritje alles kan halen en dan evt. thuis de tekening kan aanpassen (aangezien de dikte/lengte van de balken de buitenafmetingen van de kast niet zullen veranderen).

Hopelijk zijn er hier ervaren klussers die me kunnen helpen met die laatste stappen. Ik ben zelf heel handig met resthout en boeren verstand maar heb nog nooit een 'echt project' op deze manier opgepakt dus ik ben sowieso ook heel benieuwd wat ik allemaal gemist of verkeerd heb!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 05-07 14:46
Waarom de keus voor mdf?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Oon
  • Niet online
Omdat mooi wit afgewerkt MDF in alle maten goed te krijgen is, gratis voor ons op maat gezaagd wordt door het lokale bedrijf (ofja 'gratis', zit natuurlijk gewoon in de prijs) en relatief stevig is.
Als er ander plaatmateriaal is dat beter geschikt is dan is dat wat mij betreft ook prima, maar ik wil in ieder geval niet van die standaard kastplanken die helemaal afbrokkelen als je ze aankijkt en als ze nét een beetje te veel gewicht hebben door midden breken ipv buigen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:56
MDF buigt al onder zijn eigen gewicht. Ik zou kiezen voor berken multiplex. Ook nog veel lichter. Zelf een cutlist maken is heel verstandig.

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-07 17:08

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Hoekijzers zijn inherent niet stevig genoeg om een constructie mee te maken, tenzij je ze alleen gebruikt als ligger voor de planken (en dus niet gebruikt om zijwaartse bewegingen mee op te vangen). Ik zou dit zelf oplossen met een houten constructie met liggers, waarop je de planken kunt neerleggen. De staanders waar mogelijk aan de muur verankeren. Eventueel kun je de planken nog (deels) het balkwerk in frezen.

Verder vind ik 30mm dik mdf ook wel fors. Ik zou gaan voor 22mm, misschien zelfs 18mm, en dan een vuren lat onder het midden van de plank laten lopen om doorzakken te voorkomen.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-07 17:08

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

coinman63 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 20:07:
MDF buigt al onder zijn eigen gewicht. Ik zou kiezen voor berken multiplex. Ook nog veel lichter. Zelf een cutlist maken is heel verstandig.
Berken multiplex kost 4 x zo veel. Op een gegeven moment kom je wel op het punt dat een modulaire stellingkast goedkoper is :P

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 05-07 14:46
Thijsmans schreef op woensdag 11 september 2024 @ 20:20:
[...]

Berken multiplex kost 4 x zo veel. Op een gegeven moment kom je wel op het punt dat een modulaire stellingkast goedkoper is :P
Dan is er nog gewoon underlayment.
Of op Marktplaats massieve tafelbladen scoren voor niks, maar MDF, ik zou er geen kast van willen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 05-07 16:01
Thijsmans schreef op woensdag 11 september 2024 @ 20:20:
[...]

Ik weet niet waar TS woont, maar Multiplexoutlet in Schiedam heeft aardig schappelijke prijzen voor berken multiplex (afhankelijk van kwaliteit). Verschil met prijzen 30mm MDF valt dan wel mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:25
coinman63 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 20:07:
En dat doe je hier:
https://www.cutlistoptimizer.com/

Joe

• Oon
  • Niet online
Thijsmans schreef op woensdag 11 september 2024 @ 20:17:
Hoekijzers zijn inherent niet stevig genoeg om een constructie mee te maken, tenzij je ze alleen gebruikt als ligger voor de planken (en dus niet gebruikt om zijwaartse bewegingen mee op te vangen). Ik zou dit zelf oplossen met een houten constructie met liggers, waarop je de planken kunt neerleggen. De staanders waar mogelijk aan de muur verankeren. Eventueel kun je de planken nog (deels) het balkwerk in frezen.

Verder vind ik 30mm dik mdf ook wel fors. Ik zou gaan voor 22mm, misschien zelfs 18mm, en dan een vuren lat onder het midden van de plank laten lopen om doorzakken te voorkomen.
Hoekijzers zouden sowieso alleen als liggers zijn. De staanders komen tegen de muur vast en de kast wordt van daaruit verder gebouwd. Alleen het stukje waar de achter/zijwand tegenaan komt staat dan los, maar daar komt die wand weer tegen de staanders vast wat evt. draaien ervan tegengaat.

Ik zou even moeten narekenen hoeveel hoekijzers ik nodig heb en of korte liggers ertussen niet veel goedkoper uitkomt, uiteindelijk koop ik gewoon balken van een vaste maat en zal ik nogal wat afval hebben, als ik daar de korte liggers uit kan halen is dat mooi meegenomen.

Heb ik nog een schuine lat nodig als ik de planken om de randen heen overal ondersteun met liggers? Dan is de max. overspanning zo'n 35cm, dat moet wel kunnen toch?
No Hands schreef op woensdag 11 september 2024 @ 20:28:
[...]

Dan is er nog gewoon underlayment.
Of op Marktplaats massieve tafelbladen scoren voor niks, maar MDF, ik zou er geen kast van willen.
Misschien dat wij andere ervaringen hebben met MDF, maar ik vind het altijd wel fijn werken en erg stevig voor de prijs. Het is wel een beetje onhandig omdat je het niet zomaar kunt zagen zonder afzuiging en stofmaskers enzo, maar het is een stuk goedkoper dan de meeste alternatieven die ik kan vinden.

Resthout gebruiken (oude tafebladen oid) wil ik juist niet, ik wil alles gewoon netjes dezelfde afmetingen en kleur.
mountaink schreef op woensdag 11 september 2024 @ 20:52:
[...]

Ik weet niet waar TS woont, maar Multiplexoutlet in Schiedam heeft aardig schappelijke prijzen voor berken multiplex (afhankelijk van kwaliteit). Verschil met prijzen 30mm MDF valt dan wel mee.
Helaas niet in de buurt van Schiedam, maar multiplex is zeker iets om uit te zoeken. Ik heb 3 lange platen nodig, de rest is allemaal relatief kleine stukken, dus misschien dat ze nog iets hebben staan dat ze voor minder kwijt kunnen

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-07 18:36
Ik zou het zelf anders oplossen. Nu moet je 100 hapjes uit al die platen halen voor je staanders, die volgens mij niet eens iets doen (of zijn daar die metalen hoekijzers voor?). Dat is veel werk, voegt weinig doe en gaat enkel resulteren in een hoop kiertjes en dingen die je dus niet helemaal naar achter schuiven

Ik zou het veel simpeler maken:
  • Plaats een balk horizontaal tegen de muur, hier kun je de achterkanten van je plaat op leggen. Nu heb je gelijk een stuk meer breedte om gewicht over te verdelen. Dat is ook gunstig tegen doorzakken. Als dit gewoon netjes vast zit kan de achterkant niet meer doorzakken.
    • Deze balk hoeft niet enorm te zijn, een 44*44 balkje is meer dan genoeg.
    • Je kunt hier ook een metalen hoekprofiel voor gebruiken, dan kun je dingen op de plank helemaal strak naar achter schuiven. Je kunt kiezen uit iets met al gaten erin, of ze er zelf even inmaken.
  • Plaats zo'nzelfde balk nu op dezelfde hoogte op de plek van de voorkant van de plaat. Voor de chique zou je de voorzijde rond kunnen frezen
  • Plaats plaat er op. Ik heb trouwens in mijn voorraadkast gewoon 9mm multiplex. Dat lijkt weinig, maar ik kan je vertellen: Dat is ruim voldoende. En scheelt een behoorlijk eind in gewicht. Als je de hoekprofiel keuze maakt, zou ik wel gaan voor 12mm. Dan heb je iig nog iets vlees voor een schroef. Van profiel naar plaat wil je wel wat meer schroeven plaatsen, bijv. elke 15cm.
Heel misschien moet je nog een pootje kwijt op de hoeken, maar dat scheelt al een hoop werk.

Plaatjes helpen altijd (perspectief mag je 'kunstzinnig' noemen :p) :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gh7MC_AFtz0vvPVnEP6lFb_cXJU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hovHPM3BtSjt3HEcdI3Es7Wv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door Martijn.C.V op 12-09-2024 13:47 ]

Complimentje?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Langerakpc
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:23
als het gewoon simpel moet.
waarom niet een wandrail systeem?
https://www.hornbach.nl/p...uFy9oPanHW_xoCZXMQAvD_BwE
https://www.hornbach.nl/p...eCrossType=ma&url=7023211

kleine laser erop om de boel waterpas te krijgen en klaar en moduleerbaar in te delen.

• Oon
  • Niet online
Martijn.C.V schreef op donderdag 12 september 2024 @ 13:33:
Ik zou het zelf anders oplossen. Nu moet je 100 hapjes uit al die platen halen voor je staanders, die volgens mij niet eens iets doen (of zijn daar die metalen hoekijzers voor?). Dat is veel werk, voegt weinig doe en gaat enkel resulteren in een hoop kiertjes en dingen die je dus niet helemaal naar achter schuiven

Ik zou het veel simpeler maken:
  • Plaats een balk horizontaal tegen de muur, hier kun je de achterkanten van je plaat op leggen. Nu heb je gelijk een stuk meer breedte om gewicht over te verdelen. Dat is ook gunstig tegen doorzakken. Als dit gewoon netjes vast zit kan de achterkant niet meer doorzakken.
    • Deze balk hoeft niet enorm te zijn, een 44*44 balkje is meer dan genoeg.
    • Je kunt hier ook een metalen hoekprofiel voor gebruiken, dan kun je dingen op de plank helemaal strak naar achter schuiven. Je kunt kiezen uit iets met al gaten erin, of ze er zelf even inmaken.
  • Plaats zo'nzelfde balk nu op dezelfde hoogte op de plek van de voorkant van de plaat. Voor de chique zou je de voorzijde rond kunnen frezen
  • Plaats plaat er op. Ik heb trouwens in mijn voorraadkast gewoon 9mm multiplex. Dat lijkt weinig, maar ik kan je vertellen: Dat is ruim voldoende. En scheelt een behoorlijk eind in gewicht. Als je de hoekprofiel keuze maakt, zou ik wel gaan voor 12mm. Dan heb je iig nog iets vlees voor een schroef. Van profiel naar plaat wil je wel wat meer schroeven plaatsen, bijv. elke 15cm.
Heel misschien moet je nog een pootje kwijt op de hoeken, maar dat scheelt al een hoop werk.

Plaatjes helpen altijd (perspectief mag je 'kunstzinnig' noemen :p) :
[Afbeelding]
De staanders zijn er om de platen aan de voorkant en achterkant te bevestigen, mijn originele vraag was puur hoe ik het beste een horizontale plank aan een verticale staander kon bevestigen (met hoekijzers als mijn eigen invulling hiervan).

Ik heb liever een hoop extra staanders en een veel stevigere kast dan zwevende planken, de muur waar het allemaal aan komt hangen vertrouw ik niet helemaal 100%, de kast komt wel vast in de muur maar moet eigenlijk zichzelf kunnen dragen.
Langerakpc schreef op donderdag 12 september 2024 @ 14:12:
als het gewoon simpel moet.
waarom niet een wandrail systeem?
https://www.hornbach.nl/p...uFy9oPanHW_xoCZXMQAvD_BwE
https://www.hornbach.nl/p...eCrossType=ma&url=7023211

kleine laser erop om de boel waterpas te krijgen en klaar en moduleerbaar in te delen.
Is als allerlaatste terugvaloptie wel een idee, maar die krijg je toch nooit precies recht en zijn ook nog eens heel erg lelijk

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 22:37
Niet het hele topic gelezen.

Maar voor het werkblad zou ik een keukenblad bij de IKEA of GAMMA halen, voor de planken zou ik gewoon gelamineerd multiplex nemen.

Balkjes 40x40 rondom horizontaal aanbrengen, daar alle planken op vastzetten met twee goede diagonale ondersteuning voor de onderste planken boven het werkblad (waar de zijplanken de middenplank raken) en dan met kleine staanders door naar boven.

Het werkblad zou bij die afmetingen geen extra ondersteuning nodig hebben. Vindt je van wel dan koop je 2 poten bij de IKEA en zet je die eronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
We zijn inmiddels weer een stukje (en een revisie of 4) verder. Inmiddels ben ik geland op:

- 5x5 staanders én liggers, er is geen reden om de staanders dikker te maken aangezien er toch alleen maar verticaal gewicht op komt.
- Plaatmateriaal wordt iets van 12-18mm verlijmd hout, afhankelijk van wat ze in de aanbieding hebben. Bij voorkeur wat hoogwaardigere multiplex, maar OSB/underlayment zou stevig genoeg moeten zijn en kunnen we ook schilderen als het moet.
- Overal liggers onder, geen hoekjes. De kosten van hoekijzers zijn zo hoog dat de stukken balk die we extra nodig hebben niet veel duurder uitkomen, maar wel een stuk netter uitzien en het geheel veel steviger maken.
- De twee stukken die dicht gemaakt worden hadden we bedacht als extra stevigheid en daarom dezelfde maat, maar dit zal (aangezien we nu overal liggers maken) gewoon willekeurig wat het goedkoopste is worden, iets waar we overheen kunnen behangen.

Nog een vraag die open staat; hoe kunnen we de liggers het beste aan de staanders bevestigen? Het geheel moet waterpas blijven, dus je krijgt liggers die precies op dezelfde hoogte aan dezelfde balk hangen. Wat is het stevigst, gewoon van die lange schroeven die maar de helft schroefdraad hebben, deuveltjes, pocket holes (is daar een Nederlandse term voor?) of iets anders?
Ik heb geen zin om met koekjes oid te gaan werken, dat is veel te veel moeite zonder dure apparatuur. Ik heb wel een 3D printer, dus een malletje maken om bijv. 3 deuveltjes per balk te boren is geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:43
Ik denk dat een railsysteem zoals @Langerakpc ook aangeeft, veel netter gaat worden.
Nu krijg je allemaal houten staanders die de ruimte nog kleiner maken.

Zo'n railsysteem hang je heel eenvoudig op dezelfde hoogte met een 360 graden laser.
Boor je overal 1 gaatje op die lijn, bevestig je de rails met 1 schroefje. En dan kan je alle andere gaten aanstippen waar ze moeten komen.
Liggers nemen die 5cm korter zijn dan de plank, dan zie je ze nauwelijks.

Qua sterkte is dat ook helemaal in orde, bij mij ligt mijn dakkoffer op een plank aan zo'n rail.
En staan er 4 lagen kratten onder met blikken verf, gereedschap en andere voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
FRANQ schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 16:50:
Ik denk dat een railsysteem zoals @Langerakpc ook aangeeft, veel netter gaat worden.
Nu krijg je allemaal houten staanders die de ruimte nog kleiner maken.

Zo'n railsysteem hang je heel eenvoudig op dezelfde hoogte met een 360 graden laser.
Boor je overal 1 gaatje op die lijn, bevestig je de rails met 1 schroefje. En dan kan je alle andere gaten aanstippen waar ze moeten komen.
Liggers nemen die 5cm korter zijn dan de plank, dan zie je ze nauwelijks.

Qua sterkte is dat ook helemaal in orde, bij mij ligt mijn dakkoffer op een plank aan zo'n rail.
En staan er 4 lagen kratten onder met blikken verf, gereedschap en andere voorraad.
Zo'n railsysteem vind ik spuuglelijk, die heb ik op zolder eentje hangen maar daar wil ik echt niet iedere dag tegenaan kijken. Qua gewicht zullen ze de spullen die erop komen wel dragen, maar als er op geklommen gaat worden is dat ook weer geen goed idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-07 17:50
Bedenk wel dat veel van het vuren hout wat je voor je 5x5s gaat gebruiken zo krom als een hoepel is. Het is en blijft constructiehout, probeer er een goede selectie uit te halen. Alternatief daarvoor is corpussen maken uit spaanplaat of multiplex.

Balken van 5x5 voor een kast zijn visueel wel behoorlijk massieve dingen, ik zou daar toch nog een paar keer over nadenken. Zeker als je er dagelijks tegenaan kijkt.

Als je toch voor de balkjes gaat;

Het MDF zou ik persoonlijk zelf altijd liggend op hout bevestigen, die balkjes van 5x5 dragen dat veel beter. Dat voorkomt ook lelijke constructies met hoekijzers. Verder lees ik dat je voor 3cm dik MDF gaat, dat is veels te dik, dat is mokerzwaar en een draak om mee te werken en levert je alleen maar meer schuurwerk op. Ondersteun het MDF waar mogelijk met hout.

En mocht het mogelijk zijn om geen vuren te gebruiken, ga voor zoiets als eiken of beuken. Lekker stevig, kan je wat dunner werken. Draai een eiken/vuren plankje op z'n kant, dus bijv. 5x1,8cm waarbij je het MDF op de kant van 1,8cm breed vast schroeft of lijmt maakt al een behoorlijk stevig geheel.

18mm is de standaard dikte voor veel materiaal waar je een corpus voor keukens of kasten mee maakt en vaak goed te krijgen.

Als je MDF gaat kopen, kijk goed naar de kwaltieit. Het MDF van de bouwmarkt bevalt mij vaak slecht, zeker als je het vergelijkt met bijvoorbeeld Medite of Unilin. Stukje duurder, maar zaagt beter en werkt beter af.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
simon schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 17:08:
Bedenk wel dat veel van het vuren hout wat je voor je 5x5s gaat gebruiken zo krom als een hoepel is. Het is en blijft constructiehout, probeer er een goede selectie uit te halen. Alternatief daarvoor is corpussen maken uit spaanplaat of multiplex.

Balken van 5x5 voor een kast zijn visueel wel behoorlijk massieve dingen, ik zou daar toch nog een paar keer over nadenken. Zeker als je er dagelijks tegenaan kijkt.

Als je toch voor de balkjes gaat;

Het MDF zou ik persoonlijk zelf altijd liggend op hout bevestigen, die balkjes van 5x5 dragen dat veel beter. Dat voorkomt ook lelijke constructies met hoekijzers. Verder lees ik dat je voor 3cm dik MDF gaat, dat is veels te dik, dat is mokerzwaar en een draak om mee te werken en levert je alleen maar meer schuurwerk op. Ondersteun het MDF waar mogelijk met hout.

En mocht het mogelijk zijn om geen vuren te gebruiken, ga voor zoiets als eiken of beuken. Lekker stevig, kan je wat dunner werken. Draai een eiken/vuren plankje op z'n kant, dus bijv. 5x1,8cm waarbij je het MDF op de kant van 1,8cm breed vast schroeft of lijmt maakt al een behoorlijk stevig geheel.

18mm is de standaard dikte voor veel materiaal waar je een corpus voor keukens of kasten mee maakt en vaak goed te krijgen.

Als je MDF gaat kopen, kijk goed naar de kwaltieit. Het MDF van de bouwmarkt bevalt mij vaak slecht, zeker als je het vergelijkt met bijvoorbeeld Medite of Unilin. Stukje duurder, maar zaagt beter en werkt beter af.
Ik zal zeker eens kijken of er andere houtsoorten zijn en aansturen op liever dun en hoge kwaliteit dan dikker en lagere kwaliteit. Ik heb voor de beeldvorming de tekening zoals ik 'm nu in Fusion heb staan geprint en dan vind ik de balken heel erg meevallen in verhouding tot de planken. (Edit: Zie hieronder, was vergeten de foto's erbij te zetten :9)

Verder neig ik zoals ik in mijn eerdere comment aangaf nu meer naar OSB of underlayment, maar dunne MDF zou ook altijd nog kunnen. Mijn originele ontwerp ging uit van een overspanning van 75 centimeter en hoekijzers, maar het huidige plan is om dus overal liggers onder te maken. Als je dan het MDF iedere zoveel centimeter vastschroeft krijgt het ook veel minder de kans om in te zakken (dan hou je nog een max. overspanning van 35 centimeter over).

Kwaliteit vind ik niet zo heel spannend verder, het moet er een beetje netjes uitzien en het zal vooral aan de afwerking gaan liggen. Voordeel van wit afgewerkte MDF is dat het er al netjes uitziet en tegen een stootje kan, dan hoeven we alleen een mooie houtsoort voor het frame te kiezen of het frame een keer een laag stevige grondverf te geven.
De zaak waar we het hout gaan halen heeft best wel nette kwaliteit, zit natuurlijk wel eens een balk met een draai tussen dus daar moeten we zeker op letten maar het zijn geen absurd scheve balken zoals je bij een gemiddelde DHZ-zaak ziet.

Edit: Foto's van 3D print, let niet op de zieke stringing, dit was de allersnelste preset en gewoon de tekening geschaald dus niet ideale printsituatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O5vALIQn7_cYbxB95uGU3HBI2MU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7f1DPQTWjHVSSRtKOPTn7Rdz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p0-mKpH4QWsogKp8pNNBAB7JzsM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kfiWXhRpDnrHl3ARWjR72X63.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 26% gewijzigd door Oon op 01-10-2024 20:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:21
Waarom niet https://www.stellingkast-hout.nl/ of iets vergelijkbaars. Dat lijkt mij een stuk eenvoudiger (en misschien zelfs goedkoper) dan zelf gaan werken met hout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-07 17:50
Oon schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 20:00:
[...]

Verder neig ik zoals ik in mijn eerdere comment aangaf nu meer naar OSB of underlayment, maar dunne MDF zou ook altijd nog kunnen. Mijn originele ontwerp ging uit van een overspanning van 75 centimeter en hoekijzers, maar het huidige plan is om dus overal liggers onder te maken. Als je dan het MDF iedere zoveel centimeter vastschroeft krijgt het ook veel minder de kans om in te zakken (dan hou je nog een max. overspanning van 35 centimeter over).

Kwaliteit vind ik niet zo heel spannend verder, het moet er een beetje netjes uitzien en het zal vooral aan de afwerking gaan liggen. Voordeel van wit afgewerkte MDF is dat het er al netjes uitziet en tegen een stootje kan, dan hoeven we alleen een mooie houtsoort voor het frame te kiezen of het frame een keer een laag stevige grondverf te geven.
De zaak waar we het hout gaan halen heeft best wel nette kwaliteit, zit natuurlijk wel eens een balk met een draai tussen dus daar moeten we zeker op letten maar het zijn geen absurd scheve balken zoals je bij een gemiddelde DHZ-zaak ziet.
De kwaliteit is misschien niet 'spannend', maar heeft wel aardig wat impact op de moeite die je gaat doen om het er netjes uit te laten zien. Vandaar dat ik 't noem. Ook het zagen van medite is een stuk prettiger (geeft gewoon een veel betere rand) dan die van de Gamma.

OSB of underlayment netjes krijgen is meer werk, ik zou bij dat gelakt MDF krijgen. Underlayment heeft 1 'okay' kant, en 1 lelijke kant. Verder vraagt het om een scherp zaagblad omdat het snel splintert (zeker voor iets wat je als meubel wil). OSB heeft ook nog eens een coating die slecht lakt.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
simon schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:22:
[...]

De kwaliteit is misschien niet 'spannend', maar heeft wel aardig wat impact op de moeite die je gaat doen om het er netjes uit te laten zien. Vandaar dat ik 't noem. Ook het zagen van medite is een stuk prettiger (geeft gewoon een veel betere rand) dan die van de Gamma.

OSB of underlayment netjes krijgen is meer werk, ik zou bij dat gelakt MDF krijgen. Underlayment heeft 1 'okay' kant, en 1 lelijke kant. Verder vraagt het om een scherp zaagblad omdat het snel splintert (zeker voor iets wat je als meubel wil). OSB heeft ook nog eens een coating die slecht lakt.
Mijn plan was om afwerkstrips te gaan gebruiken voor de voorkant, maakt alleen het geheel wel weer duurder en is ontiechelijk veel werk om dat allemaal mm-precies te doen. Dan lijkt MDF me inderdaad gewoon een betere oplossing.

Ik had nog bedacht dat ik ook de dikte van MDF in zou kunnen frezen in de liggers, maar ook dat is me te veel moeite en niet nodig (plus het zou betekenen dat de voorste liggers allemaal precies die dikte hoger moeten komen liggen, dus dat maakt ook dat je niet gemakkelijk met een waterpas/laser alles gelijk kunt leggen).

Welke dikte MDF zou ik nodig hebben voor ~35cm overspanning, zeg 150 kilo laadgewicht (wel verspreid, maar liever te stevig dan niet stevig genoeg)? Ik dacht dat ik 18mm nodig zou hebben, maar nu ik even met mijn schuifmaat kijk hoe dik dat is lijkt me dat toch wel overkill..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Ik moet nog wat afwerking doen, maar inmiddels staat hij, ingeladen en alles. Onderaan wat foto's van het eindresultaat, en voor mij ook wat leermomenten.

- Balken de volgende keer bewust net iets te lang laten zagen en dan zelf op maat maken, want een paar millimeter verschil maakt al gauw dat dingen helemaal scheef worden.
- Geen MDF, ook daar geldt dat je dingen toch nog op maat moet gaan maken en MDF is zo smerig om mee te werken dat je beter iets anders kunt pakken. Voordeel van MDF is wel weer dat het met een handzaag goed te zagen is wat veel netter wordt dan met een decoupeerzaag.
- In het ontwerp wat minder hoekjes maken, zorgen dat de liggers er zo in kunnen zonder dat alles precies op maat uitgezagen moet worden.
- Als een ligger te lang lijkt is dat waarschijnlijk ook zo, de overspanning bij de zwevende delen (het werkblad en erboven) is echt veel te lang voor de dikte van de balk. Met de MDF erop geschroefd krijg ik 'm nog zonder al te veel moeite een beetje omlaag gebogen, zonder MDF hoefde ik m'n hand er maar op te leggen om het midden echt een centimeter of twee te laten zakken.
- Ook korte stukjes hout trekken snel krom, dus een hogere kwaliteit hout voor de balken is het geld zeker waard.

Het eindresultaat is wel veel mooier geworden dan de kant en klare oplossingen of planken aan de muur, de kinderen hebben nu echt een mooi eigen hoekje om in te spelen met een ruim blad om aan te tekenen/bouwen.

Mooie meevaller is ook weer dat het echt retestevig is. Ik kan er met mijn ~100 kilo zonder problemen in klimmen (alleen niet bij het zwevende stuk) en je hoort 'm nog niet kraken.

Hieronder foto's in nog onafgewerkte staat, inmiddels hebben we de achterplaat en zijplaat behangen en staat daar weer een kast voor en is al het speelgoed terug ingeladen. Ik moet nog wat hoekstrips op maat maken voor de achter en zijplank en mogelijk ook wat hoekstrips op de randen van de planken (net iets breder dan het MDF, zodat we de openstaande kieren ook bedekken), en een LED-strip erin zodat er een mooi dansfeestje gegeven kan worden, maar tenzij iemand dat wil zien laat ik het hierbij in dit topic.

We zijn al met al ergens tussen de 1000 en 1200 euro kwijt (exclusief eigen arbeid natuurlijk). Dat is inclusief het laten zagen van de balken en MDF.

Foto 1 is het skelet, foto 2 is vanuit de linkerachterhoek en foto 3 is vanuit de 'ingang'
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/85bTEmEU35FP92NhMlJvkFSKnxc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/StqTUl4WHtcwTRU2FKXo6OKZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YQzbPRZnVxAoYU7LWd5GTjPidM4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hFc7gSggfstRxsA3bWihBBvR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_XbQebNUE5WzGm6zvad3UCBonSU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VxdHVEjDlzomj9AJHT5PKcPO.jpg?f=fotoalbum_tile
Pagina: 1