Vraag

• sjigo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22-09 17:30
Goedenavond,

Over enkele weken gaat onze ijskoude vloer in de aanbouw eruit, en komt er een nieuwe vloer met vloerverwarming in. De aanbouw bestaat uit een bijkeuken (~5 m2), badkamer (~5 m2) en een WC (~1 m2). Ik vroeg me af of de vloerverwarming aan te sluiten is als een radiator. Elke ruimte een eigen VV-groep, thermostaatknop in de aanvoer, voetventiel in de retour. Zodoende zouden we elke ruimte apart kunnen regelen zonder de installatie complex te maken. Verwarmen gaat middels een warmtepomp met lage Ta. Het lijkt me dat dit geen probleem is, zie ik iets over het hoofd?

Bij voorbaat dank.

Beste antwoord (via sjigo op 14-09-2024 00:07)

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-10 08:45
Met ZLTV is actieve regelen per zone weinig nuttig. Inregelen van de groepen wel. Er zit namelijk een sterk zelfregelend effect in ZLTV vloerverwarming. Als de temperatuur in de ruimte daalt, neemt het afgiftevermogen van de vloer namelijk sterk toe. Als je bijvoorbeeld met 25C water de vloer in laat stromen en de ruimte is 21C, dan is het verschil tussen die twee waardes 4C. De warmteafgifte van de vloer is proportioneel aan dat verschil. Als de ruimte nu afkoelt naar 19C en je stuurt nog steeds 25C de vloer in, dan is het verschil 6C. De warmteafgifte is dan 50% hoger. Dit zorgt ervoor dat de ruimte snel opwarmt en het richting het equilibrium gaat wat bij 25C aanvoer hoort. Als je hele huis dan een te hoge equilibriumtemperatuur heeft, dan verlaag je de stooklijn (en wordt je warmtepomp efficienter en warmtevraag lager). Als een ruimte een te hoge equilibriumtemperatuur heeft, dan knijp je het voetventiel een beetje.

Als je gaat naregelen per zone kun je die aanvoertemperatuur lekker hoog laten misschien, maar dan is je warmtepomp (een stuk) minder zuinig en kun je sneller opwarmen van 19C naar 21C (bv.), maar als je dan op 21C zit gaat de zone dicht tot hij is afgekoeld beneden de hysterese. De ruimtetemperatuur gaat dus ligt schommelen en er staan soms groepen dicht. Dan ontstaat het risico dat er op een moment teveel groepen dicht staan en je warmtepomp in storing schiet, dus moet je weer een overdrukventiel gaan toevoegen. Etc.

KISS is mijn advies en stook constant, gebruik het zelfnivelerende effect, pak de efficiency en bespaar geld op je investering en onderhoud van complexe regelingen.

Alle reacties

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Hoe wil je dat netjes afwerken?

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:28

paQ

En waarom maak je het jezelf zo moeilijk ipv een verdeler?
Dergelijke kleine ruimtes (na)regelen op (ultra)ltv heeft nagenoeg geen zin.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• sjigo
Bij voorkeur met zo'n RTL inbouwbox. Maar volgens mij verkopen ze die niet los. Andere optie is zo (zijaanzicht, doorsnede van de muur). Bruin=muur, Groen=vloer, Rood=aanvoerleiding, Zwart=thermostaatkraan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K8gkv6B3YSwwlm4jm-DtMN7LXoo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6HsalXEya3nfxwA5RCmsAy2n.png?f=user_large
paQ schreef op woensdag 11 september 2024 @ 18:42:
En waarom maak je het jezelf zo moeilijk ipv een verdeler?
Dergelijke kleine ruimtes (na)regelen op (ultra)ltv heeft nagenoeg geen zin.
Vooral zodat het regelbaar is per ruimte. Waarom heeft dat geen zin?

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
Je kan ook werken met een verdeler en daarop zoneverdeling?

Hangt beetje af of je ruimtes gaat hebben met meer dan 1 kring denk ik?

Of het zin/geen zin heeft lopen meningen nogal eens uiteen, je warmt eigenlijk de chappelaag op bij vloerverwarming en niet zozeer de ruimte zelf. Aangezien die chappe ook 1 massa is zonder duidelijke isolatie tussen de ruimtes ga je daarin ook wel natuurlijke convectie hebben. Hoeveel graden verschil zou je willen bekomen tussen de ruimtes? Anders zou ik misschien eerder spelen met de hartafstand van je vloerverwarming?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
sjigo schreef op woensdag 11 september 2024 @ 18:37:
Het lijkt me dat dit geen probleem is, zie ik iets over het hoofd?
Weet je wat een vloerverwarming verdeler is?
Precies wat jij nu met de hand bouwt. Het 'voetventiel' bij een vvw verdeler heeft zelfs nog een flowmeter erin.

Voor €160 heb je een 3-groeps verdeler:
https://www.warmteservice...afsluiters-M30/p/33721402
Daar draai je dus zo je kleppen op.

O ja, vergis je niet in de kosten van de losse onderdelen. Radiatorkraan €15-25, Voetventiel €10, dan nog 2x een T-stuk van €5. Ben je zo €40 per groep kwijt en dan moet je waarschijnlijk nog extra puntstukken erbij hebben etc. En dan heb je in elke ruimte een hoekje nodig.

Dus het kan prima, naregeling is op zich mogelijk hoewel het niet echt zinnig is. Te weinig m2 en te langzaam, maar ik heb het hier thuis op zich ook...
(De verdeler is volledig nageregeld, daarmee ook automatisch de wc e.d.)

• sjigo
Doordat elke binnenmuur zijn eigen fundering heeft ging ik ervan uit dat het 3 verschillende betonmassa's zouden worden. Maar dat moet ik even met de vloerenboer overleggen. Kan me ook voorstellen dat dat niet wenselijk is. Al zou het geval van 1 betonmassa de massa alleen verbonden zijn bij de deuropeningen. Ik denk dat de badkamer rond de 22 °C mag worden, en de WC en bijkeuken ca. 18 °C. Meerdere kringen per ruimte lijkt me niet noodzakelijk met slechts max. 5 m2 per ruimte. Als temperatuurregeling per ruimte niet goed werkt kan ik altijd de WC en de bijkeuken wat knijpen op de verdeler.
Dat weet ik.

De reden voor wat ik voorstel is om naregeling te hebben per ruimte, met weinig complexiteit. Een verdeler is niet duur, maar zoneregeling wel. Bovendien vereist reguliere zoneregeling een thermometer per ruimte. Ofwel extra stroomverbruik en extra kabels. Een simpele thermostaatkraan heeft dat niet nodig.

Afgaand op de reacties is wat ik wil te ongebruikelijk. Dus ik ga gewoon voor een verdeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:28

paQ

Het is in dusverre ongebruikelijk dat het naregelen van dergelijk kleine vertrekken met dermate weinig warmtevermogen van je bron (de warmtepomp) zo ontzettend traag is, dat het a-synchroon wordt.
Benader het verwarmen met een warmtepomp als de ruimte binnen de thermische schil opwarmen.

Ik heb zelf 'zoneregeling' tussen kantoor (55m2) en woonhuis begane grond (75 m2). Als ik er een paar dagen niet ben gaat het kantoor uit/laag bijv. Maar in de praktijk komt het anderzijds maar weinig voor dat een van de verdelers sluit en de ander open blijft.
Dan rijst meteen ook de vraag: wanneer zou je een WC van 1m2 wel of niet willen verwarmen?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:12
Ik heb ook zo'n klein toilet, maar die is gewoon lekker meegelust met een andere ruimte. En ja, warme voetjes in het toilet is gewoon fijn.

Maar het klinkt wel nodeloos ingewikkeld zo.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-10 08:45
Met ZLTV is actieve regelen per zone weinig nuttig. Inregelen van de groepen wel. Er zit namelijk een sterk zelfregelend effect in ZLTV vloerverwarming. Als de temperatuur in de ruimte daalt, neemt het afgiftevermogen van de vloer namelijk sterk toe. Als je bijvoorbeeld met 25C water de vloer in laat stromen en de ruimte is 21C, dan is het verschil tussen die twee waardes 4C. De warmteafgifte van de vloer is proportioneel aan dat verschil. Als de ruimte nu afkoelt naar 19C en je stuurt nog steeds 25C de vloer in, dan is het verschil 6C. De warmteafgifte is dan 50% hoger. Dit zorgt ervoor dat de ruimte snel opwarmt en het richting het equilibrium gaat wat bij 25C aanvoer hoort. Als je hele huis dan een te hoge equilibriumtemperatuur heeft, dan verlaag je de stooklijn (en wordt je warmtepomp efficienter en warmtevraag lager). Als een ruimte een te hoge equilibriumtemperatuur heeft, dan knijp je het voetventiel een beetje.

Als je gaat naregelen per zone kun je die aanvoertemperatuur lekker hoog laten misschien, maar dan is je warmtepomp (een stuk) minder zuinig en kun je sneller opwarmen van 19C naar 21C (bv.), maar als je dan op 21C zit gaat de zone dicht tot hij is afgekoeld beneden de hysterese. De ruimtetemperatuur gaat dus ligt schommelen en er staan soms groepen dicht. Dan ontstaat het risico dat er op een moment teveel groepen dicht staan en je warmtepomp in storing schiet, dus moet je weer een overdrukventiel gaan toevoegen. Etc.

KISS is mijn advies en stook constant, gebruik het zelfnivelerende effect, pak de efficiency en bespaar geld op je investering en onderhoud van complexe regelingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjigo
@paQ Dat is een goed punt, en inderdaad een punt waar ik aan twijfelde. Iets waar ik pas net bij stilsta is dat de vloer op deze manier ook geen (betrouwbare) warmtebuffer wordt. De WC niet verwarmen zou ik vooral doen vanwege het energieverlies. Momenteel hebben we nog geen ventilatie op de WC, dus staat eigenlijk permanent het raampje open. Maar WTW is onderweg, dus dit "probleem" is eigenlijk maar tijdelijk.

@Gramser De bedoeling was juist om het minder ingewikkeld te maken. Maar nu ik de reacties lees besef ik dat ik ongelijk had. Gelukkig bestaat dit forum :).

@Paul C Daar had ik nog niet bij stilgestaan. Door de actieve regeling zal de Ta omhoog moeten waardoor de COP daalt en ik mezelf eigenlijk in de voet schiet door lager comfort i.c.m. ongeveer gelijke stookkosten.

Bedankt voor alle inzichten. Het wordt een gewone verdeler!
Pagina: 1