Beeldkwaliteit wisselt tijdens streamen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• keeshhh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 27-01 22:35
Hoi,

Thuis kijk ik graag films op de beamer, maar ik heb soms last van wisselende beeldkwaliteit. Het beeld verandert dan van scherpte. Soms even scherp, dan weer pixelig. Hij valt nooit helemaal stil om te bufferen. Ik heb al een en ander aan troubleshooting gedaan maar loop nu vast. Het lijkt van de applicatie af te hangen waaruit wordt gestreamd. Een HD filmpje vanaf Youtube app op de telefoon streamen geeft altijd geweldig en constante beeldkwaliteit. Gekochte HD films streamen vanuit de Google TV app geeft problemen. Maar niet tijdens elke kijksessie.

Ik stream vanaf een Google Pixel 4a naar Chromecast V3. De Chromecast zit in een soundbar die het beeld naar de beamer brengt. De router is een Asus Zenwifi XT8. Zowel mijn telefoon als de Chromecast zitten op de 5GHz band. Speedtesten laat continu een download van ~200 Mbps, upload van ~30 Mpbs en ping van ~15 zien. Live traffic tijdens streaming toont een sinusvormige golf met max 15 Mbps.

Kan dit aan de Google TV applicatie liggen of zijn er andere verdachten?

Alle reacties

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:58
Heb je ook een speedtest op je chromecast gedraaid, er is daar een app voor, zit jammer genoeg wel vol met advertenties.

• keeshhh
Zojuist een aantal keer gedaan. Daar zit ik op 50-60 Mbps download. Upload en ping hetzelfde als hierboven.

• hcQd
Dat lijkt me meer dan snel genoeg voor HD.

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11:12
En kan je niet de Chromecast in de TV plaatsen?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

hcQd schreef op woensdag 11 september 2024 @ 18:24:
Dat lijkt me meer dan snel genoeg voor HD.
Als dat het enige is op het netwerk wel, HD content op broadcast quality vergt normaliter 8Mbps, 4k zit rond de 15Mbps, met HDR iets daarboven.

Maar... als zowel server als client op zelfde draadloze netwerk zitten moeten ze beide concurreren voor airtime. Dat levert minder dan de helft op van wat ze elk afzonderlijk halen. Idealiter kom je uit op elk ~48% van airtime (en dus van de snelheid die je zonder concurrentie haalt), maar soms kan een apparaat een stuk meer inpikken dan een ander. In dat geval zal die ander beduidend minder krijgen.

Maar het kan ook aan software liggen aan beide kanten, of aan vermogens om de content te encoderen op de bron. Om uit te sluiten of het aan netwerk ligt zou je kunnen kijken wat er gebeurt als je streamt vanaf bron dat niet op zelfde WiFi-netwerk zit, bijvoorbeeld een bedraad aangesloten PC (of USB Ethernet NIC in je telefoon als je dat hebt - betere test zelfs want dan hou je signaalbron exact hetzelfde).

Oslik blyat! Oslik!

• keeshhh
Nog wat aanvullende gegevens.
Tijdens het streamen zijn er geen andere apparaten op het netwerk die data vragen.
Ik heb vier verschillende films gestreamd waarbij er drie zonder problemen afspelen en één met wisselende beeldkwaliteit. Bij herhaaldelijk afspelen van deze ene film doet de klacht zich telkens voor. Allen vanuit dezelfde app (Google TV).
Heb deze film ook afgespeeld vanaf een bedrade laptop met dezelfde applicatie: zelfde resultaat.
De afgelopen jaren heeft de klacht zich ook bij andere films voorgedaan. Als het alleen deze ene film was zou ik niet gelijk op Tweakers springen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:05
Het wisselen van beeldkwaliteit is een feature van veel spelers vandaag de dag.
Ipv een buffer icoon en/of stoppen met spelen, kunnen veel spelers terugschakelen naar een lagere bitrate zodra er problemen ontstaan.
Omdat de spelers realtime informatie spelen moet de data minimaal net zo snel binnenkomen als het tempo waarin de speler de data verbruikt.

Gezien je draadloos afspeelt, denk ik dat dat je grootste "verdachte" is.
Het testen met speedtest oid is redelijk zinloos, want deze test heel kort de maximale bandbreedte die je verbinding haalt.
Maar een speler heeft een minimale gegarandeerde bandbreedte nodig voor lange tijd.

En omdat Wifi "in de lucht" zit, heb je ook nog goede kans dat je buurman bijdraagt aan je probleem.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-10 21:40
Een download snelheid van 200 Mbps en daar blijft maar zo'n 50 Mbps van over? Dat lijkt me een wifi probleem!

Heeft je router de mogelijkheid om te zoeken naar vrije (rustige) kanalen?
Zit je Chromecast achter iets van metaal? Kun je 'm verplaatsen?
Heeft je modem van je ISP ook nog wifi aan staan? Zet dat uit!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12:12
als die ene film steeds problemen geeft, zit het dan niet in de codec/transcoding van di film waarvoor de chromecast te weinig cpu capaciteit heeft?

• hcQd
dion_b schreef op donderdag 12 september 2024 @ 08:32:
Maar... als zowel server als client op zelfde draadloze netwerk zitten moeten ze beide concurreren voor airtime.
Volgens mij maakte een Chromecast zijn eigen verbinding met de servers waar de content staat, en gaat dit niet nog een keer extra via je telefoon.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:24
JE zou eens voor de test kunnen proberen je chromecast aan je provider wifi te knopen en kijken of dat beter gaat (mits je daar dekking hebt :))

CISSP! Drop your encryption keys!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

hcQd schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:55:
[...]

Volgens mij maakte een Chromecast zijn eigen verbinding met de servers waar de content staat, en gaat dit niet nog een keer extra via je telefoon.
Hij schrijft dat hij vanaf telefoon streamt, niet vanaf remote bron. TS kun je misschien verduidelijken?

Oslik blyat! Oslik!

• keeshhh
Nog wat meer informatie over mijn netwerk. De ISP modem staat in bridge-modus dus heeft geen eigen wifi. Tussen Zenwifi router (meterkast) en Zenwifi AP (beamer ruimte) zit zes meter. De soundbar met daarin de Chromecast staat op één meter van het AP in dezelfde beamer ruimte. Ik heb mijn devices (telefoon, Chromecast) niet gebonden aan het ene of andere AP. Wel beide op de 5 GHz band. De router zoekt het beste 5 GHz kanaal.

Ik stream inderdaad altijd vanaf mijn telefoon naar Chromecast. Net geprobeerd door vanaf laptop met dezelfde applicatie bedraad aangesloten op router via wifi naar Chromecast te streamen en krijg hetzelfde resultaat. Sterker nog, ik heb met deze "probleemfilm" nu een paar keer getroubleshoot en het verlies van beeldkwaliteit doet zich telkens op dezelfde timestamps voor.

Doet dit, en dat het streamen van andere films via dezelfde setup op hetzelfde tijdstip geen klachten geeft, niet vermoeden dat het aan iets anders dan het netwerk ligt?

• hcQd
keeshhh schreef op donderdag 12 september 2024 @ 14:46:
Ik stream inderdaad altijd vanaf mijn telefoon naar Chromecast.
Wat @dion_b bedoelt, staan deze films op je telefoon, of worden deze gestreamd van een externe dienst zoals Prime of Google TV (voorheen Google Play Films).

• keeshhh
Ah, ik stream films meestal van Google TV. Geen abbo, maar een losse film huren voor een klein bedrag. Ik zie dat er ook mogelijkheid is om de film te downloaden gedurende de huurtermijn. Ik neem aan dat ie dan wel op mijn telefoon staat. Net getest en zelfde resultaat.
Andere streamingdiensten die ik gebruik als abonnee geven geen klachten.
Pagina: 1