Vraag

• chris58chris
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09-2024
Ik heb deze JBL speakers en ze zijn kapot, Ik wil proberen hem te maken. Nu zitten er vier componenten op, wat kapotte condensatoren lijken maar van een speciaal soort. Ik kan via de symbolen en zoeken op afbeelding niets vinden. Mijn vraag is of ik hier gewone condensatoren met dezelfde waarde voor kan gebruiken, en is de zijde met het nulletje dan gewoon weer de min? Heeft iemand hier ervaring mee of kan iemand me misschien iets meer over deze componenten vertellen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9p6jT2uL_hlUFrn_um4mK00Jjwc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cyN5VybsuauS89i32pZNq75h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tx-aP37Bzst-oi8suAt7OgjxcR8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/S5kwKTLLSRkgE92sXXuEHAYi.jpg?f=user_large

[ Voor 39% gewijzigd door chris58chris op 11-09-2024 16:34 ]

Beste antwoord (via chris58chris op 13-09-2024 14:01)

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-09 20:29
memphis schreef op donderdag 12 september 2024 @ 08:14:
[...]

OK, dat zou ook nog kunnen... maar dan met geweld deze spoelen eraf trekken want de pootjes staan er nog. Hij heeft geluk dat de printsporen nog niet beschadigd zijn.

Maar sorry dat ik het zeg, dit is een mooi voorbeeld dat als je totaal geen kennis hebt van elektronica je het ook niet zelf moet proberen.
Wat een onzin zeg, allemachtig. Jij bent ook ooit ergens begonnen als onwetend. Ding was toch al kapot en anders heeft op leergeld betaald.

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

Alle reacties

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:14

Rmg

Dat zijn inductors, 330 uH

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:52

br00ky

Moderator Harde Waren
Geen idee wat dit met computerhardware te maken heeft. Ik zie een printplaat en termen die ik niet begrijp, schopje naar MME.

[ Voor 13% gewijzigd door br00ky op 11-09-2024 16:52 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-09 22:09

SA007

Moderator Tweaking
Dat zijn inderdaad inductors, dat is een stukje ferriet met draad eromheen, die gaan in de regel niet stuk.
Ook herkenbaar aan dat ze L1 L2 L3 en L4 heten, en niet een C-nummer.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:27

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Nu zijn ze zeker stuk. Maar waarom dacht je dat ze stuk waren? Door de zwarte smurrie er omheen?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Goz3rr
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-09 21:49
memphis schreef op woensdag 11 september 2024 @ 20:41:
Nu zijn ze zeker stuk. Maar waarom dacht je dat ze stuk waren? Door de zwarte smurrie er omheen?
Ik gok de weerstand gemeten, in combinatie met denken dat het condensatoren zijn. 99% kans dat er helemaal niks mis was met deze inductors.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Qua vervanging van de inductors, ze gaan (grotendeels) op 2 specificaties:
Het aantal henry's (in it geval 330uH).
De hoeveelheid stroom (dikte van de spoeldraad, ik gok op basis van de maat ~1,5A ofzo).
Er zijn nog veel meer specs, maar ik verwacht dat die in deze maatvoeding niet zoveel uitmaken voor de werking van je JBL

Als je een 330uH koopt van dezelfde maat zit je qua stroom waarschijnlijk prima.

Misschien is deze ongeveer goed:
https://nl.mouser.com/Pro...ilblRkRnUET31dKPyQA%3D%3D

Zou eens de maten moeten vergelijken, op basis van een foto op de mm nauwkeurig zitten is moeilijk.

• memphis

memphis

Goz3rr schreef op woensdag 11 september 2024 @ 22:30:
[...]

Ik gok de weerstand gemeten, in combinatie met denken dat het condensatoren zijn. 99% kans dat er helemaal niks mis was met deze inductors.
OK, dat zou ook nog kunnen... maar dan met geweld deze spoelen eraf trekken want de pootjes staan er nog. Hij heeft geluk dat de printsporen nog niet beschadigd zijn.

Maar sorry dat ik het zeg, dit is een mooi voorbeeld dat als je totaal geen kennis hebt van elektronica je het ook niet zelf moet proberen.

• chris58chris
Ze zaten helemaal vast in een klomp zwarte smurrie. Ze waren gesoldeerd met een soort soldeer, het maakte niet uit hoeveel hars of ander soldeer ik erbij deed, het werd niet zacht. Dit ging vrij makkelijk en als ik de pootjes voorzichtig heen en weer haal, ontstaat er een begin van een gaatje waar ik met de kolomboor een heel klein boortje doorheen haal. Het was zeker mooier geweest als ik het niet zo op de foto gezet had, het ziet er niet uit zo.
Oke, Ik ben nog een beginner maar ik heb al best veel kunnen repareren. Ik ga zoeken op inductors,
tot zover bedankt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
memphis schreef op donderdag 12 september 2024 @ 08:14:
[...]

Wat een onzin zeg, allemachtig. Jij bent ook ooit ergens begonnen als onwetend. Ding was toch al kapot en anders heeft op leergeld betaald.

• chris58chris
Ik en ermee naar een vriend gegaan en die kan wel heel goed solderen. Hij heeft het voor zijn werk veel moeten doen, maar hij kreeg deze er ook niet af. En als de printplaat verbrandt of de printbanen breken dan gaat het ook niet meer lukken. Er was echt een hoop zwarte troep uitgelopen, ze zijn dus in ieder geval heel warm geweest. Een kapotte condensator is waarschijnlijk de oorzaak.
Ik dacht stuk is stuk, iets anders proberen maar. De maat is 10,3 x 12 mm.
In het ergste geval lukt het niet, maar kapot was het al.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

chris58chris schreef op donderdag 12 september 2024 @ 19:31:
Ik en ermee naar een vriend gegaan en die kan wel heel goed solderen. Hij heeft het voor zijn werk veel moeten doen, maar hij kreeg deze er ook niet af. En als de printplaat verbrandt of de printbanen breken dan gaat het ook niet meer lukken. Er was echt een hoop zwarte troep uitgelopen, ze zijn dus in ieder geval heel warm geweest. Een kapotte condensator is waarschijnlijk de oorzaak.
Ik dacht stuk is stuk, iets anders proberen maar. De maat is 10,3 x 12 mm.
In het ergste geval lukt het niet, maar kapot was het al.
ja maar dit zijn spoelen. Als je zwarte zooi hebt (elektroliet zit niet in een spoel) is je elco ontploft/stuk/gaar/oud/vercrackt , en niet je spoel. Waarom dan die spoelen eraf beuken?
Er wordt nog wel eens smeltlijm/hars/epoxy op gemikt om te zorgen dat ze niet resoneren en dergelijke.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• memphis

memphis

Jelle Brolnir schreef op donderdag 12 september 2024 @ 18:25:
[...]

Misschien had je het niet goed gelezen, ik zei "sorry dat ik het zeg". Als je spoelen voor condensatoren aanziet ondanks dat er een L notering bij staat ipv een C dan mis je zelfs een basis.
chris58chris schreef op donderdag 12 september 2024 @ 18:16:
Ze zaten helemaal vast in een klomp zwarte smurrie. Ze waren gesoldeerd met een soort soldeer, het maakte niet uit hoeveel hars of ander soldeer ik erbij deed, het werd niet zacht. Dit ging vrij makkelijk en als ik de pootjes voorzichtig heen en weer haal, ontstaat er een begin van een gaatje waar ik met de kolomboor een heel klein boortje doorheen haal. Het was zeker mooier geweest als ik het niet zo op de foto gezet had, het ziet er niet uit zo.
Oke, Ik ben nog een beginner maar ik heb al best veel kunnen repareren. Ik ga zoeken op inductors,
tot zover bedankt.
De zwarte smurrie is om de zgn coil whining te voorkomen, pieptoontjes die kunnen ontstaan door het trillen van losse wikkelingen. Ik raad je ook niet aan om bij dubbelzijdige printen met een boortje in de gaten te gaan zitten, voor je het weet heb je de doorverbinding weggeboord en zal bij het solderen de kans onstaan dat het spoor aan de componentzijde geen contact maakt.
Verder heten deze dingen in het Nederlands gewoon een spoel, zal makkelijker zoeken zijn op de Nederlandse sites.

• chris58chris
Nou, ik dacht dat ze stuk waren anders had ik het toch niet gedaan. Ik zag net plaatjes van spoelen en dat ziet er inderdaad niet uit als iets dat makkelijk stuk gaat.
Ik moet ook overal maar achter zien te komen via het internet.
Volgende keer als ik iets niet weet ga ik eerst naar tweakers om het te vragen.

• Jelle Brolnir
memphis schreef op donderdag 12 september 2024 @ 19:37:
[...]

Misschien had je het niet goed gelezen, ik zei "sorry dat ik het zeg". Als je spoelen voor condensatoren aanziet ondanks dat er een L notering bij staat ipv een C dan mis je zelfs een basis.

[...]

De zwarte smurrie is om de zgn coil whining te voorkomen, pieptoontjes die kunnen ontstaan door het trillen van losse wikkelingen. Ik raad je ook niet aan om bij dubbelzijdige printen met een boortje in de gaten te gaan zitten, voor je het weet heb je de doorverbinding weggeboord en zal bij het solderen de kans onstaan dat het spoor aan de componentzijde geen contact maakt.
Verder heten deze dingen in het Nederlands gewoon een spoel, zal makkelijker zoeken zijn op de Nederlandse sites.
In dat geval, sorry dat ik het zeg maar dit is een typisch geval van een botte hork zijn en het goedpraten door "sorry dat ik het zeg" ervoor te prakken. Ik heb het prima gelezen.

Sorry dat ik het zeg neemt niet weg dat jij ook bij nul bent begonnen. Jij hebt ook dingen gesloopt en fouten gemaakt.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

@memphis heeft IIG goed uitleg gegeven over de wijze van repareren, en vooral hoe het niet moet.
TS had ook eerst advies kunnen inwinnen, dan had hij de inductors waarschijnlijk niet verwijderd, en geen virtuele tik op de vingers gehad op de wijze waarop dat gedaan is.
Als ik het zo lees is de boodschap IIG duidelijk, en ik hoop dat de TS zich niet aangevallen voelt. Uieindelijk komen we hier allemaal om elkaar te helpen en te leren, nietwaar?

Back on topic en resumerend;
Met een beetje geluk kan de TS nieuwe inductors bestellen en de boel repareren. Kost wat tijd en een paar euro aan onderdelen. Al zal hij waarschijnlijk nog wel op zoek moeten naar de daadwerkelijke storing, want zoals aangegeven, de zwarte smurrie zal waarschijnlijk een lijm zijn geweest om coilwhine tegen te gaan, en niet de oorzaak van de storing. Wellicht kunnen we helpen die te vinden aan de hand van een overzichtsfoto of het doormeten van bijvoorbeeld de voeding.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Het solderen lukte waarschijnlijk niet omdat de printplaat zo te zien echt gebouwd is om hitte af te voeren.
Wat opvalt is dat alle printsporen grote vlakken zijn, en onderaan zit je ook heen veel via's (die puntjes/gaatjes door de printplaat). Dat is z.g.n via stitching en wordt gebruikt om hogere stromen door te voeren en om veel warmte af te kunnen voeren.
Warmte afvoeren is voor een voeding natuurlijk een goed idee, maar het maakt het solderen wel echt moeilijk. In combinatie met dat de spoelen zelf flinke blokken metaal zijn en dat moderne loodvrije soldeertin wat extra hitte nodig heeft om te smelten heb je een best krachtige soldeerbout hiervoor nodig.

Ik moet wel zeggen dat ik twijfel over de waarde.
Er staat 330 op, dat kan 330uH zijn, maar ook 33 * 10^0uH ofwel 33uH.
Beide notaties kunnen het zijn, en ik weet het niet zeker.

• memphis

memphis

https://www.zeusbtc.com/A...Tools-Details.asp?ID=1691

33uH dus......

Op de getoonde foto zijn het gewone spoortjes, geen grote vlakken. Ik weet niet hoe het aan de andere kant zit maar ook daar verwacht ik geen grote vlakken.

[ Voor 46% gewijzigd door memphis op 12-09-2024 23:48 ]

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Dan zou volgens mij dit een goede optie zijn:
https://nl.mouser.com/Pro...rCdKdyef831aeC2VBsA%3D%3D

Is niet afgeschermd zoals de originele wel waren, maar denk niet dat dat merkbaar is in gebruik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• chris58chris
Bedankt voor alle informatie die ik van jullie kreeg. Ik zal in de toekomst beter opletten. De JBL speakertjes waren sowieso bij het vuil terecht gekomen als ik ze niet had meegenomen. Ik verveel me nogal snel en heb er veel behoefte aan om nieuwe dingen te leren. Vandaar dit project. Het leren van iets nieuws is dus in ieder geval gelukt dankzij dit forum. Of het me ook gaat lukken ze weer aan het werk te krijgen moeten we nog afwachten. Het zou wel leuk zijn. Ik weet wat ik doen moet.
Tot zover bedankt.
Chris.
Pagina: 1