Ziggo Go schokkende beelden / haperingen. Hoe te tacklen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
Sinds een paar maanden zijn we met ons huishouden teruggekeerd bij Ziggo, na een uitstapje van 3 jaar glas bij KPN. Ik hoefde niet per se terug naar Ziggo, maar financieel was de terugkeer een redelijke no-brainer.

Het modem staat in bridge-modus; achter het modem staat een gevirtualiseerde OPNsense firewall op een n100 te zoemen. Onder KPN nooit last gehad. De KPN aansluiting was ook "direct" op de OPNsense doos aangesloten.

Wat is er aan de hand: wij kijken televisie via de Ziggo Go app op een chromecast met Google TV. Net zoals we daarop Netflix en Formule 1 kijken. Die laatste twee geven gewoon soepel beeld. Ziggo Go hapert af en toe.

Dat haperen uit zich op de volgende manieren:
- paar seconden stilstaand beeld, alsof je even op pauze drukt
- terugschakelen naar mindere beeldkwaliteit; ook dat duurt een aantal seconden.

De Chromecast is bekabeld aangesloten, we hebben een 200/20 Mb abbo (hetgeen met glas altijd ruim voldoende bleek).

Mijn vragen aan de Tweakers gemeenschap:
- herkent iemand bovenstaande symptomen?
- wat kan ik allemaal aan de appzijde instellen om dit evt te minimaliseren?
- zijn de streams die je via de app bekijkt hetzelfde als de streams die de Next Mini gebruikt?
- zijn er specifieke instellingen die ik op de firewall kan toepassen?

Ik heb me het schompes gezocht op het forum, maar kan geen coherent antwoord vinden op deze vragen.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Alle reacties

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-10 17:12
Om te beginnen, probeer het eens ZONDER eigen apparatuur, hang je Chromecast gewoon eens bekabeld aan de Ziggo modem (zonder bridge). Werkt het dan wel? Dan zit er iets niet goed in je eigen netwerk. Hapert het dan nog? Dan gaat er wellicht iets mis bij Ziggo. Dat is hoe dan ook de eerste stap in het zoeken naar de oorzaak van het probleem :) .

• hansdegit
Bedankt.

Geen onwil, maarrrrrr: ik kan het modem niet even in bridge zetten (en daardoor m'n hele netwerk op de schop gooien wegens andere IP-adressen / regels /etc).

Aangezien de andere streamingsdiensten hier prima werken (en onder KPN alles foutloos werkte) vind ik dat ik mag aannemen dat het in ieder geval niet direct dáár zit.

Alléén Ziggo Go hapert af en toe. Al het andere (ook regulier verkeer) functioneert zonder waarneembare problemen.

edit:
Ik zie op het Ziggo gebruikersforum de tip om de integratie met HomeAssistant uit te zetten. Dat ga ik nu meteen doen!

[ Voor 12% gewijzigd door hansdegit op 11-09-2024 15:15 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andros
Je kunt dat vinden maar wie zegt dat TV van KPN en ZiggoGo van Ziggo exact hetzelfde werken? Het zijn dat soort aannames die gewoon gigantisch veel tijd kosten als je een probleem als dit wil oplossen. Gewoon bij het begin beginnen, niet de helft overslaan op basis van verkeerd gebaseerde aannames zodat je geen dubbel werk aan het doen bent. Niet slecht bedoeld maar ik probeer je alleen op weg te helpen, als je een Ziggo gaat benaderen met dit probleem gaan die ook hetzelfde antwoord geven :) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Andros schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:49:
Je kunt dat vinden maar wie zegt dat TV van KPN en ZiggoGo van Ziggo exact hetzelfde werken? Het zijn dat soort aannames die gewoon gigantisch veel tijd kosten als je een probleem als dit wil oplossen. Gewoon bij het begin beginnen, niet de helft overslaan op basis van verkeerd gebaseerde aannames zodat je geen dubbel werk aan het doen bent. Niet slecht bedoeld maar ik probeer je alleen op weg te helpen, als je een Ziggo gaat benaderen met dit probleem gaan die ook hetzelfde antwoord geven :) .
Psies, aannames zijn dodelijk. Als de stream van Ziggo meer packets per seconde stuurt, kan het nog steeds in alle apparaten mis gaan.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• hansdegit
Niet onaardig bedoeld natuurlijk, maar hierboven leg ik uit dat het ontbridgen van het Ziggo modem geen optie is. Dus: die aanname van mijn kant is even "vast".

Ik heb HomeAssistant losgekoppeld van de Chromecasts nav een post in het Ziggo gebruikersforum.Ik zal eens in de gaten houden of dat soelaas biedt.

inmiddels 35 jaar ervaring met het uitsluiten van oorzaken van IT-problemen in redelijk complexe omgevingen. Soms kan je niet alles platgooien en heb je te werken met aannames

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:46
hansdegit schreef op woensdag 11 september 2024 @ 16:07:
inmiddels 35 jaar ervaring met het uitsluiten van oorzaken van IT-problemen in redelijk complexe omgevingen. Soms kan je niet alles platgooien en heb je te werken met aannames
Ik heb 36 jaar ervaring, en ik kan vertellen dat ik niet werk met mensen die aannames doen.
De reden dat je hier je vraagt stelt is omdat je er zelf niet uitkomt, en je handelt al meteen op basis van aannames. Dat is dan wel weer grappig.

Je begint altijd bij het begin met troubleshooting, anders kan je het net zo goed achterwege laten en als een ongeleid projectiel aan dingen gaan trekken.

• hansdegit
Dit topic neemt een wending die ik niet voorzag....Domme aanname van me.

Ik kan dat modem niet ontbridgen. Dan zit er toch niets anders op om dat onderwerp links te laten liggen?

De vragen uit de TS zijn niet veranderd, overigens.
- herkent iemand bovenstaande symptomen?
- wat kan ik allemaal aan de appzijde instellen om dit evt te minimaliseren?
- zijn de streams die je via de app bekijkt hetzelfde als de streams die de Next Mini gebruikt?
- zijn er specifieke instellingen die ik op de firewall kan toepassen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:46
hansdegit schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:57:
Dit topic neemt een wending die ik niet voorzag....Domme aanname van me.

Ik kan dat modem niet ontbridgen. Dan zit er toch niets anders op om dat onderwerp links te laten liggen?

De vragen uit de TS zijn niet veranderd, overigens.

[...]
Je staat er echt verkeerd in. We kunnen nu 60 mogelijke dingen op je afvuren zonder enige redelijkheid van een oplossing, omdat je het beginpunt niet wil controleren.

Maar ik wil niet alleen naar doen, dus:

Als je de rest niet wil verkloten, kijk of je van iemand in je omgeving heel eventjes een Ziggo modem kan lenen, of koop een tweedehandsje. Schuif deze ertussen, en loop een kabel direct naar je Chromecast en niks anders. Wat gebeurt er?

• Andros
hansdegit schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:57:

[...]
Ik zie nog altijd geen reden waarom niet. Je koppelt alles los van de modem en haalt deze uit bridge, gewoon even standaard hoe do provider het ding levert. Je sluit de chromecast aan op de Ziggo modem, test de Ziggo go app. Werkt dit niet? Eventueel andere chromecast testen (indien mogelijk) of Ziggo bellen, er gaat iets fout bij hen.

Werkt deze opstelling wel? Het probleem zit in je eigen netwerk. Modem terug in bridge, spullen terug aansluiten en DAN pas begint de troubleshoot waar je mee aan de gang wilt. Je maakt het jezelf vanaf de eerste inzet erg moeilijk met complexe instellingen aan appzijde, welke streams wel en niet werken etc, gebaseerd op een aanname dat het bij provider x wel werkte.

Duizenden mensen gebruiken dagelijks Ziggo go op een chromecast die niet verder komen dan de handleiding van de tv en wat hulp van de eerstelijns klantendienst, veruit de meerderheid gebruikt de spullen van de provider wat gewoon werkt. Als je eigen firewalls/routers/n100's gebruikt en er duikt een probleem op is het eerste wat je probeert de meest simpele standaard opstelling om de fout te lokaliseren toch?

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 28-09 23:19
Ik heb dit probleem ook gehad met een verouderde chromecast. Het ding leek op zijn tenen te lopen met bufferen van de beelden en als er ook maar iets gebeurde pauzeerde het beeld even en duurde het een paar seconden voor het weer verder ging, meestal met mindere kwaliteit. Dit probleem speelde bij ons ook alleen met ziggo go, niet met netflix/youtube etc. Bij mij is het probleem opgelost door een nieuwe tv te kopen met ingebouwde chromecast die wat sneller is. Kun je ergens een chromecast 4k oid lenen om te kijken of dat het probleem oplost?

[ Voor 10% gewijzigd door Bastard op 12-09-2024 08:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:52

P_Tingen

omdat het KAN

- Have you tried turning it off and on again? *
- Als je een klein eindje terugspoelt in een uitzending, gaat het dan wél goed? *
- Kun je tijdelijk een andere chromecast gebruiken om te zien of die beter werkt?
- Kun je je eigen chromecast via wifi laten verbinden?
- Kun je je eigen chromecast ergens anders testen?
- Kun je je eigen chromecast tijdelijk via een hotspot op je telefoon laten werken?
- Heb je de ziggo go app al eens opnieuw geïnstalleerd op je chromecast?
- Heb je de chromecast al eens volledig gereset?

* mijn schoonmoeder had dit probleem op KPN: alleen Ned1 haperde, alle andere zenders werkten prima. Als ze de uitzending een paar seconden terugspoelde / vanaf het begin ging kijken: prima. TV-kastje opnieuw opstarten was de oplossing

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Update van mijn kant:

Ook de Ziggo Next Mini (die rechtstreeks aan het modem hangt, dus zonder OPNsense ertussen) haperde met de weergave.

Voorheen was het modem rechtstreeks op de AOP aangesloten, maar nadat ik gisteren iets las over wijkkasten dichtbij en te sterk signaal op de kabel heb ik de door Ziggo meegeleverde splitter op de AOP gezet en het modem om de datakant van die splitter aangesloten.

Sindsdien geen haperende beelden meer gezien. Fingers crossed.

Pagina: 1