Nieuwbouw woning - Zender garage deur kopiëren

Pagina: 1
Acties:

• sakurakilla
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-06 14:55
Beste Tweakers,

Ik weet niet of dit je juiste plek is om de vraag te posten.
Voor ons nieuwbouwwoning hebben wij een garage deur zender ontvangen. Het is 1 zender per huishouden.
De auto's en fietsen gaan beide door de speed gate (waarvan een zender nodig is)

Het zender die wij hebben ontvangen is

https://www.parkeerappara...r-handzender-skr2irp.html

Volgens de leverancier kunnen wij een tweede bij kopen voor 175 euro.
Nu vroeg ik mij af of het mogelijk is om deze zelf te kopiëren?

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:29
Wat heb je zelf gevonden toen je op het merk en type zocht? Op bijvoorbeeld AliExpress?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:03
Lijkt er volgens de manuals op dat deze zenders in de ontvanger moeten worden aangemeld.

Zou ook niet echt goed beveiligd zijn als je de zenders kan "kopieren". Een replay-attack zal waarschijnlijk ook niet werken.
Maar je kunt het proberen met een flipper zero of hackrf. Gaan waarschijnlijk meer uren in zitten dan 175 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-06 14:23
Ik denk dat mogelijk is, echter ook dat het sneller en goedkoper is om er een extra te kopen.

Een extra zender aanschaffen is niet mogelijk, echter om deze configureren vereist hardware en software van de fabrikant https://www.tedsen.com/?u...eletaster-irp-accessoires.

De DIY aanpak kan natuurlijk ook, echter als je geen ervaring hebt met hardware debugging gaat dat waarschijnlijk lang duren, je hebt ook nog het risico dat je de huidige zender sloopt en succes is niet verzekerd.

Tenslotte kan je proberen de encryptie te kraken, echter dat is geen waarschijnlijk scenario.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-06 23:36

DexterDee

I doubt, therefore I might be

De betreffende zender is niet super makkelijk te kopiëren. Dit komt omdat er rolling codes worden gegenereerd met het Keeloq protocol. Zoals @jeroen3 hierboven al zegt, met een Flipper Zero is de key te brute forcen. Er staan genoeg tutorials op Youtube hoe je dit voor elkaar krijgt. Let wel, een Flipper Zero is ook niet gratis.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
Er is ook nog het wettelijke aspect.
Is het jouw garage of die van het appartement?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:32

Bezulba

Formerly known as Eendje

Je geeft tonnen uit voor een huis, duizenden euro's voor inrichting en dan ga je veel tijd en extra geld in iets steken wat misschien niet werkt om mogelijk 175 euro te besparen? Succes..

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-06 23:36

DexterDee

I doubt, therefore I might be

DexterDee schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:51:
De betreffende zender is niet super makkelijk te kopiëren. Dit komt omdat er rolling codes worden gegenereerd met het Keeloq protocol. Zoals @jeroen3 hierboven al zegt, met een Flipper Zero is de key te brute forcen. Er staan genoeg tutorials op Youtube hoe je dit voor elkaar krijgt. Let wel, een Flipper Zero is ook niet gratis.
Okay, nog een nuttige aanvulling op bovenstaande. Als je de key via brute force hebt gevonden kun je een 100% kopie maken van de oorspronkelijke zender. Het probleem wat dan gaat ontstaan (omdat er rolling keys gebruikt worden) is dat één van je zenders out-of-sync gaat raken met de rolling keys. In dit geval de zender die je niet gebruikt om de poort open te doen. In veel gevallen zorgt dat ervoor dat de out-of-sync zender niet meer werkt. Oplossing hiervoor (lees: niet echt een oplossing) is om de nieuwe zender onder een andere identifier in te leren bij de ontvanger. Want de rolling codes worden per identifier bijgehouden. Iedereen met een legitieme deuropener heeft al een andere identifier. Aangezien je geen controle hebt over de ontvanger is dat dus geen optie.

Lang verhaal kort, kopiëren van de afstandsbediening is praktisch niet mogelijk

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:22
Bezulba schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:59:
Je geeft tonnen uit voor een huis, duizenden euro's voor inrichting en dan ga je veel tijd en extra geld in iets steken wat misschien niet werkt om mogelijk 175 euro te besparen? Succes..
Dat is wel een beetje het idee en de charme van dit forum. Weet je zeker dat je op de goede website zit?

• sakurakilla
Wel jammer zo een aanname maken. Ik geef inderdaad tonnen uit aan een woning, kon ook miljoenen zijn.
Ik heb ook inderdaad duizenden euro's uitgegeven aan de inrichting, maar kon ook makkelijk tonnen zijn.

Ik post dit op een tweakers forum omdat ik wil weten of het mogelijk is ivm encryptie. Na de vele reacties hier heb ik geleerd dat het mogelijk kan zijn maar hier gaat veel tijd en moeite in zitten.

Hoe anders zou ik het moeten leren. Door deze vraag te stellen heb ik kunnen leren wat rolling codes zijn.
Heb ik geleerd dat de andere zender out of sync kan gaan.

Ja ik ga trouwens zelf ook klussen in de woning ipv nog meer duizenden uitgeven aan een aannemer.

Dus ja als ik 175 euro kan besparen om een kant en klare oplossing te kopen en 200 euro moet uitgeven en uren van me tijd om iets nieuws te leren. Dan doe ik dit graag

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-06 15:09

SA007

Moderator Tweaking
Move naar SH, daar past dit beter.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:21
Die rolling code is niet het probleem, daar zijn oplossingen voor.
Het probleem is dat de handzender in de ontvanger geprogrammeerd moet worden en dat kun je niet zelf.

Dat zal een van de redenen zijn waarom ze er 175 euro voor vragen, naast de kosten van de handzender moet iemand naar de ontvanger toe en een nieuwe handzender inprogrammeren.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jemboy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-06 17:31
Lijk me sterk dat het ingewikkeld is om een zender toe te voegen.

Waar ik werk hebben we een soort gelijk systeem.
Het is daar een kwestie van een compatible apparaat kopen,
het ID van de handzender in de software (webpagina) plaatsen en 1 minuut later wordt de zender herkend als je bij het hek staat.
Denk dat het hier gaat om makkelijk geld verdienen.
Ze maken het net niet duur genoeg dat je gaat zeuren.

Als in het complex 100x een handbediening wordt besteld, dan praten we al gauw over €10.000 bruto winst.
Wat je wellicht wel kan doen is bij een VVE vergadering een motie indienen, dat het bestuur het bedrijf vraagt om zelf de zenders te kunnen beheren.
Wellicht dat de VVE dan voor schappelijker prijzen de bewoners een 2e zender kan verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:21
Heel veel systemen vereisen tegenwoordig dat de handzender in de ontvanger geprogrammeerd wordt, daar helpt een kopie van het id trekken niets aan.

En de reden is uiteraard dat ze niet willen dat je meerdere auto's in die garage parkeert zodat andere bewonder geen plek meer hebben.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 454358

verschilt geloof ik nogal per merk.
Van mijn hek moet ik een kapje van de motor schroeven, knop ingedrukt houden op de motor en oude handzender, en dan kan de nieuwe zender worden bij geprogrammeerd. Maar dat is wel een oudje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sakurakilla
Jemboy schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 15:44:
Lijk me sterk dat het ingewikkeld is om een zender toe te voegen.

Waar ik werk hebben we een soort gelijk systeem.
Het is daar een kwestie van een compatible apparaat kopen,
het ID van de handzender in de software (webpagina) plaatsen en 1 minuut later wordt de zender herkend als je bij het hek staat.
Denk dat het hier gaat om makkelijk geld verdienen.
Ze maken het net niet duur genoeg dat je gaat zeuren.

Als in het complex 100x een handbediening wordt besteld, dan praten we al gauw over €10.000 bruto winst.
Wat je wellicht wel kan doen is bij een VVE vergadering een motie indienen, dat het bestuur het bedrijf vraagt om zelf de zenders te kunnen beheren.
Wellicht dat de VVE dan voor schappelijker prijzen de bewoners een 2e zender kan verkopen.
Dankjewel, ja dit gaat via de VVE, ieder woning heeft 1 zender gehad (86 wonigen) en meer dan de helft wilt een tweede zender. De VVE heeft navraag gedaan voor kosten nabestelling en die komen op 175 euro neer.

Er is onderling zelf via de VVE gevraagd of er een goedkopere manier bestaat om deze te kopieeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Het merk wat deze toestellen verkoopt heeft ook ontvangers die via het internet te beheren zijn. Dan hoeft er niemand naartoe en is aanmelden waarschijnlijk veel eenvoudiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jemboy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-06 17:31
@sakurakilla Met via de VVE bedoel je dat de VVE de bestelling 1 op 1 doorzet naar de leverancier ?
Zoals eerder aangegeven, veel van dit soort systemen worden via een website beheerd.
Waarschijnlijk kan de VVE als ze een eigen login krijgen, zelf de/eigen zenders erin zetten.
Laat het bedrijf dan alleen de onderhoud doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:11
Je kunt op Ali voor een paar euro losse zenders bestellen die het 433 signaal kopieeren van je andere zender. Sommige auto's hebben dat zelfs ingebouwd. Mocht het kopieeren uitdagingen geven dan zit er bij de handbediening van de garagedeur vaak ergens een knopje om de zender in te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sakurakilla
Dennisdn schreef op maandag 16 september 2024 @ 16:47:
Je kunt op Ali voor een paar euro losse zenders bestellen die het 433 signaal kopieeren van je andere zender. Sommige auto's hebben dat zelfs ingebouwd. Mocht het kopieeren uitdagingen geven dat zit er bij de handbediening van de garagedeur vaak ergens een knopje om de zender in te lezen.
Ja dat zag ik, maar zou dat niet al te makkelijk zijn? Ik begrijp dat dit niet zou werken ivm de encryptie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:11
sakurakilla schreef op maandag 16 september 2024 @ 16:57:
[...]

Ja dat zag ik, maar zou dat niet al te makkelijk zijn? Ik begrijp dat dit niet zou werken ivm de encryptie
Dat staat bij ons ook in de handleiding maar het is gewoon een simpel 433 signaal die ik zelfs met een klikaanklikuit-setje heb kunnen kopiëren.

Het zoú natuurlijk kunnen dat ze een hele fancy apparaat hebben met echte encrypty, maar dan kun je altijd nog ff kijken of de handbediening naast de deur ergens een learn- knopje heeft. Ik zou voor de paar euro de gok wel nemen om er eentje van Ali te bestellen, die zijn nog geen 5 euro. 175 euro betalen kan dan altijd nog…

[ Voor 4% gewijzigd door Dennisdn op 16-09-2024 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Je moet de VVE vragen om een extra module erbij te plaatsen waarmee je de poort opent via nummeridentificatie van je telefoon. Zo'n gsm module kost 300 euro, is veel handiger omdat ieder gezinslid wel met een telefoon rondloopt en dus altijd het hek kan openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sakurakilla
Wolly schreef op maandag 16 september 2024 @ 17:18:
Je moet de VVE vragen om een extra module erbij te plaatsen waarmee je de poort opent via nummeridentificatie van je telefoon. Zo'n gsm module kost 300 euro, is veel handiger omdat ieder gezinslid wel met een telefoon rondloopt en dus altijd het hek kan openen.
Heb je hier een voorbeeld van of een link, dan kan ik dit naar de VVE sturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:08
sakurakilla schreef op maandag 16 september 2024 @ 17:23:
[...]

Dat kan weer merk afhankelijk zijn, maar de leverancier van de installatie zou je zo moeten kunnen vertellen wat daarin mogelijk is bij hun installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
sakurakilla schreef op maandag 16 september 2024 @ 17:23:
[...]

Bijvoorbeeld https://dbhekwerk.nl/product/intratone-gsm-module-10jr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Dennism schreef op maandag 16 september 2024 @ 17:27:
[...]

Dat kan weer merk afhankelijk zijn, maar de leverancier van de installatie zou je zo moeten kunnen vertellen wat daarin mogelijk is bij hun installatie.
Het is vaak een kwestie van twee draadjes met een relais koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Wolly schreef op maandag 16 september 2024 @ 17:48:
[...]

Het is vaak een kwestie van twee draadjes met een relais koppelen.
Ik denk dat we hetzelfde bedoelen, maar in andere vorm :) Dit lijkt meer iets dat je er zelf hobbybob tussen knutselt en het aanwezige systeem 'bypassed', iets wat men vaak in een VVE niet snel zal willen (althans niet in meerderheid qua stemmen), vaak zie je dan dat ze iets willen dat naadloos integreert met het huidige systeem zodat je bijvoorbeeld geautoriseerde telefoonnummers in eenzelfde portal kan bijhouden als eventuele zenders e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Dennism schreef op maandag 16 september 2024 @ 18:32:
[...]

Ik denk dat we hetzelfde bedoelen, maar in andere vorm :) Dit lijkt meer iets dat je er zelf hobbybob tussen knutselt en het aanwezige systeem 'bypassed', iets wat men vaak in een VVE niet snel zal willen (althans niet in meerderheid qua stemmen), vaak zie je dan dat ze iets willen dat naadloos integreert met het huidige systeem zodat je bijvoorbeeld geautoriseerde telefoonnummers in eenzelfde portal kan bijhouden als eventuele zenders e.d.
Het is inderdaad handig om het door de leverancier te laten installeren, technisch is het een peuleschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Wolly schreef op maandag 16 september 2024 @ 20:22:
[...]

Het is inderdaad handig om het door de leverancier te laten installeren, technisch is het een peuleschil.
Wat ik bedoel is meer van sluit dit ook aan bij je huidige systeem, zodat je in dezelfde portal waar je ook je andere beveiligings en toegangs zaken regelt je ook dit apparaat (waar jij naar linkt) kan beheren, of krijg je dan een 2de interface.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Dennism schreef op maandag 16 september 2024 @ 20:25:
[...]

Wat ik bedoel is meer van sluit dit ook aan bij je huidige systeem, zodat je in dezelfde portal waar je ook je andere beveiligings en toegangs zaken regelt je ook dit apparaat (waar jij naar linkt) kan beheren, of krijg je dan een 2de interface.
Met dit apparaat krijg je gewoon een tweede interface. Als je een geïntegreerde oplossing wil dan moet je niet raar opkijken als de leverancier daar veel meer geld voor vraagt.

Maar als ze nu al buikpijn hebben van 175 per zender denk ik dat een extra inlog voor het beheren van telefoonnummers niet heel vervelend zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Wolly schreef op maandag 16 september 2024 @ 20:28:
[...]

Met dit apparaat krijg je gewoon een tweede interface. Als je een geïntegreerde oplossing wil dan moet je niet raar opkijken als de leverancier daar veel meer geld voor vraagt.

Maar als ze nu al buikpijn hebben van 175 per zender denk ik dat een extra inlog voor het beheren van telefoonnummers niet heel vervelend zal zijn.
Probleem daarmee is vaak dat je lang niet iedereen mee krijgt in een stemming, want meer risico's voor de VVE e.d., en mensen dan liever dat bedrag aftikken voor een supported oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 23:36

FreakNL

Well do ya punk?

175 euro = 175 euro.
Pagina: 1