RODE Podcast mic probleem

Pagina: 1
Acties:

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 07:37
Ik heb - zoals bijna alle veertigers - een podcast.

De eerste pak 'm beet 60 afleveringen hebben we de productie uitbesteed maar omdat onze producer ermee ophield, hebben we eigen spullen aanschaft: een Rodecaster en drie microfoons (Rode Podmic). Daarmee hebben we nu zo'n 20 afleveringen opgenomen. De montage doe ik zelf met Audacity.

Nu vind ik deze microfoons echt heel erg gevoelig. Ieder tikje op tafel (of langsrijdende bus) hoor je terug. Tenzij je 30 meter uit elkaar gaat zitten, hoor je ook elkaar stemmen op elkaars kanaal. Dat is nogal irritant in de montage, een kuchje van één van de sprekers kun je niet weg monteren als de ander toevallig iets zegt.

Mijn vraag is hoe ik dit kan oplossen? Zijn er bepaalde instellingen waar ik aan sleutelen of kan ik beter andere microfoons kopen, zo ja welke?

DIT IS MIJN WEBSITE

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:11

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Als je aan instellingen komt ga je aan audio(kwaliteit) zitten. Tikken op tafels e.d. los je mechanisch op met rubbertjes of veren of een draagarm of iets in die richting. Desnoods een tafelkleed of zo'n deskmat. Voor kuchen moet je een "coughbutton" nemen (en je gasten instrueren voor aanvang) of in post eruit halen (wat lastig kan zijn). Verder zou ik naar directionele(re) mics kijken. Of de gain een stuk terugdraaien en in post opkrikken.

[ Voor 46% gewijzigd door RobIII op 11-09-2024 13:26 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• havana
Het gaat niet alleen om kuchen en tikken.

Er rijdt ook wel eens bus langs (we nemen vaak op locatie op, kan van alles zijn). Je hoort echt alles. Ik vraag me dus af of er ook microfoons zijn die wat minder gevoelig zijn.
Verder zou ik naar directionele(re) mics kijken
Suggesties?

[ Voor 35% gewijzigd door havana op 11-09-2024 13:27 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

havana schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:26:
Het gaat niet alleen om kuchen en tikken.

Er rijdt ook wel eens bus langs (we nemen vaak op locatie op, kan van alles zijn). Je hoort echt alles. Ik vraag me dus af of er ook microfoons zijn die wat minder gevoelig zijn.
Ja, zie mijn edit ;) Directionele(re) mics of je gain tunen.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

• havana
of je gain tunen.
Dus de schuifjes op ½ zetten op de Rodecaster (nu ¾) en dan in post wat opplussen bedoel je?

DIT IS MIJN WEBSITE

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Hoe staan de microfoons opgesteld? Deze microfoon is bedoeld om vlakbij de mond van de spreker te hangen, als ik de website van Rode bekijk. Maximaal 5 cm en liever minder.

[ Voor 5% gewijzigd door TBTL op 11-09-2024 13:42 ]

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

havana schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:28:
[...]

Dus de schuifjes op ½ zetten op de Rodecaster (nu ¾) en dan in post wat opplussen bedoel je?
Ja dat bedoelde ik; beetje afstemmen / proberen.

Over mij

• havana
TBTL schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:42:
Hoe staan de microfoons opgesteld? Deze microfoon is bedoeld om vlakbij de mond van de spreker te hangen, als ik de website van Rode bekijk. Maximaal 5 cm en liever minder.
Yes, I know. Dat is het probleem dan ook niet.

DIT IS MIJN WEBSITE

• havana
Hebben jullie nog tips voor meer directionele microfoons?

DIT IS MIJN WEBSITE

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@havana Welke microfoons heb je zelf al gevonden? Ik kwam bijv. de Shure SM7B en de AudioTechnica AT2020-serie (2020, 2020 USB+ en 2020 XLR) verschillende keren tegen. Wellicht dat je vandaaruit verder kunt zoeken naar eentje die het probleem verhelpt.

[ Voor 105% gewijzigd door Jorgen op 12-09-2024 03:18 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Nu online

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik zou eens wat bijlezen over de verschillen tussen dynamische microfoons en condensatormicrofoons. Als dan ook even opzoekt wat je huidige microfoons zijn, geeft dat wellicht een aanknopingspunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
havana schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:28:
[...]

Nee. De stand van je fader (schuifje) zegt niks over de gain (voorversterking). De gain zet je ergens in de instellingen van de microfoon, de fader gebruik je om de onderlinge volumes een beetje gelijk te trekken.

Heb je heel gevoelige microfoons? Gain iets naar beneden, fader omhoog. Heb je microfoons waar je je stem echt in moet duwen? Gain iets omhoog en fader iets naar beneden.

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-04 09:53

w00Dy

Make soap, not war

Je zit met teveel variabelen om zomaar te zeggen, welke microfoons moet ik kopen...

Volgens mij kan je met heel je set-up een heel professioneel resultaat neer zetten. Vb. door een beetje meer tijd te investeren in je podcast voor te bereiden. Je zegt dat je mekaars stemmen hoort, zit je tegenover elkaar of naast elkaar? Zit je in een kamer met allemaal rechte reflecterende wanden? Overspraak heb je bijna altijd als je in dezelfde kamer zit. Heb je vb. gasten die niet gewend zijn in een microfoon te praten en snel achteruit gaan leunen...

Eerst de basis goed krijgen en dan pas snufjes toevoegen. Zo kan je vb. ook een gate gebruiken om achtergrond geluid eruit te krijgen maar als je niet weet wat je doet kan zoiets heel vreemd gaan klikken. Vb. woorden die wegvallen.

Als je toch geld wil uitgeven, is het geen optie om een producer in te huren om je even wat bij te staan voor x-aantal podcasts? Als freelancer vb.

• havana
@w00Dy

Ik waardeer je hulp maar wij zijn niet paar idioten ofzo. We hebben al meer dan 100 podcasts gemaakt, hebben een flink publiek en hele toffe gasten onder wie meerdere Olympisch kampioenen. We zijn behoorlijk op elkaar ingespeeld en bereiden iedere podcast minutieus voor.

In het het begin hebben we de podcast met een producer gemaakt in een studio, later in een camper. Dat werkte prima, maar hij is ermee gestopt en toen zijn we het zelf gaan doen. Dat geeft behoorlijk veel vrijheid, vooral qua locatie.

Wat je zegt over gasten die achterover leunen herken ik wel, maar dat hebben we wel grotendeels opgelost met koptelefoons (en soms wat handgebaren).

[ Voor 12% gewijzigd door havana op 25-09-2024 07:22 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Pagina: 1