Subwoofer niet aan de praat

Pagina: 1
Acties:

• Bryanvdhoef
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12-05 16:31
Hi allen,.

Ik heb een Denon AVR2800H en daarop aangesloten 4 plafondspeakers van B&W met luidsprekerkabels.
Nu heb ik een B&W ASW608 subwoofer erbij gekocht, deze is ook aangesloten op de versterker met een RCA kabel, ik heb daarbij de linkerpoort gebruikt van de 2, en in de versterker in de bovenste subwoofer 1 poort gestopt.

Nu krijg ik hem maar niet aan de praat, het ene moment is de bass er, en kort erna valt het weer weg. Heeft iemand enig idee wat deze issue kan zijn? Kabelbreuk misschien?

Het volume heb ik op max staan allemaal, ik heb het geluid van de subwoofer in de setup van de versterker op -6, 0 en +6 gehad, dit maakt allemaal geen verschil?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gr0y__gHoMlQdYtJG1inKLhFvHo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AljqT8gws1d3N24DUw3nior2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6FOTs66NOoFhyXDo-r8Xxp0f4E4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IxVAxUlZpiO9mB2BcYyw4IDD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3WhwIMCf168a8B6NODg9rZm3nvc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NwXpzDRdugmZ3Rbib6Cnv6Ji.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door Bryanvdhoef op 11-09-2024 13:04 ]

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:05

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Subwooferkabel is gewone RCA. Heb je al eens een andere kabel geprobeerd?

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Bryanvdhoef
Nee, deze zat erbij toen ik hem kocht via MP. Welke kabel kan ik nog meer proberen?

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:38

mrc4nl

Procrastinatie expert

Bryanvdhoef schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:13:
Nee, deze zat erbij toen ik hem kocht via MP. Welke kabel kan ik nog meer proberen?
koperdraadje/speaker kabel kabel bij de normale uitgang.

en ik zou rca naar 3.5mm kopen. En dan de subwoofer direct op je telefoon/laptop whatever aansluiten en kijken of je dan wel geluid hebt. Zo kan je de reciever uitsluiten.

edit, misschien heel simpel. maar weet je zeker dan de subwoofer aanstaat? ik heb zelf wel eens en doorgebrande zekering gehad toen ik mn aansloot op netstroom en mn apparaat het dus niet meer deed.

[ Voor 19% gewijzigd door mrc4nl op 11-09-2024 13:23 ]

ora et labora

• Bryanvdhoef
mrc4nl schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:20:
[...]

koperdraadje/speaker kabel kabel bij de normale uitgang.

Ik ben redelijk een leek hierin, maar bedoel je met de normale uitgang bij de subwoofer of de versterker? Want bij de subwoofer ingang bij de versterker kan alleen een RCA kabel in.

en ik zou rca naar 3.5mm kopen. En dan de subwoofer direct op je telefoon/laptop whatever aansluiten en kijken of je dan wel geluid hebt. Zo kan je de reciever uitsluiten.

edit, misschien heel simpel. maar weet je zeker dan de subwoofer aanstaat? ik heb zelf wel eens en doorgebrande zekering gehad toen ik mn aansloot op netstroom en mn apparaat het dus niet meer deed.

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-05 20:05
en wat als je hem op ON zet ? :z

• Bryanvdhoef
Dan doet bijna net zo weinig als op OFF ;)

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-05 20:05
dus hoe staat die schakelaar? Aangezien die er geen OFF stand heeft... :X

[ Voor 45% gewijzigd door SniperGuy op 11-09-2024 13:28 ]

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:05
Ik zou beginnen met het proberen van een andere tulp kabel.
En ik neem aan dat je in de versterker de instellingen wel goed hebt staan, dus dat ie nu 5.1 moet aansturen ipv 5.0 (ik zeg maar iets).

Mocht je er niet uitkomen qua instellingen een keertje alles terug naar de fabrieksinstellingen en zo opnieuw beginnen.

Mijn profiel op Discogs

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

SniperGuy schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:27:
t zou inderdaad nog wel eens kunnen zijn dat ie op standby wacht op 12V trigger.

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bryanvdhoef
mrc4nl schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:33:
[...]

t zou inderdaad nog wel eens kunnen zijn dat ie op standby wacht op 12V trigger.
Nee, op ON en AUTO geprobeerd.

• Bryanvdhoef
Ad de Jong schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:32:
Ik zou beginnen met het proberen van een andere tulp kabel.
En ik neem aan dat je in de versterker de instellingen wel goed hebt staan, dus dat ie nu 5.1 moet aansturen ipv 5.0 (ik zeg maar iets).

Mocht je er niet uitkomen qua instellingen een keertje alles terug naar de fabrieksinstellingen en zo opnieuw beginnen.
Oke thanks, ga ik dat proberen. Het lijkt erop dat die het licht doet als er bijv. top40 hitjes aan staan, maar zodra het wat harder gaat stopt die gewoon er ineens mee.

• Bryanvdhoef
SniperGuy schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:27:
ON/AUTO ;)

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Bryanvdhoef schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:24:
Ik ben redelijk een leek hierin, maar bedoel je met de normale uitgang bij de subwoofer of de versterker? Want bij de subwoofer ingang bij de versterker kan alleen een RCA kabel in.
nou, ik zie op de subwoofer toch echt een "speaker line in" geschikt voor audio kabel/bananenplug. Je versterker heeft ook zon uitgang. Dus die zou je met elkaar kunnen verbinden. Dat kan provosorish met een huis-tuin-en keukensnoer. (ipv RCA) echte speakerkabel mag natuurlijk ook.

ora et labora

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:05
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BRYza2vtmoJEVIpRQWkWxHz5SHk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hY7GWOvLxTDhof64ERb9juW7.png?f=user_large

Deze instelling ook een doorlopen.
Geen idee of dit de oplossing is maar niet geschoten...

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bryanvdhoef
Ad de Jong schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:43:
[Afbeelding]

Deze instelling ook een doorlopen.
Geen idee of dit de oplossing is maar niet geschoten...
Ja, ik heb meerdere waardes geprobeerd.

• Bryanvdhoef
mrc4nl schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:37:
[...]

nou, ik zie op de subwoofer toch echt een "speaker line in" geschikt voor audio kabel/bananenplug. Je versterker heeft ook zon uitgang. Dus die zou je met elkaar kunnen verbinden. Dat kan provosorish met een huis-tuin-en keukensnoer. (ipv RCA) echte speakerkabel mag natuurlijk ook.
Thanks, ik ga ff aan de bak.

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-05 15:52
Ik zie dat de kabel in de 12v trigger zit, als hij aan de kant van de versterker in de subwoofer out zit gaat er denk ik niet zoveel gebeuren, stop de kabel eens in de line in ernaast, ik denk dat dat wel helpt.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Peenutzz schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:21:
Ik zie dat de kabel in de 12v trigger zit, als hij aan de kant van de versterker in de subwoofer out zit gaat er denk ik niet zoveel gebeuren, stop de kabel eens in de line in ernaast, ik denk dat dat wel helpt.
nee, dat lijkt zo. je hebt links twee keer rca en dan de trigger. de labels zijn wat ongelukkig geplaatst. maar er zit niets in de trigger ( en daarnaast heeft een trigger geen rca)

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Uit de manual: https://www.bowerswilkins...-and-asw610xp-manual0.pdf
On: With the switch to On, the subwoofer will remain
fully active and the indicator will glow green.

Auto: With the switch set to Auto, the subwoofer will
initially become fully active and the indicator will glow
green. After about 5 minutes without an input signal,
the subwoofer will automatically enter “sleep” mode.
The indicator will glow red. When an input signal is
detected, the subwoofer will automatically become
active and the indicator will glow green. The
subwoofer will return to
Dus in principe zit er een 5 min grace time op je standby. Dan zou dat bij testen niet uit moeten maken.

Hoe staat in je Denon het LFE kanaal ingesteld? ALs LFE, of LFE + Main? Indien LFE, zet hem eens op LFE+main. Dan weet je zeker dat het laagsignaal van de fronts ook altijd naar de sub gaat.
In principe is LFE je laag voor in een discreet 5.1 signaal. En zo laag heb je het net altijd bij standaard muziek. Sowieso zit daar ook een afhankellijkheid van je cutoff frequency voor het (sub) laag.

Heb je de boel na het aansluiten van de sub een nieuwe setup cycle + inregelen laten dorolopen? Zo niet: dat eerst doen. Wel aan te raden evt EQ instellingen vooraf op te schrijven, want die ben je vermoedelijk kwijt ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Forfaxify
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-05 09:51
mrc4nl schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:37:
[...]

Waarschijnlijk heb je dan individuele volume regeling. Dus de subwoofer zal niet in volume veranderen wanneer je de versterker harder of zachter zet en zal via de achterkant van de sub handmatig ook geregeld moeten worden. Praktisch onhandig (zelf ook een tijdje gehad) maar om te testen kan het natuurlijk wel.

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-05 15:52
mrc4nl schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:28:
[...]

nee, dat lijkt zo. je hebt links twee keer rca en dan de trigger. de labels zijn wat ongelukkig geplaatst. maar er zit niets in de trigger ( en daarnaast heeft een trigger geen rca)
Verrek, nu zie ik het. My bad. Ik zie nu ook dat er twee kabels uit de sub out uit de versterker komen, allebei aansluiten al geprobeerd neem ik aan? En als je een enkele kabel gebruikt?

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Bryanvdhoef schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:36:
[...]
Het lijkt erop dat die het licht doet als er bijv. top40 hitjes aan staan, maar zodra het wat harder gaat stopt die gewoon er ineens mee.
Dat klinkt meer als een defecte subwoofer. Verkeerde instellingen in de receiver maken niet dat een subwoofer minder gaat doen als het just niet moet.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Bryanvdhoef
Update:

Bij films/games enzo werkt de subwoofer eindelijk, alleen bij muziek gerelateerde apps zoals Spotify en Youtube niet..

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-05 12:38
Mijn ervaring met die sub is dat AUTO een te hoog geluidsnivo nodig heeft om de subwoofer aan te schakelen.
Dus dat je het ding beter op ON kan zetten.

Als het ding met muziek en Youtube niet werkt, dan heb je in stereo de sub waarschijnlijk uit staan in de Denon.

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-05 16:13
Je moet op je versterker wel de Subwoofer Pre out aanzetten in de instellingen, deze staat default uit.

nvm, niet goed gelezen, je hebt soms wel soms geen sub. 8)7

[ Voor 25% gewijzigd door Axewi op 11-09-2024 16:56 ]

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bryanvdhoef
LFE moest naar LFE+MAIN, nu werkt het. Thanks voor alle tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxBass
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-04 16:17

MaxxBass

Waar een wil is ben ik weg!

Bryanvdhoef schreef op woensdag 11 september 2024 @ 16:19:
Update:

Bij films/games enzo werkt de subwoofer eindelijk, alleen bij muziek gerelateerde apps zoals Spotify en Youtube niet..
Dat kan helemaal kloppen. Het ligt vooral aan de instellingen in je receiver en de bron waar je naar luistert.
Als de setup 5.1 is, dan zal als de bron 5.1 is het aparte sub kanaal aangestuurd worden.
Als de bron 2.0 is (stereo) en je luidsprekers staan in de receiver als large ingesteld , dan gaat ook alle bass naar de front speakers, je sub speelt dan niet mee. Als je je reveiver forceert op dobly surround/5.1 stereo of elke andere submix die van je 2.0 een surround maakt, dan gaat je sub mee doen.
Meeste receivers hebben ook een setting waar ze LFE naar alleen de sub of naar front + sub kunnen sturen, dan hoef je alleen je front en surround speakers op small te zetten, en aan te geven wat de frequentie is waarbij de bass sowieso naar de sub gaat (meestal rond de 80Hz).
Dus het is een combinatie van bron en settings.
Als je dat goed hebt ingesteld, gaat ie fijn meespelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxBass
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-04 16:17

MaxxBass

Waar een wil is ben ik weg!

Bryanvdhoef schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:25:
LFE moest naar LFE+MAIN, nu werkt het. Thanks voor alle tips!
Ja, die dus... :)
Pagina: 1