Geert van Hees schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:48:
Mijn vraag
...Ik zoek een apparaat om via een losse antenne tv programma,s te ontvangen.Gaarne net nederlands gebruiksaanwijzing.
Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...Div.aapparaten,doh konden niet gestart worden of in een vreemde taal.
Via een antenne kun je, zonder abonnement, alleen NPO 1, 2 en 3 (en je regionale provinciale omroep) gratis ontvangen. Alle andere zenders (RTL, SBS, Viaplay, Paramount, Nickelodeon etc.) zijn alleen met ee nabonnement te ontvangen.
KPN Digitenne is de enige aanbieder in Nederland die via een antenne die zenders aanbiedt.
Wil je alleen de gratis zenders kijken, dan is Iedere DVB-T-ontvanger daarvoor geschikt, maar ze worden bijna nergens meer verkocht. Dat komt omdat KPN de markt behoorlijk dichtgetimmerd heeft, en die smeren je liever een abonnement aan. Dat abonnement werkt alleen met KPN's eigen kastjes, die je moet huren (die kun je niet meer zelf kopen sinds een paar jaar).
Bij kampeerwinkels hebben ze wel ontvangers staan, die je ook zonder abonnement kunt kopen. Daarmee kun je dus alleen de gratis zenders kijken - je kunt er later ook geen KPN-abonnement mee bekijken. De kosten zijn tussen de 30 en 50 euro. Bijvoorbeeld
deze, of
deze.
De ontvangst is echter aan voorwaarden verbonden - de meegeleverde sprietantenne is in Nederland eigenlijk niet voldoende, dus zul je een betere antenne moeten kopen. Dat kost je een paar tientjes tot een paar honderd euro, afhankelijk van je wensen. Zie bijvoorbeeld
deze. al met al kun je onder de honderd euro klaar zijn, en dan kun je NPO 1, 2 en 3 plus je regionale provinciale omroep bekijken. Als je aan de provinciegrens woont, kun je soms ook de omroep van de aangrenzende provincie ontvangen.
Maar: je post hier, dus heb je internet. De genoemde gratis zenders kun je ook gratis via internet bekijken. NPO op NPO.nl, en alle provinciale omroepen via hun eigen website. Tegenwoordig in een best goede beeldkwaliteit ook. Scheelt je weer een kastje.
[
Voor 6% gewijzigd door
Heroic_Nonsense op 11-09-2024 13:05
]