Kunnen plug in zonnepanelen bij een bestaande pv installatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• derooke
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11-09 10:20
Beste,

Ik heb onlangs een pv installatie (5.2kw piek) en een thuisbatterij van 5kw laten installeren .

6 panelen op 1 kant van het zadeldak (oost)en 6 op het andere (west)waardoor ik maximum een piek van 2.9kw haal als de zon op z'n hoogste is.

technische informatie,
1fase
(Solis 1 fase hybride omvormer 5 kW)(2strings mogelijk en bezet door de 2 zijdes)
(Pylontech us 5000 batterij)

Maar ik zou graag nog een groep plug in zonnepanelen voorzien (word in België normaal komende november goedgekeurd om plug in batterij en plug in zonnepanelen te hebben , dus begin volgend jaar in het staatsblad en dan kunnen we deze leggen) . Om nog net die kW meer te verkrijgen

Maar de vraag is nu ,

Installeer ik best om het dak extra 'vaste 'zonnepanelen bij de huidige installatie (string verlengen en zonnepanelen bijplaatsen indien dat technisch mogelijk is)? (dit lijkt me de beste oplossing)

Of op een lege groep ,3 plug in zonnepanelen te plaatsen. Deze kunnen dan op een ander dak naar het zuiden staan (er passen er maar 3 op).(gemakkelijkste oplossing omdat er nog een leiding voorzien is).

De hoofdreden van deze vraag is : Zal dit problemen geven met de batterij? , omdat de zonnepaneel installatie niet weet wat deze opwekken , de paneelinstallatie weet enkel wat er van en naar het net gaat.

Aangezien hier veel mensen van Nederland zitten die daar ongetwijfeld meer ervaring in hebben stel ik de vraag.
Ik kan mijn specifieke situatie niet vinden op het forum.

Alvast bedankt!

MVG

Kevin

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:06
Vraag 1) Dit kan sowieso - maar je hebt wat meer kans op aftoppen (Al zal dat totaal niet het geval zijn bij jouw dak). Let wel op dat deze in dezelfde richting liggen als de rest van de string.
Vraag 2) Dit mag helaas niet als je een 1 fase aansluiting ehbt, je zit al aan het maximale vermogen voor 1 fase in Belgie. (Max 5 kVA AC omvormer, dus eigenlijk zit je al te hoog) https://www.fluvius.be/nl...zonnepanelen-installateur

Vraag 3: ligt eraan hoe je batterij aangesloten is - maar hij zal niet opgeladen worden door de plug-in panelen (welke ook niet mogen in jouw geval).

Hopelijk kan je hiermee vooruit.

ps - je kan in pvcalc even testen hoe je opwek over de dag heen gaat met de setup als je een aantal extra panelen op je dak legt. Je zal zien dat als je nu topt onder de 3 kW, dat je nog lang niet bij de 5 kW in de buurt komt.

[ Voor 15% gewijzigd door 99ruud99 op 11-09-2024 09:16 ]

• derooke
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11-09 10:20
Vraag1 : Ok Dat is duidelijk , Dus zolang de omvormer niet meer dan 5kW kan injecteren is er niets aan de hand(deze is ook gekeurd en goed bevonden door fluvius). en idd aftoppen zal niet direct een issue zijn(ik zal ook even die app/calculator proberen of de investering de moeite is).

Vraag 2 en 3 zijn dan niet meer van belang

Het is omdat we eventueel de batterij zouden verdubbelen (nog een module erbij nu ze zo goedkoop staan).
Naturlijk moet je deze wel kunnen volladen dan ,daarmee ....

Bedankt!