Mijn vraag
...Is mijn CPU de bottleneck bij gaming?
Relevante software en hardware die ik gebruik
-Core i9 10900K
-Corsair 32GB RAM
-Samsung Evo 980
-Geforce 4070 Super
-Windows 11 Pro 64 bit
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
-Lossless scaling
-CPU priority
-Chipset drivers
-Herinstall driver (WHQL)+ verwijderen registry settings van de GPU
-Power settings nagelopen (min en max CPU staan op 100%)
Ik speel veel Helldivers 2 en sinds eergisteren Space Marine 2. Deze 2 games in bijzonder hebben vergeleken met andere games een veel lagere FPS.
Beide games gaan zwaar op AI en ik denk dat mijn CPU de boel tegenhoud.
Helldivers draait keurig op 90fps capped tot het druk wordt. Dan kakt de boel soms in tot 50-60 als het hectisch wordt.
Space Marine 2 weigert hoger te gaan dan 70-75 fps in de "hub". Zodra er gespeeld wordt kakt deze in naar rond de 40 op drukke momenten met veel vijanden. Op rustige momenten blijft hij rond de 60 hangen.
Games als Call of Duty en Fortnite draaien makkelijk constant 100+ FPS met DLAA ipv DLSS of gewoon Native.
Robocop Rogue City staat vast op 60 fps en duikt hier nooit onder. Dit spel kent geen DLSS.
Ik speel op 1440P base met DLSS aan. Aanpassen van deze settings naar Native, performance of iets anders doen niks met de FPS in Space Marine 2, wat me doet vermoeden dat mijn bijna 5 jaar oude CPU moeite heeft.
Iemand tips om de boel wat sneller te krijgen? OC zal denk ik geen zin hebben?
Ik zit al te kijken naar een Ryzen 9 5600X en mobo eventueel.
Tenzij er andere opties zijn met de huidige hardware? OF tips voor een betaalbare moderne upgrade?
Ik hoor het graag.
...Is mijn CPU de bottleneck bij gaming?
Relevante software en hardware die ik gebruik
-Core i9 10900K
-Corsair 32GB RAM
-Samsung Evo 980
-Geforce 4070 Super
-Windows 11 Pro 64 bit
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
-Lossless scaling
-CPU priority
-Chipset drivers
-Herinstall driver (WHQL)+ verwijderen registry settings van de GPU
-Power settings nagelopen (min en max CPU staan op 100%)
Ik speel veel Helldivers 2 en sinds eergisteren Space Marine 2. Deze 2 games in bijzonder hebben vergeleken met andere games een veel lagere FPS.
Beide games gaan zwaar op AI en ik denk dat mijn CPU de boel tegenhoud.
Helldivers draait keurig op 90fps capped tot het druk wordt. Dan kakt de boel soms in tot 50-60 als het hectisch wordt.
Space Marine 2 weigert hoger te gaan dan 70-75 fps in de "hub". Zodra er gespeeld wordt kakt deze in naar rond de 40 op drukke momenten met veel vijanden. Op rustige momenten blijft hij rond de 60 hangen.
Games als Call of Duty en Fortnite draaien makkelijk constant 100+ FPS met DLAA ipv DLSS of gewoon Native.
Robocop Rogue City staat vast op 60 fps en duikt hier nooit onder. Dit spel kent geen DLSS.
Ik speel op 1440P base met DLSS aan. Aanpassen van deze settings naar Native, performance of iets anders doen niks met de FPS in Space Marine 2, wat me doet vermoeden dat mijn bijna 5 jaar oude CPU moeite heeft.
Iemand tips om de boel wat sneller te krijgen? OC zal denk ik geen zin hebben?
Ik zit al te kijken naar een Ryzen 9 5600X en mobo eventueel.
Tenzij er andere opties zijn met de huidige hardware? OF tips voor een betaalbare moderne upgrade?
Ik hoor het graag.
[ Voor 5% gewijzigd door BuntaFujiwara op 11-09-2024 09:19 ]