Game-PC advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ferrando
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 27-08 05:26
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Games op high/ultra 1440 kunnen spelen. Om te beginnen games die ik nu niet kan spelen met mijn verouderde pc. Games zoals Armored Core VI, Baldur's Gate 3, Starfield maar ook intensieve games zoals een Total war of Delta Force ( Battlefield-achtige games).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Max 1750,-

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles, behalve randapparatuur.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor de CPU wil ik graag AMD, gezien het debacle van Intel met de 13e en 14e generatie cpu's. Tevens wil ik graag mobo met wifi, zoals ik in mijn lijstje heb.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik hoef beslist geen toeters en bellen zoals RGB en fancy cases. Belangrijkste is dat de PC uiteraard goed op temperatuur blijft en ik zou het prettig vinden als die niet veel geluid produceert maar dat is geen harde eis. Minimaal 1TB SSD.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?

Zijn er dingen die ik over het hoofd zie? Ik zoek, zoals iedereen waarschijnlijk, het meeste waar voor mijn geld.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 389,-€ 389,-
1MoederbordenMSI B650 Gaming Plus WiFi€ 150,65€ 150,65
1VideokaartenMSI GeForce RTX 4070 SUPER 12G VENTUS 2X OC€ 619,-€ 619,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 79,90€ 79,90
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 5€ 86,30€ 86,30
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C36BBEK2-32€ 110,11€ 110,11
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 850W€ 126,-€ 126,-
1SSD'sSamsung 990 EVO 1TB€ 79,62€ 79,62
Totaal€ 1.640,58

"A life without memes is not worth living." - Socrates

Beste antwoord (via Ferrando op 14-09-2024 19:21)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:30
De witte variant is op t moment 5 euro goedkoper.
De nog iets betere uitvoering: Fractal Design Meshify 2 Compact White TG Clear Tint is 5 euro duurder , maar super makkelijk met inbouwen.
Persoonlijk zou ik een goedkopere cpu koeler kopen. uitvoering: Thermalright Phantom Spirit 120 SE
uitvoering: Kingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32 is sneller ram, als je rgb niet erg vindt kan je nog paar euro besparen.
uitvoering: DeepCool PX850G zolang deze onder 100 euro zit nog brainer.
uitvoering: Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB 1 tb kan erg klein worden, de 990 is niet nuttig voor gaming.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• 99ruud99
De nog iets betere uitvoering: Fractal Design Meshify 2 Compact White TG Clear Tint is 5 euro duurder , maar super makkelijk met inbouwen.
Persoonlijk zou ik een goedkopere cpu koeler kopen. uitvoering: Thermalright Phantom Spirit 120 SE
uitvoering: Kingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32 is sneller ram, als je rgb niet erg vindt kan je nog paar euro besparen.
uitvoering: Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB 1 tb kan erg klein worden, de 990 is niet nuttig voor gaming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bverhoe
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12-03 19:29
Over het algemeen een goede PC. Zeker het advies van @99ruud99 opvolgen qua PSU en SSD. Paar opmerkingen:

Er zijn betere varianten van deze GPU te vinden. Ofwel de Gigabyte GeForce RTX 4070 SUPER EAGLE OC 12G Die presteert iets beter en stiller voor een +€40. Of de Inno3D GeForce RTX 4070 SUPER TWIN X2 Deze is dan weer een tientje goedkoper.

Je kunt ook nog €10 besparen met dit moederbord: Gigabyte B650 EAGLE AX Voldoet ook aan de eisen.

Ik zou ook twee extra case fans erbij kopen. Dan kun je mooi drie fans voor één achter plaatsen. Standaard zitten er twee in deze case. Iets meer airflow, altijd welkom.

Als je nog een paar tientjes over hebt, dan zeker voor een 2, of misschien zelf 4 TB SSD gaan. 1TB staat met windows, BG3, armored core en starfield al voor 70% vol.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Logic Lion
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:17
Als je gamed op 1440P heb je niet veel meerwaarde aan een 7800X3d. Ik zou dus de CPU aanpassen naar de 7700 tray en dan de gpu upgraden naar een TI super.

De cpu koeler de @99ruud99 heeft aangeraden is een hele goede. Maar ik vind zelf de niet SE versies mooier omdat ze een afdekkap hebben. Bijvoorbeeld: https://www.amazon.nl/The...-FDB-lagers/dp/B0C4J7653P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bverhoe
Logic Lion schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:16:
Als je gamed op 1440P heb je niet veel meerwaarde aan een 7800X3d. Ik zou dus de CPU aanpassen naar de 7700 tray en dan de gpu upgraden naar een TI super.
Ik heb deze reply ook zitten typen onder deze post, maar heb er toen vanaf gezien. Ik denk namelijk niet dat de meerprijs voor de 4070 super ti (+50%) opweegt tegen de prestatiewinst (+15%). Zelfde geld eigenlijk voor de 4080 super +70% prijs ten opzichte van +30% prestatie. Binnen dit budget zou ik zelf eerder kiezen voor een 7600x, daarmee kun je mooi 200 euro besparen zonder er al te veel op in te leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouwer21000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-09 22:46

Bouwer21000

Bigger number better

De uitvoering: ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC is mogelijk wel een interessante upgrade voor 100€ meer. Presteert vergelijkbaar / sneller dan de 4070 Ti Super, behalve bij raytracing.

https://www.youtube.com/watch?v=WRI94x5MEMM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Logic Lion
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:17
Bverhoe schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:42:
[...]

Ik heb deze reply ook zitten typen onder deze post, maar heb er toen vanaf gezien. Ik denk namelijk niet dat de meerprijs voor de 4070 super ti (+50%) opweegt tegen de prestatiewinst (+15%). Zelfde geld eigenlijk voor de 4080 super +70% prijs ten opzichte van +30% prestatie. Binnen dit budget zou ik zelf eerder kiezen voor een 7600x, daarmee kun je mooi 200 euro besparen zonder er al te veel op in te leveren.
Duurdere GPU's hebben natuurlijk altijd last van diminishing returns maar vind het goed dat je het verduidelijkt. Maar als zijn eis is om 1440p op high/ultra te kunnen spelen dan is de snellere gpu gewoon beter.

Een 7600x kost momenteel 200 euro en de 7700 tray is 220 euro, voor 2 cores extra lijkt me dat 20 euro welbesteed.

• Ferrando
Bverhoe schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:08:
Over het algemeen een goede PC. Zeker het advies van @99ruud99 opvolgen qua PSU en SSD. Paar opmerkingen:

Er zijn betere varianten van deze GPU te vinden. Ofwel de Gigabyte GeForce RTX 4070 SUPER EAGLE OC 12G Die presteert iets beter en stiller voor een +€40. Of de Inno3D GeForce RTX 4070 SUPER TWIN X2 Deze is dan weer een tientje goedkoper.

Je kunt ook nog €10 besparen met dit moederbord: Gigabyte B650 EAGLE AX Voldoet ook aan de eisen.

Ik zou ook twee extra case fans erbij kopen. Dan kun je mooi drie fans voor één achter plaatsen. Standaard zitten er twee in deze case. Iets meer airflow, altijd welkom.

Als je nog een paar tientjes over hebt, dan zeker voor een 2, of misschien zelf 4 TB SSD gaan. 1TB staat met windows, BG3, armored core en starfield al voor 70% vol.
Thanks voor je reactie :)
Voor wat betreft die extra TB zat ik te denken om later een tweede van 1 TB te halen mocht ik het vervelend vinden als die ene TB gauw vol zit. Is voor mijn gevoel een beetje een luxeprobleem. Ik zal wel komende periode in de gaten houden mocht er toch een goede deal zijn voor een 2TB!

Voor wat betreft die Gigabyte Super Eagle ik heb als (semi)leek even gespeurd naar deze kaart maar kan niet echt een goede site vinden om het te vergelijken. Dat die stiller is vind ik overigens wel een voordeel maar qua performance, is het verschil merkbaar?

• Ferrando
99ruud99 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 08:09:
Thanks!

Deepcool is voor mij een relatief onbekende naam en een stuk goedkoper. Te mooi om waar te zijn? Ben persoonlijk wel bang voor een minder bekende merk als PSU...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Meah, hij is laatste tijd wat minder bekend, maar het is een goede voeding die een tijdje in aanbieding is. Als hij straks terug de dure prijs heeft zal hij weer minder gekocht worden :)

Voordeel is dat je gewoon 10 jaar garantie hebt, wat ook wat over de kwaliteit zegt.

• Ferrando
99ruud99 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 00:13:
Meah, hij is laatste tijd wat minder bekend, maar het is een goede voeding die een tijdje in aanbieding is. Als hij straks terug de dure prijs heeft zal hij weer minder gekocht worden :)

Voordeel is dat je gewoon 10 jaar garantie hebt, wat ook wat over de kwaliteit zegt.
Ik ga er dan denk ik voor! Misschien een gekke vraag, maar als er wat gebeurt in die 10 jaar en andere onderdelen van je PC raken erdoor ook beschadigd, vergoeden zij dat dan ook? Of is dit erg onrealistisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Meestal niet, of je moet kunnen bewijzen dat het directe schade is door een fout van de voeding, die jou niet aan te rekenen is.

Maar ik moet nog het eerste geval zien van een kwalitatief goede voeding die een ander onderdeel frituurde dat werkelijk door de voeding kwam en geen gebruikersfout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bverhoe
Voor wat betreft die Gigabyte Super Eagle ik heb als (semi)leek even gespeurd naar deze kaart maar kan niet echt een goede site vinden om het te vergelijken. Dat die stiller is vind ik overigens wel een voordeel maar qua performance, is het verschil merkbaar?
Of je het gaat merken betwijfel ik. Het is natuurlijk altijd zo dat bepaalde GPUs in een side-by-side vergelijking iets beter of slechter uit de verf komen, waardoor het in theorie een iets betere keuze zou zijn, maar ik denk dat als je nu met 4070 super type A een PC bouwt, en ik hem over een week stiekem vervang voor de 4070 super van fabrikant B, dat de meeste het niet zullen merken. Die ene decibel of die 1% performance ga je in de praktijk niet echt merken, maar de doelstelling van dit forum is zoveel mogelijk waarde voor je zuurverdiende euro's, dus pluizen we ook de laatste procenten uit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolfiowww
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 16-09 00:18
Als je wat geld wilt besparen, zou je een andere SSD kunnen overwegen, zoals bijvoorbeeld van Kingston of Lexar. Samsung SSD's zijn geweldig, maar niet per se een must. Ik heb nu al 3 jaar lang een Kingston SSD die perfect werkt.

Daarnaast heb je niet per se een dure Dark Rock CPU-koeler nodig als je niet van plan bent te overclocken. Een koeler van 30-40 euro zal de klus net zo goed klaren. Verder ziet de build er prima uit!
Pagina: 1