Dolby Atmos (Streaming) Vs. 5.1 DD+ Blu-Ray disc

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtacaptcave
  • Registratie: Maart 2024
  • Nu online
Hi allemaal,

Even een raadsel wat ik wel interessant vind.

Mijn tv ondersteunt geen e-arc dus mijn Sonos arc + sub + 2 Era 300 ontvangen geen Atmos. Dit betekend dat ik op zijn best 5.1 Dolby Digital+ kan afspelen met een 4K blu-ray rip.

Als ik een Atmos film afspeel via een streaming app op mijn tv kan de DD+ kanaal wel omgezet worden naar Atmos signaal (hbo max doet dat bijvoorbeeld)

Nu is mijn vraag: Wat zou beter zijn? Atmos via een streaming app of 5.1 DD+ van een 4K Blu-Ray bestand.

Het Blu-Ray bestand zal een hogere bitrate zijn, maar Atmos heeft natuurlijk hoogte. Als ik ze achter elkaar afspeel dan lijkt het alsof de 5.1 beter is, vooral in de details.

Wat denken jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-05 16:41
5.1.2 zijn 8 discrete kanalen, terwijl 5.1 (eventueel met downmix) maar 6 discrete kanalen zijn. Maar uiteindelijk luister je nog steeds maar Atmos content op een soundbar, en niets negatiefs over jouw setup, maar dat heeft ook een plafond.

Ik vind dat ik echt wat meerwaarde ervaar met mijn Atmos home-cinema setup. Vooral wanneer omgevingseffecten goed zijn gedaan. En dat mist dan in een 5.1 setup. En ook het verschil tussen TrueHD en Dolby Digital Plus kun je wat mij betreft in een aantal producties wel horen. Er is immers meer data beschikbaar. Vergelijk het met FLAC en MP3.

Aan de andere kant is het allemaal wel enorm dynamisch. Het beeld, maar ook geluid. Ik heb eigenlijk nog nooit gehad dat ik dacht dat ik wat tekort kwam bij een DD+ film, omdat ik simpelweg van het verhaal aan het genieten was. Wel dat het geluid prut was, maar dat lag dan vaak aan de mix of de kwaliteit en niet per se aan Atmos. Het is voor mij dan ook een verrijking en geen verplichting.

Misschien een beetje vaag, maar wat ik vooral wil zeggen: maak je niet druk. En spaar eventueel voor een eARC televisie :9.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:31
Vind het zelf altijd wel interessant, ik ben niet extreem bekend met alle vormen van audio processing. Maar het lijkt me wel dat waar je ook voor gaat, de winst uiteindelijk te behalen valt met de speakers. En je daar dus daadwerkelijk nog veel winst zou kunnen pakken.

Ik heb zelf een leuke 5.1 setup en maak me eigenlijk nooit zorgen om atmos vs 5.1. Etc. Zolang het maar een hoge bitrate heeft klinkt het waanzinnig.

Aangezien je geen dedicated atmos setup hebt. Lijkt me, om je vraag te beantwoorden, de 5.1 op hoge bitrate de keuze overigens.

[ Voor 13% gewijzigd door Inverted_World op 10-09-2024 22:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dtacaptcave
  • Nu online
alex3305 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:24:
5.1.2 zijn 8 discrete kanalen, terwijl 5.1 (eventueel met downmix) maar 6 discrete kanalen zijn. Maar uiteindelijk luister je nog steeds maar Atmos content op een soundbar, en niets negatiefs over jouw setup, maar dat heeft ook een plafond.

Ik vind dat ik echt wat meerwaarde ervaar met mijn Atmos home-cinema setup. Vooral wanneer omgevingseffecten goed zijn gedaan. En dat mist dan in een 5.1 setup. En ook het verschil tussen TrueHD en Dolby Digital Plus kun je wat mij betreft in een aantal producties wel horen. Er is immers meer data beschikbaar. Vergelijk het met FLAC en MP3.

Aan de andere kant is het allemaal wel enorm dynamisch. Het beeld, maar ook geluid. Ik heb eigenlijk nog nooit gehad dat ik dacht dat ik wat tekort kwam bij een DD+ film, omdat ik simpelweg van het verhaal aan het genieten was. Wel dat het geluid prut was, maar dat lag dan vaak aan de mix of de kwaliteit en niet per se aan Atmos. Het is voor mij dan ook een verrijking en geen verplichting.

Misschien een beetje vaag, maar wat ik vooral wil zeggen: maak je niet druk. En spaar eventueel voor een eARC televisie :9.
Ik snap inderdaad wat je bedoelt. Vond het gewoon een interessante topic, vooral ook omdat de streaming Atmos niet tegen valt. Die nieuwe tv met e-arc komt dit overigens nog! Haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtacaptcave
  • Nu online
Inverted_World schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:34:
Vind het zelf altijd wel interessant, ik ben niet extreem bekend met alle vormen van audio processing. Maar het lijkt me wel dat waar je ook voor gaat, de winst uiteindelijk te behalen valt met de speakers. En je daar dus daadwerkelijk nog veel winst zou kunnen pakken.

Ik heb zelf een leuke 5.1 setup en maak me eigenlijk nooit zorgen om atmos vs 5.1. Etc. Zolang het maar een hoge bitrate heeft klinkt het waanzinnig.

Aangezien je geen dedicated atmos setup hebt. Lijkt me, om je vraag te beantwoorden, de 5.1 op hoge bitrate de keuze overigens.
Inderdaad! Ik dacht precies het zelfde. Ik blijf voor mijn 5.1 mixes gaan tot ik een e-arc tv heb uiteraard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-05 14:28

FeaR

In GoT we trust

dtacaptcave schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:17:
Mijn tv ondersteunt geen e-arc dus mijn Sonos arc + sub + 2 Era 300 ontvangen geen Atmos.
Atmos is geen track zoals Dolby Digital of Dolby TrueHD dat zijn. Dolby Atmos is meta data die bij de track wordt geleverd om de hoogte kanalen te berekenen. Zoals je zelf hebt ondervonden kan Atmos over HDMI ARC mits de track maar Dolby Digital is, voor Atmos over Dolby TrueHD heb je inderdaad eARC nodig.

Dolby Digital is de gewone frikandel, Dolby TrueHD is de XXL frikandel en Atmos is de mayo (of een andere saus naar keuze) die je over beide heen kan gooien.
Atmos via een streaming app of 5.1 DD+ van een 4K Blu-Ray bestand.

Wat denken jullie?
Dat meten met het menselijk oor als instrument nooit een goede basis is maar andere discussie.

Maar vooral dat je nu appels met peren aan het vergelijken bent. Dolby Atmos op basis van Dolby Digital versus Dolby Digital Plus zonder Atmos, oftewel wel en geen hoogtekanalen. Een frikandel met saus en één zonder. Welke beter is van die twee is voorkeur, ze zijn niet te vergelijken zoals je met bijvoorbeeld Dolby 5.1 en DTS 5.1 wel kan doen. Dolby Digital Plus heeft ook geen extreem hogere bitrate dan de gewone Dolby Digital, daarvoor moet je naar Dolby TrueHD (en eARC).

Waarbij hoogtekanalen in deze ook nog af worden gespeeld op een setup die voor een groot deel Sound Bar is (oftewel reflectie en geen dedicated speakers) wat de weergave ook niet optimaal maakt.

Overigens vraag ik me af hoe origineel de Dolby Digital Plus track op genoemde Blu-rays is, oftewel hoe origineel is die film. Dolby Digital Plus op een fysieke disc bestaat maar het toevoegen van die track is optioneel en veel discs hebben die track niet.

[ Voor 56% gewijzigd door FeaR op 10-09-2024 23:21 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-05 16:41
FeaR schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:42:
[...]

Overigens vraag ik me af hoe origineel de Dolby Digital Plus track op genoemde Blu-rays is, oftewel hoe origineel is die film. Dolby Digital Plus op een fysieke disc bestaat maar het toevoegen van die track is optioneel en veel discs hebben die track niet.
Ik ging er hier vanuit dat @dtacaptcave bedoelde dat het Dolby TrueHD signaal omgezet wordt naar Dolby Digital en zo ook wordt weergegeven in/op de Sonos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:45
Als geïnteresseerd meelezer: Ik dacht dat schijven altijd een fallback track hadden. Op de capaciteit van een BluRay schijf is een Dolby Digital stream immers qua ruimte te verwaarlozen. Ik kan voor 4K UHD schijven niet spreken, maar gewone BluRay heb ik sowieso vaak gezien dat enkel de primaire taal lossless wordt aangeboden, de rest lossy.

Als er tegenwoordig wordt ingezet op realtime transcoding is mij dat volledig nieuw.

Anyway
Nu is mijn vraag: Wat zou beter zijn? Atmos via een streaming app of 5.1 DD+ van een 4K Blu-Ray bestand.

Het Blu-Ray bestand zal een hogere bitrate zijn, maar Atmos heeft natuurlijk hoogte. Als ik ze achter elkaar afspeel dan lijkt het alsof de 5.1 beter is, vooral in de details.
@dtacaptcave
DD+ is sowieso aan een maximale bitrate gebonden en blijft lossy. Als ik dan even de eerste de beste review van de Era 300 speakers er bij pak, https://www.theverge.com/...atial-audio-atmos-speaker, dan lees ik vooral dat ze leuk omgaan met Atmos, maar juist teleurstellen voor muziek.

Ik zou dan persoonlijk er voor kiezen te genieten van de Atmos effecten en niet inzitten over of een lossy 5.1 stream van een BluRay rip beter zou klinken of niet. Dat lijkt me eerder geneuzel in de marge, daar waaar de Atmos ervaring mogelijk wel indruk zou kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:56

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Cid Highwind dat klopt. In principe heeft elke filmschijf een basis audiospoor dat door ieder afspeelapparaat gelezen kan worden. Dat zou met nieuwe schijfjes overboord gegooid kunnen zijn, maar dat lijkt me niet handig.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-05 14:28

FeaR

In GoT we trust

alex3305 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 20:43:
[...]
Ik ging er hier vanuit dat @dtacaptcave bedoelde dat het Dolby TrueHD signaal omgezet wordt naar Dolby Digital en zo ook wordt weergegeven in/op de Sonos.
Dat klinkt meer aannemelijk. Maar dan is het vergelijk nog schever omdat je Dolby Digital 5.1 vergelijkt met Dolby Digital Plus 5.1 + Atmos. Het verschil tussen de kanalen mag duidelijk zijn maar de core Dolby Digital is van (iets) minder bandbreedte dan Dolby Digital Plus. In dit voorbeeld is Dolby Digital Plus in alles meer.

Ik snap de vergelijking niet. Ik had een dergelijke vraag meer verwacht tussen bijvoorbeeld Dolby Digital Plus (hoogtekanalen maar lagere bandbreedte van de track) versus Dolby TrueHD (5.1 maar hogere bandbreedte) maar de core van TrueHD is geen hogere bitrate. Denk dat de misvatting daar zit.

[ Voor 4% gewijzigd door FeaR op 13-09-2024 14:41 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1