[In de zoekresultaten zag ik geen algemeen topic hierover.]
Onze woning is in jan/2022 opgeleverd met een Orcon EcoMax HRC-400 unit als ventilatie. Al vanaf het begin heb ik het idee dat de ventilatie überhaupt niet of heel belabberd is ingeregeld. Meetrapporten heb ik, ondanks aandringen, nooit ontvangen.
Wij zijn nu voornemens om de WTW geheel te laten inregelen en ik wilde gelijk hier onderhoud bij laten verrichten. Mijn vraag is; wat is er noodzakelijk?
Qua inregelen heb ik een partij gevonden die het volgende aanbiedt:
Grondige inspectie en analyse van WTW-ventilatiesysteem.
Volledige inregeling voor elke ruimte.
Afstellen van de unit op woning voor optimale prestaties en energiezuinigheid.
Verbetering van luchtkwaliteit en duurzame werking.
Persoonlijk advies voor langdurig onderhoud.
Inclusief meetrapporten.
Als onderhoud bieden zij de twee volgende pakketten aan:
Inspectie check en controle algemene werking (verplicht)
Reinigen afvoer en toevoermotor
Reinigen wtw unit
Reinigen warmtewisselaar
Reinigen afzuigkanalen
Inspectie toevoer kanaal
Reinigen afzuigventielen
Reinigen toevoerventielen
Meetrapport
Uitleg & advies op maat
Waar pakket 1 en 2 hetzelfde zijn, op de rode elementen na. Het reinigen van de afzuigkanalen kost €99 extra, idem voor het reinigen van de intakekanalen (totaal dus 198 extra).
Sinds er overlap zit in de componenten van reiniging en inregelen, krijg ik hier wel een korting op.
Concreet zijn de vragen:
- Met oplevering 2,5 jaar geleden, is het dan noodzakelijk om de kanalen te reinigen? Online lees ik dat dit pas na 6-7 jaar nodig is behalve als dit nog nooit is gedaan? Laatste zou ik kunnen begrijpen onder de noemer bouwstof en dergelijke, anderzijds klinkt het voor mij ook wel logisch als dit er al lang uitgeblazen is?
- Zijn er bij een inmeting nog aspecten waar ik op moet letten? Ik lees dat er metingen bij de één metingen op debieten wordt gedaan en bij een ander op zowel debieten als luchtdruk. Beide met rapport, al zullen de gepresenteerde cijfers mij alsnog vrij weinig zeggen. Is de één (beide) accurater dan de ander?
Onze woning is in jan/2022 opgeleverd met een Orcon EcoMax HRC-400 unit als ventilatie. Al vanaf het begin heb ik het idee dat de ventilatie überhaupt niet of heel belabberd is ingeregeld. Meetrapporten heb ik, ondanks aandringen, nooit ontvangen.
Wij zijn nu voornemens om de WTW geheel te laten inregelen en ik wilde gelijk hier onderhoud bij laten verrichten. Mijn vraag is; wat is er noodzakelijk?
Qua inregelen heb ik een partij gevonden die het volgende aanbiedt:
Grondige inspectie en analyse van WTW-ventilatiesysteem.
Volledige inregeling voor elke ruimte.
Afstellen van de unit op woning voor optimale prestaties en energiezuinigheid.
Verbetering van luchtkwaliteit en duurzame werking.
Persoonlijk advies voor langdurig onderhoud.
Inclusief meetrapporten.
Als onderhoud bieden zij de twee volgende pakketten aan:
Inspectie check en controle algemene werking (verplicht)
Reinigen afvoer en toevoermotor
Reinigen wtw unit
Reinigen warmtewisselaar
Reinigen afzuigkanalen
Inspectie toevoer kanaal
Reinigen afzuigventielen
Reinigen toevoerventielen
Meetrapport
Uitleg & advies op maat
Waar pakket 1 en 2 hetzelfde zijn, op de rode elementen na. Het reinigen van de afzuigkanalen kost €99 extra, idem voor het reinigen van de intakekanalen (totaal dus 198 extra).
Sinds er overlap zit in de componenten van reiniging en inregelen, krijg ik hier wel een korting op.
Concreet zijn de vragen:
- Met oplevering 2,5 jaar geleden, is het dan noodzakelijk om de kanalen te reinigen? Online lees ik dat dit pas na 6-7 jaar nodig is behalve als dit nog nooit is gedaan? Laatste zou ik kunnen begrijpen onder de noemer bouwstof en dergelijke, anderzijds klinkt het voor mij ook wel logisch als dit er al lang uitgeblazen is?
- Zijn er bij een inmeting nog aspecten waar ik op moet letten? Ik lees dat er metingen bij de één metingen op debieten wordt gedaan en bij een ander op zowel debieten als luchtdruk. Beide met rapport, al zullen de gepresenteerde cijfers mij alsnog vrij weinig zeggen. Is de één (beide) accurater dan de ander?
[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 11-09-2024 09:30 ]