Elektrisch verwarmen bijkeuken, maar waarmee?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:02
Op dit moment ben ik onze inpandige garage tot een bijkeuken aan het 'verbouwen'. Verbouwen betekent in deze het isoleren van de garagedeur en het leggen van een nette pvc-vloer.

Gezien er geen radiator aanwezig is ben ik aan het oriënteren waarmee ik de ruimte a circa 20m2 het beste kan verwarmen. Van wat ik lees heeft een infrarood paneel geen zin en is een elektrische vloerverwarming ook niet echt een optie. Dan blijft over (zover ik kan overzien):
  • elektrische radiator
  • convector radiator
  • hybride (convectie + infraroodpaneel)
De bijkeuken is uiteraard niet een ruimte waar ik een boek zal gaan zitten lezen, maar een beetje behaaglijk op de koude dagen is wel wenselijk. Iemand een soortgelijke situatie bij de hand gehad, of advies wat te doen in bovenstaande in het algemeen?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:19

AlphaRomeo

FP PowerMod
Je genoemde opties hebben allemaal een COP van 1, is het een mogelijkheid om een airco te plaatsen?

[ Voor 5% gewijzigd door AlphaRomeo op 10-09-2024 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:44

JaQ

Moet de ruimte vorstvrij blijven?

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
AlphaRomeo schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 20:48:
Je genoemde opties hebben allemaal een COP van 1, is het een mogelijkheid om een airco te plaatsen?
Mogelijkheid is er in theorie wel, maar geniet niet de voorkeur qua aanschafprijs. Maar hoofdzakelijk wil ik aan die kant van de woning liever niet nog een buitenunit hebben. (hebben al een installatie staan aan de andere kant).
JaQ schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 20:49:
Moet de ruimte vorstvrij blijven?
Dat is de ruimte sowieso wel. Wat ik schreef is een inpandige garage waarvan de deur, ramen en muren geïsoleerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Persoonlijke ervaring:
Onze bijkeuken is niet verwarmd. Hier staan wel een extra koelkast, de wasmachine en droger.

Ik verwarm deze ruimte überhaupt niet (heb ook geen mogelijkheid op dit moment).
De aangrenzende ruimte is de open keuken / woonkamer met vloerverwarming.

Ik ben nog nooit onder de 15 graden gezakt in die ruimte.
Nou moet ik wel vermelden dat het een 2 jaar oude aanbouw is die zeer goed geïsoleerd is.

Je zou dus kunnen overwegen, als de ruimte behoorlijk geïsoleerd is, om de ruimte niet te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ

JaQ

renegrunn schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 20:52:
Dat is de ruimte sowieso wel. Wat ik schreef is een inpandige garage waarvan de deur, ramen en muren geïsoleerd zijn.
Als het enkel om een kortstondig verblijf gaat waarbij je het eventjes warm wilt hebben, dan is infrarood prima (want stralingswarmte). Daarmee verwarm je niet de hele ruimte permanent (ivm vorst) want duur en inefficient. Of niet verwarmen zoals @BlueKeenan zegt.

Elektrische vloerverwarming kost per saldo meer (want je moet eerst de vloer opwarmen).

Niet vergeten de deur naar deze garage vanuit je huis goed te isoleren ivm koudebrug.

[ Voor 4% gewijzigd door JaQ op 10-09-2024 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
JaQ schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 20:58:
[...]

Als het enkel om een kortstondig verblijf gaat waarbij je het eventjes warm wilt hebben, dan is infrarood prima (want stralingswarmte). Daarmee verwarm je niet de hele ruimte permanent (ivm vorst) want duur en inefficient. Of niet verwarmen zoals @BlueKeenan zegt.

Elektrische vloerverwarming kost per saldo meer (want je moet eerst de vloer opwarmen).

Niet vergeten de deur naar deze garage vanuit je huis goed te isoleren ivm koudebrug.
Ok, en als ik op deze panelen zoek lopen de prijzen enorm uiteen, deels merkafhankelijk (naast wattage) zo lijkt het. Er zijn redelijk bizar veel merken die ik tegenkom. Welke merken zit je altijd goed, en waar moet ik bij weg blijven?

Dank aan allen tot zover voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ

JaQ

Ik heb minimaal ervaring (enkel met een paneel in een vakantiehuis in een badkamer, die niet in de winter gebruikt wordt). Daar heb ik een ecosun paneel gebruikt, maar dat had maar zo een ander merk kunnen zijn. Dat paneel is er enkel om het niet bere-koud te hebben in (vroeg)voor en najaar na het douchen in een verder onverwarmde badkamer.

In mijn geval waren de afmeting, wattage en ip44 in combinatie met levering door een lokale partij de leidende argumenten voor mijn keuze.

Er zullen ongetwijfeld (veel) andere merken zijn die net zo goed of beter zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door JaQ op 10-09-2024 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

renegrunn schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:22:
[...]

Ok, en als ik op deze panelen zoek lopen de prijzen enorm uiteen, deels merkafhankelijk (naast wattage) zo lijkt het. Er zijn redelijk bizar veel merken die ik tegenkom. Welke merken zit je altijd goed, en waar moet ik bij weg blijven?
Ervaringen infraroodverwarming. In het kort: de el-cheapo panelen zijn vaak slecht. Koop kwaliteit.

[ Voor 7% gewijzigd door Microkid op 10-09-2024 21:42 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Wij hebben onze garage aan een kant vast zitten aan de garage van de buren, en hoewel het daar in de winter koud genoeg wordt dat opgehangen was niet meer droogt kun je er nog prima zonder jas staan.
De vraag is dus vooral hoe goed de rest van de garage is geïsoleerd. Wat bij ons enorm scheelde was een geïsoleerd dak (hadden een lekkage, gelukkig huurwoning en er waren al tekenen van een lekkage dus de verhuurder heeft het hele dak laten vervangen en meteen laten isoleren).

Verder zou ik niet al te moeilijk gaan doen, een straalkacheltje met twee warmtelampjes erin heb je al voor 30-40 euro en die geven binnen enkele seconden flink warmte af. Voordeel is dat ze ook de ruimte gewoon een beetje verwarmen, dat heb je met een IR-paneel niet.

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09-05 00:19
Op onze verdieping hebben wij enkel elektrische verwarming (slaapkamers kinderen), muren en dak zijn redelijk goed geïsoleerd.
In de ene kamer heb ik een Eurom convectie wandkacheltje, aan te sturen via wifi/app of op het toestel zelf (wifi is wel eenvoudiger). Niet duur en verbruik valt best mee, wel even naar goede timing en temperatuur zoeken want thermostaat is niet bepaald accuraat.
In de andere kamer hangt een Ecosun IR-paneel wat ik nog had liggen van voor de verbouwing (hing in onze kamer om niet te bevriezen in de winter), hiermee heb je directe warmte en verbruik is in principe lager. Maar op koude dagen moet het heel de tijd aanstaan waardoor het verbruik eigenlijk hoger ligt....

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:16
Ik zou zaken voorbereiden die redelijkerwijs moet en kan doen. (Bijvoorbeeld aansluitingen en ruimte vrij houden voor radiator/paneel). En voorlopig eens kijken hoe het in de praktijk gaat.

Wij hebben een enkelsteens naastliggende garage geisoleerd en daar heb ik 2000W ventilatorkachel in gezet, maar die deed echt helemaal niets met de temperatuur, zelfs na een uur draaien was het nog bijvoorbeeld amper van 9 naar 10°C. Bij ons was zo'n alu roldeur de boosdoener, die was wel geïsoleerd maar een hoop lek op stalen delen en er was nog een deur met enkel glas. Na de isolatie bleef het wel vorstvrij zonder verwarming.

Je kan dat zelf ook eens testen al alles klaar is. Als je het met uren lang stoken niet veel warmer krijgt dan zou ik het helemaal laten, je wil geen €500/jaar besteden om je bijkeuken warm te krijgen neem ik aan. Misschien hooguit een simpel straaldingetje als je er een werkbankje hebt staan of er wel eens een bandje moet plakken ofzo. Voor het inruimen van de ijskast of uithalen van de was hoef je het niet te doen, daar ben je doorgaans geen 3 minuten mee bezig.

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-05 10:43
Ik heb destijds voor de slaapkamer boven de garage een elektrische convector gekocht van Dimplex , type DTD-T, deze is standaard voorzien van een klokprogramma en in te stellen op een gewenste temperatuur.
Volgens mij verkrijgbaar in vermogens van 500 tot 2000W

Zoals hierboven ook al aangegeven, het blijft een COP van 1, dus als dochterlief er mee rommelt en dat ding aan laat staan zit je zo op sauna temperaturen en een beste rekening. ..

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:41
Als er een koelkast of vriezer staat te draaien en een wasmachine bijvoorbeeld dan komt er al warmte vanaf.
Hoe warm wil je het er hebben? 'De kou er uit' of 19 graden?
En moet het dan altijd die temperatuur hebben of alleen als je daar de was staat op te vouwen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:13

Wuursj

want worst is al bezet

Evink in "Elektrisch verwarmen bijkeuken, maar waarmee?"
Zoals hierboven ook al aangegeven, het blijft een COP van 1, dus als dochterlief er mee rommelt en dat ding aan laat staan zit je zo op sauna temperaturen en een beste rekening. ..
Ja dat. Wij hadden vroeger een electro kacheltje in de schuur om de konijnen (en hun drinkwater) vorstvrij te houden. Zusjelief vond de konijnen zielig in de kou. Resultaat: hek maar dan ook echt hele dure konijnen 8)7

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-04 22:21
hoever is de dichtsbijzijnde radiator? loopt de kruipruimte door onder de garage? op deze manier misschien toch koppelen aan de bestaande cv?
Anders zou ik een convector met tijdschakelaar aanraden.
Zo kan hij maximaal bijvoorbeeld een uur aanstaan, de lucht warmt snel op, maar is ook snel weer koud als je weg bent.
Als je er alleen maar soms kort moet zijn lijkt mij dit een van de makkelijkste oplossingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-05 13:55

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik weet niet wat je budget is, maar voor minder dan €1000 ben je klaar met een L/L monoblock warmtepomp. Pak bijvoorbeeld dit model:

https://www.qlima.nl/mono...ming-wdh-229-ptc-wit.html

Géén buitendeel, zonder STEK monteur zelf gemakkelijk te installeren. En je verwarmt er een stuk efficiënter mee dan met een elektrische kachel.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:50
@DexterDee Dat is een unit met twee grote gaten naar buiten.

Is het echt niet mogelijk om er toch een radiator te maken, of een paar vloerverwarming lussen?

• renegrunn
@hfolkers @jeroen3 nee helaas, onze woning staat is direct op het zand gebouwd dus beschik ik niet over een kruipruimte. Dus zal het echt moeten doen met enkel electra.

Dank aan allen voor de suggesties tot zover. De aangedragen optie niet verwarmen heeft mij wel aan het denken gezet. Er komt een koelvriescombinatie te staan, verder geen andere zaken. Zoals in de openingspost gedeeld, we zullen enkel kortstondig in de bijkeuken zijn, dus hink ik nu op de gedachte het de komende winter eerst maar eens aan te kijken.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-05 14:22
Denk je langer dan een jaar in de woning te blijven wonen? Dan moet je je verbruik meerekenen.
COP=1 verwarmen kan zeer goedkoop in aanleg (radiator van 30€ uit de bouwmarkt, is lekker snel warm), alles wat je er meer aan uitgeeft is extra verlies bovenop het al erg dure verbruik.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• renegrunn
naftebakje schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:33:
Denk je langer dan een jaar in de woning te blijven wonen? Dan moet je je verbruik meerekenen.
COP=1 verwarmen kan zeer goedkoop in aanleg (radiator van 30€ uit de bouwmarkt, is lekker snel warm), alles wat je er meer aan uitgeeft is extra verlies bovenop het al erg dure verbruik.
Jazker, we wonen er nog niet zo heel lang.

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-05 11:41
BlueKeenan schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 20:52:
Persoonlijke ervaring:
Onze bijkeuken is niet verwarmd. Hier staan wel een extra koelkast, de wasmachine en droger.

Ik verwarm deze ruimte überhaupt niet (heb ook geen mogelijkheid op dit moment).
De aangrenzende ruimte is de open keuken / woonkamer met vloerverwarming.

Ik ben nog nooit onder de 15 graden gezakt in die ruimte.
Nou moet ik wel vermelden dat het een 2 jaar oude aanbouw is die zeer goed geïsoleerd is.

Je zou dus kunnen overwegen, als de ruimte behoorlijk geïsoleerd is, om de ruimte niet te verwarmen.
en hier een vergelijkbare ervaring;
onze bijkeuken is ook niet (echt) verwarmd, en ook bij ons staan daar een koelvriescombi, een wasmachine en een wasdroger. Ik schrijf 'niet echt' omdat er nog een kleine radiator hangt maar die is gekoppeld aan de eerste verdieping en daar draait de verwarming nauwelijks.
In de winter is het wel eens 12 graden geworden, maar ons huis is dan ook van 1977. Wij hebben er ook onze voorraadrekken staan, dus dan is wat koeler ook best positief. Ik heb wel gezorgd voor betere isolatie tussen de bijkeuken en de keuken, door zo'n extra strip onderaan de tussendeur, want de warmte ging van warm naar koud en dat vond ik zonde.

In de garage (7x3, vrijstaand, wel spouw geen isolatie, 2 ramen, geisoleerde deur) heb ik een infrarood paneel aan het plafond gehangen boven de werkbank. Dat werkt, ik sta er een stuk lekkerder te werken in de winter. Wel met een jas aan, maar het is niet meer 'te koud om te werken'.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-05 14:22
renegrunn schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:59:
[...]Jazker, we wonen er nog niet zo heel lang.
Zo'n goedkope electrische bouwmarkt verwarming dus. Steek de stekker niet in, en verwarm je met de gedachte hoeveel geld je bespaart omdat ie niet draait :Y
Als het onverhoopt een week stenen uit de grond vriest, kan je die nog altijd inschakelen met thermostaat op het laagste.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1