Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckey
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 15-01 09:45
Hi,

Door een aantal grote verbouwingen in het huis nog niet toegekomen aan het installeren van zonnepanelen. Nu kwam er tijdens de bouw een bedrijf langs die collectief zonnepanelen bij ons willen plaatsen. Uit nieuwsgierigheid deze partij niet de deur gewezen en maar eens een aanbod laten doen. Graag jullie mening over deze offerte
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ITAsWPRw3ilAUDPif5AG-lnnz-M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5uwV8K15PSmt0bbCLeoS2Psf.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Dak is een oost-west opstelling waarbij ik aan de oostkant een dakoppervlak bestaat uit twee delen. Het hoofddak heeft een oppervlak van 36m2 en het lager gelegen dak(aanbouw) 10m2 . Op de westkant heb ik een dak oppervlak van 70m2. de dakhoeken zijn 45°
Schaduw
Zoals op de foto te zien is heb ik (inmiddels) een 6 tal hoge bomen op de gemeente grond staan die er voor zorgen dat nagenoeg mijn hele westkant van mijn dak het gehele jaar voorzien is van schaduw. Het is na mijn idee ook niet handig om zonnepanelen neer te leggen omdat hier nagenoeg geen zon komt, voor het hoofddak op de oostkant heb ik schaduwvorming van het dak van de buren. Hierdoor is het na mijn idee zinvol om na micro-omvormers of optimizers te gaan.
Jaarverbruik
+/-2800kwh momenteel, eventueel in de toekomst elektrische auto.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A
Budget en doel
Doel is het jaarverbruik te dekken.
Wie gaat het project uitvoeren
Volledig uitbesteden
Bijhouden van data
Graag complete inzicht in het systeem zodat ik eventueel in de toekomst bij het aanschaffen van thuis accu hier ook slim mijn accu op kan aansluiten als ik overcapaciteit heb.
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WlOs0ovAotewnb_H44Bu2WaaE1s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pdYXYjppS4UQsFIdUdznxvP6.png?f=fotoalbum_large
Regio
Drenthe

Beste antwoord (via Luckey op 13-09-2024 07:55)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:08
Luckey schreef op woensdag 11 september 2024 @ 19:21:
[...]

Bedoelde hier meer mee dat wij in ons specifieke geval we ontiegelijk veel last hebben van schaduw door de bomen dat er bijna geen zon op de westkant van ons dak komt.
die schaduw is zeker een probleem. hoeven we niet moeilijk over te doen.
(het zou helpen als ik een foto van het huis zou hebben zodat ik een betere inschatting kan maken voor je van de schaduw.)

daar in tegen, de schaduw van de buren (oostdak als ik al genoeg koffie op heb.) dat is een harde schaduw.
die is er of die is er niet, en dat kunnen de diodes ook gewoon oplossen (zij dat het een beetje ruwe manier is) en heb je eigenlijk geen optimizers/micro's voor nodig.
en begrijp ook, die schaduw heb je in de ochtend en dan is de opbrengst toch laag, veel verliezen van weinig is niet veel verlies.

het west dak daar in tegen, dat is schaduw van een boom, en geeft geen harde maar half schaduw (er komt nog steeds licht door de boom heen.).
hier zijn optimizers handig en nuttig.
maar ook hier als je de schaduw hebt, dan is de opbrengst al laag, en veel verliezen van weinig is nog steeds niet veel verlies.

en soms kun je beter de schaduw gewoon koppen en een stuk goedkoper uit zijn, dan proberen duur op te lossen en nog geen echte oplossing hebben.
Maar als ik voor string omvormer zou gaan moeten er na mijn weten minimaal 6 panelen op 1 string zitten niet?
jep, grofweg wel.
maar een string omvormer werkt ook wel met 4 panelen (sommige), je hebt dan alleen meer last van schaduw. (schaduw kan een paneel uitschakelen en dan heb je maar 3 panelen over, dus ik houd eigenlijk 6 aan voor wat extra marge.)
Zag trouwens dat je Growat omvormer had aangegeven, zit hier nog veel verschil t.o.v. Solaredge? Heb mij in het verleden wel eens verdiept on Solaredge en dat systeem was na mijn idee behoorlijk goed ingericht op slim elektrisch laden van auto/thuisaccu.
growatt is maar voorbeeld, mag ook SMA zijn of goodwe solax etc etc.. heb geen merk voorkeuren, allen leg ik de techniek uit en dat zijn soms ook merken.

solaredge is zo een techniek die ook merk is.
en hier heb je grofweg het zelfde probleem als met micro omvormers, het is gewoon duur.

een foto van het huis zou mij erg helpen, gewoon om meer inzicht te hebben en je beter te kunnen adviseren.
je dak is gewoon lastig, en nu we een afbouw gaan krijgen van salderen (en nog wat meer politieke dingen) dan wil je echt niet te duur gaan doen.
maar als je een beetje doorzet en goed zoekt dan zijn er altijd mogelijkheden.
(ik weet nog wel meer trucken die ik nog niet heb verteld.)

en ja zoals @ThinkPad zegt: 1 offerte is geen offerte. ;)
(maar het lijkt mij verstandig om eerst een duidelijker verhaal te hebben, dan kun je gerichter een goede offerte verkrijgen, nu zeg je nog: ik heb te veel geld en wil zonnepanelen, dat moet worden: ik wil zo een systeem want dat is effectief en goedkoop.)
martois schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:26:
[...]
Dus je zou 2 string omvormers adviseren ipv 1 zware met bijv 3 mppts?
oost-west liefst 1 omvormer met 2x mpp. (3x mpp die omvormers zijn bijna niet te krijgen.)
waarom:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
oost kan 3000Wp zijn en west kan 3000Wp zijn, met 2 omvormers heb je dan 2x3000W nodig.
als je 1 omvormer gebruikt dan heb je maar 4000W omvormer nodig. ;)
(en dan de vraag wat is goedkoper, maar die is snel duidelijk.)
S0epkip schreef op woensdag 11 september 2024 @ 19:25:
[...]

Migjes, echt geniaal dat je hier nog steeds 1 op 1 adviseert en je oost-west grafiek blijft relevant! Thanks 👍
ach, het is veel het zelfde verhaal vertellen, en daardoor word ik soms wel een beetje kort af.
dus ik neem ook regelmatig een pauze om de accu op te laden zeg maar.
of ga in de tuin zitten met een biertje mijn persoonlijke zonnecellen(ogen) te belichten, en dan luikt het wel weer. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Netjes voorbereid zo de post hier kunnen wij wat mee!

de Collectieve offerte is helemaal niet zo slecht! ze hebben de juist enphase type aangeboden, en in principe ben ik het met jou eens voor Micro omvormers. je zou misschien weg kunnen komen met een 2x MPPT string omvormer maar in jou geval neig ik naar de micro's.

Prijs is niet slecht 1,10 euro /WP voor Enphase systeem. met wat schrapen in de markt zou het iets goedkoper kunnen maar niet heel veel.

Al met al best tevreden.

Mijn mening voor Accu's is vooral staar je er niet blind op, de Business case is er nog niet en komt vooral over 2 jaar pas als saldering wordt afgeschaft. de huidige teruglever boete (Mits je een nieuw energie contract hebt) is helemaal niet zo nadelig als mensen denken. Kort door de bocht, wacht het lekker af en probeer een tegen die tijd een losstaand systeem te pakken zoals Homewizard of Sessie nu heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckey
Chrisverst schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 19:03:
Netjes voorbereid zo de post hier kunnen wij wat mee!

de Collectieve offerte is helemaal niet zo slecht! ze hebben de juist enphase type aangeboden, en in principe ben ik het met jou eens voor Micro omvormers. je zou misschien weg kunnen komen met een 2x MPPT string omvormer maar in jou geval neig ik naar de micro's.

Prijs is niet slecht 1,10 euro /WP voor Enphase systeem. met wat schrapen in de markt zou het iets goedkoper kunnen maar niet heel veel.

Al met al best tevreden.

Mijn mening voor Accu's is vooral staar je er niet blind op, de Business case is er nog niet en komt vooral over 2 jaar pas als saldering wordt afgeschaft. de huidige teruglever boete (Mits je een nieuw energie contract hebt) is helemaal niet zo nadelig als mensen denken. Kort door de bocht, wacht het lekker af en probeer een tegen die tijd een losstaand systeem te pakken zoals Homewizard of Sessie nu heeft.
Dank je, ben altijd van mening '' Garbage in -> Garbage out'' :-)

Ja dan reken je met WP van de panelen niet van wat de micro-omvormers maximaal aan kunnen. Volgens mij kunnen de IQ8MC max 330W afgeven dus kan kom ik uit op 9x330 = 2970WP. Het offerte bedrag delen door de WP kom ik op 1,46 euro/WP, is dit beetje acceptabel in huidige markt?

Wat betreft accu's is het ook zeker niet voor de korte termijn een oplossing wat mij betreft. Heb wel op aangedrongen dat ik een Metered Envoy-S wil, zodat het in de toekomst iedergeval zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
De iq8ac serie zou net iets lekkerder zijn. Alleen die zijn wel duurder. Zie enphase topic voor veel waardevollen info.

Het euro/wp reken je altijd op basis van paneel WP en niet omvormer output.

Als je voor dezelfde prijs de iq8ac versie kan krijgen zou top zijn.

• Luckey
Chrisverst schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:50:
De iq8ac serie zou net iets lekkerder zijn. Alleen die zijn wel duurder. Zie enphase topic voor veel waardevollen info.

Het euro/wp reken je altijd op basis van paneel WP en niet omvormer output.

Als je voor dezelfde prijs de iq8ac versie kan krijgen zou top zijn.
De IQ8AC ga ik inderdaad bij volgende gesprek even na voren brengen inclusief de CT meetspoelen.

Zou het trouwens ook niet mogelijk zijn om gewoon één string te nemen? De schaduw die op de panelen komt is behoorlijk gelijk voor alle panelen. Heb namelijk geen last van een dakkapel van de buren of mijzelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Zoals op de foto te zien is heb ik (inmiddels) een 6 tal hoge bomen op de gemeente grond staan die er voor zorgen dat nagenoeg mijn hele westkant van mijn dak het gehele jaar voorzien is van schaduw. Het is na mijn idee ook niet handig om zonnepanelen neer te leggen omdat hier nagenoeg geen zon komt, voor het hoofddak op de oostkant heb ik schaduwvorming van het dak van de buren. Hierdoor is het na mijn idee zinvol om na micro-omvormers of optimizers te gaan.
ik zie dat anders. ik leg uit. ;)
vroeger waren de panelen een 180€ en dan had je maar 200Wp.
nu koop je een paneel voor 70€ en is het paneel 400+Wp. (helft van de prijs 2x zoveel Wp)
met dit soort prijzen boeit schaduw niet meer, die kun je net zo goed gewoon even koppen.

een micro of optimizer is gewoon duur, daar betaal je al snel een 40-60€ extra voor.
dus het paneel moet in eens 2x zoveel opleveren om dat effectief te maken.
en schaduw is niet weg door micro/optimizers, die maken van schaduw geen zon. het maakt alleen een beetje in de marge iets goed.
dus je hebt geen 2x de effectiviteit, je mag blij zijn met 10% extra, en dat is het.

de schaduw van de bomen jep die is er, dat dakdeel is gewoon minder interessant.
(maar ach goed genoeg voor als je echt wil. ik heb zelfs panelen op noord liggen, boeit niet met de prijzen van nu.)
de schaduw van de buren, dat is een harde schaduw, gewone panelen hebben ook diodes en daar mee kun je harde schaduw ook goed mee afvangen, no prob.

meer algemeen:
oost-west zo als mijn dak heeft geeft me dit op een voorbeeld dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
oost en west hebben op een ander moment hun top.
dus veel meer Wp op een oost-west hangen is een goede tip.
je wil 9 panelen op oost dus 9x430Wp dat hang je op een 1 fase 16A (3600W) omvormer.
dan kan je ook minimaal 6 panelen op west hangen (string omvormers willen eigenlijk minimaal 6 panelen grofweg)

de goedkoopste enphase IQ8AC is al snel 119€ dat 9x is veel geld (of 15x met onderstaande omvormer),
dat moet je vergelijken met deze omvormer die dus 1x6x430Wp en 9x430Wp kan doen voor maar 439€:
https://www.winkelman-zon...ase-omvormer-hybride.html
(sorry omvormer is ook nog hybride, dus je kunt er een accu aan koppelen als je dat zou willen, bedenk wel dat je dan nog meer spullen nodig hebt als je dat wil doen even terzijde.)

ik zeg ga werken met 1fase omvormer waarom:
intern in de (slimme) meter worden de fase opgeteld en afgetrokken, en dan pas word het aantal kWh berekend.
dus 1000W leveren op fase 1 en 1000W leveren op fase 2 = 0W afrekenen.
tot grofweg 5kW omvormer vermogen kun je gewoon op 1 fase blijven en is 3 fase niet nodig.
en jij hebt al genoeg aan 3,6kW omvormer, dus geen domme dingen doen zoals 3 fase omvormer voor dit soort kleine setjes, nergens voor nodig. ;)

een handige manier om offertes te vergelijken is:
4346,30€ / ( 9x435Wp) = 1,11€/Wp
de prijs die je betaalt per Wp dus.
hier zien wij tegenwoordig veel vaker 0,80€/Wp tot zelfs 0,60€/Wp dus wat je nu hebt noem ik aardig duur. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Luckey
migjes schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:50:
[...]

nu koop je een paneel voor 70€ en is het paneel 400+Wp. (helft van de prijs 2x zoveel Wp)
met dit soort prijzen boeit schaduw niet meer, die kun je net zo goed gewoon even koppen.

een micro of optimizer is gewoon duur, daar betaal je al snel een 40-60€ extra voor.
en schaduw is niet weg door micro/optimizers, die maken van schaduw geen zon. het maakt alleen een beetje in de marge iets goed.
dus je hebt geen 2x de effectiviteit, je mag blij zijn met 10% extra, en dat is het.

de schaduw van de bomen jep die is er, dat dakdeel is gewoon minder interessant.
(maar ach goed genoeg voor als je echt wil. ik heb zelfs panelen op noord liggen, boeit niet met de prijzen van nu.)
de schaduw van de buren, dat is een harde schaduw, gewone panelen hebben ook diodes en daar mee kun je harde schaduw ook goed mee afvangen, no prob.

meer algemeen:
[Afbeelding]
je wil 9 panelen op oost dus 9x430Wp dat hang je op een 1 fase 16A (3600W) omvormer.
dan kan je ook minimaal 6 panelen op west hangen (string omvormers willen eigenlijk minimaal 6 panelen grofweg)

de goedkoopste enphase IQ8AC is al snel 119€ dat 9x is veel geld (of 15x met onderstaande omvormer),
dat moet je vergelijken met deze omvormer die dus 1x6x430Wp en 9x430Wp kan doen voor maar 439€:
(sorry omvormer is ook nog hybride, dus je kunt er een accu aan koppelen als je dat zou willen, bedenk wel dat je dan nog meer spullen nodig hebt als je dat wil doen even terzijde.)

intern in de (slimme) meter worden de fase opgeteld en afgetrokken, en dan pas word het aantal kWh berekend.
tot grofweg 5kW omvormer vermogen kun je gewoon op 1 fase blijven en is 3 fase niet nodig.
en jij hebt al genoeg aan 3,6kW omvormer, dus geen domme dingen doen zoals 3 fase omvormer voor dit soort kleine setjes, nergens voor nodig. ;)

hier zien wij tegenwoordig veel vaker 0,80€/Wp tot zelfs 0,60€/Wp dus wat je nu hebt noem ik aardig duur. ;)
Bedankt voor de duidelijke uitleg en ga hier ook eens even over nadenken.
Alleen als ik op west zonnepanelen leg is de kans nihil dat ze tegelijk compleet in de zon liggen.
Worden dan zonde micro of optimizer in opbrengt niet gewoon nihil?

Maar ga geld de 0,80€/Wp tot zelfs 0,60€/Wp ook voor enphase systemen?

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik weet niets van de technische kant van de zonnepanelen, maar kan je wel wat context geven met betrekking tot de aanschafprijs: Vorig jaar november een Enphase systeem laten aanleggen voor 1,09 euro/Wp. Dit was voordat de prijzen gekelderd zijn. Jouw offerte van 1,11 euro/Wp lijkt me daarom iets aan de hoge kant. Het lijkt me waarschijnlijker dat je nu rond de 1 euro/Wp uit kan komen met een Enphase systeem.

Nog een andere tip: kies voor de metered gateway. Dat maakt het een stuk toekomstbestendiger. Ik wist niet van het bestaan van die dingen af, totdat ik doorkreeg dat ik mijn verbruik niet kon meten of kan schakelen met dynamische prijzen.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

• migjes
Luckey schreef op woensdag 11 september 2024 @ 18:08:
[...]

Bedankt voor de duidelijke uitleg en ga hier ook eens even over nadenken.
Maar ga geld de 0,80€/Wp tot zelfs 0,60€/Wp ook voor enphase systemen?
enphase loop erg achter in de markt (qua techniek en geld.) het is gewoon een omvormer per paneel.
dus die is gewoon duur te noemen.

een trina vertexje koop je al onder de 70€.
https://www.winkelman-zon...eg9rc27-black-transp.html
wil je daar dan nog meer als 100€ aan omvormer aan besteden. :?

dit versus 430€ / 15 panelen = 30€ per paneel met gewone string omvormer.
enphase is niet goedkoper te maken (hoewel wat je nu hebt aan offerte wel heel duur is zelfs voor enphase.).
beter gewoon de schaduw koppen en wat "te veel"/"meer" panelen leggen.
ben je beter mee uit op het geheel. ;)

ik geef je een grote kans dat je voor het zelfde totaal bedrag gewoon 15panelen met gewone string omvormer kunt krijgen als je even door zoekt.
(en duidelijk maakt, dat je een 3,6kW omvormer wil op 16A groep. heb ik ook nog wel een tip voor als je wil, zoek eens op wasmachineaansluiting en PV. dit kan soms helpen ;) )

(enphase of micro/optimizers hebben maar 1 goed punt, gebruiker is onwetend, dus bang maken voor schaduw = makkelijk verkopen. >:) )
Luckey schreef op woensdag 11 september 2024 @ 18:08:
[...]
Alleen als ik op west zonnepanelen leg is de kans nihil dat ze tegelijk compleet in de zon liggen.
Worden dan zonde micro of optimizer in opbrengt niet gewoon nihil?
pardon?
dat is dan wel een heel speciaal oost-west dak, normaal staat de zon best wel een paar uur op bij de daken.
zie ook mijn set (gebruik even een andere dag als voorbeeld).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dqZTKfU3bawwMqnqt9WURkDX-oE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cH0hZVDbOmQwFQCGQkdJQZE9.jpg?f=user_large
van 10:53 tot 15:53 liggen mijn oost en west gewoon in de zon en tegelijk natuurlijk. ;)
dat zijn de hoogste opbrengst uren en die zijn zeker geen nihil >:)

edit:
misschien bedoel je deze eigenlijk. :?
de omvormer die ik je gaf als voorbeeld die heeft 2x een mpp.
dus oost(mpp1) en west(mpp2) hebben hun eigen mpp zodat ze geen last hebben van de schaduw van elkaars kant. ;)

[ Voor 27% gewijzigd door migjes op 11-09-2024 18:30 ]

• Luckey
pardon?
dat is dan wel een heel speciaal oost-west dak, normaal staat de zon best wel een paar uur op bij de daken.
zie ook mijn set (gebruik even een andere dag als voorbeeld).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dq...QkdJQZE9.jpg?f=user_large
van 10:53 tot 15:53 liggen mijn oost en west gewoon in de zon en tegelijk natuurlijk. ;)
dat zijn de hoogste opbrengst uren en die zijn zeker geen nihil >:)
Bedoelde hier meer mee dat wij in ons specifieke geval we ontiegelijk veel last hebben van schaduw door de bomen dat er bijna geen zon op de westkant van ons dak komt.

Maar als ik voor string omvormer zou gaan moeten er na mijn weten minimaal 6 panelen op 1 string zitten niet?

Zag trouwens dat je Growat omvormer had aangegeven, zit hier nog veel verschil t.o.v. Solaredge? Heb mij in het verleden wel eens verdiept on Solaredge en dat systeem was na mijn idee behoorlijk goed ingericht op slim elektrisch laden van auto/thuisaccu.

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:13
[...]

meer algemeen:
[Afbeelding]

Migjes, echt geniaal dat je hier nog steeds 1 op 1 adviseert en je oost-west grafiek blijft relevant! Thanks 👍

PVO

• martois
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10-05 08:39
[...]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik woon in dezelfde provincie, heb hier al eens wat adressen beschreven wat naar mijn idee wel betrouwbare installateurs zijn: ThinkPad in "Offerte zonnepanelen 6 day job"

Eén is geen, dus zou zeker nog wat offertes opvragen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• migjes
Luckey schreef op woensdag 11 september 2024 @ 19:21:
[...]

die schaduw is zeker een probleem. hoeven we niet moeilijk over te doen.
(het zou helpen als ik een foto van het huis zou hebben zodat ik een betere inschatting kan maken voor je van de schaduw.)

daar in tegen, de schaduw van de buren (oostdak als ik al genoeg koffie op heb.) dat is een harde schaduw.
die is er of die is er niet, en dat kunnen de diodes ook gewoon oplossen (zij dat het een beetje ruwe manier is) en heb je eigenlijk geen optimizers/micro's voor nodig.
en begrijp ook, die schaduw heb je in de ochtend en dan is de opbrengst toch laag, veel verliezen van weinig is niet veel verlies.

het west dak daar in tegen, dat is schaduw van een boom, en geeft geen harde maar half schaduw (er komt nog steeds licht door de boom heen.).
hier zijn optimizers handig en nuttig.
maar ook hier als je de schaduw hebt, dan is de opbrengst al laag, en veel verliezen van weinig is nog steeds niet veel verlies.

en soms kun je beter de schaduw gewoon koppen en een stuk goedkoper uit zijn, dan proberen duur op te lossen en nog geen echte oplossing hebben.
jep, grofweg wel.
maar een string omvormer werkt ook wel met 4 panelen (sommige), je hebt dan alleen meer last van schaduw. (schaduw kan een paneel uitschakelen en dan heb je maar 3 panelen over, dus ik houd eigenlijk 6 aan voor wat extra marge.)
growatt is maar voorbeeld, mag ook SMA zijn of goodwe solax etc etc.. heb geen merk voorkeuren, allen leg ik de techniek uit en dat zijn soms ook merken.

solaredge is zo een techniek die ook merk is.
en hier heb je grofweg het zelfde probleem als met micro omvormers, het is gewoon duur.

een foto van het huis zou mij erg helpen, gewoon om meer inzicht te hebben en je beter te kunnen adviseren.
je dak is gewoon lastig, en nu we een afbouw gaan krijgen van salderen (en nog wat meer politieke dingen) dan wil je echt niet te duur gaan doen.
maar als je een beetje doorzet en goed zoekt dan zijn er altijd mogelijkheden.
(ik weet nog wel meer trucken die ik nog niet heb verteld.)

en ja zoals @ThinkPad zegt: 1 offerte is geen offerte. ;)
(maar het lijkt mij verstandig om eerst een duidelijker verhaal te hebben, dan kun je gerichter een goede offerte verkrijgen, nu zeg je nog: ik heb te veel geld en wil zonnepanelen, dat moet worden: ik wil zo een systeem want dat is effectief en goedkoop.)
martois schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:26:
[...]
oost-west liefst 1 omvormer met 2x mpp. (3x mpp die omvormers zijn bijna niet te krijgen.)
waarom:
oost kan 3000Wp zijn en west kan 3000Wp zijn, met 2 omvormers heb je dan 2x3000W nodig.
als je 1 omvormer gebruikt dan heb je maar 4000W omvormer nodig. ;)
(en dan de vraag wat is goedkoper, maar die is snel duidelijk.)
S0epkip schreef op woensdag 11 september 2024 @ 19:25:
[...]

ach, het is veel het zelfde verhaal vertellen, en daardoor word ik soms wel een beetje kort af.
dus ik neem ook regelmatig een pauze om de accu op te laden zeg maar.
of ga in de tuin zitten met een biertje mijn persoonlijke zonnecellen(ogen) te belichten, en dan luikt het wel weer. ;)

Pagina: 1