PA speaker revisie hulp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3N3S
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-04 16:14
Goedenavond,

Om een set PA speakers te reviseren en ervan te leren ben ik op zoek naar wat hulp.
Betreft JB Systems TS15. Deze boxen overgenomen met alleen de 15 inch woofer, maar hebben van origine nog 3 tweeters aan boord. (2 x JB330, en 1 x JB550).

Deze tweeters zijn inmiddels in bezit, (weerstanden nog niet) maar mij is niet helemaal duidelijk de aansluiting hiervan.

Ik zoek geen kant en klare oplossing, maar ook geen pagina's vol met info.
Denk aan vragen waarom iets in series of parallel moet, hoe het zit met Ohms over deze speakers (die verdubbelt / halveert afhankelijk van aansluiting). En hoeveel weerstanden ik nodig heb hiervoor.

Voordat ik de boel ga solderen voor Jan met de korte achternaam dus graag jullie input :)

Vriendelijke groet,

René

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-05 23:37

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik vind geen type met 3 tweeters. Ik vind alleen TSX15, en dat is een passieve 2weg van matige kwaliteit.

Heb je foto's?
Zit de filterprint er nog wel in? Kan bij deze productklasse ook 1 in serie geplaatste condensator zijn trouwens.

Als je de goede filter uitgang geïdentificeerd hebt, Kun je er met trial en error wel wat maken. Sowieso staat er 1 weerstand in serie met een tweeter, en vaak 1 parallel om de impedantie aangeboden aan de versterker recht te trekken.

Als er 3 in zitten wordt het een ander verhaal...

[ Voor 56% gewijzigd door AtomicShockwave op 10-09-2024 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3N3S
Die TSX15 was ik inderdaad al een paar keer eerder tegengekomen, er viel over deze TS15 vrijwel niets te vinden.

Ik vergat te vermelden dat ik contact heb gehad met JB Systems. Die vertelden mij dat er geen filter in deze TS15's zit, enkel een shuntweerstand van 20 Ohm/10W.

Foto's zijn een beetje overbodig voor hetgeen ik heb; Een speakerkist, met daarin: 1 x 15 inch woofer, 2 x JB330, 1 x JB550. Geen filters, geen andere componenten. Hout, bekleding en 4 speakers dus.

Ik heb de boel nu d.m.v. een lasklem aangesloten, dat klinkt al best aardig. Midden tonen blijven uiteraard nog wat achter en schel overheerst iets. Door middel van equalizer is daar een hoop aan te doen gelukkig. Toch heb ik voor de vergelijking de tweeters even losgekoppeld, en de 15 inch woofer parallel aangesloten samen een setje Yamaha NX-TS20.
Dit klinkt toch wel even nog een tandje beter, ondanks het compacte formaat van deze Yamaha's.

Vraag is of die weerstand nog iets gaat doen aan de schelheid van de tweeters, of is deze weerstand puur ter bescherming ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-05 23:37

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

In de regel is de tweeter altijd efficiënter dan de grote driver. Dus die moet geremd worden. Dat betekent een weerstand in serie met de tweeter.

Maar een fullrange signaal naar een tweeter vind ik echt heel bijzonder. Bij de goedkoopste van de goedkoopste speaker zit er toch nog altijd wel een condensator in serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3N3S
Met andere woorden, een scheidingsfilter hoog en laag/mid zou geen overbodige luxe zijn ?