Latei uitdaging vervanging houten raam met kunststof raam

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demian85
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 12-09-2024
Hallo,

Wij hebben een bijgebouw uit de jaren '30 die nog dezelfde leeftijd ramen heeft. Deze houten ramen dienen ook als draagpunt voor de stenen muur. De stenen muur is 2 bakstenen dik (18cm), zonder spouw. De raamgaten zijn 100 bij 100 cm. De stenen zijn ouderwets zwaar en zijn lastig door te zagen en wil kijken of er een alternatief is voor een betonnen latei en ook wil ik voorkomen dat de buitenmuur bewerkt wordt.

Wat voor andere latei/draag-oplossingen zijn er bij dit soort uitdagingen? Zijn metalen hoekankers bijvoorbeeld mogelijk? Of een andere metalen latei? Ik hoor graag wat tips, ik kan hier online vrij weinig over vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TalMqQvvPiSCKgKM1v-umNRGwhE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0hAUlNdYrsLkNebyu5fGzJXt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8RUkn_1mZIiSFtSd6vfgulQDukg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2igF6zpWlIWAvrTMMPWW5bBO.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17-06 21:37

MLLL

Palm Treo 650

Wat is precies het doel van dat latei?
Dat kan ik niet opmaken uit jouw tekst.
Die rollaag boven de kozijnen is in principe een soort latei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:58
Hoekankers lijken me hier weinig meerwaarde hebben. Wat ik vaker zie is een metalen latei die de stenen opvangt en tussen de rij stenen daarnaast wordt geplaatst.

Je schrijft dat de muur twee stenen dik is. Daar zit geen spouw tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-06 15:22
Weet je zeker dat daar een latei zit? En waarom zou die in de weg zitten? Zoveel metselwerk staat er niet bovenop en een overspanning van een mtr is ook niet veel. Ik denk zelf dat er niet veel aan de hand is. Kozijn er uitzagen / en kijken hoe hij rondom zit. En dan gewoon kunststof erin schuiven.
Al vind ik wel in een jaren 30 huis hoort geen kunststof

mijn pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:32
Je rollaag is eigenlijk een gemetselde latei voor de relatief kleine overspanning van de ramen. Hoef je verder niks mee te doen. Gewoon nieuwe kozijnen erin, en ik sluit me aan bij de vorige spreker wat kunststof betrfet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ondanks dat het zo oogt zou het hout nooit een dragende functie moeten hebben voor de stenen.

Wat er voor oplossing voor bestaat is een metalen latei (L profiel) die vanuit de binnenzijde spouw ingemetseld wordt. Alleen is dat heel makkelijk als je nog moet metselen, minder als het er al zit.

Eigen ervaring met jaren 30 is, sloop het kozijn eruit en alles blijft netjes hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Ik zie niet zo wat hier voor latei moet komen, je rollaag houdt alles op zijn plek als die gewoon stevig is.
Kozijn eruit, kozijn erin en gaan.

Anders, L profiel zoals hierboven staat.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• demian85
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 12-09-2024
@BlueKeenan bedankt voor het advies. Gebouw heeft geen spouw, Wat voor maat (breedte) adviseer je qua L-profiel? En moet ie de volle dikte van de muur dragen (inclusief de rollaag) of kan dit ook anders?

Ik heb namelijk dezelfde situatie op de begane grond, dus daar is wel degelijk meer draagkracht aanwezig. Zoals op de foto op de verdieping laat ik het zoals het is, zoals je aangaf.

[ Voor 3% gewijzigd door demian85 op 11-09-2024 15:01 . Reden: grammar ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
Wat wil je überhaupt?

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
demian85 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:04:
@BlueKeenan bedankt voor het advies. Gebouw heeft geen spouw, Wat voor maat (breedte) adviseer je qua L-profiel? En moet ie de volle dikte van de muur dragen (inclusief de rollaag) of kan dit ook anders?

Ik heb namelijk dezelfde situatie op de begane grond, dus daar is wel degelijk meer draagkracht aanwezig. Zoals op de foto op de verdieping laat ik het zoals het is, zoals je aangaf.
Halve baksteen dikte, gelijke zijdes. Alleen zonder spouw zou ik even niet weten hoe je die erin verwerkt gaat krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
BlueKeenan schreef op woensdag 11 september 2024 @ 21:57:
[...]

Halve baksteen dikte, gelijke zijdes. Alleen zonder spouw zou ik even niet weten hoe je die erin verwerkt gaat krijgen.
Dan steekt het aan de binnenzijde uit, dat verwerk je in je afwerking

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05:53
demian85 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 16:36:
Hallo,

Wij hebben een bijgebouw uit de jaren '30 die nog dezelfde leeftijd ramen heeft. Deze houten ramen dienen ook als draagpunt voor de stenen muur.
Wie heeft je dat verteld?

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17-06 21:07
Dragende kozijnen kom je wel tegen, maar dan vooral dat er een houten dak op rust. Metselwerk op een kozijn is zeker niet gebruikelijk. Maar uitsluiten zou ik ook niet durven op basis van deze gegevens.
Pagina: 1