ECHT sterke epoxylijm?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:59
Welke (2K) lijm is echt zo sterk als filmpjes doen geloven?
Ik ziet met een afgebroken deurgreep aan de binnenkant van een portier van een auto. De greep is niet los te verkrijgen; alleen incl het hele interieurpaneel. Houd al een poos de onderdelen sites in de gaten, maar te vergeefs. Een nieuw interieurpaneel kost 670 euro ex BTW :|

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:29
De kwaliteit van de verbinding is afhankelijk van het oppervlak, de manier van kracht uitoefenen op het onderdeel, en het type materiaal.

Over het algemeen heeft zo'n greep een klein te lijmen oppervlak, en de kracht staat onder een hoek op het onderdeel. dat is wel lastig.
Eventueel kun je ook de greep verstevigen met een stuk staal wat je in de greep vastzet. gaatje boren, staal erin vastlijmen.
Ik gebruik regelmatig UHU 2K epoxy, zowel de snelle (90min?) als de trage (24h). Die bevallen goed, maar ik heb er nog geen deurgreep mee gelijmd.

[ Voor 6% gewijzigd door P5ycho op 10-09-2024 16:41 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Een 2k PU epoxy waarschijnlijk. Kijk ook even wat voor type kunststof het is, vaak staan er van die rondjes op de achterkant gedrukt met afkortingen zoals PC of ABS, daar kun je in de keuze van de lijm nog rekening mee houden. ABS laat zich afaik met CA lijm niet zo lekker lijmen bijvoorbeeld. En er zijn nog activators die de hechting kunnen bevorderen.

Voorbeeldje;
https://www.nonpaints.com...ebruik-zonder-lijmpistool

[ Voor 12% gewijzigd door _ferry_ op 10-09-2024 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ik ben niet zo kapot van Bison doorgaans, maar die hebben een 4:1 ratio plastic lijm die wel wonderen belooft. En niet echt duur eigenlijk. Misschien eens even naar Hornbach karren er voor.
@P5ycho Wat je zegt heb ik ook al aan zitten denken; om het te verstevigen met metaal. Een soort lasnietjes oid, maar het probleem is dat ik eigenlijk nergens lekker bij kan. Zodoende dat de dunne mengcanule van Bison me ook wel aan sprak.

Fotootje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AaGiiWYc25JTEgrkJz8Xy8YTQaM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EMqVOkZVervulTwllYmd3YYb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gkBMa8unM4DndlStX1V62rnhQ2M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CnDGbxIFcrT64YUEYe6kSI8o.jpg?f=fotoalbum_large

@_ferry_ geen markeringen te vinden. Ik gok op PP, maar dat is een aanname.

[ Voor 49% gewijzigd door paQ op 10-09-2024 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-10 14:00
ABS is juist vaak gebruikt in de auto-industrie.. maar ik heb er geen verstand van :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:29
Ja, dat is een hol ding. lastig lijmen.
Heb je al op de sloop gekeken trouwens?

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:03
Kan je die holte niet volspuiten met kunsthars oid. ? Dan zal het allicht sterker worden dan alleen die hechtvlakken.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:59
komt daar nog een afdek kapje overheen?
zo ja lekker plakken met epoxy of secondelijm en een paar houtschroeven indraaien.
(let op dat je niet te diep gaat ivm raam of electra)
En kapje er over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
3dmazter schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 18:03:
komt daar nog een afdek kapje overheen?
zo ja lekker plakken met epoxy of secondelijm en een paar houtschroeven indraaien.
(let op dat je niet te diep gaat ivm raam of electra)
En kapje er over
Komt nog een kapje op ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
JukeboxBill schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 17:57:
Kan je die holte niet volspuiten met kunsthars oid. ? Dan zal het allicht sterker worden dan alleen die hechtvlakken.
Naja wat over is kan geen kwaad daar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:59
paQ schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 18:14:
[...]

Komt nog een kapje op ja.
Lijmen en dan lekker een paar 4x30 houtschroeven in draaien dwars door het plastic van de deur
Wellicht het afgebroken deel even voorboren met 4mm en even verzinken zodat het kapje goed past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:57

dragonhaertt

@_'.'

Het probleem van veel epoxy lijmen is dat ze té hard zijn en daardoor erg broos.
Ik heb zelf goede ervaring met west systemg-flex 'flexibele' epoxy lijm.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:05
@paQ
Je hebt speciale plastic "welding" sets, dan brand je een stuk staal in het plastic:
https://www.nonpaints.com/en/hot-stapler-plastic-repair-kit
(willekeurige set, voor het idee) Zal ook wel goedkoop kunnen:
https://www.amazon.de/dp/...kZ2V0TmFtZT1zcF9hdGY&th=1

[ Voor 53% gewijzigd door chrisborst op 10-09-2024 18:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:07
UHU Plus Endfest 2 componenten lijm zou moeten werken.
Maar zoals met alle lijmverbindingen: probeer zo min mogelijk lijm te gebruiken, breukvlakken moeten schoon en vetvrij zijn, gelijmde breuk onder druk laten uitharden, minstens 24 uur niet belasten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
chrisborst schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 18:25:
@paQ
Je hebt speciale plastic "welding" sets, dan brand je een stuk staal in het plastic:
https://www.nonpaints.com/en/hot-stapler-plastic-repair-kit
(willekeurige set, voor het idee) Zal ook wel goedkoop kunnen:
https://www.amazon.de/dp/...kZ2V0TmFtZT1zcF9hdGY&th=1
Ik ken het, maar dr is hier amper ruimte en je kan het maar op 1 plek doen. Daar kom je helemaal nergens meer bij. Mooi voor vlakke delen though.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:34

m-vw

Dus?

Dit lijkt mij nu echt iets wat je bij een sloop kunt vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:14
ik ben wel nieuwsgierig wat dit voor bijzondere auto's dat er geen los deel te vinden is, ik heb een aantal bijzondere auto's en zelfs daar vind ik met wat zoekwerk wel wat ik wil.

[ Voor 34% gewijzigd door No Hands op 10-09-2024 18:56 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
m-vw schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 18:37:
Dit lijkt mij nu echt iets wat je bij een sloop kunt vinden.
ja dat zou je verwachten, maar ik kom alleen maar linker (en achter) portieren tegen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
No Hands schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 18:56:
ik ben wel nieuwsgierig wat dit voor bijzondere auto's dat er geen los deel te vinden is, ik heb een aantal bijzondere auto's en zelfs daar vind ik met wat zoekwerk wel wat ik wil.
C5 III (X7) Tourer (RW)
En dan is er ok nog verschil tussen wel of geen centrale deurvergrendeling.

Maar ik kijk echt al wekenlang een sin de zoveel dagen.

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 10-09-2024 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:14
paQ schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 20:38:
[...]

C5 III (X7) Tourer (RW)
En dan is er ok nog verschil tussen wel of geen centrale deurvergrendeling.

Maar ik kijk echt al wekenlang een sin de zoveel dagen.
https://www.schadeautos.n...ort=2-1&make=15&model=262 staat hier niks tussen?

Onderdeelnummer al achterhaald en op gezocht?

[ Voor 6% gewijzigd door No Hands op 10-09-2024 20:57 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
No Hands schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 20:55:
[...]

https://www.schadeautos.n...ort=2-1&make=15&model=262 staat hier niks tussen?

Onderdeelnummer al achterhaald en op gezocht?
staat er 1 op met dezelfde bekleding, maar dat paneel was er niet.

edit: vanaf de facelift 2011 hebben ze de interieurdelen ook aangepast zie ik. (Ook die handgrepen)

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 10-09-2024 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:48
Waarom geen High Tack gebruiken? Een flinke prop goede High Tack in de holte, het geheel goed laten drogen en dan blijft het toch wel zitten? Of iets als botament ms6 wat nog veel beter plakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Bobmeister schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:59:
Waarom geen High Tack gebruiken? Een flinke prop goede High Tack in de holte, het geheel goed laten drogen en dan blijft het toch wel zitten? Of iets als botament ms6 wat nog veel beter plakt.
nah, denk je?
Dat is meer statische belasting. Elke keer aan een deurgreep hengsten is toch anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-09 16:38

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Als je dit wil repareren zou ik kijken of je even de hele assembly eruit kunt klikken.
Je kunt dan kijken of je ergens ruimte hebt om een M4 verzonken bout er helemaal doorheen te zetten. Die bout kan dan mooi onder het kapje zitten.

Als je dat combineert met epoxy blijft het denk ik wel heel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Laatst online: 27-09 19:07
Ik weet niet hoe je Duits is? Of misschien dat je iemand kent die goed met Duits is? Zoeken bij Duitse slopen doet de eigenaar van de garage waar ik kom ook. Voor mijn auto zijn bepaalde gebruikte onderdelen wat lastiger te krijgen omdat het een niet zoveel verkocht model is in Nederland, maar eigenlijk altijd bingo in Duitsland.

Tevens is het niet kunnen vinden van dergelijke specifieke onderdelen vaak ook een indicatie dat het een veel voorkomend probleem is... dat zijn de onderdelen die het eerst worden "geroofd" van auto's. Zo ook met mijn auto, het plastic draaipunt aan de binnenkant van de rechter buitenspiegel waar de spiegel zegt maar op kantelt breekt af bij de schroef, linker spiegels zijn er wel te vinden (hebben gek genoeg dat probleem niet), nooit een gebruikte rechter kunnen vinden... Duitsland wel.

Edit: ik was even snel aan het googlen en Citroën heeft zelf ook een hele shop gewijd aan gebruikte onderdelen. Ik kan daar weliswaar niet de handgreep los vinden, maar voor circa 100 euro vind je het gehele paneel... en die zal je vast voor minder bij een sloop kunnen vinden.

Overigens als ik de foto's zo even bekijk snap ik wel dat ze die grepen niet snel los zullen verkopen, het lijkt toch een vrij integraal deel van het hele paneel.

[ Voor 21% gewijzigd door MicGlou op 10-09-2024 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:04
paQ schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 18:28:
[...]

Ik ken het, maar dr is hier amper ruimte en je kan het maar op 1 plek doen. Daar kom je helemaal nergens meer bij. Mooi voor vlakke delen though.
Als het ABS is kan je het ook versmelten met aceton, als dat werkt heb je de sterkst mogelijke verbinding. Je kan even kijken op een onzichtbare plek of het zacht word/oplost als je er een klein beetje op doet.
Volgende optie is kijken of je ergens het lijmoppervlakte mee kan vergroten door er bijvoorbeeld hulpstukjes in te lijmen (of vullen met hars), want puur op dat soort smalle randjes lijmen krijg je nooit meer sterk.
Ik gebruik voor mijn werk regelmatig 3M DP420, dat is de goto voor ons als het echt sterk moet, maar daar moet je wel de juiste spuitunit en mengspuit bij hebben (die hebben vast ook een PU variant als het iets flexibel moet).

Maar zoals genoemd is het nog beter als je kan achterhalen welk materiaal het precies is en daar je lijm op uitkiezen.

[ Voor 9% gewijzigd door sjaakwortel op 10-09-2024 23:02 . Reden: toevoeging over kunststof type ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
JB weld heeft een aantal 2 componenten epoxys speciaal voor verschillende typen plastic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
MicGlou schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:45:
Ik weet niet hoe je Duits is? Of misschien dat je iemand kent die goed met Duits is? Zoeken bij Duitse slopen doet de eigenaar van de garage waar ik kom ook. Voor mijn auto zijn bepaalde gebruikte onderdelen wat lastiger te krijgen omdat het een niet zoveel verkocht model is in Nederland, maar eigenlijk altijd bingo in Duitsland.

Tevens is het niet kunnen vinden van dergelijke specifieke onderdelen vaak ook een indicatie dat het een veel voorkomend probleem is... dat zijn de onderdelen die het eerst worden "geroofd" van auto's. Zo ook met mijn auto, het plastic draaipunt aan de binnenkant van de rechter buitenspiegel waar de spiegel zegt maar op kantelt breekt af bij de schroef, linker spiegels zijn er wel te vinden (hebben gek genoeg dat probleem niet), nooit een gebruikte rechter kunnen vinden... Duitsland wel.

Edit: ik was even snel aan het googlen en Citroën heeft zelf ook een hele shop gewijd aan gebruikte onderdelen. Ik kan daar weliswaar niet de handgreep los vinden, maar voor circa 100 euro vind je het gehele paneel... en die zal je vast voor minder bij een sloop kunnen vinden.

Overigens als ik de foto's zo even bekijk snap ik wel dat ze die grepen niet snel los zullen verkopen, het lijkt toch een vrij integraal deel van het hele paneel.
De greep is er ook niet los, is onderdeel van het hele paneel.
Maar waar vind jij die gebruikte dan voor 100?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
sjaakwortel schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:59:
[...]

Ik gebruik voor mijn werk regelmatig 3M DP420, dat is de goto voor ons als het echt sterk moet, maar daar moet je wel de juiste spuitunit en mengspuit bij hebben (die hebben vast ook een PU variant als het iets flexibel moet).
Oh maar die heb ik wel hoor. :)
Heb diverse cartridge pistolen en canules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Laatst online: 27-09 19:07
paQ schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 23:07:
[...]

De greep is er ook niet los, is onderdeel van het hele paneel.
Maar waar vind jij die gebruikte dan voor 100?
https://citroen.b-parts.com/nl

Hier kan je diverse panelen voor diverse modellen C5 III vinden.

• paQ
MicGlou schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 23:16:
[...]

https://citroen.b-parts.com/nl

Hier kan je diverse panelen voor diverse modellen C5 III vinden.
Oh wat grappig. Wist niet dat dat er was :)
Maar uh “rechts voor” greyed out :')

edit: sowieso is die velours bekleding iets zeldzaams zo lijkt het

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 11-09-2024 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:19

breinonline

Are you afraid to be known?

Modelbouw plastic cement lijmen smelten de kunststof delen samen, sterker kan eigenlijk niet. Zoals die van Tamiya. Maar of je het juiste type kunststof hebt dat is testen denk ik. Maar een potje hoeft niet de wereld te kosten gelukkig.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:03
breinonline schreef op woensdag 11 september 2024 @ 05:24:
Modelbouw plastic cement lijmen smelten de kunststof delen samen, sterker kan eigenlijk niet. Zoals die van Tamiya. Maar of je het juiste type kunststof hebt dat is testen denk ik. Maar een potje hoeft niet de wereld te kosten gelukkig.
Volgens mij zijn die gemaakt van polystyreen. Dat wordt niet gebruikt in de auto industrie, niet sterk genoeg.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
Ik dacht nog even terugkoppelen.
Zo'n ca 2.5 week geleden met de bison 4:1 epoxylijm aan de gang gegaan, en alles blijft tot op heden prima zitten :)

https://www.hornbach.nl/p...ransparant-10-g/10040909/

Pagina: 1