Voorrijkosten binnen garantietermijn

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:05
Mei 2023 is ons keuken opgeleverd. Na enkele maanden begon het frontje van de vaatwasser te klemmen, hier zijn ze voor langsgeweest.

Nu iets meer dan een jaar later hebben we weer exact hetzelfde probleem. Zojuist telefonisch contact gehad. Ze willen een servicemonteur langssturen, maar alleen als ik akkoord ga met voorrijkosten (75 eur).

Volgens mij moet het allemaal kosteloos, maar 100% zeker weet ik het niet.

Ik heb aangegeven niet akkoord te gaan met de voorrijkosten en het eerst wil uitzoeken hoe het zit.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-05 22:03
Wat heb je zelf uitgezocht? Als je googled zie je tig websites hierover...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
KNed schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:10:
Wat heb je zelf uitgezocht? Als je googled zie je tig websites hierover...
Bijvoorbeeld dit https://www.consuwijzer.n...-onderzoekskosten-betalen

Waarin staat:
Moet de reparateur bij u thuiskomen om iets te repareren? Dan moet hij daarvoor reiskosten maken. Dit worden voorrijkosten genoemd. De reparateur mag deze kosten bij u in rekening brengen. Hij moet dit wel vooraf aan u melden.
maar ook:
Als uw product niet biedt wat u ervan mag verwachten. En als dat niet uw schuld is. Het product is dan niet goed. Dat noemen we een 'ondeugdelijk' product. U hebt dan recht op 'wettelijke garantie'. De verkoper moet het product gratis repareren of vervangen. En u hoeft dan geen onderzoekskosten, voorrijkosten of andere bijkomende kosten te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:55

Pazo

Mroaw?

Is een klemmend frontje niet zelf op te lossen?
Meestal is het iets van stelschroefjes draaien.

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:04

ManiacsHouse

Scheisse!

Pazo schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:54:
Is een klemmend frontje niet zelf op te lossen?
Meestal is het iets van stelschroefjes draaien.
Niet iedereen is even handig. Het is niet duidelijk voor ons wat de oorzaak is. Wellicht dat ts wat meer kan uitleggen.

Maar fijne keukenboer. De eerste paar weken/maanden garantie/service verlenen. En dan na verloop van tijd (binnen garantieperiode neem ik aan) gaan roepen je mag eerst gaan betalen anders komen we niet.

Ik neem aan dat je een rekening of contract oid hebt van de koop? Met (garantie) voorwaarden en wat zij doen in geval van defect, garantie en service etc?

[ Voor 4% gewijzigd door ManiacsHouse op 10-09-2024 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Komt de keukenboer langs of iemand van het merk van je vaatwasser ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
ZeRoC00L schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 19:24:
Komt de keukenboer langs of iemand van het merk van je vaatwasser ?
Waarschijnlijk een ZZP-er die ze sturen.

Het is een inbouw vaatwasser, met een front aan de voorkant. De front heeft t.o.v. vaatwasser deur wat speling. Hierdoor loopt de boel klem.

Dit is niet iets wat ik even fix door 2 keer ergens aan te draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Dat is niet wat @ZeRoC00L bedoeld denk ik, wordt die zzp'er gestuurd door de verkoper of door de fabrikant. Een garantie van een fabrikant mag namelijk andere voorwaarden aanhangen dan de garantie bij een verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Dennism schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 20:54:
Dat is niet wat @ZeRoC00L bedoeld denk ik, wordt die zzp'er gestuurd door de verkoper of door de fabrikant. Een garantie van een fabrikant mag namelijk andere voorwaarden aanhangen dan de garantie bij een verkoper.
Door verkoper/keukenboer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:04

ManiacsHouse

Scheisse!

Hebben ze alleen gesproken over voorrijkosten? Niet dat je ook doodleuk achteraf een rekening krijgt voor de 'service'. Is die wel 'gratis'? Toch even de voorwaarden en garantie etc erbij zoeken.

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ja het moet kosteloos, zie 7:21 lid 2 bw, waarin staat:
De kosten van nakoming van de in lid 1 bedoelde verplichtingen kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:17

FreakNL

Well do ya punk?

c-nan schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 19:48:
[...]

Waarschijnlijk een ZZP-er die ze sturen.

Het is een inbouw vaatwasser, met een front aan de voorkant. De front heeft t.o.v. vaatwasser deur wat speling. Hierdoor loopt de boel klem.

Dit is niet iets wat ik even fix door 2 keer ergens aan te draaien.
Is het een sleepdeur of deur-op-deur?

Aangezien je over speling praat zal het wel dat eerste zijn. Alsnog wel simpel zelf op te lossen. Tweede variant is iets makkelijker.

Sowieso wel handig om dit soort kleine klusjes aan te leren. Ik kom vroeger ook NIKS (voornamelijk omdat mijn vader alles deed) maar ik weiger om voor elke scheet een klusjesman te laten komen (te meer omdat je erop leegloopt)

[ Voor 30% gewijzigd door FreakNL op 11-09-2024 07:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:25
FreakNL schreef op woensdag 11 september 2024 @ 07:14:
[...]

Is het een sleepdeur of deur-op-deur?

Aangezien je over speling praat zal het wel dat eerste zijn. Alsnog wel simpel zelf op te lossen. Tweede variant is iets makkelijker.

Sowieso wel handig om dit soort kleine klusjes aan te leren. Ik kom vroeger ook NIKS (voornamelijk omdat mijn vader alles deed) maar ik weiger om voor elke scheet een klusjesman te laten komen (te meer omdat je erop leegloopt)
Toch vraagt TS niet om een klusjesman.
Hij vraagt zich terecht af of hij de voorijkosten moet betalen wanneer hij een garantieclaim doet.

Wel heb je gelijk dat het handig is om zelf e.e.a. te kunnen doen maar dat is niet vanzelfsprekend.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Dan zou ik inderdaad verwachten dat mocht het non-conformiteit betreffen dat er geen voorrijkosten worden gerekend.

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:21
Ze mogen zoveel voorrijkosten berekenen als ze willen. Als blijkt dat het garantie is dan hoeft TS dat niet te betalen.

Aangezien dit al de 2e keer is dat er problemen zijn lijkt me het een fout in de montering/front.

Vind het opmerkelijk dat ze je afschepen met voorrijkosten terwijl je prima mag verwachten dat een front niet binnen een jaar opnieuw problemen vertoond.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:53
Dennism schreef op woensdag 11 september 2024 @ 09:18:
[...]

Dan zou ik inderdaad verwachten dat mocht het non-conformiteit betreffen dat er geen voorrijkosten worden gerekend.
maar ik geloof dat ze wel weer verplicht zijn dat de melden mocht het om schuld door TS komen. dan moeten ze het wel gemeld hebben willen ze het dan in rekening brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:21
loki504 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:50:
[...]

maar ik geloof dat ze wel weer verplicht zijn dat de melden mocht het om schuld door TS komen. dan moeten ze het wel gemeld hebben willen ze het dan in rekening brengen.
Inderdaad, en dat klinkt ook logisch.

Ik had bijvoorbeeld een issue met mijn auto wat duidelijk een garantiezaak was. Toch moest ik eerst akkoord gaan met een prijsopgave waar er kosten werden berekend voor diagnose. Er stond duidelijk bij dat deze kosten alleen betaald moesten worden als het geen garantie zou zijn.

Daarom zei ik in mijn vorige post ook dat ze kunnen berekenen wat ze willen. TS moet gewoon zwart op wit krijgen dat de kosten voor de keukenboer zijn als het garantie blijkt te zijn,

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• c-nan
Ala het door eigen schuld is wil ik het uiteraard zelf betalen, maar meer dan deurtje open deurtje dicht doen we niet. Verder ook geen beschadigingen te zien. Dus hoe het mijn eigen schuld zou kunnen zijn, geen idee. Let wel op, exact het probleem wat we nu hebben hadden we 2-3 maanden na oplevering ookal.

Anyway. Ik heb ze nogmaals opgebeld en gevraagd waar in ons overeenkomst staat dat een servicemelding na het eerste jaar geld kost. Antwoord "ja, uhh, het staat er inderdaad niet maar dit is hoe we standaard werken".

Ik heb aangegeven dat ze in hun voorwaarden o.a. verwijzen naar CBW en dat in de CBW voorwaarden staat dat je in de eerste 2 jaar geen voorrijkosten hoeft te betalen.
De ondernemer geeft 2 jaar volledige garantie op de
geleverde producten, bovenop de wettelijke verplichtingen
van lid 1. Partijen kunnen ook anders schriftelijk afspreken.
De 2-jarige garantie geldt niet voor gebreken die verband
houden met niet met de bestemming corresponderend
gebruik door afnemer. Bij consumentenkoop maakt de
ondernemer dat aannemelijk. De ondernemer draagt de
kosten van reparatie resp. vervanging, incl. vracht- en
voorrijkosten;
Uiteindelijk was het: Uit coulance nemen wij de kosten op ons, maar voor een eerstvolgende service melding moet je gaan betalen.

Okee... dus nergens overeengekomen, nergens voor getekend, maar omdat zij dit standaard doen moet ik het kennelijk maar accepteren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Warbringer
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11:53
c-nan schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:47:
Uiteindelijk was het: Uit coulance nemen wij de kosten op ons, maar voor een eerstvolgende service melding moet je gaan betalen.

Okee... dus nergens overeengekomen, nergens voor getekend, maar omdat zij dit standaard doen moet ik het kennelijk maar accepteren.
Ik kan hier zooooo boos om worden. Dat een (web)winkel "uit coulance" dingen doet die ze volgens de wet verplicht zijn. Dit is geen coulance, het is de wet. Ik heb er ondertussen een punt van gemaakt om winkels bij dit soort conflicten dat ook duidelijk te maken.

Misschien hier ook wel goed om ze dat aan hun verstand te peuteren dat ze je echt geen plezier doen hier, maar gewoon de minimale wettelijke verplichting nakomen die ze hebben. Mocht je frontje over 3 maanden voor de derde keer gaan klemmen, dan heb je daar hopelijk een makkelijker gesprek.

I want to live forever, so far.. so good.

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
c-nan schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:47:
Ala het door eigen schuld is wil ik het uiteraard zelf betalen, maar meer dan deurtje open deurtje dicht doen we niet. Verder ook geen beschadigingen te zien. Dus hoe het mijn eigen schuld zou kunnen zijn, geen idee. Let wel op, exact het probleem wat we nu hebben hadden we 2-3 maanden na oplevering ookal.

Anyway. Ik heb ze nogmaals opgebeld en gevraagd waar in ons overeenkomst staat dat een servicemelding na het eerste jaar geld kost. Antwoord "ja, uhh, het staat er inderdaad niet maar dit is hoe we standaard werken".

Ik heb aangegeven dat ze in hun voorwaarden o.a. verwijzen naar CBW en dat in de CBW voorwaarden staat dat je in de eerste 2 jaar geen voorrijkosten hoeft te betalen.

[...]

2 jaar garantie is het minimale wat ze overeengekomen zijn.
Ik zie bijna altijd bij de keukens 5 tot wel 25 jaar garantie op de keuken, 2 jaar lijkt mij dan ook veel te kort voor een keuken.
Natuurlijk is het ook prijsafhankelijk van wat voor kwaliteit je mag en kan verwachten, maar de Ikea keukens bv zijn ook niet zo heel duur en zij geven 25 jaar garantie zag ik.

Wat voor specifieke voorwaardes heeft de keukenboer, kijk daar eens.
Wat is er geadverteerd en welke voorwaardes heb je gekregen tijdens de koop oftewel wat is er overeenkomen.
Aan de hand daar van icm de verwachtingen mbt de non conformiteit kan je bepalen wat je rechten zijn.
Pagina: 1