Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knutje
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 22-09-2024
Goedemiddag,
Ik ben een beginnende 'tweaker' en vroeg me het volgende af:
Is er een manier om mijn ssd schijfje via NAS functionaliteit van de Fritzbox 7390 te benaderen vanaf het internet nu ik een 4g modem gebruik met dynamic ip? APN ingesteld op advancedinternet; echter krijgt de fritzbox een IP adres van de 4g router. Ik denk dat het daarop vastloopt? Op 4g router DMZ ingesteld, dhcp uit, UPnP uit.
Ik begrijp wel dat een statisch ip adres het handigst zou zijn maar het is maar even om het te proberen / te testen en weer wat wijzer te worden :-)
Groeten, Gerben

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:10
Het ligt er ook aan hoe je de Fritzbox op de 4G router hebt aangesloten.
Heb je dat via de LAN-poort of de WAN-poort van de Fritzbox gedaan?

Op zich hoeft een dynamisch IP geen probleem te zijn, daarvoor kan je oplossingen als DynDNS gebruiken.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 23:54
Dat ligt eraan of je via je mobiele provider op een CGNAT zit, dan kun je zelf geen poorten forwarden.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-09 20:38
Ik neem aan dat je de SSD "van buitenaf" wilt benaderen want op je interne netwerk het je niks met het externe IP te maken.

Als je MyFritz instelt zou dat je DynDNS oplossen. Zie: https://www.myfritz.net/about?language=nl : hebt u toegang tot bestanden (bijvoorbeeld foto's, muziek, documenten) die worden beheerd door FRITZ!NAS

Je zult wel de (of: een) gebruiker moeten autoriseren om op de NAS te komen. Standaard instelbaar op de Fritz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knutje
Bedankt voor jullie reacties tot zover.
@FredvZ, vanuit de LAN van 4g modem naar WAN van Fritzbox. Dus FB ingesteld als router op extern modem waardoor firewall nog fungeert.
Ik zie dus bij de internetverbinding van de FB het ip adres staan van de router. Met DDNS zou dat dus omzeilen begrijp ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:10
knutje schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 16:16:
Ik zie dus bij de internetverbinding van de FB het ip adres staan van de router. Met DDNS zou dat dus omzeilen begrijp ik?
Bedoel je daarmee het interne/LAN of het externe/WAN adres van je router?

DDNS kan daarbij helpen, dat moet je dan wil instellen op je 4G router.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:23
Er zijn 2 zaken:
- “nas” achter een nat router moet je toegankelijk maken door poorten mappen naar je “nas”. Welk protocol gebruik ne voor de bestanden?
- je internet router, in dit geval 4g router, moet een echt wan ip hebben en niet achter nat. Standaard zit een 4g verbinding achter nat en werkt dit dus niet. Echter met het “advancedinternet” apn kreeg/krijg je een echt wan ip

CISSP! Drop your encryption keys!

• knutje
Aha, dat verklaart wel wat. Ik heb een mogelijkheid om NAT uit te schakelen op 4g router echter leek er dan niets meer binnen te komen op Fritzbox. Ik moet dus de WAN van de 4g router gebruiken? Of zeg ik nu iets heel geks :-)
Ik meende dat ik van LAN 4g router naar WAN Fritzbox moest.

• laurens0619
Hoe probeer je de schijf te benaderen? Is dat via SMB netwerkshare? bv \\fritz.box of is dat iets als een ftp server?

Wat ik hier lees is dat je vanaf extern alleen via https of de app erbij kan
https://en.avm.de/service...e-connected-to-FRITZ-Box/
https://en.avm.de/service...TZ-NAS-over-the-internet/

Ik verwacht dat je daarna poort 443 op je 4g router moet mappen naar het (wan) ip van de fritzbox

• knutje
Dit doe ik via ftps
Ik zal eens gaan kijken naar die forwarding.
Omdat ik dmz gebruikte op 4g Router dacht ik dat dat niet nodig zou zijn.

• laurens0619
Nee klopt met DMZ is dat niet nodig.
Heb je deze stappen doorlopen?
https://nl.avm.de/service...t-toegang-tot-opslag-NAS/

Ik zou eerst een testen of je op het ip adres van de frtizbox vanaf je 4g router netwerk de ftps server kunt benaderen. als dat werkt, testen vanaf internet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knutje
Dat was allemaal wel ingesteld maar het werkt niet. Ik sprak een ICT'er die vertelde dat het vrijwel onmogelijk is om het voor elkaar te krijgen als er een router achter een 4g router staat. Dus dat wordt waarschijnlijk een cloud gebruiken ;-) Ik dacht nog aan DDNS maar ook dat schijnt dan lastig te worden. Allemaal heel hartelijk dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Klopt (half ;))

Standaard niet maar met kpn icm apn advanced internet kan/(kon?) dit wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knutje
Haha, @laurens0619 . Nu geef je me weer hoop ;-) Dat had ik inderdaad ook gelezen. Ik zit maar te peinzen waar het op vastloopt. Op de fritzbox zie ik staan dat de FB een directe internetverbinding heeft maar staat er (uiteraard) het IP adres van de 4g router. Ik ben een beginner en mijn mijn 'leken' logica zou het opgelost zijn als ik daar het IPv4 adres van de provider zie staan ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Dat laatste gaat je nooit lukken iig :)

MAar ik zou eerst eens proberen of je vanaf het 4g lokale netwerk kunt connecten naar het ip van de 4g router.
Alternatief zou zijn om de kabel van de 4g naar de lan poort van de fritzbox te doen (wel opletten met dhcp servers) maar weet niet of die fritzbox ook een andere functie heeft behalve nas

• knutje
Dus jij zegt vanaf 4g router naar de LAN en NIET naar de WAN?
Het mooiste zou zijn als 4g als modem fungeert en Fritzbox als router. Echter gaat dat compleet mis als ik DHCP en UPnP uitzet op 4g router.
Dat 'pingen' lukt vanaf 4g router wel richting WAN poort maar ik kan bijv. niet pingen naar het IP adres van de fritzbox.
Pagina: 1