Niet hechtende voorstrijk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan166
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 07-05 19:31
Op zondagavond heb ik de (5 jaar geleden) gestucte muren en plafond van mijn keuken met Alabastine Voorstrijk sneldrogend wit behandeld. Op maandagavond heb ik - om de randen van het plafond een beetje netjes te schilderen - een strook schilderstape op de muur / droge voorstrijk geplakt. Bij het verwijderen van de tape trok ik zo de droge voorstrijk van de muur af alsof het totaal niet gehecht heeft. Bij de beschadigingen kan ik de vellen voorstrijk van de muur aftrekken. (Zie foto)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ju_BXVXNY-Y8npG6Prig8pRP3pk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NijEBLXswbRK1JETNqniMDhk.png?f=fotoalbum_large

Vanochtend ben ik langs een verfwinkel geweest waar ik te horen kreeg dat ik de voorstrijk had moeten verdunnen ‘omdat primer altijd waterig moet zijn’ (hoewel hij dit specifieke product niet kent). Dit staat echter niet op de verpakking van de Alabastine Voorstrijk sneldrogend wit. Daarnaast zei hij dat je met normale schilderstape inderdaad makkelijk verf (in dit geval voorstrijk) kan beschadigen.

Als advies kreeg ik om alle voorstrijk weer van de muur af te schuren en alles opnieuw te doen. Dat vind ik nogal een klus.

Nu heb ik een aantal vragen:
1. Alabastine Voorstrijk sneldrogend wit lijkt inderdaad op geen enkele manier op primers die ik in het verleden gebruikt heb. Het is zo dik als latex en niet waterig zoals andere voorstrijk. Ondanks dat het niet op de verpakking staat, had ik deze alsnog moeten mengen met water? (Learning voor later)
2. Een uur voor het aanbrengen van de voorstrijk heb ik de muur met een vochtig (niet nat) doekje ontvet (water + st Marc) en vervolgens de ruimte met de balkondeur open laten luchten. De muur zag er gewoon droog uit. Kan het toch zijn dat deze kleine hoeveelheid vocht ervoor gezorgd heeft dat de voorstrijk (welke op waterbasis is) niet meer hecht? Hoe lang had ik dan moeten wachten? (Learning voor later)
3. Heeft het zin om de muur - met de inmiddels droge laag voorstrijk - opnieuw te behandelen met een andere primer? Bijvoorbeeld met een hele waterige zodat het door de droge laag voorstrijk heen trekt? (mijn gevoel zegt van niet)
4. Is het normaal dat dit soort beschadigingen komen door schilderstape en heeft de voorstrijk prima gewerkt (mijn gevoel zegt van niet aangezien ik de vellen eraf kan trekken)? En ik nu alleen even de beschadigde plekken moet afschuren en opnieuw behandelen en gewoon lekker mijn muur gaan schilderen?

Nog andere tips waarmee ik niet alles hoef af te schuren?

Ik denk niet dat ik in de toekomst nog een keer Alabastine Voorstrijk sneldrogend wit ga gebruiken en zie dit als een reminder om zoveel mogelijk ‘traditionele’ materialen gebruiken ipv materialen die ‘sneldrogend’ zijn of andere speciale eigenschappen hebben. Dan duurt de klus maar een dag langer … (want nu gaat het nog veel langer duren)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Ik denk eerder dat je de oorzaak bij je tape moet zoeken. Sommige zijn dermate klevend dat de kans is dat je de verf eraf trekt. Zeker op recent geschilderde ondergronden kan je vaak beter de 'sensitieve' tapes kiezen.
In dit geval zou ik rondom de plekken opschuren en met een kwast opnieuw aanbrengen. Als je de laatste laag muurverf gaat aanbrengen zal je het niet meer zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:08
Zou na 5 jaar het plavond niet eens wat vet kunnen zijn van het koken?
Eerst maar eens goed schoonmaken en dan nog een stukje testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 29-05 09:21
wat @3dmazter zegt. Met een vochtig doekje ga je het niet goed ontvetten. Helemaal niet na vijf jaar in die ruimte gekookt te hebben. Ik zou in deze het advies van de schilder volgen en alles er zo goed mogelijk afschuren. Dan goed schoonmaken en laten drogen, dat kan makkelijk 24 uur zijn. Daarna een voorstrijk halen bij de zelfde schilder waar je advies hebt ingewonnen en die twee keer aanbrengen zodat je muur een goed hechtlaag krijgt.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan