In beroep na boete tolpoort Frankrijk, hoe?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byte
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Mijn vraag
Vorige maand ben ik op vakantie geweest in Spanje met de Auto. Ter voorbereiding heb ik een Tolbadge via Fulli aangeschaft en ingesteld zodat ik makkelijker kon doorrijden bij de tolpoorten. Het bedrag zou dan later van je creditcard afgeschreven worden.

Wat blijkt: bij het aanrijden van de eerste tolpoort in Frankrijk ging de poort niet open. Bij de poort kon ik niet meer naar achteren i.v.m. de lange rij, dus heb ik op de hulpknop gedrukt bij de tolpoort. Uiteindelijk kwamen we er met het gebrekkige Engels niet uit en is mij gevraagd de gegevens van mij thuis en mijn kenteken te delen.

Nu krijg ik vorige week een brief met daarin een boete waarin staat dat ik doorgereden ben bij een Tolpoort. Daar ben ik het niet mee eens aangezien ik de intentie had om te betalen. Zo heb ik mijn gegevens achtergelaten en heb ik een tolbadge gekocht met de gedachte makkelijker te kunnen betalen. Het totaalbedrag bestaat uit "unpaid tol" van €48,50 (deze betaal ik met liefde) en een administrative charge (boete?) van €83,30.
We hebben contact gehad met Fulli, de aanbieder van de tolbadge, en deze heeft aangegeven dat de tolbadge niet werkt door een mogelijk defect.

Weet iemand hoe of ik hier tegenin beroep kan gaan en zo ja, hoe?

Beste antwoord (via ZieMaar! op 21-09-2024 12:33)

• Byte
  • Niet online
Toch nog een kleine update over het verloop van deze uitdaging. Uiteindelijk vond ik het de moeite niet waard om in beroep te gaan, deze conclusie heb ik overgenomen na de verschillende reacties van mede Tweakers hier. Tot mijn verbazing is de eerdere mail richting Fulli toch geëindigd op een positief resultaat. Zij geven aan dat ze de administratiekosten gaan vergoeden, de tolkosten moet ik zelf betalen. Dit laatste is uiteraard geen probleem aangezien ik altijd de intentie heb gehad om gewoon netjes deze kosten te dragen.

Kortom: probleem is opgelost en ben blij met het eindresultaat. Wie weet heeft iemand hier in de toekomst nog iets aan!

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:32
Maar waarom heb je toen geen kaartje getrokken en gewoon ouderwets betaald met je bankpas/creditcard?

Je kunt het Fulli niet aanrekenen dat jij bent doorgereden zonder te betalen. Als je bankpas kapot is en je neemt iets mee uit een winkel dan vergoed de bank ook niet de boete van diefstal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:52
jongetje schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:31:
Maar waarom heb je toen geen kaartje getrokken en gewoon ouderwets betaald met je bankpas/creditcard?

Je kunt het Fulli niet aanrekenen dat jij bent doorgereden zonder te betalen. Als je bankpas kapot is en je neemt iets mee uit een winkel dan vergoed de bank ook niet de boete van diefstal.
Waarschijnlijk bij zo'n 'doorrij' poortje zonder andere mogelijkheden om te betalen. De eerste keer dat ik mn badge ging uitproberen ging ik iig expres bij een poortje waar je ook nog met je CC kon betalen voor het geval dat, maar dat is meer voor de volgende keer voor TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Ik heb ook iemand voor mij gehad bij zo'n 30kmh rij. Daar werkte de badge ook niet en toen kon hij een kaartje trekken na een druk op de knop.

Mijn Fulli badge werkte gelukkig wel gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-05 08:43
Wat staat er in de brief van de boete? Daar staat toch ook een bezwaarprocedure of iets van contactgegevens?

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byte
  • Niet online
jongetje schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:31:

Bij de tolpoorten waar ik stond had je (zover ik kon zien) geen mogelijkheid om op een alternatieve manier te betalen. Uiteraard was dit zeker een optie geweest, anders had ik mijn reis verder ook niet kunnen vervolgen..
Verder reken ik het Fulli niet aan, behalve dat ik blijkbaar een defecte badge heb gekregen. Het gaat mij meer over het in beroep gaan tegen de boete zodat ik alleen het tolbedrag hoef te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byte
  • Niet online
Hieronder de afbeelding van de brief. Mijn kenteken en andere gegevens heb ik i.v.m. privacy weggehaald.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-FreExqVeyTjwCvv07mgHxFF58M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yiAneS3ibM5zPhuDBhyPgy3i.jpg?f=fotoalbum_large

Edit 1:
Ik zie wel een mailadres staan. Is dit het mailadres waar ik bezwaar aan kan tekenen?

Edit 2:
Onder de reden staat "Any driver who refuses to pay the toll or tries in any way whatsoever to avoid paying it". Mijn probeer hiermee is dat ik willig was om te betalen maar geen optie meer heb gekregen (of gehad) om het daar te doen.

[ Voor 26% gewijzigd door Byte op 10-09-2024 12:01 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Byte schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:59:
Hieronder de afbeelding van de brief. Mijn kenteken en andere gegevens heb ik i.v.m. privacy weggehaald.

[Afbeelding]

Edit 1:
Ik zie wel een mailadres staan. Is dit het mailadres waar ik bezwaar aan kan tekenen?

Edit 2:
Onder de reden staat "Any driver who refuses to pay the toll or tries in any way whatsoever to avoid paying it". Mijn probeer hiermee is dat ik willig was om te betalen maar geen optie meer heb gekregen (of gehad) om het daar te doen.
Even op die website kijken die op je documenten staat doet wonderen:

https://reglementpeage.aprr.fr/en/help/202

Oftewel, formuliertje opsturen met bewijs dat je wel een tolkaart had, uitleggen dat dat kreng niet werkte, en hopen dat je bezwaar toegekend wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byte
  • Niet online
toolkist schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:05:
[...]

Even op die website kijken die op je documenten staat doet wonderen:

https://reglementpeage.aprr.fr/en/help/202

Oftewel, formuliertje opsturen met bewijs dat je wel een tolkaart had, uitleggen dat dat kreng niet werkte, en hopen dat je bezwaar toegekend wordt.
Ok, dus als ik het goed begrijp wordt het een bezwaarschrift via een brief. In ieder geval bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Byte schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:52:
[...]

Bij de tolpoorten waar ik stond had je (zover ik kon zien) geen mogelijkheid om op een alternatieve manier te betalen. Uiteraard was dit zeker een optie geweest, anders had ik mijn reis verder ook niet kunnen vervolgen..
Verder reken ik het Fulli niet aan, behalve dat ik blijkbaar een defecte badge heb gekregen. Het gaat mij meer over het in beroep gaan tegen de boete zodat ik alleen het tolbedrag hoef te betalen.
die is er wel, ik had bij mijn laatste rit 3 pin passen en 2 creditcards die niet wouden werken.
uitgelegd en nogmaals geprobeerd. maar geen suc6.

daarna is mijn kenteken opgeschreven, mijn paspoort gegevens overgenomen.
en kreeg ik een bonnetje, met daarop wat en hoe dit over te maken.

Daarna gewoon door mogen rijden, en later die week overgemaakt.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byte
  • Niet online
jack zomer schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:46:
[...]

die is er wel, ik had bij mijn laatste rit 3 pin passen en 2 creditcards die niet wouden werken.
uitgelegd en nogmaals geprobeerd. maar geen suc6.

daarna is mijn kenteken opgeschreven, mijn paspoort gegevens overgenomen.
en kreeg ik een bonnetje, met daarop wat en hoe dit over te maken.

Daarna gewoon door mogen rijden, en later die week overgemaakt.
Ik heb mijn gegevens dus ook achtergelaten, alleen geen optie voor betaling (gezien) of gekregen. Inderdaad ook een bonnetje ontvangen uit de machine. Het gesprek was uiteraard via de machine/tolpoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Byte schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:06:
[...]

Ik heb mijn gegevens dus ook achtergelaten, alleen geen optie voor betaling (gezien) of gekregen. Inderdaad ook een bonnetje ontvangen uit de machine. Het gesprek was uiteraard via de machine/tolpoort.
achterkant bonnetje was het bij mij...

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-05 11:33
Sowieso zou ik alvast het tolbedrag overmaken. Dan is daar geen discussie over. Het bewijs daarvan zou ik ook meesturen. Dan toon je je betaalbereidheid nogmaals aan. Alleen je boete betaal bereidheid is om heldere reden niet groot. Dus voldoende redenen om daar bezwaar tegen aan te tekenen.

NB. wat ik ook niet goed begrijp: klanten die een tolbadge hebben en op zo'n nieuw wegvak tolweg zonder poortjes landen, terwijl hun tolbadge niet werkt krijgen gewoon een factuur thuis, omdat hun kenteken wel bekend is bij de tolorganisatie door het aanvraagproces van de tolbadge. Waarom kan dat dan niet als de tol organisatie een niet geregistreerde tol opmerkt?

Als je de factuur gewoon thuis kreeg, dan zou je de tol keurig alsnog betaald hebben. En je gegevens zijn bij de tolorganisatie bekend doordat je een tolbadge geregistreerd hebt met je kenteken.

NB. heb je de tolbadge ooit geactiveerd na ontvangst?

En bewaar deze in de originele folie verpakking om te voorkomen dat je batterij te snel leegloopt doordat stoor signalen hem met wat pech actief maken in je lade thuis. Na verloop van tijd is je batterij leeg en dan moet je hem sowieso omruilen voor een nieuwe. Dat omruilen kan je sowieso alvast gaan doen lijkt mij via de procedure op hun website.

[ Voor 65% gewijzigd door ucsdcom op 10-09-2024 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byte
  • Niet online
ucsdcom schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:53:
Sowieso zou ik alvast het tolbedrag overmaken. Dan is daar geen discussie over. Het bewijs daarvan zou ik ook meesturen. Dan toon je je betaalbereidheid nogmaals aan. Alleen je boete betaal bereidheid is om heldere reden niet groot. Dus voldoende redenen om daar bezwaar tegen aan te tekenen.

NB. wat ik ook niet goed begrijp: klanten die een tolbadge hebben en op zo'n nieuw wegvak tolweg zonder poortjes landen, terwijl hun tolbadge niet werkt krijgen gewoon een factuur thuis, omdat hun kenteken wel bekend is bij de tolorganisatie door het aanvraagproces van de tolbadge. Waarom kan dat dan niet als de tol organisatie een niet geregistreerde tol opmerkt?

Als je de factuur gewoon thuis kreeg, dan zou je de tol keurig alsnog betaald hebben. En je gegevens zijn bij de tolorganisatie bekend doordat je een tolbadge geregistreerd hebt met je kenteken.

NB. heb je de tolbadge ooit geactiveerd na ontvangst?

En bewaar deze in de originele folie verpakking om te voorkomen dat je batterij te snel leegloopt doordat stoor signalen hem met wat pech actief maken in je lade thuis. Na verloop van tijd is je batterij leeg en dan moet je hem sowieso omruilen voor een nieuwe. Dat omruilen kan je sowieso alvast gaan doen lijkt mij via de procedure op hun website.
Yes, de badge zelf is geactiveerd. Ik kreeg gewoon een kaartje, maar tijdens de poging om de tolweg te verlaten (en dus te betalen via de badge) tegen deze problemen aangelopen.

Als ik het goed begrijp zeg je dus dat ik bezwaar aan moet tekenen per brief en vervolgens alvast de tolkosten betalen? Uiteraard geen probleem aangezien de klacht ook niet het betalen van de tol is, maar de boete die er naar mijn mening onterecht is opgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cannibal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:18
Ik dacht dat je ook geen kaartje meer kreeg als je de tolbadge gebruikte (iig de versie die ik laatste keer heb gebruikt). Want je rijdt gewoon met een vaartje van 30 door het poortje. Of is dat alleen bij de speciale tolbadge -poortjes?

En mogelijk was het feit dat je wel een kaartje kreeg al een voorbode dat de badge het niet deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-05 11:33
Ja zo zou ik het in ieder geval doen. De tolorganisatie ziet je nu als een van die halve doorrijdende criminelen en probeert je door tol + fikse boete te heffen te pakken. Als de tol gewoon voldaan is, dan ben je opeens die onhandige klant die tegemoet gekomen kan worden.

Je doel is kwijtschelding van de boete. Als de tol betaling al op de rekening staat, dan kan men net iets makkelijker de boete laten vallen.

Edit: je ik besef door het bovenstaande wat Cannibal schrijft nu pas dat je al bij het begin van je tolrit gewoon een kaartje kreeg. Zat er ook een slagboom die dicht bleef? (of pas open ging toen het kaartje gepakt werd? Dat is inderdaad wel een heel duidelijk signaal. En had je je tolbadge op de aangegeven plaats onder je ruit geplakt?
Dat zou best eens een reden vanuit de tolorganisatie kunnen zijn om je boete toch niet weg te strepen.

Maar niet geschoten is altijd mis.

[ Voor 38% gewijzigd door ucsdcom op 10-09-2024 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:43
Een aantal stellen voor om die boete te betalen want dan zullen ze waarschijnlijk wat coulanter zijn omdat ze zien dat je wel wilt betalen.

De keerzijde is dat je betaalt en je er nooit meer iets van hoort omdat ze hun geld hebben gehad. Vervolgens leggen ze je ergens op een stapeltje. En dan ga je die centen nooit meer terug zien tenzij je er giga veel tijd aan gaat besteden.

Als je geen haast hebt om binnenkort weer naar Frankrijk te gaan zou ik dat betalen nog even uitstellen plus dat je maanden kan wachten voor je het terug krijgt, als dat uberhaupt gebeurt. Ik zie ook geen tweede verhoging staan als je niet betaalt.

[ Voor 7% gewijzigd door Justevo op 10-09-2024 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
cannibal schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:33:
Ik dacht dat je ook geen kaartje meer kreeg als je de tolbadge gebruikte

[...]

En mogelijk was het feit dat je wel een kaartje kreeg al een voorbode dat de badge het niet deed.
Ik denk dat je hiermee de spijker op zijn kop slaat. Als de badge het doet krijg je idd helemaal nergens meer een kaartje want rijdt je er op "piep" en eraf "piep". En soms is het een vast tarief zoals bij een tunnel of een brug dan rijdt je er alleen op "piep".
Als de TS bij het oprijden een kaartje heeft gekregen moet je dus ook bij het afrijden met dat kaartje betalen. Die bepaald namelijk het traject en dus het tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Nu online

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

ucsdcom schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:53:

Is een kentekenregistratie nieuw dan bij de aanvraag?

Ik heb al jaren een badge die ik destijds gewoon bij de ANWB gehaald heb en is gewoon op naam geregistreerd, niet op kenteken. Ik heb de badge tenminste bij meerdere (huur) auto's gebruikt zonder dat dit ooit een probleem vormde.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 14-05 21:03
Ik neem aan dat de badge op naam en kenteken is geregistreerd en ook de aankoopdatum. Dan zou het geen probleem mogen zijn om de boete vergoed te krijgen. Ik zou via de website zo snel mogelijk contact zoeken en de situatie uitleggen. Eventueel de hulp van iemand vragen die de Franse taal machtig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:22
Ik dacht, dat je in frankrijk via websites, ook achteraf voor tolwegen kunt betalen? Zelfs de ANWB zat al flink te waarschuwen voor tolwegen in frankrijk allerlei verhaaltjes en advertenties.
Maar als ik dit topic zo doorlees, dan heb je blijkbaar ook geen moeite gedaan om te betalen, nadat je er achter kwam, dat je badge niet werkte? (komt beetje over op afwachtende houding van jou kant, ja, je hebt wel gegevens thuis ingevuld en kenteken, maar verder niks?)
https://www.rtl.nl/nieuws...n-wat-peage-en-flux-libre
Ik snap, dat je nu rekening krijgt + boete, want je hebt gewoon niet op tijd betaald.

PS: zelf zou ik het gewoon gelijk betalen, al de extra tijd, die ik er anders in zou steken in zoiets, is ook zonde

[ Voor 8% gewijzigd door bangkirai op 10-09-2024 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
bangkirai schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 18:18:
Ik dacht, dat je in frankrijk via websites, ook achteraf voor tolwegen kunt betalen?
Dat zijn flux libre tolwegen. Die hebben geen poortjes dus dat is hier niet het geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje44magnum
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21:32
Ik lees hier allemaal dingen over een boete maar het gaat hier niet over een boete maar een zogenaamd uitgesteld krediet
Het enige jammer aan deze sanctie is dat de administratieve kosten nogal exorbitant hoog zijn

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:50

BCC

Inderdaad, dit is een aanmaning met administratieve boete - ze moeten achter je in het buitenland, dus die 80 euro is hoog maar waarschijnlijk wel uitlegbaar. Weet je zeker dat je betaald hebt nadat je door de poort bent geholpen?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:43

FreakNL

Well do ya punk?

bvk schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:38:
[...]

Is een kentekenregistratie nieuw dan bij de aanvraag?

Ik heb al jaren een badge die ik destijds gewoon bij de ANWB gehaald heb en is gewoon op naam geregistreerd, niet op kenteken. Ik heb de badge tenminste bij meerdere (huur) auto's gebruikt zonder dat dit ooit een probleem vormde.
Afgelopen zomer gehaald en gebruikt. Is op kenteken. Via de site met je account te wijzigen.

Badge was wel meteen al geactiveerd en gekoppeld aan bankrekening. Sterker nog, de account deed het pas toen ik al in Frankrijk was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23:23
TS snapte blijkbaar niet hoe het werkte. Een kaartje krijg je niet als je tolbadge werkt. Kan je m dat aanrekenen?

Ik zou als je een kapotte badge kan overleggen hem het voordeel van de twijfel geven. Als je erop rekent dat je betaalt via dat ding dan heb je je niet verdiept in andere opties.

Ik zou een brief schrijven en uiteggen hoe het is gegaan, liefst met een verklaring van de ANWB dat ie niet werkt. Als je kan bellen, zou ik eerst overleggen over hoe je alleen de tol kan betalen. Hou er rekening mee dat je weinig gedaan krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byte
  • Niet online
Bedankt iedereen voor de reacties. Gezien de huidige drukte in het privé leven ga ik niet de moeite nemen om hier tegen in beroep te gaan. Voor de €80,- is het de moeite gewoonweg niet waard.

Tevens hebben wij nooit reactie gekregen van Fulli, de tolbadge eigenaar/producent/uitgever. Het zal voor hen een makkelijke manier zijn om extra geld te innen. Het versturen van een factuur/boete is ook makkelijker dan in beroep gaan.

Maak er een mooi weekend van!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +9 Henk 'm!

• Byte
  • Niet online
Toch nog een kleine update over het verloop van deze uitdaging. Uiteindelijk vond ik het de moeite niet waard om in beroep te gaan, deze conclusie heb ik overgenomen na de verschillende reacties van mede Tweakers hier. Tot mijn verbazing is de eerdere mail richting Fulli toch geëindigd op een positief resultaat. Zij geven aan dat ze de administratiekosten gaan vergoeden, de tolkosten moet ik zelf betalen. Dit laatste is uiteraard geen probleem aangezien ik altijd de intentie heb gehad om gewoon netjes deze kosten te dragen.

Kortom: probleem is opgelost en ben blij met het eindresultaat. Wie weet heeft iemand hier in de toekomst nog iets aan!
Pagina: 1