[3d scanning] Heeft iemand ervaring met creality 3d scanners

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowandchicken
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 10-02 22:23
Ik heb al jaren een ultimaker 3d printer en gebruik hem regelmatig om maatwerk oplossingen te printen.
Vaak steuntjes, behuizingen of houders voor stukjes electronica. Vaak is dat redelijk rechthoekig, dus met een schuifmaat en wat proefprintjes komt ik eigenlijk altijd best wel een eind.
Nu zag ik laatste tijd dat Creality redelijke geprijsde 3D scanners in het assortiment heeft. De professionele kosten vaak > 7500.- of zelfs nog een factor 2.
Zo viel mijn oog bijvoorbeeld op de Cr-Scan Raptor (https://store.creality.co...9No525AFFzpBoCI7QQAvD_BwE)

heeft iemand ervaring met deze scanner, of met 3d scannen in het algemeen?
Wat kan ik ervan verwachten? Krijg ik er een model mee dat qua vorm matched, of ook qua maatvoering, of moet ik dat zelf schalen achteraf?
Kan ik hiermee bijvoorbeeld makkelijk ene object inscannen, en dat in een 3d programma laden, waar ik het bijvoorbeeld gebruik om ene uitsparing in een 3d stuk te maken wat exact aan die maat en vorm voldoet?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-05 13:28
Welke nauwkeurigheid verwacht je, en hoe zien de te scannen objecten eruit? Ronde gladde vormen of hoekig? Glimmend of mat? Transparant? Heb je de mogelijkheid om je object te voorzien van een coating (sprayen met babypoeder opgelost in isopropanol bv) die het scannen makkelijker maakt?

3d scannen is niet echt plug en play, maar met wat oefenen en ervaring zou je een heel eind moeten komen. Ik vond dit YouTube filmpje best interessant. Gaat deels over de techniek van (handheld) 3d scannen, en doet ook een review van die creality. Dat kanaal heeft nog meer interessante filmpjes over het maken van 3d scans om te integreren in een cadmodel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowandchicken
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 10-02 22:23
die ga ik eens bekijken. Ik weet nog niet hoe de voorwerpen er uit gaan zien :) Ik wil het aanbieden als een service, waarbij ik vaak iets op maat moet maken passen aan een gegeven voorwerp. Soms is daar al een step file van, maar vaak ook niet. Ik hoop dan dat dit sneller en nauwkeuriger is als het met het handje modeleren. MAar misschien is dit nog wel veel bewerkelijker. Het zefl modeleren is met modellen met rechte hoeken altijd nog wel redelijk goed te doen. Met ronde en complexe vormen begin ik daar niet eens aan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:59

Mavamaarten

Omdat het kan!

Eigenlijk moet je zo'n 3D scanner niet zien als iets waarmee je een object scant en meteen kan gaan printen. Het kan handig zijn om iets te doen passen op een bestaand object (het filmpje hierboven is een goed voorbeeld van de input/output, ben grote van van dat kanaal ook!), maar aan de output van zo'n ding moet je gewoon veel sleutelen wil je een printbaar object krijgen. Zeker iets met gaten, schroefdraad, zelfs platte oppervlaktes zijn gewoon niet proper zonder een hoop opkuiswerk. En dat opkuiswerk is (imo) moeilijker dan gewoon zelf iets modelleren. En als je een glimmend of donker oppervlak hebt, dan kan je het eigenlijk al vergeten.

Het is echt een tool om iets rond te modelleren, maar niet om een ding te scannen dat je meteen daarna opnieuw print.

Android developer & dürüm-liefhebber

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-05 11:26
k was hier ook naar aan het zoeken maar die prijzen... Nu ben ik aan het twijfelen over openscan.eu; erg schappelijke prijs, deels open source, en men zegt dat je met het scannen van gladde oppervlakken met spray een heel eind komt. (welke, daar moet ik nog eens induiken) Ik denk inderdaad dat objecten altijd wel iets nabewerking zullen moeten hebben als het echt glad en passend moet zijn. Een kopietje van een lego blok zal vermoedelijk niet direct passen bijvoorbeeld. Had je zelf al een keus gemaakt toevallig?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.