Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 30-09 09:32
Vandaag kwam de CV monteur langs voor het jaarlijkse onderhoud aan onze combiketel, en hij had het oordeel dat hij er inmiddels zo veel (bijna) lekte aan de ketel dat hij er beter niks aan kon doen om niet meer kapot te maken. De vraag is nu wat te doen... nieuwe CV ketel (hoe veel power?), een WP er in (hoe veel power?), of de huidige opstelling laten hangen totdat hij de geest geeft (run to failure).

De opstelling is als volgt:
  • Atag 26C ketel (24kW) van 18 jaar oud
  • Elga toshiba hybride warmtepomt (5kW) van 10 jaar oud
  • Airco in de woonkamer
  • Aircos op de slaapkamers
  • 12.500Wp aan zonnepanelen, maar nog steeds een jaarlijks tekort van 2000kWh aan stroom. Ik kan meer bijplaatsen als ik dat zou willen
  • gedetailleerde logging en aansturing via home assistant / kamstrup
Qua stookbeleid hebben wij vorige winter (milde winter) de CV ketel maar een handvol dagen aan gehad, dit is nodig als de gemiddelde etmaal temperatuur onder de 0 graden komt. De CV ketel doet natuurlijk ook het warm water (huishouden 3 personen).

Volgens de logging:
  • (gem. etmaal) temperaturen > 8 graden - airco's op verwarmen als dat even nodig is. De dagtemperaturen zijn dan nog vaak 15 graden, tussenseizoen
  • (gem. etmaal) temperaturen 4-8 graden - hybride Warmtepomp aan (CV handmatig uit). De Elga maakt gemiddeld over een etmaal 2.5kW (55-65kWh per etmaal) aan warmte.
  • (gem. etmaal) temperaturen 0-4 graden - hybride Warmtepomp aan (CV handmatig uit) en de airco erbij. De Elga maakt gemiddeld over een etmaal 2.7kW (55-75kWh per etmaal) aan warmte, en meer kan hij ook niet (bij deze temperaturen). De water temperatuur is dan 28 graden. Dan zetten we de airco ook nog bij (zo'n 2 kW warmte output) en halen we het net.
  • gem. etmaal temperaturen < nul graden - hebben we de CV ketel aan, en meestal ook nog de WP erbij pruttelen. Op dat moment maakt de WP minder dan 2kW aan warmte. De CV ketel heb ik afgetopt op maximaal 8kW aan warmte. Gemiddelde warmteproductie op zulke dagen is 6kW per etmaal (80-140kWh per etmaal). Koudste gemiddelde etmaal temperatuur was vorige winter -4, en toen ging er 140kWh in (waarvan dus misschien 40-50 via de Elga, en de rest op gas) maar dat was een uitschieter. In totaal hebben we vorige winter 5-10 dagen de CV aan gehad.
Gasverbruik 466 m3 op jaarbasis, waarvan het overgrote deel warm water is, ik schat dat verwarming 100m3 was. Stroomverbruik voor verwarmen is 2300 kWh per jaar, en daar komt nog een beetje bij voor verwarmen met airco maar dat is niet zo vaak.

In totaal is er 8190 kWh aan warmte geproduceerd (gemeten via Kamstrup) door de Elga + CV vorige winter.

Koudste dag was de laagst gemeten buiten temperatuur -5C, en toen had ik een maximaal vermogen van 9kW nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
helemaal niemand? ik had zo mijn best gedaan op de analyse...

De keuze is volgens mij:
- Full electric 9kw bij -7 (of meer?)
- Hybride setup houden: CV keteltje vervangen en de Elga laten hangen. Als die over een paar jaar ook de geest geeft, een nieuwe hybride neerhangen

Afgifte systeem is boven VVW, beneden radiatoren (maar daar redden we het dus redelijk mee totdat de buitentemp ergens rond de +2 graden is, en de aanvoertemp (Elga) niet hoger komt dan 28 graden)

[ Voor 77% gewijzigd door studiostevus op 17-09-2024 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:43
studiostevus schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 10:43:
helemaal niemand? ik had zo mijn best gedaan op de analyse...

De keuze is volgens mij:
- Full electric 9kw bij -7 (of meer?)
- Hybride setup houden: CV keteltje vervangen en de Elga laten hangen. Als die over een paar jaar ook de geest geeft, een nieuwe hybride neerhangen

Afgifte systeem is boven VVW, beneden radiatoren (maar daar redden we het dus redelijk mee totdat de buitentemp ergens rond de +2 graden is, en de aanvoertemp (Elga) niet hoger komt dan 28 graden)
met je hybride setup kom je er dus nooit meer vanaf op deze manier. is je cv ketel op dan ga je de cv vervangen, dan is je WP stuk dan ga je die weer vervangen, dan je cv ketel weer, etc.
Als je afgiftesysteem/woningisolatie toestaan volledig elektrisch te gaan doe dat dan z.s.m. maar ik lees niets over je isolatie.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
Kan je me helpen met de denkrichting hier?

De investering voor een gasketel is een stuk lager dan full electric met een WPB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Hoe groot is de woning ongeveer?
Hoe heb je 9kW bij -5 gemeten, berekend?
Aan de hand van de aangeleverde gegevens kom ik op ongeveer 7,2 kW bij -7.

Vastrecht gas is ongeveer €300,- per jaar. Over 15 jaar is dat met gemak €4500,- bespaard.
Een hybride warmtepomp (Elga ACE 6kW) via een bekende partij is €6450,- excl. subsidie. *
Nieuwe ketel (Intergas HRE CW4) via dezelfde partij is €1950,- *
* Google gebruikt.

Totaal: €12.900,- ben je ongeveer over de levensduur kwijt excl. subsidie.

[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 17-09-2024 11:26 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
9kW heb ik genomen als piek warmtevraag/productie in de vorige winter (toen was het -5C). Hoe heb je 7.2kW bij -7 berekend?

Vastrecht hoeft niet meegenomen te worden in de berekening, ik blijf een gasaansluiting houden en daar moet ik ook voor blijven betalen (we delen een gasaansluiting met de bovenburen). Dus het voordeel moet ik puur uit COP en verschil tussen gas en stroom tarief halen (ik heb overigens wel zonnepanelen maar na afschaf van salderen heb je daar in de winter niks meer aan...)
Pagina: 1