Vandaag kwam de CV monteur langs voor het jaarlijkse onderhoud aan onze combiketel, en hij had het oordeel dat hij er inmiddels zo veel (bijna) lekte aan de ketel dat hij er beter niks aan kon doen om niet meer kapot te maken. De vraag is nu wat te doen... nieuwe CV ketel (hoe veel power?), een WP er in (hoe veel power?), of de huidige opstelling laten hangen totdat hij de geest geeft (run to failure).
De opstelling is als volgt:
Volgens de logging:
In totaal is er 8190 kWh aan warmte geproduceerd (gemeten via Kamstrup) door de Elga + CV vorige winter.
Koudste dag was de laagst gemeten buiten temperatuur -5C, en toen had ik een maximaal vermogen van 9kW nodig.
De opstelling is als volgt:
- Atag 26C ketel (24kW) van 18 jaar oud
- Elga toshiba hybride warmtepomt (5kW) van 10 jaar oud
- Airco in de woonkamer
- Aircos op de slaapkamers
- 12.500Wp aan zonnepanelen, maar nog steeds een jaarlijks tekort van 2000kWh aan stroom. Ik kan meer bijplaatsen als ik dat zou willen
- gedetailleerde logging en aansturing via home assistant / kamstrup
Volgens de logging:
- (gem. etmaal) temperaturen > 8 graden - airco's op verwarmen als dat even nodig is. De dagtemperaturen zijn dan nog vaak 15 graden, tussenseizoen
- (gem. etmaal) temperaturen 4-8 graden - hybride Warmtepomp aan (CV handmatig uit). De Elga maakt gemiddeld over een etmaal 2.5kW (55-65kWh per etmaal) aan warmte.
- (gem. etmaal) temperaturen 0-4 graden - hybride Warmtepomp aan (CV handmatig uit) en de airco erbij. De Elga maakt gemiddeld over een etmaal 2.7kW (55-75kWh per etmaal) aan warmte, en meer kan hij ook niet (bij deze temperaturen). De water temperatuur is dan 28 graden. Dan zetten we de airco ook nog bij (zo'n 2 kW warmte output) en halen we het net.
- gem. etmaal temperaturen < nul graden - hebben we de CV ketel aan, en meestal ook nog de WP erbij pruttelen. Op dat moment maakt de WP minder dan 2kW aan warmte. De CV ketel heb ik afgetopt op maximaal 8kW aan warmte. Gemiddelde warmteproductie op zulke dagen is 6kW per etmaal (80-140kWh per etmaal). Koudste gemiddelde etmaal temperatuur was vorige winter -4, en toen ging er 140kWh in (waarvan dus misschien 40-50 via de Elga, en de rest op gas) maar dat was een uitschieter. In totaal hebben we vorige winter 5-10 dagen de CV aan gehad.
In totaal is er 8190 kWh aan warmte geproduceerd (gemeten via Kamstrup) door de Elga + CV vorige winter.
Koudste dag was de laagst gemeten buiten temperatuur -5C, en toen had ik een maximaal vermogen van 9kW nodig.