Voorzetraam van plexiglas plaatsen zodat raam nog open kan

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jetesmee
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 20-03 08:38
Hoi mede klussers,

Ik heb recentelijk een huis gekocht waar aan de voorkant nog enkel glas in zit. Het gaat om vier guillotine ramen van ongeveer 100x80 (hxb). Boven de vier guillotine ramen zitten bovenlichten met glas in lood (50x80).
De ramen laten vervangen door dubbel glas is me (mede door het behoud van het glas in lood) echt te duur op het moment.

Daarom ben ik op zoek naar een alternatief.
Heeft iemand ervaring met het plaatsen van een voorzetraam van plexiglas in het kozijn zodat de guillotineramen alsnog open kunnen?
Ik ben bang dat dit snel te zwaar wordt...
Zijn er andere mogelijkheden die goed zouden werken?

Ik sta open voor suggesties :).
Thanks!!

Gr. Jet

[ Voor 3% gewijzigd door jetesmee op 10-09-2024 07:54 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-05 19:42
Wat foto's zou wel handig zijn. Dit om een beeld te vormen. Die bovenlichten gaat toch niet open en dicht? Hoe zit het vergunningstechnisch? Is het een monument?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:31
je bedoelt schuiframen neem ik aan?

Een voorzetraampje aan de binnenkant is lastig ivm vocht, er komt vocht tussen, je krijgt condens op je glas in lood, dat veroudert snel, je kozijn is continue vochtig, etc. Wordt er meestal niet beter op.
Maar je wil dus plexiglas, redelijk strak tegen je glas in lood aan zodat je schuifraam er nog achterlangs kan schuiven?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
Ik denk dat je het best even in kan lezen in vacuumglas.
Dat is ietsje dikker dan enkel-glas met 8,3mm maar vaak wel toepasbaar in oude kozijnen die gemaakt zijn voor enkel glas.
De isolatiewaarde is HR++

Het glas in lood kan je het beste in een afwerkprofieltje laten zetten en dan tegen het raam aan monteren met haakjes.

Glas in lood in dubbel-glas is mij in ieder geval afgeraden door de glasboer.

Zelf heb ik nog 1 raam met glas in lood, die ik wil behouden (de rest is verloren gegaan met een brand)
Hier heb ik in de winter vanalles voor gehad, van plastic folie en plexiglas tot een echt voorzetraam.
Er blijft kou door komen.

Ik ga het vervangen door hr++ dubbel glas, en het glas in lood er gewoon achter hangen.