Planken ophangen aan de muur (gipsvezelplaat + 2x gipsplaat)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWBMS
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-06 10:22
Ik heb twee zwevende planken van de ikea gekocht om te gebruiken voor mijn overleden ouders.

De planken kunnen max 3KG (per stuk) hebben en de voorwerpen wegen niet meer dan 1KG.
Het probleem is de muur, wat bestaat uit 1 gipsvezelplaat met daar achter 2 gipsplaten.
Dit weet ik i.v.m. het ophangen van de TV aan de muur.

Hollewand pluggen gaan hem niet worden, meeste zijn voor 1 laags en sommige voor 2 lagen (platen) en ik heb er 3.
Zelfborende gipswand pluggen aluminum of plastic,die draaien gewoon stuk (ja,uit een eerder poging iets op te hangen en toen wist ik nog niet dat het een gipsvezelplaat was)
Hollewandankers zouden werken, maar eerlijk gezegd lijkt mij dat een beetje overkill (moet de gaten ook weer opvullen). En dan zit ik nog met de bouten / schroeven die gebruikt kunnen worden die passen bij de plank.

Ik heb online gelezen dat een gipsvezelplaat een gewicht van 30KG kan hebben, wat opzich voldoende zou moeten zijn maar ik mis informatie, welke schroeven? Hoe lang?, etc.

Dus een hoop twijfel en gebrek aan kennis / ervaring speelt ook mee.
Ik hoop dat iemand mij in de juiste richting kan sturen. Wand |:( begint te irriteren eigenlijk :/

Saru mo ki kara ochiru | Even monkees fall from trees | jabber: twbms.ate.jabber.org

Beste antwoord (via TWBMS op 11-09-2024 02:16)

• Edje44magnum
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 30-06 21:54
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EvFTKNZwZN1Fda-qUA9j5JNkio8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8nACRkNAM3AAVbGcYm2DCeD1.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Edje44magnum
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EvFTKNZwZN1Fda-qUA9j5JNkio8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8nACRkNAM3AAVbGcYm2DCeD1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje44magnum
Je moet hier wel een speciale tang bijkopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Kun je vinden waar de gipsplaten op hout zijn geschroefd? Pluggen zijn aardig, maar als je niet een schilderij of een kapstok op gaat hangen maar een plank, dan installeer je een hefboom met aan de kant van de plank een lange arm en aan de kant van de plug dus veel meer kracht. Schroeven op hout is dan veel steviger.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Aan gipsvezelplaat (fermacel) kan je vele kilo's hangen met een "normale" houtschroef. de lengte uiteraard niet veel te lang dat heeft geen zin, maar bv 2,5 cm de muur in zou doorgaans voldoende moeten zijn dan zit je meestal wel in de "echte"draad van de schroef. (je wilt het rechte deel van de schroef in de plaat hebben (dus niet alleen de punt)) qua type schroef kan je bv spaanplaat volle draad nemen.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 10-09-2024 10:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:52
Voor de zekerheid: Mocht het een buitenmuur (HSB-wand), gebruik dan ook niet te lange schroeven, dan zou je mogelijk door de (dampschermen) folies kunnen gaan met een isolatielek als gevolg.
Ik heb twee zwevende planken van de ikea gekocht om te gebruiken voor mijn overleden ouders.
Ik begrijp ook niet helemaal waarom of hoe je de zwevende planken gaat gebruiken voor je overleden ouders. Meestal gaat dat 'tussen de planken'.. (flauw grapje)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-06 21:09
https://www.toggler.nl/hollewandplug

Deze gebruik ik altijd. Komen uit gipsplaat heimat USA. Je moet even de exacte dikte van de platen weten van tevoren.

Ik koop ze altijd gewoon bij de bouwmarkt. Mijn ervaring, ze hebben ook eigen merk, maar dat is echt rommel.
Direct in de plaat schroeven raad ik je af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWBMS
Deze lijken lang genoeg te zijn, 3 x 12 mm = 36 mm en deze doet 32-50mm of deze die doet 31-40 mm zit iets dichter bij de dikte van de wand.

Oh, en volgens de videoclip kan je het ook met een schroevendraaier doen en een plaatje. Dat scheelt de aanschaf van een 70 euro tool die je 4x gebruikt ofzo, huren zou misschien mogelijk zijn... de polsen zullen daar blij mee zijn vermoed ik zo.

Saru mo ki kara ochiru | Even monkees fall from trees | jabber: twbms.ate.jabber.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWBMS
marcieking schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:15:
Kun je vinden waar de gipsplaten op hout zijn geschroefd? Pluggen zijn aardig, maar als je niet een schilderij of een kapstok op gaat hangen maar een plank, dan installeer je een hefboom met aan de kant van de plank een lange arm en aan de kant van de plug dus veel meer kracht. Schroeven op hout is dan veel steviger.
Dit ... dit is de reden van alle twijfel. Eerlijk gezegd weet ik niet eens of ze hout gebruikt hebben of blik.
Met drie lagen en zo veel schroeven ben ik niet in staat geweest een duidelijk beeld te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWBMS
twain4me schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:24:
Aan gipsvezelplaat (fermacel) kan je vele kilo's hangen met een "normale" houtschroef. de lengte uiteraard niet veel te lang dat heeft geen zin, maar bv 2,5 cm de muur in zou doorgaans voldoende moeten zijn dan zit je meestal wel in de "echte"draad van de schroef. (je wilt het rechte deel van de schroef in de plaat hebben (dus niet alleen de punt)) qua type schroef kan je bv spaanplaat volle draad nemen.
En de twee gipsplaten er achter kunnen geen kwaad? Dit zou op zich een betere oplossing zijn dan die van Edje44magnum, al geeft zijn oplossing meer zekerheid in de bevestiging. Ik zit met het feit dat je gaten moeten dichten enzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWBMS
webber87 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:05:
Voor de zekerheid: Mocht het een buitenmuur (HSB-wand), gebruik dan ook niet te lange schroeven, dan zou je mogelijk door de (dampschermen) folies kunnen gaan met een isolatielek als gevolg.
Het is binnen, gelukkig ;)
Ik begrijp ook niet helemaal waarom of hoe je de zwevende planken gaat gebruiken voor je overleden ouders. Meestal gaat dat 'tussen de planken'.. (flauw grapje)
ik geef het een 2/10 ... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWBMS
pennywiser schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:15:
https://www.toggler.nl/hollewandplug

Deze gebruik ik altijd. Komen uit gipsplaat heimat USA. Je moet even de exacte dikte van de platen weten van tevoren.

Ik koop ze altijd gewoon bij de bouwmarkt. Mijn ervaring, ze hebben ook eigen merk, maar dat is echt rommel.
Direct in de plaat schroeven raad ik je af.
Ja, die was ik ook al tegen gekomen, alleen niet de juiste lengte. De meeste zijn voor 1 of misschien 2 platen dik. De oplossing van Edje44magnum is het zelfde idee alleen zijn die lang genoeg om door alle platen te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWBMS
En met deze youtube clip heb ik mijn antwoord.

Ik zou graag iedereen bedanken die gereageerd heeft en specifiek Edje44magnum die mij in de juiste richting heeft geduwed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arno Rood
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 26-09-2024
*knip* Welkom op tweakers, reclame/spam is niet toegestaan.

[ Voor 89% gewijzigd door twain4me op 25-09-2024 14:52 ]

Pagina: 1