Bovenste geeft meer mogelijkheden imo, onderste weet ik niet zo goed waar de eethoek nu moet.
Maargoed, als je twee slaapkamers nodig hebt...
Helemaal leeg lijkt het altijd wat kleiner. Met een vloer, kleur op de muur, gordijnen en wannneer je er spullen in gaat zetten valt het doorgaans wel mee. Tenzij je er natuurlijk de grootst mogelijke bank en tafel in probeert te zetten.
Beetje knus kan ook heerlijk zijn overigens.
Zou me er nu geen zorgen over maken.
Aanpassen kan natuurlijk ook prima, er moet (waarschijnlijk) toch nog genoeg afgebouwd worden qua muren, voor een beetje meer laat je nog wat verplaatsen.
[ Voor 21% gewijzigd door mitsumark op 10-09-2024 01:03 ]
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
En zoals je zei, de eerste geeft meer mogelijkheden. Hoe zie je dat dan?
Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000
Op zich niet de grootste aanpassing, maar ik denk meer dat met de wtw (?) af- en toevoerpunten moet gaan kijken of dat nog wel goed uitkomt…
[ Voor 21% gewijzigd door Mvd1981 op 10-09-2024 08:07 ]
Omdat je dan een (slaap)kamer hebt zonder raam?Mvd1981 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:06:
Als de beperkte leefruimte het probleem is, waarom maak je dan niet twee kleinere slaapkamers (1x3m breed, 1x 3,5m breed) uit de vrij forse slaapkamer 1? Wordt wellicht wel wat schipperen met een kledingkast, maar met een iets smaller tweepersoonsbed zou dat goed moeten komen.
Dat maakt die hoek direct links na de hal zo lastig, aangezien je vrijwel altijd één ruimte gaat maken van die hele wand linksboven om daar enig daglicht te krijgen.
Dacht ik ook aan, al zou ik een groter verschil doen: Ik zie teveel huizen op Funda langs komen waarbij je een slaapkamer hebt om te slapen, en eentje voor de kledingkast. Dan schiet imo weinig op. (Dus ook hoe die nu is ingetekend, vind ik die werkkamer (?) ook wel erg groot. Of is dat een inloopkast?)Mvd1981 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:06:
Als de beperkte leefruimte het probleem is, waarom maak je dan niet twee kleinere slaapkamers (1x3m breed, 1x 3,5m breed) uit de vrij forse slaapkamer 1? Wordt wellicht wel wat schipperen met een kledingkast, maar met een iets smaller tweepersoonsbed zou dat goed moeten komen.
Op zich niet de grootste aanpassing, maar ik denk meer dat met de wtw (?) af- en toevoerpunten moet gaan kijken of dat nog wel goed uitkomt…
Het grotere probleem alleen: hoe ga je de tweede slaapkamer in? Dan moet je een deur daar in je woonkamer plaatsen, wat mij ook niet ideaal lijkt.
Maar voor de waarde zal het wel negatief zijn om een slaapkamer minder te hebben; al is dat toch een beetje koffiedik kijken. Zo’n krappe woonkamer is ook niet echt aantrekkelijk. Bovendien zijn er toch steeds meer alleenstaanden die die tweede kamer niet perse nodig hebben.
Dus voor wat het waard is: als ik alleenstaand was geweest en dit appartement had gekocht met horizon richting de 10 jaar zou ik voor optie 1 gaan.
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Andere optie wellicht om de deur van de woonkamer een kwartslag te draaien (dus naar de toilet toe). Dan slaapkamer 1 een stuk kleiner maken en daar de keuken doen. Dan moet je wel via de keuken naar de slaapkamer, maar ach... Dat levert wel een hoop ruimte in de woonkamer op (en een slaapkamer van 6,5 meter is groot, dat mis je daar niet)
Een woonkamer van ongeveer 20 - 25 m2 is niet verkeerd. Mijn oude appartement met 1 slaapkamer had ook zo'n grote woonkamer. Dat was goed te doen. Ik had de keuken met een stelling iets afgeschermd van de woonkamer. Wel een apart bureau en een aparte eettafel. Ik ben later bij mijn vriendin ingetrokken. Die had een klein arbeiderswoningtje. Dat was eigenlijk niet groter dan mijn appartement. Goed, daar hadden we wel een extra (rommel) slaapkamer. Later een grotere woning gekocht.
[ Voor 47% gewijzigd door RonnieKo op 10-09-2024 08:42 ]
Maar dan is de keuken op originele plaats en is er zo weer een slaapkamer van te maken voor verkoop.
[ Voor 7% gewijzigd door Cyriel85 op 10-09-2024 08:41 ]
Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000
Verder vind ik slaapkamer 1 megalomaan groot. Zelfs met inloopkast is dat nog te groot. Daar had ook de badkamer bij gekund. Ik snap het probleem van het ontbreken van een raam. Maar had dan de hal daar dichtgemaakt en het linkerdeel van die slaapkamer bij de woonkamer getrokken. Enfin….de koe in de kont kijken noemen we dat.
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Dat zie ik, en formeel zou je het niet een slaapkamer meer mogen noemen als ik mij niet vergis. Punt is wel, er is weinig om mee te schuiven, zeker als je twee slaapkamers moet hebben maar ook nog enige ruimte wil overhouden in de woonkamer. Het is in die zin het minste slechte oplossing.Napo schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:20:
[...]
Omdat je dan een (slaap)kamer hebt zonder raam?
Dat maakt die hoek direct links na de hal zo lastig, aangezien je vrijwel altijd één ruimte gaat maken van die hele wand linksboven om daar enig daglicht te krijgen.
Persoonlijk: ik zou het bij de oorspronkelijke indeling houden.
Moet dat? Het is toch zijn eigen appartement? En zo te zien geen constructieve muur.Panzer_V schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:00:
Voordat je muren gaat slopen ==> eerst toestemming vragen bij de VVE. Anders lezen we hier later een topic “de VVE legt mijn verbouwing stil, wat moet ik nu doen”.
Er is niks van hem bij. Je koopt alleen appartementsrecht. Geen appartement.VidaR-9 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:53:
[...]
Moet dat? Het is toch zijn eigen appartement? En zo te zien geen constructieve muur.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Maar een slaapkamer zonder raam is toch geen slaapkamer meer? Wellicht voor jezelf, maar als je het gaat verkopen niet.Napo schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:20:
[...]
Omdat je dan een (slaap)kamer hebt zonder raam?
Volgens mij moet een slaapkamer altijd een raam hebben voor zonlicht/ventilatie.
Op tekening 2 zijn het hele goede/grote slaapkamers.
Slaapkamer 1 = 6,6 x 2,85.
Slaapkamer 2 = 4,3 x 2,7.
Even ter vergelijking, ik woon in een 2 onder 1 kap van 166m2 met 3 lagen.
Op verdieping 1 heb ik 3 slaapkamers en badkamer. Mijn grootste slaapkamer is 6x3
De andere 2 kamers zijn 3x2 en 3x3.
Voelen totaal niet klein aan.
Woonkamer heeft zo een rare vorm, maar je kan het speels inrichten
Lange keuken tegen de wand van slaapkamer 1.
Bij dat knikmuur tussen de ramen kan je een ronde tafel neerzeten. Lekker veel licht bij het eten en naar buiten kijken.
Zoiets
/f/image/GrPO9CWJD5yleRcLciksfAD2.png?f=fotoalbum_large)
Let trouwens op de balans in je WTW systeem als je muren weg gaat halen. Afzuiging zit meestal bij je keuken.
[ Voor 59% gewijzigd door dakong op 10-09-2024 12:01 . Reden: toevoeging opmerking ventilatie ]
Verder zou ik de deur naar de badkamer ook 90 graden omhoog draaien en dat loze stukje hal er bij pakken (een L van maken). Dan kun je een mooi lang meubel plaatsen aan die wand (waar ook al je afvoer en water zit van de keuken), radiator aan de 'buitenmuur' waardoor je doucheruimte wat ruimer uitvalt.
Oké prima. Maar waarom mag hij binnen zijn appartmentsrecht dit niet doen zonder toestemming van de VVE?No Hands schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:53:
[...]
Er is niks van hem bij. Je koopt alleen appartementsrecht. Geen appartement.
Je mag prima een muur weghalen, zolang deze geen onderdeel van "gemeenschappelijk gedeelte" uitmaakt. Een draagmuur valt automatisch onder "gemeenschappelijk gedeelte", want die draagt ook het appartement van anderen. Veelal heb je dan overigens ook al snel een omgevingsvergunning nodig in het geval van draagmuren.No Hands schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:53:
[...]
Er is niks van hem bij. Je koopt alleen appartementsrecht. Geen appartement.
Een VVE dient vanzelfsprekend zoveel mogelijk maken dat een appartementshouder hun appartement kunnen indelen naar hun voorkeur. Als VVE dien je dan ook met goede bezwaren komen, zoals concrete bouwkundige bezwaren, indien een appartementshouder degelijke wijzigingen wilt uitvoeren binnen zijn/haar appartement.
Wel is het gewoonweg het gemakkelijkste als de VVE mee gaat.
[ Voor 3% gewijzigd door Groentjuh op 10-09-2024 12:35 ]

Ik zou het sowieso eerst eens bespreken met je VVE, aangezien je voor het verplaatsen van de keuken ook sleuvel moet slijpen in spiksplinternieuwe vloeren en muren.
kun je niets echt veranderen vooraf?
achteraf wanden aanpassen is in appartementen echt een lastige... zeker hier, ivm alle installaties van de keuken (elektra leidingen in het plafond bvb, dus heb je zowiezo al een vals plafond om alles te laten verlopen qua elektra, en mag je hopen dat je goed uitkomt met je leidingwerk (water/riolering) ivm je vloerverwarming.. De optie van @indifined1 is op zich een plausibele.. je hebt 4,3m lengte, wat ruim voldoende is voor een kastenwand en een 2 persoons bed. Als je een kort bed hebt 2 m. heb je nog net voldoende doorloopruimte met 2,73m ruimte.. Het is wat krap.. maar dan heb je die slaapkamer 1 ruimte er wel bij. dan zou ik daar deels een berging van maken, je hebt altijd te kort aan bergruimte
- de badkamer proberen te plaatsen in het eerste deel van kamer 1.
- de muur tussen woonkamer en gang weglaten en evt een deur plaatsen in de scheidingsmuur langs toilet en berging
- kamer 2 iets kleiner maken en evt. deur van kamer 2 verplaatsen richting terrasdeur.
- de keuken proberen te plaatsen op de plek van de badkamer. Kijken of je iets in U vorm kunt maken met slimme plaatsing van kastenwand naast kamer 2 o.a. i.p.v. de deur.
[ Voor 6% gewijzigd door Rudi01 op 10-09-2024 20:38 ]
Daarnaast kun je de grote slaapkamer zo maken dat je een deel ervan apart kunt gebruiken als werkkamer (of zelfs als kinderkamer). Officieel blijft dat dan altijd 1 kamer maar heel wat praktischer ingedeeld dan 6,5 bij 2,8. Met schuifdeuren of openslaande deuren heb je voldoende licht en ventilatie.
In de woonkamer zou ik zelf de bank zo plaatsen dat je ook naar de keuken en naar buiten kunt kijken. Dat geeft een veel ruimtelijker gevoel dan naar een wand kijken. In de knik in de muur kun je dan mooi je tv kwijt.
Ik ben het op zich wel eens met anderen dat 2 slaapkamers beter verkopen dan 1, maar ik zou zelf later als de kinderen het huis uit zijn, heel blij worden van een appartement met een ruime woonkamer en een grote slaapkamer. Liever dan 2 slaapkamers en een kleine compacte woonkamer incl keuken. Dus het hangt wat af van de doelgroep van het complex. Is die gemixt dan zou ik inrichten zoals je voor ogen hebt; daar zijn tzt ook kopers voor.
Ter verdere inspiratie (een deel van de schuine opstelling komt door de vouw in de plattegrond. Vlg mij valt dat in de praktijk minder scheef uit).
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gJieyoFyhnzZCu58LTlA0VIm.jpg?f=user_large)
Maar voordat je wilde plannen hebt, ga eerst na of je uberhaubt wel mag sleutelen aan de indeling! Bij ons achter wordt nu een nieuw appartementencomplex opgeleverd, maar ik weet dat je daar niks maks wijzigen. In de folder staat zelfs dat je de badkamer niet casco mag laten opleveren, in verband met het waterdicht opleveren vanuit de bouw (aangezien je ook onderburen hebt).
Als jij er nu een wand wilt uithalen en de keuken qua plek wilt verplaatsen, ga je dus ook iets in de vloer doen. Weet niet of de andere eigenaren/bewoners daar zo blij mee zijn...
Zou je slaapkamer 1 niet wat kleiner kunnen maken? Trek je het linkerdeel (waar nu een deur zit) bij de woning. Wordt wellicht een "raar" aanhangsel in de plattegrond, maar kan je prima een zithoek / eettafel mogelijkheid van maken.