Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Howmessages
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-05 11:21
Ik zoek een?
Een 48-50" budget TV voor mijn broer met DVB-S2 (Freesat HD), te koop in de UK bij een betrouwbare verkoper, zoals Curry's.

Wat is je budget?
Zo rond de £ 500,- en minder is natuurlijk beter.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Televisie via de schotel te kijken en apps te gebruiken, zoals BBC iplayer en Channel 4.

Wat heb je zelf al gevonden?
LG 50UT7300
LG 50UT8100
LG 50NANO81
Samsung DU8000
Hisense 50A6K
Hisense 50A7N
Hisense 50E7N
Hisense 50U6N

Welke vragen heb je hier nog over?
Het is mij vooral onduidelijk wat de verschillen tussen sommige modellen zijn. Een LG UT71 en UT81 lijken bijvoorbeeld identiek te zijn als je de specificaties naast elkaar legt. Maar helaas zijn er geen reviews over deze modellen te vinden die de praktijk bloot leggen. Wel dat alle panelen in die 50" modellen VA zouden zijn, dus een beter contrast dan de IPS-panelen. Ook een Hisense E7N en A7N lijken hetzelfde te zijn qua mogelijkheden.

Smart TV is belangrijk, ook al vind ik zelf dat iets als een Apple TV een betere optie is. WebOS en Tizen krijgen wel lange support terwijl VIDAA geen upgrades lijkt te krijgen. Maar qua performance lijken die Hisense TV's wel echt bang voor buck met Full Array Local Dimming, op de A6K na. Ik zou ze ook een tweedehands Apple TV kunnen aanraden en daar dan de remote voor de TV op instellen, zodat ze alsnog maar één remote hebben maar een wat betere televisie.

Wat denken jullie?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:22
Ik kan je alleen maar adviseren om een tv te kopen met een dvb-S2 en een dvb-T2 tuner.
Niet alle via de antenne te ontvangen kanalen zitten op de Astra 2 satelliet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:20

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Howmessages Het is een goed begin om de tv's eerst in de vergelijker van de Pricewatch te zetten.Ook als je ze niet meteen vindt zijn de modellen relatief snel op te zoeken. Dan zie je dat ze op veel punten aardig overeenkomen en dat sommige modellen inderdaad hetzelfde kunnen zijn. Dat komt dan omdat winkels soms hun eigen modelnummer hebben of dat er alleen per land kleine verschillen zijn.

In dit geval was de duurste van het stel daadwerkelijk de beste.

Full Aray Local Dimming met behulp van mini-leds; 60 Hz, brede ondersteuning van HDR. Ik ben niet bekend met VIDAA, maar als het op een gegeven moment niet meer ondersteund wordt is zoals je zelf ook al dacht een mediaspeler zo gekocht.

https://tweakers.net/pric...;2088788;2065866;2085602/

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Howmessages
devriesjande schreef op maandag 9 september 2024 @ 23:42:
Ik kan je alleen maar adviseren om een tv te kopen met een dvb-S2 en een dvb-T2 tuner.
Niet alle via de antenne te ontvangen kanalen zitten op de Astra 2 satelliet.
Op dit moment wordt al gebruik gemaakt van Freesat en ze missen geen kanalen, dus dat is niet zo erg.
Jorgen schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 01:18:
@Howmessages Het is een goed begin om de tv's eerst in de vergelijker van de Pricewatch te zetten.Ook als je ze niet meteen vindt zijn de modellen relatief snel op te zoeken. Dan zie je dat ze op veel punten aardig overeenkomen en dat sommige modellen inderdaad hetzelfde kunnen zijn. Dat komt dan omdat winkels soms hun eigen modelnummer hebben of dat er alleen per land kleine verschillen zijn.
Kleine verschillen in modelnummers voor andere landen, winkels of kleur/ontwerp ben ik inderdaad bekend mee. Zo is het ontwerp van de LG UT80 en UT81 het enige verschil. Maar de LG71 lijkt toch een ander model te zijn, maar ik kom er dus niet achter wat nou het verschil is met die UT8 want het lijkt verder qua specificaties dezelfde televisie te zijn, of ik kijk ergens overheen. In de Pricewatch kom ik ook geen verschillen tegen. Maar ik vermoed zomaar dat er een ander type paneel in zit of dat er toch op iets anders is bespaard waardoor de televisie 50 pond goedkoper is.

Kijk ik naar de Hisense A7N en E7N in de Pricewatch, dan heeft de goedkopere A7N Full Array Local Dimming en de E7N niet, wat niet logisch is. Maar de E7N heeft dan wel weer een hogere beeldhelderheid. Echter via Hisense is de beeldhelderheid van de A7N weer hoger.

Kijk je naar de productpagina van de televisies zelf, dan lijkt het erop dat beide televisies FALD hebben, al laat de duurdere E7N niet zien dat de individuele LED's aan- en uitgezet kunnen worden. Dus misschien dat het gewoon direct LED is en geen FALD. Wel raar als het duurdere model dat dus niet heeft en de goedkopere wel. Waarom zou je dan voor de duurdere kiezen E7N als het een mindere televisie is?
In dit geval was de duurste van het stel daadwerkelijk de beste.

Full Aray Local Dimming met behulp van mini-leds; 60 Hz, brede ondersteuning van HDR. Ik ben niet bekend met VIDAA, maar als het op een gegeven moment niet meer ondersteund wordt is zoals je zelf ook al dacht een mediaspeler zo gekocht.

https://tweakers.net/pric...;2088788;2065866;2085602/
Dat is inderdaad de beste, maar mogelijk de meerprijs niet perse waard. HDR is niet echt belangrijk, omdat er maar weinig content met HDR is dat zij zullen afspelen. En als de goedkopere A7N ook FALD heeft, dan scheelt dat toch 150 pond. Voor dat geld kan dan een Apple TV gekocht worden en dan is VIDAA ook geen probleem meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Howmessages Allemaal legitieme afwegingen inderdaad. De Pricewatch is de beste vergelijker die ik ken, maar ook nooit helemaal volledig. Goed dat je verder hebt gekeken. Waar gaat de voorkeur van je broer naar uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Howmessages
Jorgen schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:07:
@Howmessages Allemaal legitieme afwegingen inderdaad. De Pricewatch is de beste vergelijker die ik ken, maar ook nooit helemaal volledig. Goed dat je verder hebt gekeken. Waar gaat de voorkeur van je broer naar uit?
Mijn broer wilt graag dat ik een keuze maak, maar wel dat ik de juiste keuze maak. Met de huidige kennis neig ik naar de LG UT73 of de Hisense A7N. Ik zie nu wel dat de Hisense A7N en de LG UT80 op dit moment bij Rtings liggen, dus misschien moeten we daar gewoon even op wachten zodat het wat tastbaarder wordt. Al zullen ze bij die LG vast een ander model dan de 50" hebben met een IPS-paneel en dus een matig contrast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Dat is inderdaad verstandig, Misschien wordt je daar nog een stuk wijzer van. Zie dat de Hisense met mini-led vandaag ook onder de 500 gekomen is. Blijft nog altijd een paar tientjes duurder dan de andere natuurlijk, maar daar zou ik het zelf met dat kleine verschil niet op laten hangen. Als iemand echt het verschil niet ziet tussen normaal/goed/beter beeld dan kan je altijd voor de goedkoopste van het stel gaan die alle vinkjes heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:47
De Full Array Local Dimming op de genoemde Hisense modellen is eerder marketing dan dat het daadwerkelijk iets toevoegt. De zones zijn zeer beperkt, in de praktijk is het vergelijkbaar met global dimming.

Ik zou voor de LG 50NANO81 kiezen, prima OS en WCG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Howmessages
Jorgen schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:38:
Dat is inderdaad verstandig, Misschien wordt je daar nog een stuk wijzer van. Zie dat de Hisense met mini-led vandaag ook onder de 500 gekomen is. Blijft nog altijd een paar tientjes duurder dan de andere natuurlijk, maar daar zou ik het zelf met dat kleine verschil niet op laten hangen.
Dit gaat wel om de prijs in Nederland. De prijs in Britse Ponden is een stuk hoger helaas...
Als iemand echt het verschil niet ziet tussen normaal/goed/beter beeld dan kan je altijd voor de goedkoopste van het stel gaan die alle vinkjes heeft.
Hij ziet het verschil wel, maar hij vindt het niet altijd belangrijk als hij het afweegt tegen de prijs.
Freshouttheoven schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 16:03:
De Full Array Local Dimming op de genoemde Hisense modellen is eerder marketing dan dat het daadwerkelijk iets toevoegt. De zones zijn zeer beperkt, in de praktijk is het vergelijkbaar met global dimming.
Weet jij toevallig hoeveel zones die Hisense modellen heeft? Of is het vergelijkbaar met de direct-lit van de LG-modellen? Zou de Hisense U6N dan een veel betere keuze zijn?
Ik zou voor de LG 50NANO81 kiezen, prima OS en WCG.
Heeft die NANO81 een wider WCG dan die andere LG-modellen? Voor dit model kon ik als enige verschil de coating vinden voor minder reflecties, verder niets. Maar het klinkt ook niet zo gek als hier een beter paneel in zit met wider WCG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Howmessages schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 18:13:

Weet jij toevallig hoeveel zones die Hisense modellen heeft? Of is het vergelijkbaar met de direct-lit van de LG-modellen? Zou de Hisense U6N dan een veel betere keuze zijn?

[...]

Heeft die NANO81 een wider WCG dan die andere LG-modellen? Voor dit model kon ik als enige verschil de coating vinden voor minder reflecties, verder niets. Maar het klinkt ook niet zo gek als hier een beter paneel in zit met wider WCG.
Betreft inderdaad om een direct-lit backlight vergelijkbaar met andere merken waaronder LG. De NANO modellen evenals QNED modellen van LG hebben een wide colour gamut, coating is ook beter dan bij de instap modellen.

Ik zou Hisense afraden, ik zie dat Currys ook de TCL C805 verkoopt. Met dit mode haal je veel bang for the buck in huis; 336 MiniLED dimming zones, goede HDR impact, WCG, beter afgesteld qua kleuren vergeleken met de Hisense modellen een een imo fijnere OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Howmessages
Freshouttheoven schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:11:
[...]

Betreft inderdaad om een direct-lit backlight vergelijkbaar met andere merken waaronder LG. De NANO modellen evenals QNED modellen van LG hebben een wide colour gamut, coating is ook beter dan bij de instap modellen.
Goed om te weten, dank je wel. Tan verklaart het ook de meerprijs van de NANO en QNED-modellen. Weet je toevallig ook het verschil tussen de UT73 en de UT81 qua paneel?
Ik zou Hisense afraden, ik zie dat Currys ook de TCL C805 verkoopt. Met dit mode haal je veel bang for the buck in huis; 336 MiniLED dimming zones, goede HDR impact, WCG, beter afgesteld qua kleuren vergeleken met de Hisense modellen een een imo fijnere OS.
Die TCL C805 had ik ook op mijn lijst staan, totdat ik erachter kwam dat deze televisie geen van de apps hier in de UK draait. In de reviews spreekt men wel dat TCL bij contact met support belooft dat dit komt, maar ze zijn er dus nog niet…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Geen probleem als je ze dan meteen die Apple TV of andere mediaspeler adviseert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Howmessages schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:50:
[...]

Goed om te weten, dank je wel. Tan verklaart het ook de meerprijs van de NANO en QNED-modellen. Weet je toevallig ook het verschil tussen de UT73 en de UT81 qua paneel?
Verschil in beeldkwaliteit zal minimaal zijn, de 8 serie heeft een betere en 'premium' afwerking en behaalt doorgaans een hogere helderheid.
Die TCL C805 had ik ook op mijn lijst staan, totdat ik erachter kwam dat deze televisie geen van de apps hier in de UK draait. In de reviews spreekt men wel dat TCL bij contact met support belooft dat dit komt, maar ze zijn er dus nog niet…
Zoals Jorgen al aangaf kun je dit eenvoudig oplossen met een externe media player. Verschil tussen de genoemd TCL en alle andere modellen uit de openingspost is, op het gebied van beeldkwaliteit, groot.

• VincentG
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-05 09:33
Wat ik me afvraag, als je via sateliet/schotel of de 'gangbare' tv zenders kijkt, heb je dan uberhaubt wel HDR?
Ik zit ook in de UK en het merendeel is niet eens of slechts FHD. Enkel wat extra pakketten bieden een 4K optie aan (zoals Sky Sports), maar dan moet je extra extra betalen. Ik heb gewoon via kabel tv/internet bundel, maar gok dat schotel niet per se betere kwaliteit gaat bieden.
Zeker met een beperkt budget zou ik er niet te veel moeite in steken. Wat je nu koopt is met een jaar verouderd of afgeprijsd. Kies gewoon een tv die in de basis doet wat je wilt en ben er happy mee.
Ik heb pak en beet 6 jaar terug een 43" model gekocht voor ca 400-500 pond en die doet het nog prima.Voor dat geld ga ik niet weken lang alle details lopen uitpluizen want je zult altijd wel ergens een verschil in gaan vinden die je aankoop doet twijfelen.

[ Voor 7% gewijzigd door VincentG op 11-09-2024 12:31 ]

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-05 16:15

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Satelliet is de enige manier om HDR-zenders te ontvangen. 4K en HDR zijn gekoppeld in de UHD-uitzendstandaarden. Er zijn niet veel UHD-zenders, maar wel een aantal. In het Verenigd Koninkrijk wordt meestal naar de Astra 2 gekeken en daar zitten een aantal UHD-zenders op:

https://www.lyngsat.com/uhd/Astra-2F.html

Als je een schotel bouwt die wat meer satellieten kan ontvangen heb je ook meer UHD-zenders, op met name de Hot Bird zitten er een aantal die je zonder abonnement kunt ontvangen.

• Howmessages
Nog even een terugkoppeling: het is de LG 50NANO81 geworden. Qua beeldkwaliteit prima in orde, al kon ik zelf wel wat DSE zien. Over de software en de snelheid van de chip valt wel het een en ander aan te merken. Helaas duurt het erg lang voordat de EPG gestart kan worden, en dat zien ze toch wel als een nadeel.

De TCL C805 werd ‘m gewoon, want duurder en dan ook niet met de apps die ze willen…

Bedankt voor de hulp!
Pagina: 1