Parketvloer woonkamer: Hoe aanpakken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govahnator
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 28-09 17:20
Hoi Tweakers,

Wij hebben een jaar geleden een woning bouwjaar 2006 gekocht en in onze woonkamer ligt parket.
Geen idee wat voor parket precies, volgens de vorige eigenaar is de vloer nooit behandeld geweest en zo ziet ie er ook uit.

Voor het intrekken hadden we best de vloer laten opschuren/behandelen, maar dat is er dus niet van gekomen.

Concreet vraag ik me nu af of we , idealiter door zelf te klussen, en indien mogelijk in stukken zodat niet meteen alle meubels weg moeten, deze vloer kunnen vernieuwen/behandelen zonder te schuren. De vloer voelt over het algemeen vrij glad en is niet in verschrikkelijke staat, alleen zie je wel reeds kleurverschillen (bijvoorbeeld waar ik mijn bureau heb gezet, vermoedelijk door de bureaustoel) en ook vlekken van waterspatten.

Aangezien we op tweakers zitten illustreer ik de situatie met mijn computer hoekje :)

Hebben jullie tips voor ons? _/-\o_
Dank alvast!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/77tO_MDx9V7SYS9CtJ6uYwmEzao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/09iSitnKNePvHJLkU7rdSV27.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vLwrleAWixjikLXwQobyXcHbiP4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VUYVKjp8EIgdngxmm6WvLFbJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yEqzf23O_K-g3zpC5_nnkULRGaY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zkNlweqKbeg7M4shAzNK1TiS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:50
Allereerst, vervang de wieltjes van je stoel. Dit zijn wieltjes voor zachte vloer, je moet wieltjes voor harde vloer kopen. Anders kan je over 2 maanden weer beginnen.

Parket ziet er prima uit, maar kan je wel zeggen dat je beste hele ruimte tot drempel waar parket onderbroken wordt) ineens doet. Vooral leuk als je drempelloze woning hebt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Er lijkt een soort was/wax op te zitten, dat kun je op de doffe plekken weer aanbrengen en goed uitboenen.
Die kleurverschillen ontstaan onder invloed van (zon)licht, dat is een eigenschap van hout waar je verder weinig aan kunt doen. Tenzij je de toplaag er weer helemaal afschuurt, maar dat wil je dus niet.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Themba
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 29-09 15:36
99ruud99 schreef op maandag 9 september 2024 @ 22:41:
Allereerst, vervang de wieltjes van je stoel. Dit zijn wieltjes voor zachte vloer, je moet wieltjes voor harde vloer kopen. Anders kan je over 2 maanden weer beginnen.

Parket ziet er prima uit, maar kan je wel zeggen dat je beste hele ruimte tot drempel waar parket onderbroken wordt) ineens doet. Vooral leuk als je drempelloze woning hebt :)
Die wieltjes is een gouden tip! Online zijn ze vaak te vinden als skatewielen voor bureaustoelen. Het is echt een wereld van verschil (en het rijdt veel beter)
Daarnaast, maar dat is mijn mening, mag een houten vloer "leven'. Een zekere mate van slijtage kan ook mooi zijn en er ook voor zorgen dat er wat makkelijker geleefd wordt in het huis (als het toch al een beetje gesleten is, maar een extra krasje ook niet zoveel meer uit)

• govahnator
Themba schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:54:
[...]

Die wieltjes is een gouden tip! Online zijn ze vaak te vinden als skatewielen voor bureaustoelen. Het is echt een wereld van verschil (en het rijdt veel beter)
Daarnaast, maar dat is mijn mening, mag een houten vloer "leven'. Een zekere mate van slijtage kan ook mooi zijn en er ook voor zorgen dat er wat makkelijker geleefd wordt in het huis (als het toch al een beetje gesleten is, maar een extra krasje ook niet zoveel meer uit)
Genoteerd :)
Ik vind persoonlijk dat mijn vloer er niet zo netjes uitziet, en we zijn panisch om iets van water te morsen(zelf letterlijk voor een druppel) aangezien dit plekken maakt.
Vandaar dat ik op zoek ben naar een eenvoudige manier om beide zaken tegen te gaan, al ben ik me er bewust van dat een eenvoudige/goedkope oplossing meestal niet bestaat :+

• govahnator
Yaksa schreef op maandag 9 september 2024 @ 22:44:
Er lijkt een soort was/wax op te zitten, dat kun je op de doffe plekken weer aanbrengen en goed uitboenen.
Die kleurverschillen ontstaan onder invloed van (zon)licht, dat is een eigenschap van hout waar je verder weinig aan kunt doen. Tenzij je de toplaag er weer helemaal afschuurt, maar dat wil je dus niet.
Is er een manier zodat ik kan zien of er effectief was/wax op zit?
Mij leek het onbehandeld omdat je een water druppel meteen als blijvende vlek ziet zodra die opdroogd.
Maar het zou natuurlijk niet erg logisch zijn om bij aanleg van zulke vloer helemaal geen behandeling te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
govahnator schreef op woensdag 11 september 2024 @ 16:53:[...]Is er een manier zodat ik kan zien of er effectief was/wax op zit?
Mij leek het onbehandeld omdat je een water druppel meteen als blijvende vlek ziet zodra die opdroogd.
Maar het zou natuurlijk niet erg logisch zijn om bij aanleg van zulke vloer helemaal geen behandeling te geven.
Wanneer een gewaxte vloer langere tijd niet opnieuw in de was is gezet dan zal een deel van de was 'verdampen / verdwijnen' en dan kan water idd makkelijker in het hout dringen.
Eigenlijk is hetgeen wat je beschrijft een vermoedelijke aanwijzing dat er (ooit) wax op gezeten heeft, bij een (goed) gelakte vloer kan er geen water doordringen in het hout, tenzij de lak er helemaal is afgesleten.
Wat logisch of niet logisch is kan ik van hieruit niet beoordelen. Normaliter geeft een vloerenlegger een goed advies, bij doe het zelf parket komt over het algemeen een goede gebruikshandleiding maar wanneer de gebruiker die handleiding niet goed volgt......
In het verleden werden vloeren in monumentale panden een paar keer per jaar in de boenwas gezet, het hout wat heden ten dage gelegd wordt is niet structureel veranderd dus....
Dit is een advies wat nu gegeven wordt:
Het is aangeraden uw parket per maand eens goed te polieren met een boenmachine en eventueel brengt u een klein laagje extra boenwas aan. Om het jaar is een groot onderhoud nodig; eerst de oude boenwas verwijderen en daarna een nieuwe laag verse was aanbrengen. Bron:

[ Voor 26% gewijzigd door Yaksa op 11-09-2024 17:07 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• govahnator
Yaksa schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:01:
[...]

Wanneer een gewaxte vloer langere tijd niet opnieuw in de was is gezet dan zal een deel van de was 'verdampen / verdwijnen' en dan kan water idd makkelijker in het hout dringen.
Eigenlijk is hetgeen wat je beschrijft een vermoedelijke aanwijzing dat er (ooit) wax op gezeten heeft, bij een (goed) gelakte vloer kan er geen water doordringen in het hout, tenzij de lak er helemaal is afgesleten.
Wat logisch of niet logisch is kan ik van hieruit niet beoordelen. Normaliter geeft een vloerenlegger een goed advies, bij doe het zelf parket komt over het algemeen een goede gebruikshandleiding maar wanneer de gebruiker die handleiding niet goed volgt......
In het verleden werden vloeren in monumentale panden een paar keer per jaar in de boenwas gezet, het hout wat heden ten dage gelegd wordt is niet structureel veranderd dus....
Dit is een advies wat nu gegeven wordt:
Het is aangeraden uw parket per maand eens goed te polieren met een boenmachine en eventueel brengt u een klein laagje extra boenwas aan. Om het jaar is een groot onderhoud nodig; eerst de oude boenwas verwijderen en daarna een nieuwe laag verse was aanbrengen. Bron:
Interessant!

Als ik het goed heb begrepen kan ik dus op mijn vloer een reinigingsproduct aanbrengen om vuil en eventueel oude wax te verwijderen en daarna een boenproduct.

Denk je dat als ik onze woonkamer in delen behandel je daarna dat verschil kan zien?
Bijvoorbeeld eerst het deel waar mijn bureau staat, dan waar de eettafel staat etc.
Zo kan ik meubels wat verplaatsen ipv dat de hele woonkamer meubelvrij moet zijn..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Tja, een reinigingsproduct...... Da's lastig, ik zou eerst gewoon een licht vochtige doek (met alleen water) proberen om te bekijken hoeveel vuil er af komt (grote microvezel doeken zijn daarvoor ideaal).
Vooral geen agressieve reinigingsproducten gebruiken, die trekken in de toplaag van het parket en zijn er (bijna) niet meer uit te krijgen. Dan laten drogen en dan de was aanbrengen.
Voor het uitboenen zijn machines te huur, boenmachines voor houten vloeren, maar het kan ook 'gewoon' met de hand. Dan wel een paar kniebeschermers aanschaffen.
En, hout leeft, ook als het op de vloer ligt. Kleine kleurverschillen zijn/ontstaan er altijd, ook (zoals al gemeld) door zonlicht en dat hoort ook bij de uitstraling van een parketvloer.
Een parketvloer goed onderhouden kost nou eenmaal wat (hand)werk, maar ziet er veel mooier uit dan dat geplakte plastic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govahnator
Yaksa schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 16:52:
Tja, een reinigingsproduct...... Da's lastig, ik zou eerst gewoon een licht vochtige doek (met alleen water) proberen om te bekijken hoeveel vuil er af komt (grote microvezel doeken zijn daarvoor ideaal).
Vooral geen agressieve reinigingsproducten gebruiken, die trekken in de toplaag van het parket en zijn er (bijna) niet meer uit te krijgen. Dan laten drogen en dan de was aanbrengen.
Voor het uitboenen zijn machines te huur, boenmachines voor houten vloeren, maar het kan ook 'gewoon' met de hand. Dan wel een paar kniebeschermers aanschaffen.
En, hout leeft, ook als het op de vloer ligt. Kleine kleurverschillen zijn/ontstaan er altijd, ook (zoals al gemeld) door zonlicht en dat hoort ook bij de uitstraling van een parketvloer.
Een parketvloer goed onderhouden kost nou eenmaal wat (hand)werk, maar ziet er veel mooier uit dan dat geplakte plastic.
Dank voor de feedback, ik ga het zo aanpakken :) _/-\o_
Pagina: 1