Ford ka 2007- maakt toeren maar rijdt niet weg

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maurice2024
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 14-09-2024
Mijn vraag
Ik heb vorige week maandag een Ford Ka uit 2007 gekocht. Het is een schakelauto.
Als ik weg wil rijden start en schakelt deze prima. Alleen rijdt hij niet weg, maakt wel toeren etc.
Na een aantal keer proberen kan ik wegrijden en is er tijdens het rijden zelf niks aan de hand. Geen gekke geluiden, schakelen gaat probleemloos en hij rijdt fijn/prima.
Wat kan dit zijn? Heeft iemand dit al eens eerder meegemaakt?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik ben al naar de garage geweest, maar zij konden geen probleem vinden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-05 23:34

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Rijdt niet weg maar je kunt er wel mee rijden en dat lukt ook.
Wat bedoel je nou precies :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:24

Cheezus

Luiaard

Electronische handrem die je eerst uit moet zetten?

edit:
Bij een 20 jaar oude Ka onwaarschijnlijk, TS moet misschien wat duidelijker zijn wat er precies aan de hand is

[ Voor 55% gewijzigd door Cheezus op 09-09-2024 20:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
probeer het voor de grap eens in zn 2de wegrijden.. (wel rustig je koppeling oplaten komen)
rijd die dan wel goed weg?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maurice2024
The Eagle schreef op maandag 9 september 2024 @ 20:46:
Rijdt niet weg maar je kunt er wel mee rijden en dat lukt ook.
Wat bedoel je nou precies :?
----
Hij rijdt in eerste instantie niet weg. Toeren lopen op als ik gas geef, maar hij blijft staan. Na een aantal keer proberen met opnieuw opstarten en heen en weer schakelen rijdt hij wel weg. Op het moment dat ik weer kan rijden is er geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maurice2024
SMSfreakie schreef op maandag 9 september 2024 @ 20:51:
probeer het voor de grap eens in zn 2de wegrijden.. (wel rustig je koppeling oplaten komen)
rijd die dan wel goed weg?
Nee ook niet, wel geprobeerd! Soms in de 4 grijpt hij wel beter aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Klinkt alsof hij niet altijd de versnelling pakt maar soms in neutraal blijft. Vandaar dat het na een paar keer schakelen wel lukt.

What a fine day for Science! | Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Aangezien het topic meer vroem vroem geluidjes maakt verplaatst naar MOB

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-05 23:50
Slipt de koppeling soms door?

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-05 23:34

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Blijft je koppelingspedaal hangen ofzo, of laat je hem niet ver genoeg opkomen ? En dat idd aangenomen dat je hem goed in de versnelling hebt.

Heb ook wel eens in een Ka gereden, is ff wennen qua bak en pedaal soms.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maurice2024
Cheezus schreef op maandag 9 september 2024 @ 20:49:
Electronische handrem die je eerst uit moet zetten?

edit:
Bij een 20 jaar oude Ka onwaarschijnlijk, TS moet misschien wat duidelijker zijn wat er precies aan de hand is
Als de auto stil heeft gestaan (een kwartier, uur, halve dag, maakt niet uit) en ik start de auto en weg wil rijden, blijft hij op zn plek staan. Gas geven doet niks (hij maakt wel toeren) en handrem is er uiteraard van af. Na meerdere keren proberen te schakelen en de auto aan- en uit gezet te hebben lukt het wel en kan ik wegrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maurice2024
Hoe weet/merk ik dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maurice2024
Harmsen schreef op maandag 9 september 2024 @ 20:55:
Klinkt alsof hij niet altijd de versnelling pakt maar soms in neutraal blijft. Vandaar dat het na een paar keer schakelen wel lukt.
Ja, precies dat gevoel inderdaad. Naar de garage geweest vanmorgen, maar zij konden niks vinden. En uiteraard kon ik op dat moment na stilstand wel schakelen en wegrijden 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maurice2024
The Eagle schreef op maandag 9 september 2024 @ 20:56:
Blijft je koppelingspedaal hangen ofzo, of laat je hem niet ver genoeg opkomen ? En dat idd aangenomen dat je hem goed in de versnelling hebt.

Heb ook wel eens in een Ka gereden, is ff wennen qua bak en pedaal soms.
Nee deze blijft niet hangen. Koppeling/gaspedaal/rem werken gewoon zoals normaal, alleen komt hij niet van z'n plek af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:24

Cheezus

Luiaard

maurice2024 schreef op maandag 9 september 2024 @ 21:01:
[...]

Nee deze blijft niet hangen. Koppeling/gaspedaal/rem werken gewoon zoals normaal, alleen komt hij niet van z'n plek af.
Dan klinkt het alsof hij niet goed schakelt. Als je de koppeling op laat komen maar er gebeurd niks staat de versnellingsbak nog gewoon in z'n vrij. Als je op zo'n moment de versnellingspook eens flink aanduwt of met wat meer geweld in een versnelling ramt gebeurd er dan iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Aan/uit zetten gaat niks veranderen dus dat hoef je niet meer te proberen (het is geen router)
Het klinkt inderdaad alsof hij helemaal niet lekker in zn eerste versnelling komt. Dit zou je overigens ook wel moeten voelen tijdens het schakelen, als hij niet pakt dan kan je de pook niet zo ver duwen als 'normaal'.

Eens in de twee proberen of inderdaad een paar keer de 1 proberen om te kijken waar het aan ligt.

In ieder geval even met de verkoper (garage?) gaan praten! Dit is niet normaal.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
ik zou bijna zeggen, speling op het schakelmechaniek.. alleen hoe een Fordje Ka de pook aan de bak heeft gelinkt weet ik niet :(

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Ga lekker naar een andere autogarage.

Het is nogal overduidelijk dat je zelf niet heel technisch ingesteld bent, dus hier allerlei gokjes van Tweakers vertalen naar acties of een diagnose die verder opgepakt kan worden gaat er niet echt in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maurice2024
Cheezus schreef op maandag 9 september 2024 @ 21:13:
[...]

Dan klinkt het alsof hij niet goed schakelt. Als je de koppeling op laat komen maar er gebeurd niks staat de versnellingsbak nog gewoon in z'n vrij. Als je op zo'n moment de versnellingspook eens flink aanduwt of met wat meer geweld in een versnelling ramt gebeurd er dan iets?
Ja, soms helpt dat inderdaad. Is de versnellingsbak dan kapot of? En is dat iets wat erg duur gaat uitvallen? Ik heb deze precies een week geleden gekocht en het is mijn eerste auto, dus dat zou wel echt een hele domper zijn... 😔
En de garage heeft ook meerdere keren geschakelt en die voelden niks. Dat is ook erg raar toch? Het lijkt wel alsof het af en toe is dat de pook hapert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
maurice2024 schreef op maandag 9 september 2024 @ 21:21:
[...]

Ja, soms helpt dat inderdaad. Is de versnellingsbak dan kapot of? En is dat iets wat erg duur gaat uitvallen? Ik heb deze precies een week geleden gekocht en het is mijn eerste auto, dus dat zou wel echt een hele domper zijn... 😔
En de garage heeft ook meerdere keren geschakelt en die voelden niks. Dat is ook erg raar toch? Het lijkt wel alsof het af en toe is dat de pook hapert.
Nu neemt het verhaal wel een andere wending he. Ga terug naar de verkoper: je hebt een product gekocht dat niet werkt. Als je met garantie hebt gekocht dan is er geen discussie mogelijk, als je hem zonder garantie hebt gekocht moet je even kijken of dit toch niet gewoon een non-conformiteit is.

Maak het verhaal niet te ingewikkeld met al die technische vragen die je hier stelt. De auto werkt niet, en met jouw kennis ga je er niet achter komen wat er mis is. Al helemaal niet als je hier 20 verschillende mogelijke oorzaken krijgt die allemaal technisch geneuzel zijn. Maar dat is jouw verantwoordelijkheid ook niet om dat uit te zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maurice2024
BFmango schreef op maandag 9 september 2024 @ 21:21:
Ga lekker naar een andere autogarage.

Het is nogal overduidelijk dat je zelf niet heel technisch ingesteld bent, dus hier allerlei gokjes van Tweakers vertalen naar acties of een diagnose die verder opgepakt kan worden gaat er niet echt in zitten.
Dat ik er geen verstand van heb, daar doe ik niet mysterieus over. Ik ben een vrouw van 26 jaar die jaren rijangst heeft gehad en net een eerste auto heeft gekocht. En vragen mag altijd lijkt mij 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maurice2024
BFmango schreef op maandag 9 september 2024 @ 21:24:
[...]

Nu neemt het verhaal wel een andere wending he. Ga terug naar de verkoper: je hebt een product gekocht dat niet werkt. Als je met garantie hebt gekocht dan is er geen discussie mogelijk, als je hem zonder garantie hebt gekocht moet je even kijken of dit toch niet gewoon een non-conformiteit is.

Maak het verhaal niet te ingewikkeld met al die technische vragen die je hier stelt. De auto werkt niet, en met jouw kennis ga je er niet achter komen wat er mis is. Al helemaal niet als je hier 20 verschillende mogelijke oorzaken krijgt die allemaal technisch geneuzel zijn. Maar dat is jouw verantwoordelijkheid ook niet om dat uit te zoeken.
Ik heb de auto particulier gekocht. Ik zal een bericht sturen met de vraag of dit iets is wat hiervoor al bekend was. Mijn vraag is meer waar dit aan kan liggen aangezien de garage hier nog nooit van gehoord heeft en overal naar gekeken heeft en geschakelt hebben en niks gevonden hebben. Dus ik was benieuwd of iemand hier hetzelfde probleem ooit is tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maurice2024
dragonhaertt schreef op maandag 9 september 2024 @ 21:18:
Aan/uit zetten gaat niks veranderen dus dat hoef je niet meer te proberen (het is geen router)
Het klinkt inderdaad alsof hij helemaal niet lekker in zn eerste versnelling komt. Dit zou je overigens ook wel moeten voelen tijdens het schakelen, als hij niet pakt dan kan je de pook niet zo ver duwen als 'normaal'.

Eens in de twee proberen of inderdaad een paar keer de 1 proberen om te kijken waar het aan ligt.

In ieder geval even met de verkoper (garage?) gaan praten! Dit is niet normaal.
Ik ga zeker even een berichtje doen!
Bedankt voor het meedenken en de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
maurice2024 schreef op maandag 9 september 2024 @ 21:24:
[...]

... Ik ben een vrouw van 26 jaar ...
Username error 8)7

Heb je toevallig een man in de buurt die de problemen met schakelen ook heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maurice2024
Wolly schreef op maandag 9 september 2024 @ 21:28:
[...]

Username error 8)7

Heb je toevallig een man in de buurt die de problemen met schakelen ook heeft?
Mijn achternaam is Maurice 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
maurice2024 schreef op maandag 9 september 2024 @ 21:31:
[...]

Mijn achternaam is Maurice 😅
Maar is er geen Maurice in de buurt die meer ervaring heeft met schakelauto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maurice2024
Wolly schreef op maandag 9 september 2024 @ 21:31:
[...]

Maar is er geen Maurice in de buurt die meer ervaring heeft met schakelauto's?
Een vader op 2 uur afstand die z'n best doet en een broer die op vakantie is. Dus ik moet nog even wachten op versterking haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

maurice2024 schreef op maandag 9 september 2024 @ 21:33:
[...]

Een vader op 2 uur afstand die z'n best doet en een broer die op vakantie is. Dus ik moet nog even wachten op versterking haha
Maar je hebt deze bak gekocht terwijl hij dit soort problemen heeft? Dan moet hij wel heel mooi/goedkoop zijn. Of trad dit niet op bij de proefrit?

Als de versnellingsbak niet lekker is, tijd voor garage. Kost wschl wel een paar knaken.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maurice2024
Boudewijn schreef op maandag 9 september 2024 @ 22:00:
[...]

Maar je hebt deze bak gekocht terwijl hij dit soort problemen heeft? Dan moet hij wel heel mooi/goedkoop zijn. Of trad dit niet op bij de proefrit?

Als de versnellingsbak niet lekker is, tijd voor garage. Kost wschl wel een paar knaken.
Nee zeker weten niet gemerkt!
Stuk gereden, de test gedaan waar hij in z'n 3 gezet is en de koppeling omhoog laten komen. Hij sloeg mooi af. En niks gemerkt of gehoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Het kan zijn dat je de versnelling simpelweg niet ver genoeg door duwt. Bij sommige versnellingsbakken moet je de pook twee klikjes vooruit duwen om hem in de 1 te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Als je een andere, meer ervaren, chauffeur in de auto zet. Ervaart die persoon dan ook problemen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:44

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Soms kan het ook helpen om in de neutraal de koppeling een keer volledig in te drukken, los te laten, weer in te drukken en dán schakelen. Geen idee waarom overigens.
En zoals eerder al genoemd, misschien ben je gewoon te lief en moet je de pook iets overtuigender in de 1 duwen.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Wil hij als zich dit voordoet wel in achteruit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Ik heb een auto (Ford Fiesta '09) die af en toe niet lekker in z'n achteruit wil. Een achteruit versnelling is zogenaamd onsynchroniseerd. Dat wil zeggen dat de tanden in de bak niet in stilstand op elkaar in grijpen. Ik kan de pook dan wel in die versnelling drukken, maar als ik de koppeling op laat komen hoor ik enkel wat geratel/getik en komt er geen beweging in.
De truuk is dan om even de bak in neutraal te schakelen. Koppeling helemaal los. En dan koppeling in en meteen in 1 overtuigende slag (maar niet lomp) in de achteruit schakelen. Dit heet "double clutchen" en zorgt er voor dat de tandwielen in de bak in beweging komen zodat ze een punt vinden om op elkaar in te grijpen.

Na loop van tijd hoor ik vrij snel of de bak goed schakelt. Ik verwacht enige mate van mechanisch geluid als ik schakel. Als ik te weinig hoor dan klopt het niet. Je hoeft daarvoor niet de auto opnieuw aan/uit te zetten om dus opnieuw te proberen. Voor simpele auto's van deze leeftijd is de koppeling/schakelen veelal puur mechanisch.

Maar goed, we hebben het nu over vooruit versnellingen. Die zijn in alle moderne auto's wel gesynchroniseerd. Dwz dat er bepaalde ringen rond de tandwielen zitten die ze op hun plek schuiven zodat je bij stilstand kan overschakelen. Ook hoef je niet meer te double clutchen.

Je kan ook bijvoorbeeld kijken of de 2 of 3 wel in 1x pakken. Als dat zo is dan is er mogelijk iets mis met de eerste versnelling. Dat zit in de bak zelf. Je kan dan kijken of double clutchen nog helpt.
(Je kan als het echt moet wegrijden in 2 of zelfs 3, maar dat gaat je koppeling echt niet leuk vinden (die moet erg lang slippen). Niet aan te raden voor lang gebruijk dus.)

Wat ook nog kan is dat er iets mis is met de verbinding tussen pook en bak. Sommige auto's gebruiken daarvoor stangetjes, maar andere autos gebruiken een soort versnellingskabel. In beide gevallen kan daar iets mis mee zijn. Ik ben geen automonteur, maar ik heb wel eens gehoord over een slechte kabel waardoor die sommige versnellingen niet goed pakt. Dat had toen de wegenwacht tijdelijk opgelapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maurice2024
Enorm bedankt voor het meedenken en de tips! Ik ga zeker morgen nog een aantal keer proberen en inderdaad misschien wat minder lief te schakelen en goed te controleren. Ook zal ik vragen of een ander hier ook even naar wil kijken en het wil proberen. En bedankt dat jullie mijn post serieus genomen hebben! 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maurice2024
jeroen3 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 18:32:
Wil hij als zich dit voordoet wel in achteruit?
Nee vooral bij de 1e en achteruit merk ik dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maurice2024
Hans1990 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 18:38:
Ik heb een auto (Ford Fiesta '09) die af en toe niet lekker in z'n achteruit wil. Een achteruit versnelling is zogenaamd onsynchroniseerd. Dat wil zeggen dat de tanden in de bak niet in stilstand op elkaar in grijpen. Ik kan de pook dan wel in die versnelling drukken, maar als ik de koppeling op laat komen hoor ik enkel wat geratel/getik en komt er geen beweging in.
De truuk is dan om even de bak in neutraal te schakelen. Koppeling helemaal los. En dan koppeling in en meteen in 1 overtuigende slag (maar niet lomp) in de achteruit schakelen. Dit heet "double clutchen" en zorgt er voor dat de tandwielen in de bak in beweging komen zodat ze een punt vinden om op elkaar in te grijpen.

Na loop van tijd hoor ik vrij snel of de bak goed schakelt. Ik verwacht enige mate van mechanisch geluid als ik schakel. Als ik te weinig hoor dan klopt het niet. Je hoeft daarvoor niet de auto opnieuw aan/uit te zetten om dus opnieuw te proberen. Voor simpele auto's van deze leeftijd is de koppeling/schakelen veelal puur mechanisch.

Maar goed, we hebben het nu over vooruit versnellingen. Die zijn in alle moderne auto's wel gesynchroniseerd. Dwz dat er bepaalde ringen rond de tandwielen zitten die ze op hun plek schuiven zodat je bij stilstand kan overschakelen. Ook hoef je niet meer te double clutchen.

Je kan ook bijvoorbeeld kijken of de 2 of 3 wel in 1x pakken. Als dat zo is dan is er mogelijk iets mis met de eerste versnelling. Dat zit in de bak zelf. Je kan dan kijken of double clutchen nog helpt.
(Je kan als het echt moet wegrijden in 2 of zelfs 3, maar dat gaat je koppeling echt niet leuk vinden (die moet erg lang slippen). Niet aan te raden voor lang gebruijk dus.)

Wat ook nog kan is dat er iets mis is met de verbinding tussen pook en bak. Sommige auto's gebruiken daarvoor stangetjes, maar andere autos gebruiken een soort versnellingskabel. In beide gevallen kan daar iets mis mee zijn. Ik ben geen automonteur, maar ik heb wel eens gehoord over een slechte kabel waardoor die sommige versnellingen niet goed pakt. Dat had toen de wegenwacht tijdelijk opgelapt.
toon volledige bericht
Ah dit zijn handige tips, heel erg bedankt! Ik zal dit zeker proberen en dat stukje over de versnellingskabel neem ik ook zeker mee. Nogmaals erg bedankt!
Pagina: 1