Hulp bij keuze sanitairverdeler

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da menace
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-05 22:30
Beste Tweakers,

Ik ben bezig met het realiseren van een tweede badkamer op zolder. Daar staat ook de CV die gevoed wordt door een 15mm koudwaterleiding. Op dit moment wordt deze leiding gesplitst naar de CV, de badkamer op de 1e verdieping én de kraan om de CV bij te vullen.

In de nieuwe situatie moet ik deze nog verder splitsen voor de douche, WC én de wastafel op zolder. Ook warm water uit de CV zal gesplitst moeten worden.

Om dit te realiseren wil ik gebruik maken van meerlaagsbuis met bonfix pers systeem.

Door de complexiteit van allerlei soorten aansluitingen mijn vraag of ik de juiste combinatie van spullen heb en/of jullie nog tips hebben.

Mijn idee is om de leiding te splitsen met deze verdeler: verdeler

Om de inkomende koudwaterleiding aan te sluiten denk ik aan deze: verloopring en daar aan vast deze: koppeling. Ik gebruik vervolgens een 16mm meerlagenbuis om deze op de 15mm koper aan te sluiten.

Voor de uitgaande koud/warmwaterleidingen wil ik dan deze gebruiken: euroconus koppeling. Welke koppeling heb ik nodig om de meerlagenbuis direct op de CV aan te sluiten?

Om te persen wil ik bij Boels een deze perstang huren: perstang.

Hieronder nog een foto van de situatie. De blauwe lijn geeft de huidige aansluiting van koud water op de CV weer. Op de plek van het rode kruis wil ik straks de verdelers plaatsen.

Hoor graag jullie mening/tips! (de rommelige PVC aansluitingen ga ik trouwens ook nog aanpakken)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rP2GKrsuhtdyj0FgKYXvDf-c5Ag=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D5G2zBaj2qCD1quZsO0XRUSq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:12

Wuursj

want worst is al bezet

Hier gebruik ik verdelers die er erg op lijken:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yb4ae8E.png
(die leiding met een knikje is een tijdelijke :P)

Maar de mijne hebben 3/4" ingang en 1/2" uitgangen. Scheelt verloopstukjes.

16mm leidingen aan de uitgaande leidingen zit met deze vast aan de verdeler. Bewust knel zodat aanpassingen gemakkelijker gaan. Goedkoop en al best een poosje geheel lekvrij. Getest met 8 bar.

Ik heb het ook wel eens met een pers koppeling 16mm->1/2" inch female gedaan, dat gaat ook als je dat fijner vind. Meer persen maar doordat de leidingen vrij kort op elkaar zitten, is er niet veel plek voor de perstang. Vooraf persen en dan de koppeling met veel beleid er op draaien kan.

Ingaande leiding is bij mij een gewone 20mmx3/4" pers-punststuk. Dat gaat ook met een 16mmx3/4" puntstuk als je leiding daar 16mm is, dan heb je geen verloop nodig. En ook daar is knel met een euroconus 3/4"x16mm mogelijk voor de male-zijde als je dat liever hebt. Scheelt wel het huren van een pers.

[ Voor 32% gewijzigd door Wuursj op 10-09-2024 10:03 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:32
Ik hoop dat je een flink hoge waterdruk hebt die binnenkomt. Je zit met heel veel waterverbruikers op een lange dunne leiding (15mm, zo te zien met flink wat haakse bochten voor extra drukverlies).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da menace
naftebakje schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:08:
Ik hoop dat je een flink hoge waterdruk hebt die binnenkomt. Je zit met heel veel waterverbruikers op een lange dunne leiding (15mm, zo te zien met flink wat haakse bochten voor extra drukverlies).
Ja daar ben ik ook een beetje bang voor. Ik wil daarom de mogelijkheid openhouden om later nog een dikkere meerlagenbuis naar de kruipruimte te trekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• da menace
Voor wie het interesseert, hier nog het eindresultaat. Ik heb gewerkt met Bonfix knelfittingen en dus geen perstang hoeven te gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K8fRGjCLdg-kjYLYRBsACFf_MkM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V8ddi2Eg4nXuclqLKymoV7jd.jpg?f=fotoalbum_large