Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkeulers
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-05 13:12
Beste mede tweakers,
Laat ik mijzelf eerst voorstellen: ik heb een gemiddelde technische kennis, maar ben zeker bereid iets te leren of mijzelf ergens in te verdiepen.
Omschrijving van de situatie:
Ik heb een woning die niet aangesloten is op een gasleiding. Alle energie komt dus uit electra. Ik heb een 3x40A hoofdaansluiting. Een Alpha Innotec water / water warmtepomp ( SWCV 92K3) een daar aan gekoppelde boiler ( WWS 405.2). 2EV’s: een ID.3 en een Polestar 2 en 2 laadpalen (voor elke auto dus 1) van Alfen.
Verder heb ik 20 panelen op het dak liggen van 8400wp totaal, aangeloten op 2 fases, waarom dat niet op 3 fases gedaan is, weet ik ook niet, maar het gaat al 1,5 jaar goed.
Mijn hele huis wordt aangestuurd met Homey pro.
De vraag:
Tot nu toe kan ik via de Homey app allen de ID.3 aansturen mbt laden. Dus die kan ik op zonnestroom laten opladen. Wel kan ik het laden alleen “aan” of “uit” zetten. Ik moet dus in de ID.3 handmatig instellen dat hij maar met 4kw mag laden. Verder kan ik via Eneco smart charging de Polestar op zonnestroom laten laden. Dat werkt niet fantastisch. Eneco probeert obv het lokale weer te voorspellen wanneer het laden met starten en stoppen met hoeveel kw er geladen moet worden. In homewizzard zie ik dat dat verre van nauwkeurig is.

Graag zou ik:
Het water in de boiler willen laten verwarmen als de zonnepanelen stroom opwekken
De autos beide nauwkeurig op zonnestroom laten opladen (het overschot dus)
Wie heeft er goede ideeen of tips?
Ik zou het jammer vinden als ik een batterij moet kopen terwijl ik er al 2 van heb rondrijden… :|

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
De eerste vraag die mij rijst is: heb je die 3x40? nodig of kun je met 3x25 toe.
Scheeld nogal een slok op een borrel aan vaste kosten.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkeulers
Ik zou wel met 3x25 toe kunnen, maar de bouwer wilde dat niet installeren omdat het een grotere woning is (350m2). En de NEN normen dan voorschrijven dat je stopcontacten moet tellen oid. Anyway: bij mij en de buren (iets kleinere woningen) is allemaal voor 3x40A gekozen. Dat zorgt er wel voor dat, hoewel 1 laadpaal geen loadbalancing heeft, er nog nooit iets uitgeklapt is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:12
wkeulers schreef op maandag 9 september 2024 @ 18:58:
Ik zou wel met 3x25 toe kunnen, maar de bouwer wilde dat niet installeren omdat het een grotere woning is (350m2). En de NEN normen dan voorschrijven dat je stopcontacten moet tellen oid. Anyway: bij mij en de buren (iets kleinere woningen) is allemaal voor 3x40A gekozen. Dat zorgt er wel voor dat, hoewel 1 laadpaal geen loadbalancing heeft, er nog nooit iets uitgeklapt is.
Voor 300.- wisselt de netbeheerder de zekeringen om naar 3x25 en scheelt je dat jaarlijks +/- 1200.-

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
wkeulers schreef op maandag 9 september 2024 @ 18:58:
De bouwer is nu klaar, dus nu je eigen verantwoordelijkheid.
Terug naar 3x25 en sneller kun je het niet verdienen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:53
Ik zou de laadpaal vervangen door een slimme laadpaal met twee stekkers die verbonden is met de P1 poort van je slimme meter.

Terug naar 3x25A kan je geld besparen, maar levert mogelijk ook ongemak op als de zon minder schijnt en je beide auto's tegelijkertijd op vol vermogen wil laden.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:22
Je moet dus ook niet 2 autos tegelijk willen laden, daar begint het hele idee al :) .

Voor rest, zorg voor laadpalen die laden als je over hebt, dat is al overgrote deel van je verbruik. Als die klaar zijn je warmtepomp laten draaien.

Rest vd apparatuur is vaak handmatig vullen en dan laten draaien op automatisering (dus wanneer er overschot is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Welke Alfen palen?

Ik vrees dat je toch beter uit zal zijn met bv een Zappi. Die kun je gewoon op de paal instellen om zoveel mogelijk op zonnestroom te laden, set and forget.

En inderdaad kijk serieus naar 3x25A, dat kan je honderden euros per jaar besparen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drsmart
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 04-05 18:17
Idee dat ik je kan meegeven:
Ik heb een magneetschakelaar die met een tijdklok het element van de elektrische boiler aan/uit schakelt. Door in te stellen op een periode in de middag dat doorgaans de (meeste) zon schijnt en door bijtijds het moduleren van de boiler te stoppen, haal ik een percentage eigen gebruik van 60% (PV panelen = 3120 WP). Digitale Schakelklok ABB DW1 + Hager relais ERC 225 kostten mij destijds (2 jaar geleden) ca 130 euro.
Binnenkort krijg ik de HomeWizard thuisaccu en gaat mijn avond+ochtendverbruik mijn eigen gebruik opvoeren naar bijna 90%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexander.hagen
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 21-12-2024
Ik weet niet welke Alfen laadpaal je hebt. Ik heb een Alfen Eve Pro Single en met een softwareupdate kan die ook laden met je overschot aan zonnestroom. In mijn geval heb ik de laadpaal op green mode staan met een percentage van 25%. Dat percentage heb ik zo gekozen dat de gemiddelde stroomprijs bij laden kleiner is dan de terugleverkosten. Het percentage hangt af van wat je auto minimaal aan vermogen nodig heeft om te laden, je stroomtarief en je terugleverkosten.

• wkeulers
alexander.hagen schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:29:
Ik weet niet welke Alfen laadpaal je hebt. Ik heb een Alfen Eve Pro Single en met een softwareupdate kan die ook laden met je overschot aan zonnestroom. In mijn geval heb ik de laadpaal op green mode staan met een percentage van 25%. Dat percentage heb ik zo gekozen dat de gemiddelde stroomprijs bij laden kleiner is dan de terugleverkosten. Het percentage hangt af van wat je auto minimaal aan vermogen nodig heeft om te laden, je stroomtarief en je terugleverkosten.
Hoe heb je die update uitgevoerd? Bij mij wordt de ene paal beheerd door eneco en da andere door ev solutions. Moet ik hen vragen om een update te pushen?

• wkeulers
drsmart schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 13:42:
Idee dat ik je kan meegeven:
Ik heb een magneetschakelaar die met een tijdklok het element van de elektrische boiler aan/uit schakelt. Door in te stellen op een periode in de middag dat doorgaans de (meeste) zon schijnt en door bijtijds het moduleren van de boiler te stoppen, haal ik een percentage eigen gebruik van 60% (PV panelen = 3120 WP). Digitale Schakelklok ABB DW1 + Hager relais ERC 225 kostten mij destijds (2 jaar geleden) ca 130 euro.
Binnenkort krijg ik de HomeWizard thuisaccu en gaat mijn avond+ochtendverbruik mijn eigen gebruik opvoeren naar bijna 90%.
Ik kan in de warmtepomp zelf wel aangeven wanneer hij het water niet mag verwarmen. Ik kan daarmee wel instellen dat hij dat dus niet mag doen als er geen zon is, tussen 19u en 9u oid. Ik zal dat binnenkort eens proberen. Dank.

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-05 09:11
wkeulers schreef op maandag 9 september 2024 @ 17:48:
.... Verder kan ik via Eneco smart charging de Polestar op zonnestroom laten laden. Dat werkt niet fantastisch. Eneco probeert obv het lokale weer te voorspellen wanneer het laden met starten en stoppen met hoeveel kw er geladen moet worden. In homewizzard zie ik dat dat verre van nauwkeurig is.....
Laat me raden. Eneco zet je lader gewoon aan de flexibele epex uurprijzen. Ik weet niet waar je die online kan inzien. Die prijzen worden voor elk uur de volgende dag geschat mbv wind/zon/vraag/aanbod en dan kunnen zij mooi jouw auto laten laden tegen voor hen de goedkoopste uren. Dat jouw panelen dan toevallig een onweersbui treffen interesseert Eneco niets, zij kunnen die stroom spotgoedkoop aan jou leveren terwijl je zelf waarschijnlijk gewoon je vaste tarief betaalt. (ANWB/Frank/Tibber e.d. rekenen die dynamische day-ahead tarieven wel aan hun klanten)

Dit is bv morgen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tns7gAFoEHFOYgjX0GdqtMI-1m4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Do2VS9eeYqyIl8d2dKW53ics.png?f=user_large

Je zal iets moeten meten aan de opbrengst van de panelen en dan zaken zoals die laadpalen en een eventuele boiler inschakelen.

Die 3x 40A een NEN norm lijkt me stug. En als dat al zo zou zijn dan vervalt dat als je de laadpalen limiteert of die WP (zit die met een stekker? dan hoort het niet bij de installatie).

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:46
Je kunt dit doen met Home Assistant. Dat is sowieso een onmisbaar ding in je huis. Maar wat je wilt is wel wat ingewikkelder dan gemiddeld. Je zult elke paar minuten het volgende moeten evalueren:
  • Hoeveel zonne-energie wordt geproduceerd
  • Hoeveel wordt daarvan al lokaal gebruikt (voor het laden van je auto bijvoorbeeld)
Verder moet je natuurlijk het vermogen van je boiler weten. Als het verbruik in huis plus het vermogen van je boiler lager is dan de productie, dan kun je de boiler aanzetten. Maar als het totaalverbruik (boiler + rest) hoger wordt dan de productie, dan wil je de boiler dus weer uitzetten.

Maar eigenlijk is dat een heel rudimentaire manier. In een ideaal geval zou je de boiler kunnen regelen, bijvoorbeeld "ga verwarmen met 500 watt". Dan kun je het nog preciezer doen. En je moet natuurlijk wel randvoorwaarden stellen, want je wilt niet dat je niet kan douchen omdat je overdag het water niet genoeg hebt verwarmd omdat je bijvoorbeeld beide auto's aan het opladen was en je ook nog een wasje hebt gedraaid.

Europa mag zich graag met van alles bemoeien, nu is er eindelijk iets waarmee ze het verschil kunnen maken. Als alle fabrikanten van connected apparaten nu eens verplicht worden om een vrij toegankelijke, lokale API in te bouwen waarmee het energieverbruik van het apparaat kan worden opgevraagd en bestuurd (het liefst volgens een (nog te ontwikkelen) standaard), dan kun je eindelijk eens interessante dingen gaan doen. Bijvoorbeeld "Laat de wasmachine starten met verwarmen als de zon voldoende schijnt, maar zorg er wel voor dat de was uiterlijk om 17:00 klaar is". Of "Pauzeer het opladen van de auto als de vaatwasser draait". Waarbij je dan een prioriteit aan elk apparaat in huis kan geven.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:22
Op zich is netto verbruik cq overschot vrij makkelijk te meten met de p1 meter. Doe kan toch gewoon groot deel van de aansturing doen?
Heb je je laadpalen verbonden aan de p1 meter? Dan kunnen die op loadbalancing gezet worden.

Dit is niet een heel speciale functie, ik denk dat meeste laadpalen dit tegenwoordig aanbieden.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:30

Croga

The Unreasonable Man

PhilipsFan schreef op donderdag 19 september 2024 @ 02:04:
Je kunt dit doen met Home Assistant. Dat is sowieso een onmisbaar ding in je huis. Maar wat je wilt is wel wat ingewikkelder dan gemiddeld. Je zult elke paar minuten het volgende moeten evalueren:
Zo ingewikkeld is het toch allemaal niet?

Je leest de P1 meter uit. Hier komt uit of er overschot is of niet.
Is er overschot? Dan zet je het eerste apparaat in het prioriteiten rijtje aan.
Is er nogsteeds overschot? Zet de volgende aan.
Enzovoorts totdat alle apparaten aan staan.

Als de boiler warm genoeg is zal hij vanzelf minder stroom trekken en is er dus weer overschot.
Als de auto vol is dan zal hij stoppen met laden en is er dus weer overschot.

Je kunt het heel ingewikkeld maken maar hier geldt, zoals altijd, de 80-20 regel. De insppanning om naar 80% te komen is vele malen kleiner dan om een paar procent beter te worden. De inspanning om het beter te maken dan wat ik hier boven beschrijf is het over het algemeen simpelweg niet waard (tenzij je het natuurlijk leuk vindt om te spelen met dit soort dingen. De fun factor overstijgt enig economisch voordeel :-D )

Voor @wkeulers: Zoals anderen al aanraden: Zorg dat je een laadpaal krijgt die eenvoudiger aan te sturen is. Ik verwacht dat dat je hier het meeste op gaat leveren. Als alles via Homey aan te sturen is dan heb je bovenstaande scenario zo met een paar flows in elkaar geklikt.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:56
@wkeulers als de app van de auto de laadstroom kan instellen, kan je het ook via de api van dat platform aansturen i.p.v. via de laadpaal

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drsmart
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 04-05 18:17
Natuurlijk zou je niets liever willen, dan dat alles aanschakelt zodra en zolang er zon is. Daar zit de makke: er is niet altijd zon en als die er is dan zijn er soms ook wolken die voorbij drijven en dan zie je je opbrengst in rap tempo dalen.
Oké, ik gebruik nog geen e.v. en ik hoef ook niet te verwarmen want dat doen wij hier met stadsverwarming.
Mijn grootste zorg ligt dus bij dagelijks warm douchewater maken, koken, wasmachine voeden, verlichten en allerlei apparaten voeden c.q. opladen. Mijn magneetschakelaar staat op een vast tijdstip ingesteld (wijzig ik in najaar en voorjaar); boiler heeft met 1500 watt ongeveer 4 uur nodig om 120 liter optimaal te verwarmen (ingesteld op ca. 70*Celsius). Na 20:00 uur gaat de boiler uit waardoor veel energie a.g.v. voortdurend moduleren (i.v.m. stilstandsverlies) wordt bespaard. Tot nu toe hebben we elke ochtend nog voldoende warm water gehad voor comfortabele douches, dus dat stilstandsverlies valt reuze mee...
Tijdens opwarmen van de boiler is regelmatig sprake van overproductie; die gaat de HomeWizard thuisaccu straks netjes voor mij opsparen (tot 2,7 kW) en dan is er tot de volgende dag rond de middag nog stroom beschikbaar bij het weer opstarten van de boiler. En in de wintermaanden kopen we gewoon weer stroom...
Ik heb destijds bewust niet gekozen voor over-dimensionering omdat er bij ons in huis nog niet voor elektrisch rijden was gekozen. Dat maakt het voor mij natuurlijk een stuk gemakkelijker dan voor degenen hier in dit blog die een of meer e.v.'s en laadpalen in hun huishouden hebben opgenomen.
Lijkt me een hele opgave om al die opgewekte stroom bij 8000 Wp en meer op de juiste tijd en zo optimaal mogelijk weg te stoppen. In een volgend leven ga ik ook accu's met gegarandeerde winst met dynamische contracten verkopen, of gratis elektriciteit produceren uit mestoverschotten (en los ik al jullie problemen op...) O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexander.hagen
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 21-12-2024
wkeulers schreef op woensdag 18 september 2024 @ 23:19:
[...]

Hoe heb je die update uitgevoerd? Bij mij wordt de ene paal beheerd door eneco en da andere door ev solutions. Moet ik hen vragen om een update te pushen?
Mijn laadpaal is ook van Eneco. Het contact met de backoffice is traag en instellingen die ze zeggen uitgevoerd te hebben blijken dat bij controle niet te zijn.

Ik heb de 8-aderige UTP kabel van de laadpaal gebruikt om met 2 aders de P1 aan te sluiten en met 4 aders een 100 Mb netwerk aansluiting die verbonden is met mijn router. Op de leaflet die met mijn laadpaal meekwam staat het Owner wachtwoord en daarmee kan ik via de MyEve app op mijn iPhone inloggen op de laadpaal. Ben je eenmaal ingelogd staat daar de optie om de firmware te upgraden. Lees even de diverse topics op dit onderwerp door. Soms moet je een bepaalde volgorde aanhouden.

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 06-05 15:14

Jan2023

KISS

@wkeulers

Als je toch al met homewizard werkt , ze verkopen ook slimme stekkers die je kan laten schakelen als je pv overschot hebt .
Wellicht heb je er een toepassing voor , bedenk het maar.
😉

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• wkeulers
jnr24 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 00:06:
[...]

Laat me raden. Eneco zet je lader gewoon aan de flexibele epex uurprijzen. Ik weet niet waar je die online kan inzien. Die prijzen worden voor elk uur de volgende dag geschat mbv wind/zon/vraag/aanbod en dan kunnen zij mooi jouw auto laten laden tegen voor hen de goedkoopste uren. Dat jouw panelen dan toevallig een onweersbui treffen interesseert Eneco niets, zij kunnen die stroom spotgoedkoop aan jou leveren terwijl je zelf waarschijnlijk gewoon je vaste tarief betaalt. (ANWB/Frank/Tibber e.d. rekenen die dynamische day-ahead tarieven wel aan hun klanten)

Dit is bv morgen:
[Afbeelding]

Je zal iets moeten meten aan de opbrengst van de panelen en dan zaken zoals die laadpalen en een eventuele boiler inschakelen.

Die 3x 40A een NEN norm lijkt me stug. En als dat al zo zou zijn dan vervalt dat als je de laadpalen limiteert of die WP (zit die met een stekker? dan hoort het niet bij de installatie).
De warmtepomp zit op een krachtstroom groep, dus op alle 3 de fases. Het huis is 350m2, dus vandaar een behoorlijke warmtepomp en een groter dan gemiddelde installatie (aantal stopcontacten, lampen etc).
Ik zal uit homey eens een laadsessie plaatsen. Het lijkt niet of Eneco alleen de goedkope stoom dumpt bij mij: het vermogen wijzigt elke paar minuten namelijk.

• wkeulers
99ruud99 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 05:36:
Op zich is netto verbruik cq overschot vrij makkelijk te meten met de p1 meter. Doe kan toch gewoon groot deel van de aansturing doen?
Heb je je laadpalen verbonden aan de p1 meter? Dan kunnen die op loadbalancing gezet worden.

Dit is niet een heel speciale functie, ik denk dat meeste laadpalen dit tegenwoordig aanbieden.
1 laadpaal heeft loadbalancing, de andere niet. Dat komt omdat eneco geen smart charging netwerk certificaat wil installeren op een huis-aansluiting… dus daarom moest de 2e laadpaal door een ander bedrijf geinstalleerd worden. Ik weet dat het debiel is, maar eneco is zo flexibel als een lode deur…
Overschot is idd gemakkelijk te meten. Ik kan alleen de laadpalen niet via Homey aansturen jammer genoeg. Homey weet dus wel wanneer er geladen moet worden, maar kan het nog niet aan zetten via de paal. De id.3 zelf is wel aan te zetten, maar dat is aan of uit. Dus niet “laadt met 7kw” en 3 min later “ laadt met 5kw”.

• wkeulers
alexander.hagen schreef op donderdag 19 september 2024 @ 19:22:
[...]

Mijn laadpaal is ook van Eneco. Het contact met de backoffice is traag en instellingen die ze zeggen uitgevoerd te hebben blijken dat bij controle niet te zijn.

Ik heb de 8-aderige UTP kabel van de laadpaal gebruikt om met 2 aders de P1 aan te sluiten en met 4 aders een 100 Mb netwerk aansluiting die verbonden is met mijn router. Op de leaflet die met mijn laadpaal meekwam staat het Owner wachtwoord en daarmee kan ik via de MyEve app op mijn iPhone inloggen op de laadpaal. Ben je eenmaal ingelogd staat daar de optie om de firmware te upgraden. Lees even de diverse topics op dit onderwerp door. Soms moet je een bepaalde volgorde aanhouden.
Thanks! Dat helpt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTSS
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 23:00
wkeulers schreef op maandag 9 september 2024 @ 17:48:

Graag zou ik:
De autos beide nauwkeurig op zonnestroom laten opladen (het overschot dus)
Wie heeft er goede ideeen of tips?
YouTube: Guide: Met zonnepanelen en de Homey je auto opladen -
Ik heb vorig weekend dit filmpje bekeken en getest, wellicht heb jij daar ook wat aan?
Pagina: 1