[BL X1C] Nu al 2x extruder-problemen met Real nylon (PA)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verder zéér tevreden Bambulab X1C hier :w

Maar tijdje terug naast wat andere filamenten die ik wel gebruikt heb, bestelde ik ook eens een half kilootje nylon (PA) van 123-3D van het merk "Real", want tja, altijd goed om opties te hebben, toch? :P (Verder ook aardig wat merk-opties bij 123-3D, maar merendeel vrij prijzig en ik wilde slechts een rolletje om mee te testen..)

Vandaag dacht ik: laat ik eens een Benchy van nylon maken! Die had ik nog niet..

Helaas pindakaas: tot 2x toe komt het filament muurvast in de extruder te zitten! Foto's van de 2e jam:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vtyNYbi7LYlU6n0by5VIYCCGD8k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ICbQa1NMj2XUJZOCxW0L0E2V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QPPEge8JXQC80xf9dTwD7U-XRlk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l8UYcjvbueFk9J1supHKiX4g.jpg?f=fotoalbum_large

Ziet er niet fraai uit! Extruder zit ondersteboven, dus het filament kwam van onderen en ging naar boven de hotend in. Alleen vind ik het dan wel weer wat vaag dat het merendeel van de "goop" rondom de "ingang" zit? Alsof de extruder tegen de normale richting in heeft gedraaid? :?

Het lijkt verder geen clog te zijn, want ik kan, nadat ik de extruder heb ontdaan van nylon, probleemloos wat PLA er doorheen krijgen.. Maar meer een extruder-probleem..

Iemand ervaringen met Real PA "low warp" i.c.m. een X1C of vergelijkbare printer? Of wél goede ervaringen met andere nylonmerken i.c.m. een X1C?

Thanks alvast!

edit:
Heb even een strip van tig cm in m'n voorraad-box met silicagel-korrels gelegd. Lees namelijk dat nylon zacht wordt als het vochtig is en ondanks dat het filament rechtstreeks uit de verpakking kwam, wil dat nog niet zeggen dat 't ook daadwerkelijk droog was.
Als dit test-stukje mooi hard wordt door het te drogen, moet ik de complete rol maar even in de filament-droger mikken en het nogmaals proberen.

[ Voor 9% gewijzigd door Osiris op 09-09-2024 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik betwijfel of drogen door gewoon naast wat silica te leggen voldoende helpt. Als het vocht er in zit is het niet dat het op magische wijze vanzelf het silica in gaat zeg maar. Je controleert met de silica wel de luchtvochtigheid van de lucht waar je je filament in bewaart.
Dan kun je beter een stukje in de oven leggen op 50-60 graden, of in de filament droger inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
_ferry_ schreef op maandag 9 september 2024 @ 19:57:
Ik betwijfel of drogen door gewoon naast wat silica te leggen voldoende helpt. Als het vocht er in zit is het niet dat het op magische wijze vanzelf het silica in gaat zeg maar. Je controleert met de silica wel de luchtvochtigheid van de lucht waar je je filament in bewaart.
Niet magisch, maar wel door diffusie. De lucht boven de silicagel zal kurkdroog zijn. Langzaam maar zeker zal vervolgens het vocht uit het filament gaan. Als in, als eerste aan het oppervlak, maar vervolgens zal er een gradiënt naar binnen ontstaan en zal het langzamerhand droger en droger worden, totdat er een nieuw evenwicht is ontstaan tussen vochtgehalte silicagel, vochtgehalte lucht en vochtgehalte PA. En als we aannemen dat de silicagel in grote overmaat aanwezig is (bijna een kg vs. klein stukke 1,75 mm filament), dan zal de silica wel flink wat vocht kunnen adsorberen vanuit het filament :) Enige wat 't nodig heeft is tijd.
_ferry_ schreef op maandag 9 september 2024 @ 19:57:
Dan kun je beter een stukje in de oven leggen op 50-60 graden, of in de filament droger inderdaad.
Kan altijd nog.

Maar dan nog weet ik niet of vochtig filament dit probleem heeft veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Tijd inderdaad, en uiteindelijk zal er een balans ontstaan, maar die zal hoger liggen qua luchtvochtigheid dan bij de verwarmde lucht in de droger/oven. Dus dan vraag ik mij af, waarom zou je een trage en minder goed werkende methode verkiezen boven de betrouwbare? Al helemaal als je al een droger hebt staan. Stop die rol er een nachtje in na een nieuwe print weet je of het effect heeft gehad. En daarna bewaren in een vacuüm zak.

Niet voor niets dat bijvoorbeeld Bambu Lab "dry out before use" bij hun nylon zet, en dat voor 8-12 uur bij 80 graden in de oven, of 12 uur op het bed van je printer bij 100 graden. Het kan per merk verschillen, maar de kans is dus groot dat het gewoon ondermaats presteert zonder te drogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
_ferry_ schreef op maandag 9 september 2024 @ 20:58:
Tijd inderdaad, en uiteindelijk zal er een balans ontstaan, maar die zal hoger liggen qua luchtvochtigheid dan bij de verwarmde lucht in de droger/oven. Dus dan vraag ik mij af, waarom zou je een trage en minder goed werkende methode verkiezen boven de betrouwbare? Al helemaal als je al een droger hebt staan. Stop die rol er een nachtje in na een nieuwe print weet je of het effect heeft gehad. En daarna bewaren in een vacuüm zak.
Omdat ik nog helemaal niet weet of mijn problemen ontstaan zijn door vochtig filament? :? En ik die bak toch heb staan en een paar tig cm uit m'n PTFE-tube heb getrokken. Dus dat in die silicabox flikkeren is veel makkelijker dan een nacht een energie-verbruikend en warmte genererend apparaat aan te hebben staan.. Daarom.

(En bewaren sowieso in een vacuüm-zak met ontvochtiger uiteraard idd.)
_ferry_ schreef op maandag 9 september 2024 @ 20:58:
Niet voor niets dat bijvoorbeeld Bambu Lab "dry out before use" bij hun nylon zet, en dat voor 8-12 uur bij 80 graden in de oven, of 12 uur op het bed van je printer bij 100 graden. Het kan per merk verschillen, maar de kans is dus groot dat het gewoon ondermaats presteert zonder te drogen.
Ja, dat is dus één van de opties die ik overweeg. Maar ik ben er helemaal niet zeker van dat vocht het probleem daadwerkelijk is.

Ik vind de manier waarop het filament vastgelopen is in de extruder namelijk best vreemd. Alsof het gesmolten is, maar dan aan de ándere kant van de extruder dan waar de hotend zit? :?

Vandaar dat ik dit topic heb geopend met de vraag of mensen dit herkennen of ervaringen hier mee hebben, inc. andere merken filament. Of dat het wellicht inderdaad een vochtprobleem is. Of niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Osiris op 09-09-2024 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Hm, sinds vanmiddag in de box met silicagel en ik merk nu al dat het nylon een stuk stugger is dan wat het van de rol was.. Denk dus dat het filament sowieso vanuit de fabriek niet voldoende droog was. Maar of 't m'n extruder-jams ook gaat oplossen? :? Only one way to find out. Tijd om een rol een nachtje in de droger te leggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mard0
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:48
Dit komt doordat nylon flexibeler is dan een PLA of ABS. Als er ergens ruimte is in de extruder voor het filament om heen te gaan, anders dan richting de hotend, dan zal het de weg van de minste weerstand nemen. Dit probleem is nog erger wanneer je nog flexibelere filamenten gebruikt zoals TPU. Eenmal vast in de extruder zal het vervormen en smelten wanneer de extruder het alsnog door probeert te drukken.

Dat het lijk alsof je filament de verkeerde kant op heeft gedraaid komt waarschijnlijk door retraction. Vele korte retractions (en vooral de de-retractions daarna) stellen een extruder goed op de proef.

De oplossing is simpel: minder snel printen. Ik doe dit altijd door de volumetric flow rate in de slicer naar beneden te zetten. Zo print ik 80a TPU (een heel stuk flexibeler dan nylon) in combinatie met een sherpa mini extruder op 3mm/s^3.

Mocht dit niet helpen dan zou je de snelheid en lengte van de retractions naar beneden kunnen bijstellen ten koste van meer stringing. Maar het is lang geleden dat ik dat heb moeten doen: moderne direct drive extruders zijn een stuk beter geworden dan wat er op een ender 3 zit.

HandsomePotato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
mard0 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:22:
Dit komt doordat nylon flexibeler is dan een PLA of ABS. Als er ergens ruimte is in de extruder voor het filament om heen te gaan, anders dan richting de hotend, dan zal het de weg van de minste weerstand nemen. Dit probleem is nog erger wanneer je nog flexibelere filamenten gebruikt zoals TPU. Eenmal vast in de extruder zal het vervormen en smelten wanneer de extruder het alsnog door probeert te drukken.
Maar TPU (95A) werkt dan weer zonder problemen? :? Nu is 95A ook wel vrij stevig natuurlijk..
Dat het lijk alsof je filament de verkeerde kant op heeft gedraaid komt waarschijnlijk door retraction. Vele korte retractions (en vooral de de-retractions daarna) stellen een extruder goed op de proef.
Volgens mij zit 't al vast voordat de X1C met z'n extrusion-calibratie begint.. :(
De oplossing is simpel: minder snel printen. Ik doe dit altijd door de volumetric flow rate in de slicer naar beneden te zetten. Zo print ik 80a TPU (een heel stuk flexibeler dan nylon) in combinatie met een sherpa mini extruder op 3mm/s^3.
Dat zou ik nog eens kunnen proberen aan te passen inderdaad. "Generic PA" staat nu gewoon op 12 mm3/s, zelfde als PLA. Vergeleken met "Generic TPU" van 3,2 mm3/s :o

De Bambulab PA-filamenten met carbon fiber erin (Bambulab heeft geen "los" PA) zitten op 8 mm3/s en de variant met glass fiber op 10,5 mm3/s.
Mocht dit niet helpen dan zou je de snelheid en lengte van de retractions naar beneden kunnen bijstellen ten koste van meer stringing. Maar het is lang geleden dat ik dat heb moeten doen: moderne direct drive extruders zijn een stuk beter geworden dan wat er op een ender 3 zit.
Dit kan altijd nog, maar nu denk ik nog niet aan de orde: zo ver komt 'ie niet eens. 't Zit al vast voordat 'ie iets op het printbed heeft gekregen.

Maar hij moet nog een uurtje of 3 volmaken in z'n Polydryer (18 uur in totaal volgens de gebruiksaanwijzing :o) en dan kan ik 't nog eens proberen. En wellicht voor de 3e keer de extruder eraf schroeven.. Je wordt er wel handig in. Voordat ik 't weer probeer ga ik wél eventjes de gear removal tool printen nu 'ie nog werkt, want dat is toch nog verrekte lastig als de extruder compleet vast zit met nylon :X Als in: hameren enzo..

Oh en pro-tip: laat niet een van je silica-gel-boxjes uit de AMS op de grond flikkeren.. Dan zit de hele kamer eronder :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
18 uur in de PolyDryer op maximale stand en dit keer maar even in de AMS gegooid met verse silicagel erin.

Op z'n minst komt er nu nylon uit de hotend, maar het knettert alsnog als een malle :X Over 51 minuten zien we hoe lelijk Benchy is geworden _O-

Maargoed.. Blijkbaar levert Real dus vanuit de fabriek kletsnat nylon óf de verpakking waar het ingekomen was (gewoon standaard doorzichtig LDPE ofzo) is dermate "lek" voor H2O dat gedurende de opslag bij Real en/of 123-3D het filament nat geworden is.. "Betere" merken leveren PA v.z.i.w. ook in van dat grijze, extra-vocht-werend, plastic.

En vochtig filament vindt de X1C-extruder blijkbaar dermate niet-grappig dat 'ie d'r op vastloop..

[ Voor 6% gewijzigd door Osiris op 10-09-2024 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
OK, na 18 uur op max. in de PolyDryer en zó "droog" is het nylon geworden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3zSl1HVlBD4GHu8DdpUZRbZIVds=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qMcomkSNwr3UpZ3xiJkqYwMn.jpg?f=fotoalbum_large

:')

Dus die spool mag nog wel een keertje in de droger met verse, droge silica gel-korrels :X

Maar hey, at least loopt 'ie niet meer vast in de extruder en daar ging dit topic over :+

[ Voor 7% gewijzigd door Osiris op 10-09-2024 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Nylon moet worden gedroogd op 70°C en moeten direct uit de droogdoos worden geprint, anders zal het vocht opzuigen tijdens de print.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Een AMS zal toch ook wel geschikt zijn dunkt me?

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Osiris schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 23:43:
Een AMS zal toch ook wel geschikt zijn dunkt me?
Misschien voor tijdens het printen na het drogen, mits luchtdicht gemaakt, maar niet voor het drogen.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Oef, benchy heeft een sneeuwstorm doorstaan :+

Voor mijn beeldvorming, heeft de polydryer ook een kleine opening waar de vochtige lucht weg kan? Ik had zelf een filament dryer van Amazon, die deed wel intern circuleren, maar het vocht wat verdampt kan dan nergens heen. Best een soort design flaw. Heb ik opgelost door een openingetje te maken.

• Osiris
  • Niet online
ocf81 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:50:
[...]

Misschien voor tijdens het printen na het drogen, mits luchtdicht gemaakt, maar niet voor het drogen.
Uiteraard. Maar je zei zo specifiek "direct uit de droogdoos worden geprint".
_ferry_ schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:05:
Oef, benchy heeft een sneeuwstorm doorstaan :+
Hij's fraai hè? :+ Nog nooit een slechte Benchy gehad en dan dit gedrocht _O-
_ferry_ schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:05:
Voor mijn beeldvorming, heeft de polydryer ook een kleine opening waar de vochtige lucht weg kan? Ik had zelf een filament dryer van Amazon, die deed wel intern circuleren, maar het vocht wat verdampt kan dan nergens heen. Best een soort design flaw. Heb ik opgelost door een openingetje te maken.
Ja, hij heeft aan (volgens mij beide) de zijkant enkele kleine gaatjes.

Maar dan nog.. Het is niet zo dat hij zelf actief kleine beetjes vochtige lucht vervangt door verse lucht.. Het moet er maar zelf uit-diffunderen door die kleine gaatjes, dus dat zal heel langzaam gaan. Het is volgens mij niet zo dat hij de "vochtige" lucht door de gaatjes aan de ene kant verwijderd en aan de andere kant "verse" lucht inzuigt.

Al met al vind ik die PolyDryer wel een echt bijzonder simpel concept: een ventillator voor recirculatie, een verwarmings-element met 3 standen en een timer. En dan wat gaatjes in de basis..

Het merendeel van het drogen zal denk ik alsnog puur komen door het opwarmen van het filament en het opwarmen van de lucht, waardoor dat een hogere water-capaciteit heeft.

Ik heb ChatGPT eens gevraagd (waar ik wel zo m'n twijfels bij heb) en die gaf aan dat komende van volledig gesatureerd nylon na 1 sessie je inderdaad nog steeds te vochtig filament over houdt, omdat er een evenwicht zal ontstaan tussen filament, warme lucht en silica (de gaatjes in de droger even negerende). Pas na een 2e sessie met verse silica zal het filament droog genoeg zijn.

[ Voor 76% gewijzigd door Osiris op 11-09-2024 11:25 ]

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Osiris schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:17:
[...]

Uiteraard. Maar je zei zo specifiek "direct uit de droogdoos worden geprint".
Ja, dat is het advies. De lucht in de AMS moet dus ook even droog zijn als in de droogdoos, anders ga je er wel wat van merken. Maar in theorie kan dat.

© ocf81 1981-infinity

• Osiris
  • Niet online
ocf81 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:42:
[...]

Ja, dat is het advies. De lucht in de AMS moet dus ook even droog zijn als in de droogdoos, anders ga je er wel wat van merken. Maar in theorie kan dat.
Zodra je de lucht in de droogbox weer laat afkoelen tot kamertemperatuur, zal de relatieve luchtvochtigheid ook weer toenemen. (Volgens ChatGPT zelfs tot 100 % RH met condensatie tot gevolg, maar volgens mij kloppen zijn berekeningen voor geen meter :+) En de AMS zit gedroogde lucht d.m.v. silica-gel-korrels (3 extra boxes aan de voorkant uiteraard).

Even de (mijns inziens marginaal bijdragende) gaatjes in de droger daargelaten, moet je dus nooit je puur-door-hitte gedroogde filament ín de droogbox laten zitten, want zodra de hete lucht, die al het vocht langzaamaan opgenomen heeft, weer afkoelt, zal al dat vocht weer in je filament diffunderen.

Dan gooi ik 't liever snel in een kurkdroge omgeving die AMS heet ;) Óf je moet een lekker voorgedroogde (silica) droogbox klaar hebben staan.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Osiris schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:56:
[...]

Zodra je de lucht in de droogbox weer laat afkoelen tot kamertemperatuur, zal de relatieve luchtvochtigheid ook weer toenemen. (Volgens ChatGPT zelfs tot 100 % RH met condensatie tot gevolg, maar volgens mij kloppen zijn berekeningen voor geen meter :+) En de AMS zit gedroogde lucht d.m.v. silica-gel-korrels (3 extra boxes aan de voorkant uiteraard).

Even de (mijns inziens marginaal bijdragende) gaatjes in de droger daargelaten, moet je dus nooit je puur-door-hitte gedroogde filament ín de droogbox laten zitten, want zodra de hete lucht, die al het vocht langzaamaan opgenomen heeft, weer afkoelt, zal al dat vocht weer in je filament diffunderen.

Dan gooi ik 't liever snel in een kurkdroge omgeving die AMS heet ;) Óf je moet een lekker voorgedroogde (silica) droogbox klaar hebben staan.
Vandaar dus het advies om vanuit de droogdoos te printen, met de temperatuur op 70°C. Als jij de luchtvochtigheid lager kan krijgen in je AMS, bijvoorbeeld door middel van elektronische middelen, dan kan je dat doen. Maar het advies is algemeen om gewoon vanuit je droogdoos te printen. (bijvoorbeeld een afgetapte Sunlu S2)

© ocf81 1981-infinity

• Osiris
  • Niet online
ocf81 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:05:
[...]

Vandaar dus het advies om vanuit de droogdoos te printen, met de temperatuur op 70°C.
Euh, dus de droger 18 uur aan laten staan om daarna pas, met de droger aan, vanuit de droger te printen? Dat klinkt wel erg omslachtig.
Als jij de luchtvochtigheid lager kan krijgen in je AMS, bijvoorbeeld door middel van elektronische middelen, dan kan je dat doen.
Heb je die video ook bekeken? Ik toevallig wel recentelijk. Dat was een leuk experiment van Stefan met gratis van de fabrikant gekregen elementen, maar zoals hij zelf ook al concludeert aan het einde: waarschijnlijk niet haalbaar voor productie én we weten helemaal niet hoe een overschot van O2 binnen in de AMS het filament en/of de AMS beïnvloed.

Ik heb liever haalbare tips dan dit soort, welliswaar interessante, experimenten. ;) Besides, vergeleken met verse, droge silica is het verschil helemaal niet zo groot te noemen.
Maar het advies is algemeen om gewoon vanuit je droogdoos te printen. (bijvoorbeeld een afgetapte Sunlu S2)
Ik heb al een PolyDryer staan, wat je had kunnen weten als je de thread had gelezen, die het ook mogelijk maakt om vanuit de box te printen. Dus waarom suggereer je een Sunlu S2?

Overigens geeft bijv. https://forum.bambulab.co...s-keep-filament-dry/27480 aan dat er ook genoeg ervaring is met printen van nylon vanuit de AMS zelf. Mits uitgerust met silica-gel-upgrades natuurlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Osiris op 11-09-2024 13:24 ]

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Osiris schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:10:
[...]

Euh, dus de droger 18 uur aan laten staan om daarna pas, met de droger aan, vanuit de droger te printen? Dat klinkt wel erg omslachtig.

[...]
Que? Dat is gewoon standaard praktijk voor alle hygroscopische filamenten. Als je dat omslachtig vindt moet je wegblijven van PA.
Heb je die video ook bekeken? Ik toevallig wel recentelijk. Dat was een leuk experiment van Stefan met gratis van de fabrikant gekregen elementen, maar zoals hij zelf ook al concludeert aan het einde: waarschijnlijk niet haalbaar voor productie én we weten helemaal niet hoe een overschot van O2 binnen in de AMS het filament en/of de AMS beïnvloed.

Ik heb liever haalbare tips dan dit soort, welliswaar interessante, experimenten. ;) Besides, vergeleken met verse, droge silica is het verschil helemaal niet zo groot te noemen.
Toen deze uitkwam. En ja, het is inderdaad een duur grapje, maar het kan dus wel. En deze techniek kan dus verder drogen dan de silicakorrels, als je het de tijd geeft.

[...]

Ik heb al een PolyDryer staan, wat je had kunnen weten als je de thread had gelezen, die het ook mogelijk maakt om vanuit de box te printen. Dus waarom suggereer je een Sunlu S2?
daar had ik dan even overheen gelezen. Excuses. Het ging mij erom dat je een droger gebruikt die de 70°C kan aantikken.

© ocf81 1981-infinity

• Osiris
  • Niet online
ocf81 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:27:
[...]

Que? Dat is gewoon standaard praktijk voor alle hygroscopische filamenten. Als je dat omslachtig vindt moet je wegblijven van PA.
Nou ja, ik lees dus ook wel goede ervaringen met printen vanuit de AMS, mits voldoende droog. Maar wellicht gaat het inderdaad alleen lukken met een strak gedroogde spool vanuit een lekker opgewarmde droogbox. Ik zal eens kijken hoe m'n Benchy eruit ziet nadat ik hem nu voor een 2e keer 18 uur in de droger heb zitten en nadat ik de spool een tijdje in de AMS heb zitten.
[...]

Toen deze uitkwam. En ja, het is inderdaad een duur grapje, maar het kan dus wel. En deze techniek kan dus verder drogen dan de silicakorrels, als je het de tijd geeft.
Het design van Stefan heeft ook wel wat nadelen, zoals dat je amper tot niet de rechter positie kunt gebruiken doordat zijn design om de één of andere reden flink naar binnen steekt. En recirculatie mist zoals Stefan zelf ook al aangaf. Maar het idee is leuk inderdaad.
[...]

daar had ik dan even overheen gelezen. Excuses. Het ging mij erom dat je een droger gebruikt die de 70°C kan aantikken.
Op maximum stand wordt de PolyDryer inderdaad ~70 °C.

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:52

TTLCrazy

Listen to Frankie

PA is inderdaad een lastig materiaal om te printen. Maar zo erg als mensen het hier voorstellen is het nu ook weer niet. Ik print zelf vanuit de droogbox op 65 graden en dat gaat prima. Maar in het verleden na het drogen los aan de zijkant van de printer ging ook goed. Ik heb niet meegemaakt dat hij tijdens het printer de print sterk verslechterde in ieder geval.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Pagina: 1