Verder zéér tevreden Bambulab X1C hier 
Maar tijdje terug naast wat andere filamenten die ik wel gebruikt heb, bestelde ik ook eens een half kilootje nylon (PA) van 123-3D van het merk "Real", want tja, altijd goed om opties te hebben, toch?
(Verder ook aardig wat merk-opties bij 123-3D, maar merendeel vrij prijzig en ik wilde slechts een rolletje om mee te testen..)
Vandaag dacht ik: laat ik eens een Benchy van nylon maken! Die had ik nog niet..
Helaas pindakaas: tot 2x toe komt het filament muurvast in de extruder te zitten! Foto's van de 2e jam:
:strip_exif()/f/image/ICbQa1NMj2XUJZOCxW0L0E2V.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/l8UYcjvbueFk9J1supHKiX4g.jpg?f=fotoalbum_large)
Ziet er niet fraai uit! Extruder zit ondersteboven, dus het filament kwam van onderen en ging naar boven de hotend in. Alleen vind ik het dan wel weer wat vaag dat het merendeel van de "goop" rondom de "ingang" zit? Alsof de extruder tegen de normale richting in heeft gedraaid?
Het lijkt verder geen clog te zijn, want ik kan, nadat ik de extruder heb ontdaan van nylon, probleemloos wat PLA er doorheen krijgen.. Maar meer een extruder-probleem..
Iemand ervaringen met Real PA "low warp" i.c.m. een X1C of vergelijkbare printer? Of wél goede ervaringen met andere nylonmerken i.c.m. een X1C?
Thanks alvast!
Als dit test-stukje mooi hard wordt door het te drogen, moet ik de complete rol maar even in de filament-droger mikken en het nogmaals proberen.

Maar tijdje terug naast wat andere filamenten die ik wel gebruikt heb, bestelde ik ook eens een half kilootje nylon (PA) van 123-3D van het merk "Real", want tja, altijd goed om opties te hebben, toch?
Vandaag dacht ik: laat ik eens een Benchy van nylon maken! Die had ik nog niet..
Helaas pindakaas: tot 2x toe komt het filament muurvast in de extruder te zitten! Foto's van de 2e jam:
:strip_exif()/f/image/ICbQa1NMj2XUJZOCxW0L0E2V.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/l8UYcjvbueFk9J1supHKiX4g.jpg?f=fotoalbum_large)
Ziet er niet fraai uit! Extruder zit ondersteboven, dus het filament kwam van onderen en ging naar boven de hotend in. Alleen vind ik het dan wel weer wat vaag dat het merendeel van de "goop" rondom de "ingang" zit? Alsof de extruder tegen de normale richting in heeft gedraaid?
Het lijkt verder geen clog te zijn, want ik kan, nadat ik de extruder heb ontdaan van nylon, probleemloos wat PLA er doorheen krijgen.. Maar meer een extruder-probleem..
Iemand ervaringen met Real PA "low warp" i.c.m. een X1C of vergelijkbare printer? Of wél goede ervaringen met andere nylonmerken i.c.m. een X1C?
Thanks alvast!
edit:
Heb even een strip van tig cm in m'n voorraad-box met silicagel-korrels gelegd. Lees namelijk dat nylon zacht wordt als het vochtig is en ondanks dat het filament rechtstreeks uit de verpakking kwam, wil dat nog niet zeggen dat 't ook daadwerkelijk droog was.Als dit test-stukje mooi hard wordt door het te drogen, moet ik de complete rol maar even in de filament-droger mikken en het nogmaals proberen.
[ Voor 9% gewijzigd door Osiris op 09-09-2024 18:21 ]