Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (JVR1988)
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23-06 11:42
Goedemiddag.

Ik heb een pc samengesteld 5 maandjes geleden. Maar wil graag mijn ram geheugen uitbreiden. Na 4x 16GB Ram. Nu lees ik dat dit ook nadelig kan zijn en dat het zelfs trager kan gaan worden. Iemand meer info voor mij? Reden om RAM te vervangen is dat ik bij bepaalde spellen wat stutters heb. Is dit aan te raden of is dit onzin? Hoor het graag. Mvg

MSI MAG Z790 TOMAHAWK WIFI

MSI 4070 TI

I7 14700K

2x 16GB DDR5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
(JVR1988) schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:50:
Reden om RAM te vervangen is dat ik bij bepaalde spellen wat stutters heb
Loopt je RAM dan ook vol op die momenten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:03
Welk RAM heb je exact en wat zijn de settings van het RAM in het BIOS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (JVR1988)
Corsair ddr5 vengeance 2x 16GB 6000.

In de bios nog niets veranderd. Dus nog niets met XMP of dergelijke gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (JVR1988)
br00ky schreef op maandag 9 september 2024 @ 17:00:
[...]

Loopt je RAM dan ook vol op die momenten?
Hoe kan ik dat zien? Sorry zo’n expert ben ik ook niet hierin. Heb voornamelijk af en toe met MSFS dat hij stutters geeft als hij bijvoorbeeld vliegveld met gebouwen moet inladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moonspring
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 31-08 09:28
Eerst eens met xmp proberen.
Je geheugengebruik kan je zien in je taakbeheer (ctrl - shift - esc).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Eerst zien of je RAM wel vol komt te zitten. 64GB is geen procent beter dan 32GB als je max gebruik iets van 20GB is.

Je kan bij Windows taakbeheer openen en daar zien hoeveel er wordt gebruikt als je bezig bent. Indien niet de max is een upgrade dus nutteloos en zit het probleem ergens anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (JVR1988)
Moonspring schreef op maandag 9 september 2024 @ 18:05:
Eerst eens met xmp proberen.
Je geheugengebruik kan je zien in je taakbeheer (ctrl - shift - esc).
Ik durf zelf niet zo in de bios te sleutelen. Zal is kijken of ik ergens een tutorial kan vinden. Wat doet de XMP in principe als ik vragen mag? Dan schroeft die hem helemaal open toch? Dit kan geen kwaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (JVR1988)
PilatuS schreef op maandag 9 september 2024 @ 18:25:
Eerst zien of je RAM wel vol komt te zitten. 64GB is geen procent beter dan 32GB als je max gebruik iets van 20GB is.

Je kan bij Windows taakbeheer openen en daar zien hoeveel er wordt gebruikt als je bezig bent. Indien niet de max is een upgrade dus nutteloos en zit het probleem ergens anders.
Top. Zal het is gaan controleren vanavond.

Merci.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

(JVR1988) schreef op maandag 9 september 2024 @ 18:46:
[...]

Ik durf zelf niet zo in de bios te sleutelen. Zal is kijken of ik ergens een tutorial kan vinden. Wat doet de XMP in principe als ik vragen mag? Dan schroeft die hem helemaal open toch? Dit kan geen kwaad?
XMP stelt het geheugen op de snelheid in waar die voor gemaakt is. Dus 6000MT/s. Dat is waarschijnlijk nu lager, omdat de standaardsnelheden vaak wat conservatiever zijn.
XMP instellen kan geen kwaad. In het slechtste geval start je systeem niet op, en reset die zichzelf naar de snelheden die nu ook ingesteld staan. In het beste geval heb je er een pak snelheidswinst bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:03
Bovendien, 32 gb ram is bijna altijd ruim voldoende. Ik verdenk eerder je cpu of gpu.

Na xmp aan te zetten of

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonspring
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 31-08 09:28
Of het zijn je verwachtingen bij MSFS die niet kloppen of je MSFS installatie loopt niet lekker door spul in je communitie folder. Heb je ook problemen bij andere games? Heb je heel veel add-ons geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (JVR1988)
Moonspring schreef op maandag 9 september 2024 @ 18:53:
Of het zijn je verwachtingen bij MSFS die niet kloppen of je MSFS installatie loopt niet lekker door spul in je communitie folder. Heb je ook problemen bij andere games? Heb je heel veel add-ons geïnstalleerd?
Nee heb het nu 1x gehad bij een landing. Bij een standaard in game vliegveld. Dat hij stutters gaf. Voordat ik het wist was ik het vliegveld voorbij. Heb het ook niet meer gehad. Maar dacht misschien is ram geheugen uitbreiden een optie. Ik gebruik
Bijvoorbeeld alleen de Fenix. Nog vrij weinig addons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (JVR1988)
XMP stond al ingeschakeld. Mijn Ram geheugen zit continue een beetje op 21GB. Merk als ik meerdere processen opstart dat dit niet heel erg veranderd is dit correct?

Is het uitbreiden van 2 na 4 ook niet beter kwa taken verdeling? Of maakt dat niets uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:27
(JVR1988) schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:23:
Is het uitbreiden van 2 na 4 ook niet beter kwa taken verdeling? Of maakt dat niets uit?
Dat maakt nagenoeg niets uit. 32GB is voor bijna elke huidige game genoeg. Als je standaard op 21GB geheugengebruik zit weet ik niet wat je allemaal geinstalleerd hebt want dat is echt heel veel. Ter vergelijking: hier zit Windows na een paar uur draaien met 24 browser tabs en discord, steam en nog wat kleine dingen op 12,5GB geheugengebruik (van de 32GB). Ik verwacht eerder dat haperingen komen doordat je computer zoveel dingen heeft openstaan dat dat negatief werkt op je prestaties (immers: de CPU moet ook aandacht besteden aan alle andere dingen).

De recommended geheugengrootte voor MSFS is 16GB. Met 32GB moet je meer dan genoeg hebben imho. Zelfs als je standaard al 21GB gebruikt. Immers: van de aanbevolen 16GB van MSFS zit ook al een deel vol door het OS. Sluit eerst eens alle overbodige onzin af en start dan de game eens en kijk wat er dan gebeurt aan haperingen.

[ Voor 25% gewijzigd door Korvaag op 10-09-2024 10:11 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:26
Wil je de volledige specificaties van je systeem even posten? Stutters kunnen veroorzaakt worden door een cpu die de framerate niet bij kan houden of trage storage of misschien gpu vram wat vol zit of heel misschien inderdaad ram wat vol zit. Maar 32GB moet je wel aardig je best voor doen om vol te krijgen dus waarschijnlijk is het iets anders.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (JVR1988)
aminam schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:25:
Wil je de volledige specificaties van je systeem even posten? Stutters kunnen veroorzaakt worden door een cpu die de framerate niet bij kan houden of trage storage of misschien gpu vram wat vol zit of heel misschien inderdaad ram wat vol zit. Maar 32GB moet je wel aardig je best voor doen om vol te krijgen dus waarschijnlijk is het iets anders.
(2x Monitor ) iiyama G-Master G2770QSU-B1 27" Quad HD 165Hz IPS monitor

Intel Core i7-14700K processor

MSI GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16G GAMING X SLIM Videokaart

MSI MAG Z790 TOMAHAWK WIFI moederbord

1x 2TBSamsung 990 PRO SSD M.2 NVMe 7450 MB/s en een schrijfsnelheid van 6900 MB/s

1x 1TBSamsung 990 PRO SSD M.2 NVMe 7450 MB/s en een schrijfsnelheid van 6900 MB/s

Corsair DDR5 Vengeance RGB 2x16GB 6000 geheugenmodule

Corsair RM1000x PSU / PC voeding

Corsair iCUE H150i ELITE LCD XT waterkoeler

Ik zal vanavond is een screenshot sturen van de
Ram percentages.

[ Voor 8% gewijzigd door (JVR1988) op 10-09-2024 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:26
(JVR1988) schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:05:
[...]

(2x Monitor ) iiyama G-Master G2770QSU-B1 27" Quad HD 165Hz IPS monitor

Intel Core i7-14700K processor

MSI GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16G GAMING X SLIM Videokaart

MSI MAG Z790 TOMAHAWK WIFI moederbord

Corsair DDR5 Vengeance RGB 2x16GB 6000 geheugenmodule

Corsair RM1000x PSU / PC voeding

Corsair iCUE H150i ELITE LCD XT waterkoeler

Ik zal vanavond is een screenshot sturen van de
Ram percentages.
Kun je ook nog benoemen welke SSD's je in je systeem hebt zitten? Kun je bovendien misschien met MSI afterburner of een gelijkwaardig programma tijdens het gamen bijhouden wat de temperaturen en clock snelheden zijn van je cpu en gpu? Als je dan een stutter ervaart zie je dat in de grafieken terug en kun je dat misschien hier aan ons doorgeven. Misschien zit daar een hind van de oorzaak.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (JVR1988)
aminam schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:32:
[...]

Kun je ook nog benoemen welke SSD's je in je systeem hebt zitten? Kun je bovendien misschien met MSI afterburner of een gelijkwaardig programma tijdens het gamen bijhouden wat de temperaturen en clock snelheden zijn van je cpu en gpu? Als je dan een stutter ervaart zie je dat in de grafieken terug en kun je dat misschien hier aan ons doorgeven. Misschien zit daar een hind van de oorzaak.
Sorry vergeten.

1x 2TBSamsung 990 PRO SSD M.2 NVMe 7450 MB/s en een schrijfsnelheid van 6900 MB/s

1x 1TBSamsung 990 PRO SSD M.2 NVMe 7450 MB/s en een schrijfsnelheid van 6900 MB/s

Zal vanavond even meer posten onder het gamen.

Bedankt alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
(JVR1988) schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:23:
4 modules werkt hetzelfde of slechter. Er zijn genoeg gevallen waarbij 2 beter werkt omdat 4 niet stabiel te krijgen is op hogere snelheden. Indien 2 mogelijk is, dan is dat altijd beter dan 4.

RAM is nou juist zo'n beetje het enige onderdeel waarbij het niets uitmaakt hoeveel je hebt, zolang het maar niet vol zit. Een snellere CPU of GPU zal altijd wat helpen, maar 32GB met 2 modules of 64GB met 4 modules zal geen enkel verschil maken als je die 32GB niet volmaakt. Een USB stick voor opslag van 1TB is ook niet beter dan 512GB, als je er maar 100GB op zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (JVR1988)
Ik zit continue rond 20 a 24 GB continue. En dan heb ik alleen het spel lopen dus niet YouTube of dergelijke erlangs afspelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wtROhBVr89UVWIxlmdFDJVQBpsQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c2o4Hb99ggiuCuk4MbBTN8CR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Ruim voldoende over dus. Meer RAM gaat je dan niet helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:01

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

(JVR1988) schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:27:
Ik zit continue rond 20 a 24 GB continue. En dan heb ik alleen het spel lopen dus niet YouTube of dergelijke erlangs afspelen.

[Afbeelding]
maak eens een screenshot van je taakbeheer. welke apps gebruiken er allemaal dat geheugen of is dat alleen voor msfs?

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (JVR1988)
Hubert schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 16:34:
[...]

maak eens een screenshot van je taakbeheer. welke apps gebruiken er allemaal dat geheugen of is dat alleen voor msfs?
In mijn taalbeheer staat het enorm vol met van alles. Zal straks is foto maken. Maar mag je alles zomaar afsluiten? Zie namelijk ook nergens een optie staan dat ik alles kan selecteren om te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Hubert schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 16:34:
[...]

Wat hij aangeeft voor MSFS klopt wel.

Zie ook hier: https://www.reddit.com/r/...ents/vp65mp/32_or_64_ram/

Zo rond de 20 tot 25GB totaal gebruik is normaal. Misschien nog ergens een browser open met wat spul en dan komt er een paar GB bij. 32GB moet gewoon prima zijn.
(JVR1988) schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 16:45:
[...]

In mijn taalbeheer staat het enorm vol met van alles. Zal straks is foto maken. Maar mag je alles zomaar afsluiten? Zie namelijk ook nergens een optie staan dat ik alles kan selecteren om te verwijderen.
Geen dingen gaan afsluiten waarvan je niet weet wat het doet. Is ook helemaal niet nodig. Als je zonder MSFS open onder de 10GB totaal zit dan is het ook nergens voor nodig om meer vrij te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
PilatuS schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 16:47:
[...]
Geen dingen gaan afsluiten waarvan je niet weet wat het doet. Is ook helemaal niet nodig. Als je zonder MSFS open onder de 10GB totaal zit dan is het ook nergens voor nodig om meer vrij te maken.
RAM vrijmaken an sich niet, maar processen afsluiten die onnodig draaien kunnen absoluut helpen bij problemen in games als schokkerig gedrag etc. De TS moet de processen alleen niet afsluiten via taakbeheer, maar gewoon via de taakbalk rechtsonder alles afsluiten wat niet essentieel is.

Het zal niet de eerste keer zijn dat een PC zo ontzettend vol staat met troep die allemaal gestart wordt met Windows dat dit de gameprestaties negatief beinvloed. Zeker de 1% lows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Korvaag schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 16:57:
[...]

RAM vrijmaken an sich niet, maar processen afsluiten die onnodig draaien kunnen absoluut helpen bij problemen in games als schokkerig gedrag etc. De TS moet de processen alleen niet afsluiten via taakbeheer, maar gewoon via de taakbalk rechtsonder alles afsluiten wat niet essentieel is.

Het zal niet de eerste keer zijn dat een PC zo ontzettend vol staat met troep die allemaal gestart wordt met Windows dat dit de gameprestaties negatief beinvloed. Zeker de 1% lows.
Voor RAM hoeft ie het niet te doen, maar inderdaad het kan helpen bij de framerate. Mocht er inderdaad een hoop zooi op de achtergrond bezig zijn met de CPU, dan kan dit zeker helpen. Moet de TS alleen wel uitzoeken wat er precies allemaal draait en of het invloed heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
PilatuS schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 17:01:
[...]

Voor RAM hoeft ie het niet te doen, maar inderdaad het kan helpen bij de framerate. Mocht er inderdaad een hoop zooi op de achtergrond bezig zijn met de CPU, dan kan dit zeker helpen. Moet de TS alleen wel uitzoeken wat er precies allemaal draait en of het invloed heeft.
Absoluut. Deze PC zou niet moeten schokken in games. Voor de TS, denk aan:
- Matige RGB-software
- Dubieuze virusscanners
- Tegen elkaar inwerkende 'optimalisatiesoftware'
- Overbodige en resource vretende software van de moederbordfabrikant
- Meerdere gameplatformen die allemaal gestart worden
- Audio 'enhancers'
- ... en ga zo nog maar even door
Effectief gezien: sluit rechtsonderin alles af wat geen Nvidia driver is en start dan de game :+

Ik begreep uit eerdere reacties dat TS zonder de game de PC ook al 21GB geheugen in beslag nam (of hij moet daar de game al draaiend hebben gehad, dat is niet duidelijk). Dat is echt teveel voor Windows in rust.

[ Voor 5% gewijzigd door Korvaag op 10-09-2024 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (JVR1988)
Korvaag schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 17:05:
[...]

Absoluut. Deze PC zou niet moeten schokken in games. Voor de TS, denk aan:
- Matige RGB-software
- Dubieuze virusscanners
- Tegen elkaar inwerkende 'optimalisatiesoftware'
- Overbodige en resource vretende software van de moederbordfabrikant
- Meerdere gameplatformen die allemaal gestart worden
- Audio 'enhancers'
- ... en ga zo nog maar even door
Effectief gezien: sluit rechtsonderin alles af wat geen Nvidia driver is en start dan de game :+

Ik begreep uit eerdere reacties dat TS zonder de game de PC ook al 21GB geheugen in beslag nam (of hij moet daar de game al draaiend hebben gehad, dat is niet duidelijk). Dat is echt teveel voor Windows in rust.
Zonder een spel draaiend zit ik rond de 10GB continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
(JVR1988) schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 17:52:
[...]

Zonder een spel draaiend zit ik rond de 10GB continue.
Dat is prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Ik zit hier met Windows 11 op 6GB totaal. Ben wel benieuwd wat er allemaal moet draaien om idle aan 10GB te komen. Qua RAM is het sowieso het probleem niet, maar er moet wel redelijk wat draaien om aan die 10GB te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (JVR1988)
PilatuS schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 18:26:
Ik zit hier met Windows 11 op 6GB totaal. Ben wel benieuwd wat er allemaal moet draaien om idle aan 10GB te komen. Qua RAM is het sowieso het probleem niet, maar er moet wel redelijk wat draaien om aan die 10GB te komen.
Ga vanavond is even kijken wat er allemaal draait. Zal is alles afsluiten wat overbodig is. Kom erop terug! 👍🏼

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (JVR1988)
PilatuS schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 18:26:
Heb inderdaad even gekeken en wat onnodige programma’s afgesloten. Ik zit nu op 7,6 GB dus 24% van m’n ram geheugen bij een bureaublad Windows zonder iets opgestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
(JVR1988) schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:05:
[...]

Heb inderdaad even gekeken en wat onnodige programma’s afgesloten. Ik zit nu op 7,6 GB dus 24% van m’n ram geheugen bij een bureaublad Windows zonder iets opgestart.
Dat scheelt aardig. Dan heb je ook nog de kans dat er merkbaar minder CPU en GPU wordt gebruikt door die programma's.
Pagina: 1