Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:14
Hoi allemaal,

Ik zit er over te twijfelen om een deel van mijn zonnepanelen te gaan verplaatsen.

Eerst even de situatie. Ik heb 48 panelen van 375 watt met een solaredge systeem (omvormer per paneel).

Zie hier foto hoe ze nu er bij liggen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hKQFsYXkgdeJJwznFrcCEADldUI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a14Q0Q9Zjr2BM0N6fCdX8yv9.jpg?f=fotoalbum_large

De panelen liggen momenteel allemaal op Zuid/Zuid-Oost onder +- 15%
zie hier ook een afbeelding van de zonnestand in mijn tuin:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RQvE5znJczt2RrGSQT4W8pqP22c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WY2dgVsKTkJNVKP6ozrKxfxk.jpg?f=user_large

Ik heb een paar nadelen met de huidige setup waardoor ik denk niet optimaal gebruik kan maken van de panelen. Momenteel ook nog een vast contract, maar op het oog van in de toekomst een dynamisch contract en/of afschaffen saldering etc, zou ik me alvast deels willen voorbereiden op de mogelijk om meer zonnestroom zelf te verbruiken dan op piekmomenten terug te leveren. In de ochtend heb ik niet veel stroom vraag, maar in de loop van de middag steeds meer zoals opladen auto, electrisch koken, verwamring zwembad, vaatwasser etc, met de huidige setup is de opbrengst van de panelen dan inmiddels al behoorlijk ingezakt.

Nadelen momenteel:
- Niet perfect op het zuiden, dus mis sowieso al wat efficientie
- De voorste rij panelen komen deels in de schaduw door het hoge hek, hier valt niet zoveel aan te doen,
- Aan de rechterkant (groen strook op de afbeelding hierboven) staat een rij smalle bomen maar wel van 10 meter hoog op gemeente grond, ochtendzon vanuit Oost is dus beperkt op de panelen.

Mijn idee:
Een echte Oost-West opstelling is niet te creeren, sowieso ivm ligging tuin niet, daarnaast ook de bomen rij aan de oostkant maakt de panelen op het oosten echt niet efficient.

Vandaar het idee om de voorste 3 rijen dus een kwart slag te draaien naar West/Zuid-West om zo meer gebruik te kunnen maken van de zon in de (na)middag.

Mijn doel is niet persé om méér op te wekken (maar is mooi meegenomen) maar ook vooral om langer over de dag op te wekken.

Dan zou het er grofweg zo uit komen te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AudsmWe81GZhbbaI-wMuNf4XEkA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zXo2YFRt0a5pZmCR0wYnZit1.jpg?f=fotoalbum_large

Alternatief, dat nog makkelijker te realiseren is om 2 of 3 rijen ipv nu op Zuid/Zuid-Oost simpelweg de andere kant op te kantelen naar Noord-Noord-West nu, maar ik denk dat ik dan echt minder efficient ga zijn en ook persee veel langer stroom opwek dan in bovenstaand idee.

Kortom de vraag: Doe ik er verstandig aan 3 rijen panelen te draaien naar West/Zuid-West of is de meerwaarde echt te verwaarlozen?

Het verplaatsen zou ik gewoon zelf kunnen uitvoeren.

iRacing Profiel

Beste antwoord (via TonCoronel op 10-09-2024 11:09)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:47
Dat kan je bijvoorbeeld in pvcalc makkelijk uitrekenen. Het is niet ineens dat je 5 uur langer opwekt, maar het zal zeker helpen
Ik durf zelfs te zeggen dat helft wzw leggen misschien nog wel nuttiger is dan zzo zodra salderen stopt.

Want je verbruikt smorgens energie om je zwembad op te warmen (kan die smart, dus gekoppeld aan p1 meter opstarten?)

Smiddags auto en koken en was draaien.

Hoeveel heb je midden op de dag?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Heb je toevallig een verbruiks profiel ? (Bijvoorbeeld een homewizard)?
Want dan weet je wanneer je veel / weinig verbruikt. Bijvoorbeeld verwarming zwembad, is dat 24/7 of gaat die in nacht uit, en dus smorgens extra hard werken? En koken, doe je meestal savonds neem ik aan.

Wat zijn de maten van je tuin, hoogte vd heggen en afmetingen panelen?

En welke omvormer (s) heb je? Want je wilt 1 richting per string (meeste omvormers hebben 2 stringen, al heb jij wel gigantische hoeveelheid panelen).

[ Voor 28% gewijzigd door 99ruud99 op 09-09-2024 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
Zie hier vanuit Home Assistant een 'typische' dag voor zover die bestaan (dit is zonder auto opladen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a9BhvwshvUlth3rzjbKH2NIC6HE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vxrkygYIuhWkpfOvZJUiPbf0.png?f=fotoalbum_large

Mbt deze vragen:
"Wat zijn de maten van je tuin, hoogte vd heggen en afmetingen panelen?"
Weet niet hoe relevant dat is, ik wil / kan de panelen niet ergens anders in de tuin plaatsen, ze moeten dus wel op de plek komen waar ze nu grofweg liggen. aan de West kant bij de buren staat nog wel 1 wilgen boom die voor wat schaduw in de middag zorgt (in voor/najaar) maar verder gedurende de dag is er geen schaduw inval meer (behalve in de ochtend van de bomenrij op het Oosten).

Verwarmen van zwembad doe ik alleen overdag (Maart/April tot September/Oktober). Gebleken is dat het veel efficiënter is om het zwembad overdag van 26-28 graden op te warmen naar 30 graden dan de hele nacht door proberen die 30 graden vast te houden. Zit ook een Solardeck op het zwembad die meehelpt warmte af te geven/vast te houden als het zonnetje schijnt.

Ik heb inderdaad 2 strings, per 3 rijen(24 panelen) 1 string, vandaar ook inderdaad mijn gedachte om dus 1 string te verplaatsen en de andere string intact te laten. Betreft een Solaredge SE16K Omvormer, inverter types even niet bij de hand

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:43
TonCoronel schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:27:
Kortom de vraag: Doe ik er verstandig aan 3 rijen panelen te draaien naar West/Zuid-West of is de meerwaarde echt te verwaarlozen?

Het verplaatsen zou ik gewoon zelf kunnen uitvoeren.
Wellicht kan je de hellingshoek nog even vermelden, het is wachten op een Tweaker die simulatie even maakt :P Aan het plaatje te zien was je zelf ook al aan de slag met SolarEdge designer; daar kan je dit toch gewoon uithalen (exclusief effect schaduw wellicht).

Als je het zelf doet en geen denkbeeldig tarief voor je uren rekent kan je natuurlijk alles doen. Ik denk dat het effect qua spreiding over de dag echt heel minimaal gaat zijn. Als dat de voornaamste wens denk ik dat dezelfde impact al met een heel kleine accu te evenaren is. Die kost natuurlijk altijd meer dan niks dus de vraag hoeveel je moeite waard is ;)

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
Hellingshoek had ik vermeldt in mijn eerste post, die is 15%.
Wellicht heb ik mij niet voldoende verdiept dan in die designer, kun je daar de potentiële opbrengst per paneel in terugzien als je ze verplaatst?

Mbt accu's, ik lees zeer geïnteresseerd mee in de zelfbouw thuisaccu topic, lijkt me leuk dit ook zelf te realiseren, ik zal al gouw wel minimaal 10kWh moeten neerzetten om echt effectief er gebruik van te kunnen maken gezien mijn 'sluipverbruik' ongeveer 0.8kWh is (voornamelijk door koivijver). Die investeringen wil ik mogelijk in de toekomst wel doen overigens als het zinvol is. Met salderings regeling is het voor nu gewoon het interessantst zoveel mogelijk terug te leveren aangezien ik over het hele jaar nog steeds meer verbruik van opwek. Maar de aanpassing van de zonnepanelen is er één die inderdaad (bijna) kostenloos gerealiseerd zou kunnen worden ter voorbereiding op eventueel dynamisch contract danwel aanpassing salderingsregeling.

Overigens in bovenstaande reactie mbt een typische dag is het dus ook een dag waar wolken aanwezig waren, hieronder bijvoorbeeld een zonnige dag kwa opbrengst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CV9KtFgGBQJuQ_VjkoJCoEY6fiU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/plGMtQ96kEBYR5jQV00ABGeW.png?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
Zelf nog even vanavond met die designer gespeeld, daaruit blijkt dat de huidige setup qua potentieel maximum opbrengst 3,5% meer is dan de beoogde nieuwe opstelleing, namelijk 16,87 MHw tegenover 16,29MHw. In werkelijkheid hebben ze de afgelopen 2 volle jaren 15 MWh (2022) en 15,9 MWh (2023) opgeleverd

Oftwel in mijn geval is het theoretisch 'verlies' is slechts 3,5% in de nieuwe opstelling met potentieel wel langer / meer verdeeld over de dag opbrengst. Rekening houdende met schaduw in de ochtend zou dit verlies dus wel eens helemaal weg kunnen vallen.

Echter wat ik niet uit die designer kan halen is wat de draaiing van een paneel doet met de duur van oplevering, of eigenlijk hoeveel uur (of minuten...) kan een paneel langer (maar dus ook later beginnen) stroom opwekken... geen idee of iemand daar inzicht in zou kunnen geven?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:54
Thomas Berger maakt voldoende accuraat maximale opbrengst profielen maken voor de 2 opstellingen.

Ik vermoed dat het met de lage hoek naar weinig uit maakt.

En solaredge kun je niet altijd maar doen en laten wat je wilt, welke omvormer en optimizers zijn gebruikt?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Dat kan je bijvoorbeeld in pvcalc makkelijk uitrekenen. Het is niet ineens dat je 5 uur langer opwekt, maar het zal zeker helpen
Ik durf zelfs te zeggen dat helft wzw leggen misschien nog wel nuttiger is dan zzo zodra salderen stopt.

Want je verbruikt smorgens energie om je zwembad op te warmen (kan die smart, dus gekoppeld aan p1 meter opstarten?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:45
Zelf ben ik niet zo voor verplaatsen en aanpassen, tenzij het echt moet.
Als je in de ochtend of avond meer opbrengst wil, dan zou ik eerder er gewoon wat bij leggen voor die richtingen (Als je de ruimte hebt, maar dat lijkt wel het geval)
Je hebt best wel een grote installatie. Zit dat op een 3x25A aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
Ronald schreef op maandag 9 september 2024 @ 22:47:
En solaredge kun je niet altijd maar doen en laten wat je wilt, welke omvormer en optimizers zijn gebruikt?
Omdat ik geen panelen toevoeg / verwijder alleen verplaats zou dit toch geen probleem moeten zijn? Ik gebruik een SolarEdge SE16K met S440 optimizers. Het ligt dus in 2 strings, 3 rijen van 8 panelen per string. Dit is ook conform de Solaredge Designer opgezet.
99ruud99 schreef op maandag 9 september 2024 @ 22:48:
Dat kan je bijvoorbeeld in pvcalc makkelijk uitrekenen.
Zal ook eens dan naar dat pvcalc kijken, thanks.
99ruud99 schreef op maandag 9 september 2024 @ 22:48:
Het is niet ineens dat je 5 uur langer opwekt, maar het zal zeker helpen
Inderdaad ik heb dus ook het vermoeden dat het in mijn geval mogelijk zelfs iets efficienter is, inderdaad niet 5 uur langer/meer opwekken, mogelijk maar 1 a 2 uur maar dat is al prima lijkt me bij gelijkblijvende totale opbrengst. Zwembad laat ik vanaf 10.00 opwarmen, ik zou het in theorie met Home Assistant wel verder kunnen aansturen maar dan gaat de temperatuur veel meer schommelen, wil wel graag het comfort hebben dan rond 14.00 altijd het zwembad op temp is.

Op goede dagen in de zomer zit de maximale opbrengst tussen 12.00-14.30 en dan piekt hij op 14kW. Alleen als ik de auto op dat moment zou opladen dan zou ik dat verbruiken, maarja overdag ben ik meestal niet thuis.
MeTooPV schreef op maandag 9 september 2024 @ 23:40:
Zelf ben ik niet zo voor verplaatsen en aanpassen, tenzij het echt moet.
Als je in de ochtend of avond meer opbrengst wil, dan zou ik eerder er gewoon wat bij leggen voor die richtingen (Als je de ruimte hebt, maar dat lijkt wel het geval)
Je hebt best wel een grote installatie. Zit dat op een 3x25A aansluiting?
In mijn geval ivm de 'simpele' constructie op de grond is het verplaatsen geen zware klus. Ik investeer liever niet in nog meer zonnepanelen en dus een nog grotere piek in opbrengst, dat kan de omvormer niet aan en mogelijk mijn meterkast ook niet. Dan zou ik eerder naar een thuisaccu gaan kijken. Installatie zit inderdaad op een 3x25A aansluiting, tot nu toe niet tot problemen geleid en draait sinds Maart 2022 al op deze manier.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
Net naar Thomas Berger PVCalc gekeken en daar komt een vergelijkbaar beeld uit als de SolarEdge Designer mbt theoretische maximum opbrengst, ook hier +- 3,5% 'verlies' door de nieuwe opstelling, echter blijf ik overtuigd dat door de schaduw van de bomen uit het oosten de opbrengst sochtends in mijn geval dit verschil gaat opheffen.

Het interessante inderdaad is de grafieken die PVCalc laat zien:
Huidige model:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qeT7-HsWvWlgWRi_m0Ixxz-pqs8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fuurrfc0j6xmgD6kyvf5T3Z7.png?f=user_large

Nieuwe opstelling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3JzwbZFIHmA1FoQdVJzN3foZPHU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TfxB9To8rvcKp2qPKN1icj1b.png?f=user_large

Vanaf 15.00 ziet het er naar uit dat ik dan meer opwek in het nieuwe model en de opbrengst boven de 1kWh verlegd wordt met zo'n 1,5 uur.

Denk dat het een klusje gaat worden in de winter om 1 string dus om te gaan bouwen. Opbrengst zal op basis van deze berekeningen dus grofweg gelijk blijven alleen beter verspreid over de dag.

Tenzij iemand echt hele goede argumenten / advies heeft om dit absoluut niet te doen?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
TonCoronel schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:17:
[...]

Omdat ik geen panelen toevoeg / verwijder alleen verplaats zou dit toch geen probleem moeten zijn? Ik gebruik een SolarEdge SE16K met S440 optimizers. Het ligt dus in 2 strings, 3 rijen van 8 panelen per string. Dit is ook conform de Solaredge Designer opgezet.

[...]
De basis is dat elke oriëntatie in een string onafhankelijk van panelen in andere oriëntatie de stringspanning kunnen maken. Dus 13 optimizers.

Dat wil je in stand houden, dus niet een klein deel van de panelen in een string op andere ligging.

Designer waarschuwt diep onvoldoende hierover, maar als je de 24 die je wil draaien allemaal in dezelfde string houdt is het prima.

Achtergrond in solaredge topic.

Verder vraag ik me af hoe nuttig je plan is, daarom duw ik je naar Thomas Berger.

Door het roteren verplaats je het max maar ~45 minuten, maar het kost ook wat jaar opbrengst, 5-10% schat ik.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
Ronald schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:39:
[...]

Verder vraag ik me af hoe nuttig je plan is, daarom duw ik je naar Thomas Berger.

Door het roteren verplaats je het max maar ~45 minuten, maar het kost ook wat jaar opbrengst, 5-10% schat ik.
Thomas Berger geeft dus max 3,5% aan, maar blijf er bij dat de opbrengst in de ochtend bij mij tegenvalt ivm de bomen rij aan de Oostkant.

En vanuit de grafieken blijkt toch ook dat de opbrengst in de nieuwe situatie vanaf +- 15.00 al meer is dan de oude situatie? Bijvoorbeeld om 17.00 in de oude situatie is het 7kWh vs 8.5kWh en dat is precies waar het om te doen is, meer gebruik kunnen maken van de opbrengst van de panelen ten op zichte van piekopbrengst tussen 12.00-14.30 waneer er minder stroomverbruik is.

Maarrrr over het algemeen is zeker het uiteindelijke 'nut' en hoeveel het verschil echt gaat zijn zeker discutabel, maarja al ben ik geen Uber Tweaker vind ik het toch leuk om het systeem te optimaliseren tegen zeer beperkte kosten (aantal profielen en kabels).

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Designer kan ook (eigen-) verbruik simuleren op basis van verbruik profiel.
De bomen indien ingetekend simuleren in heel goed in welk effect ze hebben.

Het verschil zal best klein zijn, maar voer het uit voor weloverwogen beslissing

[ Voor 19% gewijzigd door Ronald op 10-09-2024 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
Goed idee nog, ik heb inderdaad geen bomen ingetekend in de desinger, dat zal dan inderdaad nog meer een beeld geven van de werkelijke opbrengst en invloed op de ochtend. Helaas geeft de designer niet zo'n mooie grafiek als Thomas Berger, maar goed de info combinerende geeft dan wel een goed beeld.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
Na het intekeken van de bomen komt het op 15.76 vs 15.55 MHw uit, dus nog minder dan 1,5%. Stiekem had ik verwacht dat het in het voordeel van de nieuwe opstelling was geweest, helaas niet dus, maar goed 1,5% is ook wel te verwaarlozen, blijft het kleine voordeel van evenrediger opwekken met wat meer vermogen vanag halverwege de middag.

Ik ga er maar nog een nachtje over slapen... komende tijd orienteren op de nieuwe contracten etc, zal Maart naar een nieuw contract moeten.

bedankt voor de hulp zover.

iRacing Profiel

Pagina: 1