Webwinkel wacht 30 dagen met terugbetaling na retour

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draakhoofd
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
*knip* Webwinkel stuurde me een verkeerd type (kleur) laptop op, om die reden geretourneerd op 16 augustus. DHL had weinig haast en leverde het pakket op 25 augustus af bij *knip* Webwinkel, waarna ik van Jeff een e-mail kreeg waarin dat bevestigd wordt en de terugbetaling "zal binnen 5 tot 7 werkdagen zichtbaar zijn". Dus daar ga ik vanuit, dat zou 3 september zijn. Vorige week nog niets ontvangen dus ik ben gaan chatten, vorige week en vandaag nogmaals. Wat wordt beweerd is dat *knip* Webwinkel, omdat het om een bedrag boven de 263 euro gaat, ze er 30 dagen over mogen doen geteld vanaf de dag dat ik het product retourneerde. Ten eerste kan ik dat nergens terugvinden op *knip* Webwinkel, ze communiceren zelf 5-7 werkdagen, maar wettelijk geldt toch gewoon 14 dagen? Als ik online zoek kan ik nergens vinden dat een webshop hier zelf een datum aan mag hangen, en al helemaal niet omwille van producten boven X-bedrag.

Ik heb gebeld met *knip* Webwinkel, maar er wordt stellig beweerd dat dit zo normaal is; ik kan pas vanaf 16 september bellen om handmatig een betaling te eisen. Omdat het om een fors bedrag gaat, vind ik dit echt slecht. Los van de miscommunicatie en het feit dat in de retourstatus staat dat mijn pakket waarschijnlijk kwijt is.

Ik ben dit niet gewend van *knip* Webwinkel, andere retourbetalingen gaan altijd snel en probleemloos. Ik wil dit eigenlijk aankaarten, want die 30 dagen klopt volgens mij niet, althans ik kan het nergens zo teruglezen, of mis ik hier iets?

[ Voor 6% gewijzigd door Yorinn op 09-09-2024 16:22 . Reden: Naam winkel weggehaald conform beleid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:53

Reptile209

- gers -

Voor de volledigheid: heb je het pakket als 'non-conform' (verkeerde kleur geleverd) of als 'ik vind hem niet mooi' (WKOA) retour gedaan? Indien het laatste, dan zou dit moeten gelden:
c. Terugbetaalplicht ondernemer
Een webwinkelier krijgt in principe 14 dagen de tijd om de door de consument gedane betalingen te vergoeden wanneer deze te kennen heeft gegeven de overeenkomst te willen herroepen. Wanneer de ondernemer de retour gezonden goederen echter nog niet heeft terugontvangen, mag hij wachten met terugbetalen tot de goederen hem daadwerkelijk hebben bereikt óf tot de consument een bewijs kan overleggen dat hij terug heeft gezonden.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 01-10 20:55

Jorissie87

No diggity

Wat wil je precies van ons weten? Of je in je recht staat of niet met een terugbetaling van 30 dagen? Zelfs als dat zo is, kun je er nu weinig aan veranderen. Het is jij versus de webwinkel. Het is inmiddels 9 september en over 15 dagen zijn de 30 dagen om en heb je (volgens hen) je geld weer uiterlijk op je rekening. Als je nu heel veel energie gaat stoppen in je gram halen dan heb je misschien een weekje eerder je geld weer op je rekening.

TLDR: Waarschijnlijk heb je gelijk maar ik zou mn energie lekker in iets anders steken en de 30 dagen afwachten.

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draakhoofd
  • Niet online
Reptile209 schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:23:
Voor de volledigheid: heb je het pakket als 'non-conform' (verkeerde kleur geleverd) of als 'ik vind hem niet mooi' (WKOA) retour gedaan? Indien het laatste, dan zou dit moeten gelden:

[...]
Het zou goed kunnen dat ik in de dropdown van de webwinkel heb gekozen voor een non-conform reden (waarschijnlijk "verkeerd product geleverd"). Gelden dan andere regels dan die 14 dagen? Dan kan ik voortaan beter zonder reden retourneren wellicht...

De webwinkel zelf haalt overigens meermaals en alleen aan dat het komt vanwege het aankoopbedrag van meer dan 263 euro, en die reden kan ik nergens terugvinden in de wetten en regels. Voor zo'n grote webwinkel vind ik het onverwacht.

[ Voor 13% gewijzigd door draakhoofd op 09-09-2024 16:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Het mag inderdaad niet. Je kunt de wettelijke rente vorderen en een procedure starten, maar dat levert je praktisch niets op. Wat wel helpt is het achterlaten van reviews en het doen van een melding bij de ACM. Aan de melding kun je toevoegen dat ze beweren dat ze er 30 dagen over mogen doen geteld vanaf de dag dat je het product retourneerde. Daaruit blijkt dat het geen vergissing of foutje is.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draakhoofd
  • Niet online
fopjurist schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:57:
Het mag inderdaad niet. Je kunt de wettelijke rente vorderen en een procedure starten, maar dat levert je praktisch niets op. Wat wel helpt is het achterlaten van reviews en het doen van een melding bij de ACM. Aan de melding kun je toevoegen dat ze beweren dat ze er 30 dagen over mogen doen geteld vanaf de dag dat ik het product retourneerde. Daaruit blijkt dat het geen vergissing of foutje is.
Thanks, ik heb die meldig bij ACM zojuist gedaan. Alle beetjes helpen, als het een trend is kan er wellicht iets mee gedan worden.
Pagina: 1