Zoals bij zoveel mensen grenst mijn huis aan de stoep, met daarachter openbare parkeerplaatsen. Sinds een jaar of twee is dit parkeren voor vergunninghouders geworden. Daardoor is er gelukkig altijd plek voor mijn huis. Op het pleintje waar ik woon zijn er meer parkeerplaatsen dan huizen.
Daarom zou ik graag in mijn voortuin een laadpaal neerzetten en met een rubberen mat de laadkabel over de stoep naar de parkeerplaats laten lopen. Dan kan de auto vaak met stroom uit de zonnepanelen geladen worden. Dat is voor mij voordelig en beter voor het spanningsnet omdat ik de opgewekte stroom direct gebruik.
Nu staat er iets verderop een laadpaal van Park&Charge. Een commerciële aanbieder die €0,50 per kWh vraagt én € 0,50 per uur. Dat is een stuk hoger dan mijn eigen tarieven, terwijl deze aanbieder de stroom volgens mij goedkoper kan inkopen en ook nog eens minder energiebelasting betaalt.
In mijn gemeente Dordrecht moet er een vergunning aangevraagd worden voor Verlengd Privaat Laden (VPL). Er zijn een aantal regels waar ik het mee eens ben, zoals een deugdelijke afdekking van de laadkabel en niet langer laden dan nodig. Mijn gemeente heeft ook deze regel:
Ik heb de gemeente gevraagd om informatie hierover en of het alsnog zinvol is om een vergunning aan te vragen.
Dit is het (heel uitgebreide) antwoord van de gemeente:
Daarom zou ik graag in mijn voortuin een laadpaal neerzetten en met een rubberen mat de laadkabel over de stoep naar de parkeerplaats laten lopen. Dan kan de auto vaak met stroom uit de zonnepanelen geladen worden. Dat is voor mij voordelig en beter voor het spanningsnet omdat ik de opgewekte stroom direct gebruik.
Nu staat er iets verderop een laadpaal van Park&Charge. Een commerciële aanbieder die €0,50 per kWh vraagt én € 0,50 per uur. Dat is een stuk hoger dan mijn eigen tarieven, terwijl deze aanbieder de stroom volgens mij goedkoper kan inkopen en ook nog eens minder energiebelasting betaalt.
In mijn gemeente Dordrecht moet er een vergunning aangevraagd worden voor Verlengd Privaat Laden (VPL). Er zijn een aantal regels waar ik het mee eens ben, zoals een deugdelijke afdekking van de laadkabel en niet langer laden dan nodig. Mijn gemeente heeft ook deze regel:
Ik vind het gek dat de gemeente bij het tweede punt aangeeft geen vergunning te verlenen als een commerciële aanbieder in de buurt (200 meter) een laadpaal aanbiedt. Die aanbieder is helemaal vrij in het bepalen van zijn tarieven, terwijl ik alleen al door de aanwezigheid van de publieke paal geen verguning kan aanvragen.Artikel 12 Verlengd privaat opladen
1. Een vergunning voor een oplaadpunt verlengd privaat opladen kan worden verleend in de volgende gevallen:
- aanvrager in het bezit is van een elektrische leaseauto waarvan de werkgever of leasemaatschappij eist dat deze wordt opgeladen op eigen terrein en aanvrager wel een oplaadpunt op eigen terrein heeft of kan realiseren, maar geen parkeerplaats op eigen terrein heeft;
- geen enkele CPO interesse heeft om een laadpunt, als bedoeld in artikel 11, nabij het adres van de aanvrager te realiseren.
Ik heb de gemeente gevraagd om informatie hierover en of het alsnog zinvol is om een vergunning aan te vragen.
Dit is het (heel uitgebreide) antwoord van de gemeente:
Hieruit lijkt het zeker te zijn dat de gemeente geen vergunning gaat verlenen. Wat vinden jullie van de argumenten van de gemeente(ambtenaar)? Ik heb hier natuurlijk een oordeel over, maar mijn mening is misschien ook wel gekleurd, want ik wil die laadpaal graag.Beste heer * orf
Zoals in veel andere gemeenten in Nederland hanteren wij een openmarktmodel. Het college heeft bewust geen concessiemodel gekozen omdat de markt voor (openbare) laadinfrastructuur continue in ontwikkeling is. Er zijn een aantal factoren die de prijsverschillen tussen laadpaalaanbieders verklaren.We krijgen vrij veel verzoeken voor vergunningen om stroom van zonnepanelen te gebruiken voor het opladen van elektrische voertuigen. Kostenbesparing is het voornaamste en alsmaar terugkerende argument voor een vergunning verlengd privaat laden (VPL). Echter is een van de (vele) voorschriften van de VPL dat er geen enkele openbare laadpaal op maximaal 200 meter loopafstand van de woning is of komt, én dat een aanvraag door alle laadpaalaanbieders wordt afgewezen. Dit komt vrijwel nooit voor. In uw geval zal een aanvraag voor een VPL worden afgewezen.
- Inkoopprijs van stroom
De laadtarieven wordt mede bepaald door de inkoopprijs van stroom. Sommige laadpaalexploitanten kopen zelf stroom in, anderen doen dat via een energieleverancier. Daardoor kunnen prijsverschillen van 0,10 tot 0,15 cent per kWh ontstaan terwijl de stroom vaak van dezelfde bron komt.- Investering in grote hoeveelheden laadpalen
Laadpaalexploitanten kopen grote hoeveelheden laadpalen in die minimaal 10 jaar moeten blijven werken voor een gezonde bedrijfsvoering. Alleen door middel van minimale prijsmarges (0,20 – 0,30 cent per kWh) wordt het risico van de investering eruit gehaald.- Verschillen in organisatiestructuur van laadpaalexploitanten
Iedere laadpaalexploitant werkt volgens andere aannemers, ICT systemen, onderhoudsmonteurs en doelstellingen. Specifieke werkzaamheden (zoals onderhoudsmonteurs) worden of uitgevoerd door externe inhuur, or door medewerkers in eigen dienst.- Extra kostenpost door laadpassen
De ruwweg 80 aanbieders van laadpassen gebruiken verschillende (start)tarieven en toeslagen. Daarom hebben de meeste EV-rijders 3 a 5 laadpassen voor de prijs per laadpaal en/of laadmoment. Er is veel kritiek op dit ondoorzichtige systeem. Daarom gaat de EU verplichten dat men bij laadpalen direct per credit- of debitcard kan betalen.- (Nog) Gebrekkige concurrentie in de laadpaalmarkt
Tot recent wordt de laadpaalmarkt in Dordrecht gedomineerd door twee grote marktpartijen. Inmiddels hebben we samenwerkingsovereenkomsten afgesloten met negen marktpartijen. Ook zijn ruim 300 locaties verdeeld onder zes marktpartijen om voldoende laadinfrastructuur aan te bieden en concurrentie aan te wakkeren. Op termijn zal dit een prijsdrukkend effect hebben.- Algemene stijging van prijspeil
Door de sterke inflatie van de afgelopen twee jaar zijn alle prijzen gestegen, zo ook van elektriciteit. Dit vergroot de prijsverschillen die al bestonden tussen de commerciële laadpaalexploitanten. Deze prijsstijging zal enigszins gedempt worden door de belasting op stroom te verlagen.
Artikel 12, lid 1a is inderdaad een bijzondere regel die intern ook voor twijfel en onduidelijkheid heeft gezorgd. Vanuit beleid wordt gesteld dat dit een regeling is die een voorganger heeft ingevoerd. Als u het mij vraagt zie ik die regel liever vandaag dan morgen verdwijnen.