Advies verwarmen specifieke ruimtes

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0ekoe
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-01 10:00
Hi all,

Ik zit met het volgende (probleem);
Sinds vorig jaar hebben we airco's waarmee we in de winter onze woonkamer en zolder kunnen verwarmen.
Onze ketel is sindsdien alleen nog gebruikt voor warm water om te douchen en om de bijkeuken en kinderkamer te verwarmen. We hebben geen vloerverwarming.

In de bijkeuken hangt de ketel en ik wil niet dat de leidingen bevriezen. Daarom wil ik daar wat warmte houden en heb ik de rest van de radiatoren allemaal dichtgedraaid. Die in de badkamer staat altijd aan, zit geen knop op namelijk (dit kan je ook zien als een soort overloop wat wel handig is).

De thermostaat hangt in de woonkamer en om de kachel te activeren zet ik die hoger dan de temperatuur in de kamer. Het nadeel is nu dat deze niet meer 'uit' gaat omdat hij de gewenste temperatuur niet bereikt. De airco zorgt er natuurlijk voor dat het niet warmer wordt dan X graden. Het probleem is nu dat de ketel gewoon door blijft stoken voor alleen de bijkeuken/ kinderkamer en badkamer. Als hij op deze manier 3/4 uren aan staat in de avond bespaar ik wel wat maar niet zoveel als gehoopt.

Nu heb ik gekeken naar de Tado starterkits en zie ik dat er een kit is met alleen een bridge en knoppen en een met een bedrade thermostaat, bridge en knoppen.

Mijn vragen zijn:
1. Zou een Tado systeem mijn probleem kunnen oplossen? De ketel zou dan af moeten slaan als de gewenste temperatuur in de bijkeuken/ kinderkamer bereikt is toch?
2. Zou ik alleen een bridge en knoppen kunnen kopen of moet ik de set hebben met de thermostaat erbij? Waar zit het verschil?
3. Kan het ook anders? Zijn er nog andere oplossingen om dit probleem te tackelen?

Alvast bedankt voor jullie ervaringen en adviezen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:17
Technisch gezien zou je de thermostaat uit de woonkamer willen halen.
Als je de huidige (domme?) thermostaat in de bijkeuken hangt en dan op bv 15 zet lijkt me je probleem opgelost (aangezien je CV ketel daar hangt is dat qua bedrading makkelijk te regelen lijkt me?)

Anders zou je moeten gaan werken met zone verwarming. Maar lijkt me overkill voor deze situatie.

Ik ken Tado niet goed genoeg maar na een simpele google lijkt me dat hij het ook kan (maar duurder en waarschijnlijk overbodig tov thermostaat verplaatsen)
Volgens mij zijn zowel punt 1 en 2 uit je lijst correct. knoppen op de radiatoren en een bridge zou voldoende moeten zijn.
Warmtevraag zou moeten stoppen als alle zone's op temperatuur zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door soepah op 09-09-2024 15:51 ]

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:21
D0ekoe schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:39:
Ik zit met het volgende (probleem);
Sinds vorig jaar hebben we airco's waarmee we in de winter onze woonkamer en zolder kunnen verwarmen.
Onze ketel is sindsdien alleen nog gebruikt voor warm water om te douchen en om de bijkeuken en kinderkamer te verwarmen. [...]

In de bijkeuken hangt de ketel en ik wil niet dat de leidingen bevriezen.
[...]

De thermostaat hangt in de woonkamer
Thermostaat naar de bijkeuken verplaatsen lijkt me meest eenvoudige oplossing.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0ekoe
soepah schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:50:
Technisch gezien zou je de thermostaat uit de woonkamer willen halen.
Als je de huidige (domme?) thermostaat in de bijkeuken hangt en dan op bv 15 zet lijkt me je probleem opgelost (aangezien je CV ketel daar hangt is dat qua bedrading makkelijk te regelen lijkt me?)

Anders zou je moeten gaan werken met zone verwarming. Maar lijkt me overkill voor deze situatie.

Ik ken Tado niet goed genoeg maar na een simpele google lijkt me dat hij het ook kan (maar duurder en waarschijnlijk overbodig tov thermostaat verplaatsen)
Volgens mij zijn zowel punt 1 en 2 uit je lijst correct. knoppen op de radiatoren en een bridge zou voldoende moeten zijn.
Warmtevraag zou moeten stoppen als alle zone's op temperatuur zijn.
Ja dat is inderdaad een idee. Het is een domme thermostaat. Qua bedrading moet ik dan even kijken hoe dat goed te doen is maar dat moet vast wel lukken.

Top, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0ekoe
FredvZ schreef op maandag 9 september 2024 @ 21:10:
[...]

Thermostaat naar de bijkeuken verplaatsen lijkt me meest eenvoudige oplossing.
Ja precies dat zou een goede optie zijn.
Nu zitten er twee draden vanuit de muur in de thermostaat, hoe zou dat gaan als je hem en de bijkeuken zou hangen? Enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:48
Een 'domme' tweedraads draadloze thermostaat kost een paar tientjes bij de bouwmarkt. Ik dacht van Pflieger (ontvangertje op de originele plek en draadloos doosje met knopjes en klokje zet je dan waar je wil)

Als ik het goed heb hebben moderne ketels/systemen een by-pass of shunt eronder gemonteerd. Gaat alles dicht dan merkt de ketel dat er water van 50-60°C terug komt en gaat dan gewoon uit. Dus je kan best kranen op alle radiatoren zetten als je zo'n ding hebt of laat plaatsen.

Continu je badkamer stoken gaat gewoon geld kosten, helemaal als er nog zo'n leuk buitenraampje in zit (of andere deuren open blijven heel de dag)

[ Voor 15% gewijzigd door jnr24 op 10-09-2024 20:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
D0ekoe schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 20:08:
Ja precies dat zou een goede optie zijn.
Nu zitten er twee draden vanuit de muur in de thermostaat, hoe zou dat gaan als je hem en de bijkeuken zou hangen? Enig idee?
Die twee draden komen uit bij je ketel. Die draden schroef je los bij de thermostaat en de ketel, even goed kijken welk kleurtje op welke schroef zit.

In de bijkeuken zet je dan een nieuw snoertje met twee aders tussen de ketel en de thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
jnr24 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 20:16:
Een 'domme' tweedraads draadloze thermostaat kost een paar tientjes bij de bouwmarkt. Ik dacht van Pflieger (ontvangertje op de originele plek en draadloos doosje met knopjes en klokje zet je dan waar je wil)
De ketel en de thermostaat komen straks in dezelfde ruimte, dan is een kort snoertje imho een stuk eenvoudiger :)

• jnr24
FredvZ schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:59:
[...]

De ketel en de thermostaat komen straks in dezelfde ruimte, dan is een kort snoertje imho een stuk eenvoudiger :)
Nou het zal je verbazen, die bedrade zijn vaak duurder ;) Ik had destijds het idee dat het een verkeerd geprijsd artikel was, maar ze liggen overal voor weinig, compleet met weekklok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
jnr24 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 00:26:
Nou het zal je verbazen, die bedrade zijn vaak duurder ;) Ik had destijds het idee dat het een verkeerd geprijsd artikel was, maar ze liggen overal voor weinig, compleet met weekklok.
Mijn idee was eigenlijk om geen nieuwe spullen te kopen en de thermostaat in de woonkamer van de muur te schroeven en op te hangen in bijkeuken

• D0ekoe
FredvZ schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:59:
[...]

Die twee draden komen uit bij je ketel. Die draden schroef je los bij de thermostaat en de ketel, even goed kijken welk kleurtje op welke schroef zit.

In de bijkeuken zet je dan een nieuw snoertje met twee aders tussen de ketel en de thermostaat.
Helder! Ik heb de boel nog niet open gehad maar dan kan ik daar eens over na gaan denken.
Een draadloze zou inderdaad ook nog kunnen maar die kon ik zo snel niet vinden voor een redelijke prijs online.

Ik heb daarnaast nog even gekeken naar een Tado radiatorknop met alleen een bridge. Het blijkt dat die alleen werkt als je de (in dit geval domme) thermostaat aan zet. Dus die optie valt dan eigenlijk af want dan staat de kachel nog steeds te branden voor die 3 radiatoren met als enige pluspunt dat de radiatoren met een Tado knop dan uitgaan als ze hun temperatuur bereikt hebben. Maar dan brand de ketel alsnog lekker door dus dat schiet niet op.
Dan moet ik een Tado startset kopen waar ook een thermostaat bij zit, dan schakelt die uit als de knoppen geen warmtevraag meer hebben.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Gewoon de maximale ketel temperatuur naar beneden schroeven is ook een optie.
Limiteer hem naar 35 of 40 graden.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• jnr24
FredvZ schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:24:
[...]

Mijn idee was eigenlijk om geen nieuwe spullen te kopen en de thermostaat in de woonkamer van de muur te schroeven en op te hangen in bijkeuken
Ja logisch!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 20:51
Als het alleen bedoeld is om de zaak vorstvrij te houden zou je ook een infrarood paneel kunnen hangen met ingebouwde thermostaat. Voor en kleine ruimte kan 400 watt genoeg zijn. Als je die op 10 of 15 graden instelt hoeft de CV helemaal niet aan. Het paneel kan aan het plafond of aan de muur gehangen worden.
Pagina: 1