Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oulewappeur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-04 09:52
Momenteel ben ik mij aan het orienteren op de aanschaf van een nieuwe CV-ketel.

Onze situatie:
Gezin met 3 kinderen (7 & 6 jaar en een baby van 1,5 maand).
Tussenwoning van 112m2/380m3 van bouwjaar 1985
Overal radiatoren als verwarming
Isolatie is gemiddeld (HR++ ramen overal)
Badkamer wordt as we speak verbouwd, inloopdouche met regendouche, geen bad.
Wil graag op 2 plekken tegelijk warm water (bijv. douche en wastafel badkamer).

Momenteel hangt er een Nefit Smartline HR.

Als thermostaat heb ik een Honeywell Lyric T6 welke momenteel nogsteeds voldoet en niet perse vervangen hoeft te worden, hoewel ik overweeg om op iets over te stappen waar ik dan de radiatoren individueel kan aansturen.

Zelf heb ik mijn oog laten vallen op de volgende twee exemplaren:
Intergas Xtreme 36 CW5
Vaillant ecoTEC Plus VHR 30/36CS 1-5 CW5

De CV ketel bevind zich op zolder, waar ook de slaapkamer van mij en mijn vrouw is. Als afscheiding zit hier tussen een gipsplaten wand. Niet heel bijzonder geisoleerd, en daarom overweeg ik dus de Vaillant omdat deze heel stil van werking zou zijn.

Toch wil ik nog wat extra advies hier inwinnen voordat we de knoop doorhakken.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Zou zelf de Xtreme kiezen, deze kan verder terug moduleren dan de Vaillant.
D.w.z. dat deze langer op een lager pitje kan draaien, terwijl de Vaillant dan wat vaker aan en weer uit zal gaan (pendelen).
Vind het geluid van de Xtreme een verademing t.o.v. de 20 jaar oude Intergas die hij bij mij heeft vervangen, maar het zou kunnen dat de Vaillant nog stiller is. Dan zou je eigenlijk beidde eens in werking moeten bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:38
Misschien inkopper, maar is het mogelijk om gipsen want te isoleren met steenwol?
Massa houdt geluid extra tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oulewappeur
storm-biker schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:02:
D.w.z. dat deze langer op een lager pitje kan draaien, terwijl de Vaillant dan wat vaker aan en weer uit zal gaan (pendelen).
Vind het geluid van de Xtreme een verademing t.o.v. de 20 jaar oude Intergas die hij bij mij heeft vervangen, maar het zou kunnen dat de Vaillant nog stiller is. Dan zou je eigenlijk beidde eens in werking moeten bekijken.
Ik weet eerlijk gezegd niet precies wat mijn Smartline HR nu doet qua geluid. Die hoor ik af en toe wel is aanspringen, maar ik wordt er niet wakker van ofzo. Goed punt wat betreft het terug moduleren, dat zou in theorie dus betekenen dat hij zuiniger is in verbruik.
99ruud99 schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:04:
Misschien inkopper, maar is het mogelijk om gipsen want te isoleren met steenwol?
Massa houdt geluid extra tegen.
Achter een deel van de wand heb ik wel tempex geplaatst. Maar is inderdaad een idee, alleen zo zijn er nog tal van projecten die op de to-do list staan 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 09:56
Heb hier de intergas xtreme 36 cw5 naar alle tevredenheid. Deze ook uitgebouwd met een xtend hybride opstelling.

Als ik mocht kiezen ;)

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:52
Ik ben voorstander van de Vaillant.
De ecotec plus heeft een rvs wisselaar en is een zeer doorontwikkeld model, van een betrouwbare fabrikant.
Bovendien heeft deze een labdasonde die electronisch de gasverhouding regelt,
Hierdoor is deze reeds geschikt voor “groen” gas tot 20% waterstof.

Lange Garantie kun je bijkopen en je kunt onderhoud door Vaillant zelf laten doen,

[ Voor 11% gewijzigd door Technician- op 09-09-2024 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oulewappeur
Zo te zien zijn er van allebei voorstanders en lijkt het erop dat beide goede keuze zijn.

Momenteel bij meerdere partijen offertes opgevraagd om is te kijken wat daaruit komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:38
Er zijn heel veel topics met deze vraag geweest. De Intergas komt daarbij altijd als meest aanbevolen naar boven. Lage onderhoudskosten, goede prijs en kan ook erg laag moduleren.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oulewappeur
De eerste reactie op een offerte al gehad waarbij beweerd wordt dat een Intergas Xtreme 36 niet mogelijk is vanwege de beperkte ruimte. Wat ik niet begrijp, want de Smartline HR die er nu hangt is 2,5 CM hoger en 3CM breder dan de Intergas is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:53
Dat lage terugmoduleren, is dat dan onder de voorwaarde dat ie met Opentherm draait? Daarvoor moest ik de verbinding van het schakelkastje van de Lyric T6 naar de Vaillant CV aanpassen. Deze werd niet standaard met opentherm aangestuurd.

Wat is ongeveer het prijsverschil tussen de 2 mogelijkheden, ik kijk daar momenteel ook naar. En is dat inclusief of exclusief vernieuwen rookkanaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13-05 18:34
Oulewappeur schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 16:13:
De eerste reactie op een offerte al gehad waarbij beweerd wordt dat een Intergas Xtreme 36 niet mogelijk is vanwege de beperkte ruimte. Wat ik niet begrijp, want de Smartline HR die er nu hangt is 2,5 CM hoger en 3CM breder dan de Intergas is.
tegenwoordig kijkt men iets strenger naar de installatie voorschriften en/of inbouw voorschriften. toch is de extreme helemaal niet zo groot. andere optie is intergas hre 35 cw 5.ook zeer stil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:29

dunklefaser

Point Of KnowReturn

storm-biker schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:02:
Regelmatig aan/uit op laag vermogen is niet hetzelfde als "pendelen".
Zoek maar in de cv-tuning topics met "lowload", "low-load" of "low load",
het is zelfs een regelstrategie o.a. van Honeywell.
Het laagste vermogen heeft in NL trouwens een ketel van ATAG.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
erg tevreden met een Intergas xtreme. NB ik zou ook nog even een second opinion/offerte vragen, het zou zomaar kunnen dat er nog een CV ketel van een ander merk op voorraad ligt en ze daarom met een "past niet" verhaal komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oulewappeur
olafmol schreef op zondag 22 september 2024 @ 14:31:
erg tevreden met een Intergas xtreme. NB ik zou ook nog even een second opinion/offerte vragen, het zou zomaar kunnen dat er nog een CV ketel van een ander merk op voorraad ligt en ze daarom met een "past niet" verhaal komen.
Ja ik heb inmiddels ook van een andere partij een offerte gekregen die het wel kunnen.

Toegegeven dat de installatie ruimte erg krap is, maar het valt binnen de categorie wat is toegestaan van Intergas.

Die andere partij vroeg ook na wat de minimale hoogte was van de ruimte, en die zat met 140cm dus 20cm boven het vereiste minimum wat Intergas aangaf.

Enige nadeel was wel dat die eerdere partij een scherpere prijs kan neerleggen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-05 09:27
Zijn beiden prima ketels. Zelf heb ik een voorkeur voor de intergas vanwege de eenvoudige opbouw, relatief goedkope onderdelen, ontbreken van een 3-wegklep en een enorm gunstige prijs-kwaliteit verhouding. Het is geen rvs wisselaar, maar het gaat wel gewoon de verwachte theoretische levensduur mee! Ik stuur je nog even een pb'tje.
Pagina: 1