Correctiefactuur 2 jaar na slotfactuur in België, mag dat?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13:11
Ik heb onlangs van mijn vorige energieleverancier (waar ik van mei 2021 tot mei 2024 klant ben geweest) een nieuwe afrekening gekregen voor de periode 31 mei 2021 tot 31 mei 2024. Ik vond dit zeer vreemd aangezien ik de afgelopen jaren telkens een eindafrekening/slotfactuur heb gekregen en betaald.

Nadat ik contact heb opgenomen kreeg ik als antwoord: "Bij opmaak van je slotatrekening werd opgemerkt dat helaas een deel van je verbruik verkeerd berekend werd de voorbije jaren.".

In mijn geval is dit wel vervelend want ik moet plots meer dan 400 euro extra ophoesten omdat mijn verbruik verkeerd berekend werd :?

Toen ben ik wat verder beginnen zoeken en vond ik onderstaand artikel op VRT NWS:
Je kan tot 2 jaar na datum een correctiefactuur toegestuurd krijgen van je energieverbruik

Dit is echter een nieuwsartikel en ik vind nergens op het internet iets waar dit zwart op wit staat. Ik wil weten hoe sterk ik in mijn schoenen sta.
Want als ik het artikel moet geloven mag mijn energieleverancier slechts aanpassingen doen tot 1 jaar na de slotfactuur.
In mijn geval heb ik op 6 mei 2023 nog een slotfactuur gekregen, dat zou dan willen zeggen dat ze tot 6 mei 2024 nog een correctie mogen doen? En dus niet wat ze nu doen, in augustus nog een correctie sturen voor de afgelopen 3 jaar?

Iemand hier met een gelijkaardige situatie? Of die weet hoe het juist zit?

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)